Santa.lv
Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam 2026. gadam!
ABONĒT!
  • Kāpēc mums vajag vēl vienu krēslu? Latviešu dizainers, kurš radījis krēslus Latvijas koncertzālēm

  • SAGLABĀ RAKSTU
    24.12.2025
  • Lana Jūra
    Foto: Bruno Kabucis
    Kopš žurnāla DEKO pirmsākumiem esam sekojuši Aldim Circenim, iepazīstinot lasītājus ar viņa dizaina darbiem. Mainoties laikam, mainījies arī viņa vadīto uzņēmumu vārds. ARTICUL – šī skanīgā zīmola paspārnē jau divus gadus apvienoti arhitekta izlolotie interjera dizaina uzņēmumi Coppa Ltd (1993), Rīgas Krēslu fabrika (1999) un preču zīmes. Toties nemainīga palikusi radīto mēbeļu identitāte – būdamas modernas, ilgmūžīgas un ergonomiskas, tās rotā daudzus Latvijas laikmetīgās arhitektūras simbolus.

    Kā dzima ARTICUL nosaukums?

    Izdomāju! Jāteic, ka viegli negāja, diskutējām par dažādiem variantiem, bija piesaistīti konsultanti. ARTICUL apvieno vairākas komponentes – tas sākas ar A, nodrošinot alfabētisko priekšrocību, cilvēkiem ir skaidrs, ka runa ir par priekšmetiem, un vārds satur ART, kam ir pozitīvs psiholoģiskās uztveres konteksts.  

    Jūsu attīstītie zīmoli Coppa, Rīgas Krēslu fabrika kopš 90. gadiem bija vietējā un eksporta tirgū atzīti. Kāpēc tomēr pieņēmāt lēmumu par rebrendingu?

    Pēc 2008./2009. gada krīzes līdz ar strauju apgrozījuma kritumu radās pārliecība, ka vecais biznesa modelis nedarbosies un jākoncentējas uz eksporta tirgiem un ražošanu. Ne vien krēslu, bet plaša mēbeļu spektra izgatavošanu. 2011. gadā pēc apjomīgām investīcijām sākām to īstenot, vispirms vairāk orientējoties uz liekti līmētā saplākšņa mēbelēm – pamatā krēsliem, kas joprojām ir pieprasīti. Produktu sortimentam paplašinoties, pievērsāmies teātru, koncertzāļu mēbeļu ražošanai, kuras paredzētas skatītāju zonām. Šai nišā esam īstenojuši vairākus ievērojamus projektus. Turpinot attīstīt mēbeļu portfeli, tapa skaidrs, ka esam pārauguši Rīgas Krēslu fabrikas identitāti.

     

     

    Kā jaunu zīmolu palaist tirgū, lai to pamanītu?

    ARTICUL izveidojām 2023. gada rudenī, un 2024. gadā reklamējām to Radio SWH, kas padarīja mūsu jauno vārdu pazīstamu korporatīvo klientu vidū. Tas arī bija mērķis, jo primāri strādājam B2B – uzņēmumu segmentā. Patlaban ARTICUL nav plaši pazīstams privātiem patērētājiem, taču joprojām darbojas Rīgas Krēslu fabrikas zīmols, kam Latvijā ir spēcīga pozīcija.

    Kā patlaban dalās jūsu tirgus segments? Un – cik liels ir eksporta īpatsvars?

    Mūsu portfelī dominējošo daļu veido korporatīvais sektors, privātie klienti ir no 5 līdz 10 %. Savukārt eksportā gadu no gada iezīmējas svārstības – 2023. gadā tas nodrošināja apmēram pusi no mūsu apgrozījuma, taču 2024. gadā nokritās līdz aptuveni 25 %, bet šogad ir ap 15 %. Iemesls tam ir Eiropas vājais pieprasījums. Diemžēl viens no mūsu lielākajiem sadarbības partneriem Somijā bankrotēja, problēmas piedzīvoja arī Holandes partneris, kas ievērojami sabremzēja biznesu šajās valstīs. Vienlaikus tas mudināja aktivizēt sava zīmola nostiprināšanu un meklēt jaunas iespējas.

    Gadiem esat slaveni ar krēsliem. Kur slēpjas to izcilības formula?

    Mēs fokusējamies uz to, lai krēsls būtu funkcionāli pareizs – ja tā ir skola, tam precīzi jāatbilst lietošanai mācību vidē. Mums kā ražotājam ir būtiski krēslu industrializēt. Tas nozīmē: izgatavošanā nepārtērēt ieguldīto izejmateriālu un darbaspēka resursus. Masīvkoka sēdmēbeļu ražošanā joprojām ir liels roku darba īpatsvars, tāpēc pamatā orientējamies uz krietni industrializējamo liekti līmētā saplākšņa formātu. Vairāk raugāmies uz krēslu no ražotāja un lietotāja, mazāk – no interjera dizaina puses.

    Tādi produkti kā Roo, Bloom novērtēti ar prestižām starptautiskām balvām, arī Red Dot Design Award. Jūs pats esat to autors.

    Jā. Pamatā visus dizaina projektus iniciēju pats, un jāteic, ka lielākā daļa no mūsu produktu klāsta dzimusi manā galvā. Patlaban mums ir laba profesionāļu komanda, kas būvē 3D modeļus, izstrādā detalizācijas, īstenojot ieceri līdz galam. Klasiskai dizainēšanai nepieciešams daudz laika, bet, tā kā manā pārraudzībā ir vairāki uzņēmumi, liela dienas daļa paiet, risinot administratīvo darbu.

    Unikāli esat ar to, ka īstenojat pilnu mēbeļu izgatavošanas ciklu – no idejas un dizaina līdz gatavam izstrādājumam.

    Tā ir – vairākums tirgus dalībnieku iesaistās ražošanā noteiktā posmā, bet mūsu uzņēmumā viss top pašu rokām pilnā ražošanas ciklā. Lielāko daļu produktu radām no nulles. Process balstās uz septiņām nodaļām – mums ir metāla detaļu izgatavošana, liekti līmētā saplākšņa un korpusa mēbeļu ražošana, plātņu materiālu apstrāde, CNC nodaļa, šūšanas un tapsēšanas cehs, kā arī sava apdare. Tas nozīmē, ka, izdomājot produktu, varam to pilnībā izgatavot. Iepērkam tikai izejmateriālus – koksnes skaidu vai masīvkoku, metāla caurules, audumus un polstermateriālus, furnitūru.

    Diemžēl labu mēbeļu ražotāju Eiropā kļūst aizvien mazāk…

    Tā ir. Somija kādreiz bija spēcīga liekti līmētā saplākšņa mēbeļu ražotājvalsts, taču tagad ar to nodarbojas viens vai divi uzņēmumi. Ķīna ir pārņēmusi visu korporatīvo mēbeļu segmentu, un, vēl nesen tās produkcija bija sinonīms sliktai kvalitātei, tad tagad tā vairs nav.

    Taču, ja krēslam skolā, bibliotēkā vai teātrī nepieciešama apkope vai detaļas nomaiņa, tad Ķīnā ražotam produktam nebūs viegli to nodrošināt.

    Protams, pasūtīt zināmu rezerves daļu daudzumu no Ķīnas šodien ir liels izaicinājums. Tieši to cenšos uzsvērt sarunās ar potenciālajiem klientiem. Ko mēbeļu biznesā saprot ar jēdzienu ilgtspēja? Patērētājam neviens nav izskaidrojis, ka pēcpārdošanas serviss ir viena no galvenajām tās sastāvdaļām. Mēs ikvienam savam produktam nodrošinām servisu. Klienti, kuri pirms 15 vai 20 gadiem iegādājušies krēslus, mums atved tos pārtapsēt. Attiecīgi šīs mēbeles viņi varēs lietot vēl pārdesmit gadu. Bet ko darīt ar Ķīnā ražotu krēslu, kas iegādāts kādā no tirdzniecības tīkliem? Pēc dažiem gadiem tas nonāk atkritumu tvertnē.

    Atverot ARTICUL mājaslapu, realizēto projektu sadaļā mirdz daudz Latvijas laikmetīgās arhitektūras pērļu. Kurus objektus pats vērtējat kā veiksmes stāstus?

    Man ļoti patīk Jaunais Rīgas teātris. Skatītāju zāles krēsliem veidojām vismaz trīs paraugus, katrs tika testēts, pārbaudīts. Projektā cieši sastrādājāmies ar arhitekti Zaigu Gaili – mēbelēs integrētas vairākas viņas idejas.

    Vēl par kvalitatīviem un skaistiem gribas minēt skolu pasūtījumus – Jūrmalas ģimnāzijai Kauguros, Aspazijas skolai Lielupē. To aprīkojumā orientējāmies uz ilgmūžību, kvalitāti un ergonomiju – mēbelēm jābūt pielāgojamām dažāda vecuma bērniem, noturīgām pret lielo noslodzi, tāpēc, piemēram, galda virsmu apdarē izmantojam speciālas apmales ar 25 gadu garantijas laiku.

    Gribu atzīmēt arī mums nozīmīgu objektu – nule kā pabeigtā jaunā Liepājas cietuma kameru aprīkošanu ar mēbelēm. Projektā pēc arhitekta dizaina pirmoreiz tās izgatavojām tikai no metāla – pie sienām un grīdām skrūvējamus galdus, krēslus, gultas, plauktus.

    No skaistākajiem projektiem eksporta tirgos minama Savonlinna Brīvdabas opera Somijā, kura tapa sadarbībā ar mūsu Somijas partneri. Tur varam lepoties ar 2500 krēslu piegādi.  

    Vai jūsu plašajā kolekcijā ir kāda mēbele, par ko īpaši priecājaties?

    Kad pirms dažiem gadiem Dita Danosa gatavojās Tactile Baltics izstādei Londonā, viņas rosināts, izstrādāju divus produktus – atpūtas krēslu Nest un sofu Knitted Island. Gribētos izcelt klubkrēsla Nest unikālo dabu. To dizainējot, neesmu meklējis iedvesmas avotus, ideja atnāca pati, un jāatzīst, ka līdzīgu produktu nav gadījies redzēt nekur. Klubkrēsls iekļauts mūsu portfelī, un pagājušā nedēļā ASV vēstniecība Latvijā pasūtīja četrus šādus krēslus vestibila iekārtojumam. Tas ir patīkams pārsteigums.

     

     

     

    Raksts tapis ar VKKF atbalstu. 

     

    Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Mans Mazais

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk