Jaunais e-nosūtījuma modelis nozīmē pāreju uz principu: viens e-nosūtījums – viens pieraksts. Tas nozīmē, ka E-veselības sistēma nodrošinās elektronisku rezervēšanu vai pierakstu vienā ārstniecības iestādē nosūtījumā noteiktajā derīguma termiņā. Katram e-nosūtījumam piešķirs unikālu identifikatoru.
Proti, viena pakalpojuma saņemšanai nevarēs pieteikties vairākās iestādēs.
Citā iestādē varēs pieteikties tikai tad, ja būs atcelts iepriekšējais pieraksts. Noteiktos gadījumos pierakstu drīkstēs atcelt tikai tā ārstniecības iestāde, kurā cilvēks ir pieteicies vispirms.
Lai izmeklējuma rezultāti būtu aktuāli un tos varētu izmantot ārstniecības procesā, katram ārsta izsniegtajam e-nosūtījumam noteikts derīguma termiņš, kurā cilvēkam jāpierakstās pakalpojumam. Ja ārsts nebūs norādījis e-nosūtījuma derīguma termiņu, sistēma uzskatīs, ka tie ir trīs mēneši (90 kalendāra dienas). Ja nepieciešams, nosūtījuma derīguma termiņu ārsts jebkurā laikā varēs mainīt.
Ja pieraksts objektīvu iemeslu dēļ tiks atcelts, tas kļūs pieejams jaunai rezervācijai vai pierakstam. Šādā gadījumā e-nosūtījuma derīguma termiņš automātiski pagarināsies par to laiku, kurā rezervācija vai pieraksts bijis aktīvs. Piemēram, ja rezervēts 1. novembrī un atcelts 10. novembrī, nosūtījuma derīguma termiņš pagarināsies par 10 dienām. Pēc e-nosūtījuma atcelšanas to varēs pārņemt cita ārstniecības iestāde, taču tas būs pieļaujams ne vēlāk kā piecas dienas pirms paredzamā pakalpojuma.
Noteikts arī, ka ārstniecības iestādei ir pienākums nodrošināt uz papīra rakstītā nosūtījuma datu ievadi sistēmā, norādot derīguma termiņu. Nosūtījumi, kas sagatavoti E-veselības sistēmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 20. novembrim, būs derīgi apmeklējuma rezervācijai un/vai pierakstam līdz 2027. gada 31. maijam.
Ar ko jaunais modelis atšķiras no iepriekšējā?
Kādas ir lielākās atšķirības no iepriekšējiem e-nosūtījumiem, kurus izraksta jau sešus gadus? Vai senioriem, kuriem arī līdz šim ir bijis problemātiski pierakstīties pie speciālista vai izmeklējumiem ārstniecības iestādēs, kuras dod priekšroku elektroniskajam pierakstam, arī ir paredzēta kāda iespēja?
Kā skaidro Latvijas Digitālā veselības centra komunikācijas vadītāja Zane Gorškova, ir paplašināts pakalpojumu klāsts, kuriem tiek izrakstīti e-nosūtījumi. E-nosūtījumu var izrakstīt ārstu-speciālistu konsultācijām, diagnostisko izmeklējumu veikšanai, veselības aprūpei mājās, kā arī ambulatorajiem un stacionārajiem pakalpojumiem. Tāpat ir jāpierakstās noteiktā termiņā – trijos mēnešos. Termiņš neattiecas uz pakalpojumu saņemšanu, bet gan uz iestāšanos rindā! Tāds termiņš noteikts, lai iedzīvotāji pēc iespējas ātrāk dotos pie ārsta.
Kā lietot jaunos e-nosūtījumus?
Pirmkārt, jādodas pie ārsta, kurš sagatavo e-nosūtījumu. Ja nepieciešams, e-nosūtījumu var apskatīt vietnē www.eveseliba.gov.lv sadaļā Nosūtījumi un rezultāti.
Otrkārt, ja satraucies par E-veselības lietošanu, ārsta vizītes laikā pieraksti uz lapiņas nozīmēto pakalpojumu vai lūdz ārstam izprintēt informāciju par nosūtījumu no sistēmas.
Treškārt, pieraksties – vienalga, telefoniski, elektroniski vai klātienē – un informē par saņemto e-nosūtījumu.
Ceturtkārt, dodoties saņemt pakalpojumu ārstniecības iestādē, reģistratūrā jāuzrāda personu apliecinošs dokuments – pase vai eID karte.
Kas notiks ar iepriekš izrakstītajiem nosūtījumiem?
Iepriekš izrakstītie un vēl neizmantotie e-nosūtījumi (no 2024. gada 1. janvāra tie ir vairāk nekā 4 miljoni e-nosūtījumu!) tiks pārcelti uz jauno sistēmu, tāpēc, ja nepieciešams, tie būs derīgi turpmākai izmantošanai.
Svarīgākais, kas jāzina, – iepriekš izrakstītie papīra nosūtījumi joprojām ir derīgi!
Taču, lai saņemtu pakalpojumu pēc 2026. gada 4. maija, nosūtījumu būs nepieciešams digitalizēt, proti, iekļaut elektroniskajā sistēmā. To varēs veikt jebkuras ārstniecības iestādes reģistratūra vai ārsta prakse, kas izrakstījusi papīra nosūtījumu.
Latvijas Digitālā veselības centra speciāliste Zane Gorškova aicina iedzīvotājus jau tagad, pārejas periodā, lūgt ģimenes ārstu izrakstīt digitālu e-nosūtījumu, atsakoties no papīra izmantošanas, lai atvieglotu reģistratūras darbinieku darbu un klientu apkalpošanas ātrumu, izvairoties no lieku papīru digitalizācijas.
Kā rīkoties tiem, kuri nelieto E-veselību?
Ārstniecības personām turpmāk būs tiesības ievadīt un labot informāciju par pacienta kontaktpersonu. Īpaši tas attiecas uz senioriem, kam nav piederīgo, kas palīdzētu, piemēram, elektroniski pierakstīties pie speciālista vai arī sazināties ar ārstniecības iestādi, ja cilvēks pats to kāda iemesla dēļ nespēj. Tas nozīmē, ka kontaktpersona drīkstēs būt ne tikai dzīvesbiedrs vai tuvs rads, bet arī draugs vai kaimiņš, kurš vientuļajam dzīvo līdzās, bieži satiek, zina par viņa veselības problēmām un ir gatavs palīdzēt.

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par diskusiju un problēmrakstu cikla «ZIŅAS SENIORIEM» saturu atbild Žurnāls Santa.
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨









































































