Atskatoties tikai desmit gadus senā pagātnē, jāsecina, ka viedtālruņa savienošana ar auto multividi ir bijis grūts un pat kaitinošs process, kas ne vienmēr devis vēlamo rezultātu. Ražotāji arī nesteidzās ar unifikāciju, tāpēc pat pieslēgums ar vadu negarantēja, ka ierīce tiks atpazīta, par brīvroku sistēmas lietošanu nemaz nerunājot.
Tomēr lielais pieprasījums pēc viedajām funkcijām un moderno viedierīču augstu uzliktā dizaina un ērtuma latiņa ir piespieduši ražotājus strauji kaut ko darīt lietas labā. Rezultātā tālruņa ekrāna replicēšana centrālajā ekrānā faktiski ir kļuvusi par minimālo prasību visos jaunajos auto.
Integrācija ir sākusies
Būtisks pavērsiens multimediju sistēmu un tālruņu apvienošanā notika 2014. gadā, kad viens pēc otra IT milži ieviesa specializētas lietotnes: Apple gadījumā tā bija CarPlay, bet Google gadījumā – Android Auto. Šīs saskarnes ātri vien kļuva par labāko veidu, kā izvairīties no programmatūras nesaderības un ērti izmantot iecienītākās viedtālruņa lietotnes mašīnas ekrānā.
Citi lasa
Ar Apple CarPlay un Android Auto braucējiem pirmo reizi radās iespēja izmantot modernu navigāciju, kā arī klausīties mūziku Spotify vai citā straumēšanas platformā pat tādās mašīnās kā B segmenta Peugeot 208.
Tomēr cilvēkiem ilgu laiku nācās samierināties ar kādu neērtību – savienot tālruni ar mašīnas multimediju sistēmu varēja tikai ar vadu. Jauni vadu standarti radīja papildu neskaidrības, un ilgu laiku bezvadu savienojumu varēja baudīt vienīgi dārgu braucamo īpašnieki.
Pēdējo pāris gadu laikā šī plaisa gan ir mazinājusies. Tās kompānijas, kas ražo plašam pircēju lokam domātus auto, aizvien biežāk savos modeļos ievieš bezvadu Apple CarPlay un Android Auto. Piemēram, Peugeot šo funkciju nodrošina 308. un 408. sērijas jaunākajā paaudzē, un to piedāvā arī daži citi ražotāji.
Divas lietas, viena vadība
Jokūbs Mulersks, lietotāja saskarņu dizainers, kurš konsultēja Lietuvas Gada auto 2023 žūriju, norāda, ka ideālā gadījumā mašīnas multividei un viedtālrunim nevajadzētu būt divām atsevišķām vidēm, kā ir pašlaik. Integrācijai nevajadzētu aprobežoties tikai ar mūziku un tālruņa navigāciju. Tas pats attiecas uz Android Auto un Apple CarPlay.
«Abu saskarņu lielākais trūkums ir ierobežotā funkcionalitāte. Patiesībā jau tagad tiek plaši runāts par to, ka Apple CarPlay nākotnē varētu pārdēvēt par Apple Car un ka tad tā sniegs daudz vairāk iespēju. Šobrīd ierasta lieta ir klausīties mūziku Spotify un izmantot navigācijas kartes, bet drīzumā šādā veidā būs iespējams vadīt arī automobilī iebūvētās ietaises. Tad mašīnas ekrāna izvēlnē, kas dublēs tālruni, varētu iestatīt klimata kontroli, braukšanas palīgsistēmas un citas funkcijas,» skaidro Jokūbs.
Viņš prognozē, ka automobiļiem pielāgota iOS operētājsistēma tirgū varētu debitēt tuvāko divu gadu laikā.
«Es ceru, ka to pašu darīs arī Google ar savu Android Auto. Tas būtu ļoti ērti, jo cilvēks varētu iekāpt jebkurā mašīnā un izmantot sev labi zināmo operētājsistēmu. Nebūtu vajadzības pētīt un iedziļināties, kā aktivizēt vienu vai otru funkciju,» uzskata eksperts.
Galvenie virzītāji būs IT uzņēmumi
«Tā kā šīs lietas ir specializētu tehnoloģiju uzņēmumu pārziņā, ļoti iespējams, tālruņu saskarnes darbotos pat labāk nekā iebūvētās multimediju sistēmas, ko pašlaik izmanto lielākā daļa auto ražotāju,» saka Jokūbs.
Tāpēc viņš prognozē, ka programmatūras izstrādi no auto ražotājiem pakāpeniski pārņems uzņēmumi, kam tā ir pamatnodarbošanās. Lielajiem koncerniem tad tikai atliktu izlemt, kura tehnoloģiju milža – Google vai Apple – produkts ir piemērotāks konkrētajam zīmolam. Izvēlēto variantu tad ieviestu jaunajos modeļos, funkcijas saskaņojot ar mašīnas sistēmām.
«Tas atvieglotu dzīvi braucējiem, jo pašlaik dažu ražotāju pašu radītās sistēmas ir diezgan sarežģītas un nav tik ērtas, kādas varētu būt IT ekspertu izstrādātās,» saka Jokūbs.
Kaut arī Android Auto un Apple CarPlay funkcionalitāte ir visai ierobežota, cilvēkiem tās vienalga ir ļoti svarīgas. Izvēloties jaunu mašīnu, viņi nereti pat svītro no kandidātu saraksta modeļus, kas nepiedāvā šādu savietojamību.
Tāpat pircēji vēlas bezvadu pieslēgumu, tiesa gan, vēl ne visi ražotāji to piedāvā.
«Protams, bez vada ir daudz ērtāk – jūs vienkārši iekāpjat mašīnā un uzreiz izmantojat savas lietotnes, neprātojot, cik moderna ir USB pieslēgvieta un vai jūsu vadu tur varēs iespraust. Tomēr bezvadu Android Auto un Apple CarPlay pagaidām biežāk piedāvā luksusa zīmoli,» stāsta Jokūbs Mulersks.
Ko piedāvā ražotāju lietotnes?
Svarīga viedtālruņa integrācijas daļa ir arī ražotāju piedāvātās lietotnes. Jokūbs Mulersks uzskata, ka šajā kontekstā visnoderīgākās ir tālvadības funkcijas, kas ir tieši saistītas ar auto.
«Piemēram, elektroauto akumulatora uzlāde prasa daudz laika, tāpēc ļoti noder iespēja redzēt uzlādes līmeni tālruņa ekrānā. Noderīgas ir arī tādas praktiskas funkcijas kā salona priekšsildīšana,» uzskata eksperts.
Tā kā transporta elektrifikācija uzņem apgriezienus, no šādām praktiskām funkcijām labumu gūst ne tikai Tesla īpašnieki. Arī Peugeot, Citroën un Volkswagen saimnieki tagad var viegli uzzināt akumulatora rezerves, iespējamo nobraukumu un ātri atrast bezmaksas publisko uzlādes staciju. Svarīgi, ka uzlādes plānošana, izmantojot nakts elektrības tarifu, vai salona priekšsildīšana pirms došanās uz darbu ir iespējama ne tikai elektromobilim, bet arī ar uzlādējamam hibrīdam.
Neatkarīgi no mašīnas tipa daudzos gadījumos ir pieejamas arī citas funkcijas, kas atvieglo auto lietošanu ikdienā. MyPeugeot lietotne ļauj pārbaudīt, vai mašīnas durvis ir aizslēgtas, uzzināt svarīgāko informāciju par auto, tostarp degvielas atlikumu, kā arī noteikt mašīnas atrašanās vietu. Dažkārt var pat aktivizēt gaismas un skaņas signālu – šī funkcija ir īsts glābiņš, ja auto pazudis lielā stāvlaukumā.
Auto ražotāji piedāvā arī funkcijas, kas ne vienmēr ir īsti praktiskas, taču piesaista uzmanību. Piemēram, Tesla, Mercedes-Benz un BMW mašīnas var iebraukt šaurā stāvvietā un izbraukt no tās, šoferim stāvot ārā un izmantojot viedtālruni kā tālvadības pulti. Šādā gadījumā īpašnieks tikai aktivizē funkciju, bet mašīna brauc autonomi. Ja rodas kāda bīstamība, auto var apturēt jebkurā brīdī.