Tāpēc nav nekāds brīnums, ka līdzās pamatpiedāvājumam lielākā daļa uzņēmumu vienmēr ir investējuši sporta modeļos, kuru uzdevums ir demonstrēt inženiertehniskos sasniegumus. Taču kā šī tradīcija izskatās šodien, un vai to ietekmē pieaugošā elektroauto popularitāte?
Veicies ir dažādi
Vienmēr ar spilgtiem dinamikas risinājumiem izcēlusies vācu premium marku trijotne. Dārgo modeļu ražotājiem tehnoloģiskā progresa demonstrēšana jeb jaunu veiktspējas robežu nospraušana gluži vienkārši ir nepieciešamība. Šai ziņā avangardā ir BMW M saime, Audi S un RS modeļi un, protams, Mercedes-Benz AMG sērija. Šodien, elektroauto laikmetā, līderiem drosmīgi pievienojas jauni spēlētāji. Piemēram, Dienvidkorejas ražotāja Hyundai klāstā ir elektriskais Ioniq 5 N ar iespaidīgiem tehniskajiem parametriem un veiktspēju.
Sportiskajiem modeļiem ir liela loma uzņēmuma tēla veidošanā. Lai gan tie veido nelielu daļu noieta, izrādās, tie var gan uzvest popularitātes kalnā, gan tikpat viegli no tā nogrūst lejā.
Citi lasa
«Cilvēkiem ir sapņi – viņi savā dzīvē vēlas labāko. Ja tā nebūtu, mēs visi brauktu ar aizpagājušās paaudzes Dacia un uzņēmēji S-klases vai Bentley vietā samierinātos ar Škoda. Jo, racionāli ņemot, braukšanas pamatvajadzības taču tie nodrošinātu. Tomēr automašīnas izvēle ir emocionāls solis,» saka Toms Timoško, žurnāla KLUBS auto apskatnieks un Latvijas Gada auto tiesnesis.
Tieši tāpēc ražotāji arī turpina investēt, kaut arī tas prasa lielus līdzekļus. Piemēram, Volkswagen katrai jaunajai Golf paaudzei piedāvā arī GTI un R versiju, savukārt Honda joprojām pilnveido Civic Type R.
Tiesa, ne visiem zīmoliem sportisko auto lauciņā veicies vienlīdz labi, daži no sava piedāvājuma tos pat klusi izņēmuši pirms laba laika. Piemēram, Opel Astra OPC ir iekritusi nebūtībā, un pašlaik uzņēmums koncentrējas uz to, kam priekšroku dod vairākums cilvēku. Līdzīgi gājis vēl citiem, un šie uzņēmumi pārorientējušies uz krosoveriem.
Piemēram, franču Peugeot vēlējās turpināt leģendārā 205 GTi stāstu, taču 208 GTi piedzīvoja tikai vienu paaudzi. Pensijā tika aizsūtīts arī Ford Focus RS – tā traukšanos pa ielām un trasēm nobremzēja stingrākas izmešu prasības un augstas izstrādes izmaksas.
Elektroauto kārta
Vēl viens mūsdienu realitātes piemērs: Zviedrijas uzņēmums Volvo savu sportisko apakšzīmolu Polestar pārveidoja par atsevišķu kompāniju, kas tagad ražo elektriskos automobiļus.
Jā, tas ir fakts – elektroauto uzplaukums ir satricinājis nozari, liekot uzdot jautājumu: kā galvu reibinošas automašīnas varētu izskatīties nākotnē.
Daudzi eksperti par vienu no spilgtākajiem nākotnes sportisko auto piemēriem sauc 2023. gadā tirgū laisto Hyundai Ioniq 5 N. Izskatās, ka šis dienvidkorejiešu auto ir licis ieplest acis ne vienam vien nozares profesionālim – kulta kanāla Top Gear aptaujās tas uzreiz tika atzīts par labāko 2023. gada auto, turklāt 2024. gada Pasaules Gada auto konkursā tas ieguva Labākā veiktspējas auto balv
Toms Timoško uzskata arī, ka elektro ērā ražotājiem ir svarīgi saglabāt ekskluzīvu, sportisku modeļu piedāvājumu, jo tas var dot dubultu labumu. Pirmkārt, Hyundai ir pierādījis, ka ar jaunākajām tehnoloģijām iespējams radīt iespaidīgu automašīnu bez kaitīgiem izmešiem. Otrkārt, ražotājiem ir vajadzīgi modeļi, kas piesaista plašu publikas uzmanību.
«Honda pirms dažiem gadu desmitiem nāca klajā ar ekoloģijas kampaņu un beidza ražot sportiskos auto, kaut šie modeļi bija guvuši lielu sabiedrības atzinību. Dažus gadus vēlāk viņi atzina savu kļūdu un atgriezās pie Type R un autosporta, jo bez tiem interese par zīmolu ātri vien dzisa,» atceras Toms.
Nākotne sākas šādi
Ioniq 5 N piesaistīja uzmanību arī ar dažiem netradicionāliem risinājumiem, kas novatoriskā veidā pārņemti no iekšdedzes sacīkšu auto un ko ierindas elektroauto adepti pat varētu nepazīt. Piemēram, šis auto ļauj virtuāli pārslēgt pārnesumus un šai brīdī dod nelielu grūdienu, tāpat tas imitē motora apgriezienu ierobežotāju un izdod iekšdedzes sportisko auto raksturīgas skaņas. Tas viss uzkurina emocijas pat bezizmešu modelī.
Divi elektromotori, pa vienam uz katras ass, kopā attīsta 650 ZS jaudu un 605 Nm griezes momentu.
Elektronika nodrošina 11 līmeņus, kas regulē griezes momenta sadalījumu starp priekšējiem un aizmugurējiem riteņiem. No 0 līdz 100 km/h Ioniq 5 N paātrinās 3,4 sekundēs un spēj sasniegt 260 km/h. Ar pilnībā uzlādētu 84 kWh akumulatoru sniedzamība ir 448 km.
Salīdzinot ar standarta Ioniq 5, sportiskā versija ir par 20 mm zemāka, par 80 mm garāka un tai ir par 50 mm platāka aizmugurējā šķērsbāze. Par tās piemērotību sacīkšu trasēm liecina arī daudzas sīkākas detaļas, tostarp sēdekļi ar ciešu atbalstu, polsteri uz centrālās konsoles, kas līkumos saudzē ceļgalus, kā arī par 20 mm zemāka sēdpozīcija.