Santa.lv
Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam 2026. gadam!
ABONĒT!
  • Amerikā pirkt bija dārgi, uzšuva pati. Latvijas zīmola Wigiwama veiksmes stāsts

  • SAGLABĀ RAKSTU
    21.12.2025
  • Ieva Jātniece
    Foto: Madara Kuplā/Publicitātes attēls
    Neviens ikdienišķas lietas nepārvērš tik radoši kā bērni – kociņš viņu rokās kļūst par burvju zizli, krītiņš pārtop atslēgā neredzamām durvīm, bet kluču torņi – tā ir skaista pils. No līdzīga iztēles brīnuma dzima arī Wigiwama – zīmols, kas aizsākās kā jaunas mammas sapnis radīt estētiskas mājiņas bērnu istabām un izaudzis par starptautiski atzītu mīksto mēbeļu ražotāju ar raksturīgu siltu, cilvēcisku pieeju telpas veidošanai, kurā jau no agra vecuma tiek veicināts radošums un gaumes izjūta.

    Kopš zīmola rašanās tā galvenais iedvesmas avots bijuši bērni. Stāsts aizsākās pirms deviņiem gadiem, kad uzņēmēja Anastasija Hotulova, vērojot vecākās meitiņas aizrautību veidot slēptuves un rotaļu stūrīšus, nolēma meklēt estētisku un funkcionālu telpas papildinājumu – vigvamu. Pinterest atrastā parauga piegāde no Amerikas izrādījās pārlieku dārga, tāpēc Anastasija to nolēma radīt pati. Pirmais prototips izrādījās tik pārliecinošs, ka ideja dabiski pārauga plašākā vīzijā. Wigiwama sākotnējais produkts bija klasiska telts no vienkrāsaina kokvilnas auduma maigos toņos. «Vēlējos radīt gaumīgu lietu, kas nenogurdina ar spilgtām krāsām un labi izskatās jebkurā mājokļa telpā,» pirmsākumus atceras Anastasija. Pircēju atsaucība bija tūlītēja, un jau pirmajā starptautiskajā izstādē Kind + Jugend zīmolu uzmeklēja kāda Šveices uzņēmuma pārstāvis, lai veiktu lielu pasūtījumu. Savu lomu bija nospēlējusi aktivitāte sociālajos tīklos, kur Wigiwama izcēlās ar kvalitatīviem produktu attēliem. To autors – fotogrāfs un dizainers Marks Ļitvjakovs.

    Radošie meklējumi

    Uzņēmuma panākumu atslēga ir spēja pielāgoties mainīgajiem apstākļiem. Pāris gadu pēc zīmola dibināšanas vigvama mājiņas pēkšņi kļuva ārkārtīgi populāras, un tās pircējiem sāka piedāvāt daudzi, arī lielie masu produkcijas ražotāji, kuru darinājumi nebija tik kvalitatīvi un ilgspēlējoši, toties – krietni lētāki. «Apsvērām, ko darīt tālāk? Mums bija pieredze darbā ar šuvējiem un ražotnēm, bija sava noliktava… Tā pamazām ideja izauga līdz mīkstajām mēbelēm bērniem,» atceras Anastasija.

    Pirmais produkts Bunny, velveta pufs bēšā krāsā, kas tapa sadarbībā ar konstruktoru un šuvēju, ātri kļuva par bestselleru. Tobrīd minētais tonis bija viena no populārākajām interjera izvēlēm un klienti novērtēja, ka bērniem tik mīļais zvilnis lieliski iederas mājvietas kopējā stilistikā. Pēc laika uzņēmuma veidotāja pieņēma vēl kādu stratēģisku lēmumu – Marku Ļitvjakovu pieaicināt arī par galveno produktu izstrādātāju. Sadarbības rezultātā radās pirmā mīksto mēbeļu kolekcija – transformējams krēsliņš maigās varavīksnes krāsās ar porolona pildījumu.

    «Zinot, ka bērniem rotaļu procesā patīk lietas gan salikt, gan izjaukt, vēlējāmies arī mēbeles radīt no dažādiem moduļiem. Šis aspekts, izgatavojot jaunus produktus, mums ir aktuāls arī šodien,» uzsver Marks. «Katru ideju vispirms analizējam, daudz skicējam, līdz tā kļūst par taustāmu koncepciju. Tad seko prototipēšanas posms, kurā testējam lietu funkcionalitāti, drošību un izturību,» darba procesu atklāj dizainers un atzīst, ka liela nozīme ir arī tam, ka zīmola veidotāji paši ir ģimenes cilvēki – joprojām lielākais radošo iedvesmu avots ir viņu atvases.

     

     

    Biroja sirds ir apvienotā atpūtas un virtuves zona, kurā darbiniekiem ieturēt maltītes, visiem kopā atzīmēt uzņēmuma panākumus un sapulcēties uz neformālām sarunām.

     

    Profesionāls novērtējums

    Wigiwama kolekcijas veidotas tā, lai to elementi papildinātu cits citu. 2024. gada martā klajā laistais Moon Chair novērtējumu guvis arī profesionāļu acīs. Krēsls saņēma Junior Design Awards 2024 zelta balvu un šogad ieguva arī Latvijas Dizaina gada balvu. Žūrija atzina, ka priekšmets pārsteidzis ar tā minimālo un tīro dizainu, modulāro pieeju, ilgtspējīgu materiālu izvēli un rotaļību – tas veicina bērnu radošumu un patstāvību, kā arī ienes mieru nereti pārmērīgi stimulējošā vidē.

    «Taktilais moments arī ir ļoti svarīgs. Kad ar mīkstajām mēbelēm piedalījāmies pirmajā starptautiskajā izstādē Maison&Objet Parīzē, cilvēki nāca klāt, tās aptaustīja un sacīja: kādi patīkami, mīksti audumi! Pareizā materiāla izvēle bija viens no izaicinošākajiem soļiem, jo tiem jābūt arī estētiskiem, praktiskiem un izturīgiem. Šodien tā vairs nav problēma – iegādājamies augstas kvalitātes, hipoalerģiskus un sertificētus audumus mēbeļu pārvalkiem, ko viegli noņemt un izmazgāt,» norāda Marks.

    Sākotnējo ieceri tekstilijas pirkt no ražotājiem Latvijā un Lietuvā ierobežoja augstā cena.

    Tagad lielākā daļa apdares materiālu tiek pasūtīti Turcijā un Polijā – tieši no ražotājiem, apejot starpniekus.

     

     

    Bez kļūdām neiztikt

    Atskatoties uz deviņus gadus ilgo uzņēmuma pastāvēšanas laiku, Anastasija atzīst, ka lielākā no pieļautajām kļūdām ir bijusi sākotnējā vēlme visu darīt pašai. «Lielus darbus var paveikt tikai tad, ja komandā ir cilvēki, kuri katrs savā jomā ir stiprāki par tevi pašu. Zīmola pirmsākumos visu centos paveikt saviem spēkiem – strādāju ar šuvēju, biju mārketinga speciāliste un mājaslapas veidotāja.» Tieši vīrs uzņēmējs Artūrs Hotulovs, kurš šobrīd pievienojies uzņēmuma vadībai, mudinājis: zīmola attīstībai nepieciešama profesionāla komanda un birojs, kurā visiem saskaņoti darboties.

    Kad vecākā meita vēl gāja bērnudārzā, strādāju no mājām un vīrs aicināja uzdrošināties noīrēt telpas darbam. Pa šiem gadiem, augot uzņēmumam, arī biroju vajadzēja paplašināt – esam darbojušies VEF apkaimē, tad klusajā centrā un šobrīd esam nobāzējušies dizaina kvartālā Milla,» stāsta Anastasija. Te vienuviet izveidota gan studija produktu fotografēšanai, gan telpas, kur vietas pietiek vērienīgam kolektīvam, ko veido ne tikai ideju virzītāji, bet arī pārdevēji un mārketinga nodaļa. Tomēr komanda augusi pakāpeniski, un tas izrādījies pareizi. «Pandēmijas laikā ar mājvietu labiekārtošanu saistītās jomas piedzīvoja neticamu uzplaukumu, un tas notika arī ar Wigiwamu. Taču, kovidam beidzoties, daudzu uzņēmumu finanšu rādītāji strauji samazinājās. Ir kompānijas, kas panākumu periodā pieņēma darbā pārāk lielu skaitu darbinieku, un tas kļuva par vienu no bankrota iemesliem vēlāk. Mums no šāda riska izvairīties palīdzēja gan komandas pārdomāta papildināšana, gan pastāvīga jaunu produktu izstrāde,» atzīst uzņēmēja.

     

     

    Darīt labu

    «Pagaidām realizēti tikai 10%,» par paveikto saka uzņēmuma vadītājs Artūrs. «Ir jāskatās tālāk, jāizvirza jauni mērķi, jāpiesaka sevi pasaulē. Mūsu mērķis ir būt stabiliem Eiropas tirgus dalībniekiem.» Jau šobrīd Wigiwama produkcija ir pazīstama Nīderlandē, Vācijā un Francijā. Tuvākajā nākotnē komanda plānojusi sevi pieteikt arī Skandināvijā – reģionā, kas novērtē labu dizainu.

    Zīmola veidotāji novērojuši spilgtu vietējā tirgus problēmu – dažādu ražotāju savstarpējas sadarbības trūkumu.

    Pirmo soli pozitīvu pārmaiņu virzienā uzņēmums min biedrības Dizaina eksporta alianse ieceri visiem kopā attīstīt preču zīmi Design Latvia, kam nupat pievienojās arī Wigiwama.

    «Līdz šim esmu novērojis, ka liela daļa Latvijas uzņēmēju nelabprāt atklāj savas biznesa idejas un dalās ar gūto pieredzi. Daudziem šķiet, ka tas viņiem var kaut ko atņemt, bet pieredze rāda, ka notiek pretējais. Kad piedalāmies starptautiskās izstādēs, novērojam, ka dalībnieki no vecās Eiropas saviem produktu stendiem izmanto arī savas valsts citu ražotāju preces – ieguvēji ir visi. Dzīvojot Latvijā, mums nav, ko dalīt – tirgus ir mazs, tāpēc ir jāstrādā kopā, lai sevi un cits citu popularizētu ārvalstīs,» uzsver Marks.

    Šobrīd zīmola Wigiwama atpazīstamība tiek vairota, gan piedaloties starptautiskās izstādēs, gan izmantojot sociālos medijus Instagram, Pinterest, Linkedin. «Daudz strādājam arī ar influenceriem no Skandināvijas, Francijas, Lielbritānijas, lai sasniegtu potenciālos jaunos klientus, kā arī veidojam sadarbību ar starptautiskiem zīmoliem,» uzsver Artūrs, kuru raksturo vēlme pieklauvēt pie teju katrām durvīm. To veicina arī pārliecība, ka zīmols pasaulē atstāj pozitīvu nospiedumu. «Mēs nevēlamies sekot trendiem, būt tie, kuru radītās lietas ātri zaudē aktualitāti, bet gan gribam būt uzņēmums, kura izstrādātie produkti ir maksimāli kvalitatīvi un kalpo ilgi,» tā Anastasija. «Bērniem paredzēto preču dizaina industrijā liela konkurence ir segmentā, ko veido lēti priekšmeti ar populāriem multfilmu tēliem un spilgtām krāsu kombinācijām. Mums savukārt gribas jau no cilvēka dzīves pirmajām dienām viņiem piedāvāt skaistu vidi, ko veido mierīgi toņi, vienkāršas un tīras līnijas un taustei patīkami audumi. Izvēloties estētisku dizainu, mēs joprojām stimulējam bērnu radošumu un iztēli, tomēr nenoslogojam viņus vizuāli – labu gaumi attīstām jau kopš mazotnes. Un tas iedod iekšēju mieru – mēs ne tikai ražojam un pārdodam, bet arī darām labu pasaulei,» komandā par to ir vienprātība.

     

     

    Raksts tapis ar VKKF atbalstu. 

     

    Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Mans Mazais

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk