Kad zvaigznes krīt
Viņā pašā ir kaut kas no «Likteņa līdumnieku» Ūves, no alu cilvēka, no Indriķa, kurš dzied: «Es esmu sapņojis par sievieti…» Iespējams, arī no Finka. Kad Nacionālā teātra aktieris AINĀRS ANČEVSKIS lomā kļūst par kādu no viņiem, ziniet – tās asaras viņa acīs ir īstas un smiekli nāk no sirds.
Samudžinātā makšķeraukla
«Dzīvē man ir visādi gājis. Man ļoti patīk mazi, smalki darbiņi, kuri prasa pacietību un rūpību. Varu neapnicis knibināties ap kādu nieciņu un to perfekti nostrādāt. Tāpēc, beidzot vidusskolu, gribēju stāties Mākslas akadēmijā un kļūt par juvelieri, taču tālāk par labām domām šajā virzienā neesmu ticis. Dokumentus akadēmijā gan iesniedzu, bet sapratu, ka tur vajadzīgas vēl citas iemaņas un prasmes, kuru man nebija. Taču sveši man nav arī īsti vīru darbi. Tēvs jau bērnībā mani iemācīja strādāt ar cirvi, zāģi un āmuru, un man nav problēmu kaut ko sameistarot, salabot, saskrūvēt. Vienā lietā gan, kas tēvam pašam tuva, viņš mani nespēja iesaistīt. Tēvs strādāja rūpnīcā «Ausma», kur taisīja makšķeres. Par tām es varu daudz ko pastāstīt, bet pirmā makšķerēšanas reize man kļuva arī pēdējā. Tēvs, aizrautīgs makšķernieks, kurš stundām ilgi var sēdēt pie ūdens, ne zivtiņu nenoķēris, bet viņš tur ir laimīgs, labu gribēdams, arī man uztaisīja makšķeri. Un tad mēs braucām uz manu pirmo copi. Neatceros, cik man bija gadu, – kādi astoņi varbūt. Tolaik dzīvojām Pārdaugavā, Alises ielā pie ūdenstorņa, bet Bolderājā mums bija mazdārziņš. Mūsu, bērnu, prieks un lāsts reizē, jo tur bija jābrauc arī tad, kad negribējās, bet netālu bija Buļļupe, kur man ar māsām bija lielā dzīvošanās. Mana pirmā cope arī notika Buļļupītē. Tēvs man bija nopircis smalku spoli, tur kaut kas bija jāpārliec un ar roku jāpietur, bet es, kā metu, tā man viss sagāja šreijā. Aukla sapiņķerējās lielā murskulī. Stāvēju niedrēs kluss un baidījos tēvam teikt, mēģināju atpiņķerēt, bet viss vēl vairāk samudžinājās. Ar to arī visi mani makšķerēšanas prieki un vēlēšanās to darīt beidzās. Kā bērnu tāda ilga un mierīga sēdēšana upes krastā un bēdīga skatīšanās uz pludiņu cerībā – ja nu pēkšņi… – mani tomēr neuzrunāja, un es šo nodarbi arī neesmu mēģinājis saprast. Tēvs par sabojāto spoli mani toreiz nebāra. Viņam varbūt vienīgi bija žēl, ka kopā ar mani nevar braukt uz copi.
Dejas un zirgi
Taču jau agrā bērnībā mani uzrunāja modernās dejas un zirgi. Bērnudārzā, kur gāju, strādāja dāma gados, deju skolotāja, un visus dejotgribētājus savāca kopā moderno deju pulciņā. Es biju samērā slaids, blonds, zilām acīm, dejošanai ļoti piemērots. Mana pirmā deju partnere bija Liene, meitene no manas grupiņas. Arī slaida gaišmate. Kādas viņai bija acis, to gan vairs neatceros. Tanī laikā tādām niansēm uzmanību vēl nepievērsu. Liene bija labākā dancotāja, un mums abiem saskanēja. Nezinu, ko Liene dara tagad un kur viņa ir. Arī skolas laikā vēl diezgan ilgi dejoju, bet tad apstākļi mainījās, dzīve iegrozījās ne tajās labākajās sliedēs, un dejot vairs nesanāca. Taču vēl arvien domāju, ka modernās dejas ir tas, pie kurām kādreiz atkal noteikti atgriezīšos. Kopš iemācījos dejot valsi, fokstrotu un tango, man labāk patīk lauku zaļumballes nevis mūsdienu diskotēkas. Tās man neiet pie sirds. Asinis sāk straujāk ritēt, kad izdzirdu Latīņamerikas deju ritmus, lai gan sacensībās augstākas atzīmes parasti man bija standartdejās. Vēl arvien, ja rodas iespēja uzdejot, to arī daru.
Nezinu, no kurienes man radās interese par zirgiem. Vasarās mums bija lauki, taču zirga tur nebija. Un tad es krāju to figūriņas un skulptūriņas. Man istabā visas sienas bija nolīmētas ar zirgu bildēm. Tēvs man pirka grāmatas par zirgiem. Redzot, ka domas saistās tikai par un ap zirgiem, krustmātes vīrs mani aizveda uz Kleistiem, un es tiku iekšā konkūra mācību grupā. Konkūrs ir jāšana, pārvarot šķēršļus. Un tad mana zirgu apjūsmošana tā kā drusku noplaka. Vēl arvien tie patika, bet man, mazam puikam, reizēm pietrūka spēka, lai straujāku zirgu savaldītu. Lūdzu, lai dod mierīgāku un paklausīgāku. Dažus gadus braukāju uz treniņiem, piedalījos sacensībās un tiku līdz trešajai sporta klasei. Tagad jāt iznāk reti, bet, kad «Likteņa līdumnieku» filmēšanas laikā to vajadzēja darīt manam Ūvem vai nupat notikušajā Nacionālā teātra festivālā Jaunmoku pilī Indriķim, to prasmi varu izmantot.
Viss paliek sevī
Par mammu man ir palikušas tikai dažas atmiņas. Kā viņa man un māsām vakaros lasīja pasakas. Kā mēs, visa ģimene, braucām kaut kur pie Daugavas. Tur bija ugunskurs un lielā peldēšanās. Un tad pēkšņi tā visa vairs nebija. Tovasar mēs, bērni, bijām laukos pie vectēva māsas. Kādu dienu, nākot mājās no ogām, ieraudzījām, ka ar savu žigulīti atbraucis onkulis, mammas brālis, un arī tēvs. Tos vārdus, kurus izdzirdēju, savā septiņgadīga bērna prātā īsti neaptvēru – mammas vairs nav…
Atpakaļgaitā viņai bija uzbraukusi virsū smagā mašīna. Šoferis nebija pamanījis. Pēc mammas nāves mums gāja visādi. Mazajai māsai Līgai bija tikai divi gadiņi. Viņu pie sevis paņēma mammas draudzene. Līgai tagad jau pašai ir sava ģimene un maza meitiņa, bet viņa joprojām dzīvo kopā ar to mammas draudzeni. Mēs ar vecāko māsu Zaigu augām gan pie vecvecākiem, gan krustvecākiem, gan pie tēta. Man tad bija septiņi gadi, Zaigai – astoņi. Kādu brīdi likās, ka tētis varbūt nav tas labākais tētis, kādam jābūt. Viņam bija mīļas attiecības ar pudeli, bet man nav tiesību viņu par to nosodīt. Zinu, ka viņš ir gribējis mums tikai to labāko un dzīvojis, kā mācējis. Mums tagad ir ļoti laba saprašanās gan ar tēvu, gan viņa sievu. Arī manam dēliņam Raitim opis Jānis ir ļoti mīļš. Tāpat kā manu māsu bērniem. Tētis pats zina, ka viņa dzīvē ir bijušas kļūdas. Viņš tām ir ticis pāri. Bet, lai nosoda un met akmeni pirmais, kam tādu nav.
Kopš mātes nāves savus priekus un bēdas vairāk esmu paturējis sevī. Tā īsti ar kādu izrunāties un visu izstāstīt nekad neesmu varējis. Man ir labi kolēģi un draugi, bet tāda viena cilvēka, ar kuru saprot riktīgu draugu, man nav.
Nenotikušās kāzas
Vienai meitenei esmu briesmīgi nodarījis pāri. Viņa bija mana pirmā mīlestība. Meitene no manas klases 47. vidusskolā Ziepniekkalnā. Patika viņa man ļoti. Nopietna, apzinīga, labi mācījās, pievilcīga un jauka. Mums viss bija pa īstam. Un mēs, divi tādi zaļi gurķi, izdomājām apprecēties. Tikko beiguši skolu. Es brīnos, ka meitenes vecāki, prātīgi un krietni cilvēki, neko neiebilda. Ielūgumi uz kāzām bija izsūtīti, viss jau sarunāts un pasūtīts, meitenei baltā kāzu kleita uzšūta, bet es nedēļu pirms lielā notikuma pateicu – kāzu nebūs! Laikam sabijos. Kad tagad skatos atpakaļ uz to deviņpadsmitgadīgo puiku, kāds tolaik biju, domāju – nu pilnīgs puišelis. Man pat nelikās, ka es būtu kaut ko īpašu nodarījis. Atcēlu kāzas? Nu, un?! Ja man jāsaka, kā viss toreiz notika, neatceros. Ne ar kādiem vārdiem meitenei to pateicu, ne, ko viņa man atbildēja. Viss kā miglā tīts. Kādu laiciņu vēl bijām kopā, bet tad pašķīrāmies pavisam. Starp citu, mēs esam palikuši labi draugi. Viņa ir friziere, eju pie viņas griezt matus. Varam izrunāties par visu. Vienīgi savas personīgās dzīves neapspriežam. Zinu tikai to, ka viņai ir vīrs un dēliņš. Par Aināru nav to nosaukusi.
Nesen satiku viņas tēvu. Izrunājāmies. Meitenes vecākiem pret mani nav naida un dusmu. Arī mana pirmā mīlestība man nekad šo notikumu nav pārmetusi. Varbūt pat vieglāk būtu, ja viņa to būtu darījusi. Man pat grūti atrast vārdus tam, ko es toreiz viņai nodarīju.
Pēc tam man bija vēl divas nopietnas draudzības. Meiteņu kolekcionārs es noteikti neesmu. Un tagad domāju, ka esmu saticis savu īsto cilvēku. To, ar kuru šobrīd esmu kopā un ar kuru kopīgi audzinām mūsu dēliņu Raiti.
Marta
Tā meitene ir Marta. Pirmo reizi viņu pamanīju pirms četriem gadiem Dzirnavu ielā pie Zirgu pasta, kur notika jauno aktieru uzņemšana Kultūras akadēmijā. Gāju garām, un viņa man iekrita acīs. Skaista meitene gariem, gaišiem matiem, zilām acīm. Nodomāju – pilnīga klasika. Un tad mēs ar Martu sadancojāmies vienā «Spēlmaņu naktī». Viņa kā studentīte bija atnākusi uz šo pasākumu, bet es biju nominēts «Spēlmaņu nakts» balvai. Neesmu to gan vēl dabūjis, lai arī nominēts bijis vēl kādu reizi, taču man ir tikusi cita balva – Marta. Pirms gadiem trim sākām dzīvot kopā. Mūsu dēliņam nu ir divi gadiņi. Marta šogad beidza akadēmiju. Vēl īsti nav zināms, vai Marta Grase būs arī mana kolēģe Nacionālajā teātrī, par ko es tikai priecātos. Man nekas nebūtu pretī kopā ar Martu kaut ko saspēlēt arī uz skatuves. Esam sapratuši, ka dzīvē mums saskan, un droši vien pienāks tā diena, kad mēs apprecēsimies.
Savām jūtām un attiecībām es nekaru klāt vārdu mīlestība. Tas ir tik novazāts un banāls, tiek lipināts arī pie tā, kam ar mīlestību nav nekāda sakara, un tāpēc es no šī vārda izvairos. Tāpat kā no pliekanās frāzes – es tevi mīlu! Tās jūtas var izteikt citos veidos. Mani dziļāk un patiesāk uzrunā vārdi – man tevis pietrūkst, es skumstu pēc tevis, nāc mājās – mēs tevi gaidām… Marta māk samīļot. Māk sagaidīt mājās ar garšīgām vistu mādziņām vakariņās. Māk pārsteigt. Vakarā pēc izrādes izeju no teātra, un viņi tur abi ar Raiti stāv un gaida mani. Un tad mēs visi trīs ejam mājās un runājamies. Raitis stāsta, kāda viņam bijusi diena un kas ar viņu noticis. Ja apmēram jau zinu, ko puika darījis, varu nojaust, ko viņš stāsta. Doma viņam lido vēja spārniem, bet vārdu krājumiņš vēl nav tik liels, un tad ir jāpiepalīdz ar žestiem. Marta un Raitis ir mani vistuvākie cilvēki. Man ļoti vajadzīgi. Tāpēc arī esam kopā.
No Vārnu ielas republikas līdz Indriķim
Teātri iepazinu jau bērnībā. Mana krustmāte strādāja par grāmatvedi toreizējā Jaunatnes teātrī, un es bieži pie viņas tur dzīvojos. Redzēju teātri no visām pusēm – gan no skatītāju zāles, gan aizkulisēm. Man kā bērnam visaizraujošāk bija skatīties, kā pirms izrādēm tika uzbūvēta skatuve. Nezin kāpēc atmiņā palikušas dekorācijas padomju stila darbam «Sniegotie kalni». Pašam tolaik arī iznāca paspēlēt. Mūs, vienu puišeļu bariņu, kuri darbojāmies Pionieru pils dramatiskajā kolektīvā «Zīļuks», paņēma izrādē «Vārnu ielas republika». Ar koka zobentiņiem skraidījām un lēkājām pa skatuvi. Darbošanās izrādē tolaik vairāk bija kā spēle, nevis darbs. Viss interesantais notika ārpus skatuves. Aizkulisēs, kur bija saliktas citu izrāžu dekorācijas, kur mēs, puikas, taisījām savas ēverģēlības.
Nedaudz vēlāk tajā pašā Jaunatnes teātrī par kostīmu noliktavas pārzini un ģērbēju strādāja mana vecāmamma, mammas mamma. Arī viņa mani ņēma līdzi, bet vairāk kā palīgu, jo viņai bija grūti no augstajiem stieņiem nocelt skatuves kostīmus, kurus viņa vienmēr izmazgātus un iztīrītus pēc izrādēm salika atpakaļ. Jaunatnes teātrī pavadītais bērnības laiks man ir palicis ar labām atmiņām, bet līdz pēdējai vidusskolas klasei pašam iet uz aktieriem domas nebija. Bet, kad sapratu, ka juveliera amats man tā arī paliks tikai sapnis, stājos Kultūras akadēmijā. Bez jebkādiem uztraukumiem un domām, ko darīšu, ja netikšu. Pēc katras kārtas, kad gāju pie dēļa skatīties, kuri tiek tālāk, man bija pārliecība, ka esmu starp viņiem.
Tā nu ir sanācis, ka šobrīd teātrī man ir tikušas divas lielas lomas, kuras, nebaidos teikt – spoži, spēlēja Ivars Stonins, kurš aizgāja no teātra un aizbrauca projām uz Ameriku. Viens ir gaišreģis Finks izrādē «Sfinksa» un otrs – Indriķis nupat atjaunotajā Jāņa Lūsēna un Māras Zālītes rokoperā «Indriķa hronika». Pirmais par Finku man piezvanīja Lūsēns. Nodomāju, ka tas ir dīvains joks rīta agrumā. Tobrīd filmējos televīzijas seriālā «Likteņa līdumnieki» un ziņa par Finku man likās traka iedoma. Tikai tad, kad piezvanīja teātra vokālais pedagogs Andris Daņiļenko un teica, ka nu būs nopietni jāsāk mācīties dziedāt, sapratu, ka viss notiek pa īstam. Mēģinājumos mirku sviedros vārda vistiešākajā nozīmē. Andris man dīdīja elpas un frāzējumus, domas izteiksmi. Gāja visādi. No pilnīgas neticības līdz pārliecībai, ka es to varēšu.
Tāpat kā Ivars, strādājot pie Finka lomas, arī es aizgāju uz Pokrova kapsētu sameklēt leģendārā gaišreģa kapa vietu. Izstaigāju visu kapsētu krustu šķērsu, bet neatradu. Meklēju un meklēju. Kad jau biju atmetis visas cerības un trešajā reizē gāju projām, Finka kaps pats man it kā nostājās ceļā. Maza kopiņa ar krustiņu. Nezinu, vai Finks man ir atļāvis šo lomu, bet esmu tajā iejuties. Katrā ziņā, viņš mani netraucē, lai gan pirms katras izrādes uztraukums un mistikas sajūta ir ļoti liela. Tajos vakaros, kad ir «Sfinksa», pirmajā rindā divas vietas kaut kur pa vidu viena otrai blakus ir tukšas, lai gan kasē tās biļetes ir pārdotas. Dita Lūriņa, kura kopš iestudējuma sākuma ir Finka sieva Anna, saka – tā notiek vienmēr jau kopš pirmizrādes. Vai tā ir apstākļu sakritība, vai kāda mistika, nezinām. Pieņemam, ka tajās vietās sēž Finks ar savu Annu.
Tādas vienas, mīļākas un īpašākas lomas par citām, man nav. Katrā ir savs smeķis. Kad teātrī sāka runāt, ka dienas gaismā atkal cels «Indriķa hroniku», domājām, kas varētu būt Indriķis. Man bija cits variants, bet loma tika man. Iejutos tajā diezgan viegli.
Kad iestudēja «Skroderdienas Silmačos», man bija vēlēšanās spēlēt Rūdi, taču man piešķīra Kārlēnu. Kamēr Rūdis vēl tikai grimējas, Kārlēns jau dzied pirmo ainu, un, kad Rūdis nāk uz skatuves, Kārlēns jau ir trijos sviedros izmircis. Man likās, ka Kārlēns ir grūta loma, bet azarta un piedzīvojumu pilno Rūdi spēlēt ir interesantāk. Taču, kad šogad mūs abus ar Mārtiņu Eglienu, kas bija Rūdis, samainīja vietām, sapratu, ka lielais Blaumanis viņiem abiem uzrakstījies līdzvērtīgas slodzītes, un arī Rūdim ir ko svīst un pūlēties.
Šovasar «Likteņa līdumniekos» beidzās mana Ūves dzīve. Kad tās sērijas rādīs, vēl nezinu. Kaut kad rudenī. Ūvē bija kaut kas no manis. Tāpat kā es, Ūve visai pasaulei nekliedz par savām jūtām. Viņš mīl klusi un sevī. Tāpēc rodas pārpratumi un nesaprašanās. Ar mani notiek tāpat. Gan rūgtumu sevī noriju, gan par labajām lietām nestāstu. Vienmēr esmu uzskatījis – manas problēmas ir tikai manējās, un vieglāk citiem pateikt, ka viss ir kārtībā arī tad, ja nepavisam tā nav.
«Smaidi visur un vienmēr, neskatoties ne uz ko un visiem par spīti,» man ir teicis tētis, un es tā arī mēģinu darīt. Bet par dažādiem dzīves pagriezieniem manī ir iesēdušies krustmātes vārdi: «Dzīvē nekas nenotiek tāpat vien. Pirms katras izvēles tu stāvi pie diviem ceļiem, un katram ir tikai viens galapunkts, kuru iepriekš nevar paredzēt.»
Nevienu savu izvēli nenožēloju. Ja kāds arī nebija labākais ceļš, tā sākumā vienalga vairs nav iespējams atgriezties. Un tāpēc nav ko zūdīties. Es ļaujos dzīves plūdumam. Kādreiz tādās augusta naktīs kā šīs, ja biju laukos, paņēmu beņķīti, izgāju ārā, sēdēju, skatījos krītošajās zvaigznēs un laikam arī kaut ko vēlējos. Aizmirsies gan, kas tas bija, bet atceros to sajūtu, kad zvaigznes krīt, visapkārt ir klusums un pašā – bezgalīgs miers.»
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨












































































