Pēc katras niršanas reizes Radio SWH dīdžejs un viens no četriem LTV7 leģendu medniekiem HORENS STALBE labpatikā izdveš: «Jā-ā-ā… Tikai pārpratuma dēļ es dzīvoju uz sauszemes. Pārvietoties kā zivij ūdenī man ir dabiskāk nekā staigāt pa plakni.»
Lielais KĀPĒC?
Sapratu to jau sešu gadu vecumā. Kad beidzu bērnudārzu un man bija jāizvēlas nākotnes profesija, uzrakstīju, ka būšu okeanologs: tas, kas pēta zemūdens pasauli. Desmit gadu vecumā biju izlasījis visas pieejamās grāmatas par šo tematu – gan zinātniskās, gan daiļliteratūru. Mana mamma ir hidrobioloģe. Tas nenozīmē, ka savu bērnību pavadīju tikai ekspedīcijās pie ūdens, taču ūdens ķīmiskās analīzes protu uztaisīt kopš sešu gadu vecuma.
Kāpēc es lienu zem ūdens? Dažas lietas vienkārši vajag piedzīvot. Paskaties uz globusu: pa gabalu tas izskatās kā brīnumaini zila lode! Patlaban okeāns noklāj septiņdesmit vienu procentu Zemes virsmas. Tas nozīmē: ja tu būsi ļoti zinātkārs un gribēsi uzzināt visu par planētu, uz kuras dzīvo, un tāpēc apceļosi sešus kontinentus, tu tik un tā būsi redzējis tikai vienu trešo daļu planētas. Mani tas neapmierina. Es gribu zināt, kas mīt arī ūdenī.
Katrā laikmetā dzīvo cilvēki ceļotāji. Vislielākie ceļotāji, ko pazīst cilvēces vēsture, ir karavīri – viņi vienmēr devās prom no tās vietas, kur bija dzimuši, lai piedalītos karadarbībā pilnīgi kaut kur citur. Es arī esmu cilvēks ceļotājs, kam nav māju. Pirmo reizi tālākā ceļojumā uz Karpatiem devos, kad man bija divarpus gadu. Esmu kosmopolīts: visur pasaulē, kur esmu bijis (ieskaitot zemūdens pasauli), esmu saticis tikai draugus. Jo, manuprāt, ar kādām acīm tu raugies uz apkārtējiem, ar tādām acīm apkārtējie raugās uz tevi. Kopš bērnības esmu bijis kopā ar ūdensdzīvniekiem un nekad man nav radusies vēlēšanās viņus noķert vai kaut kā pakļaut. Medības un makšķerēšana mani nesaista. No otras puses… dzīvnieku pasaulē ir mednieki, karavīri, visa dzīvā radība ir sadalīta pa kastām. Loģiskāk nekā cilvēku pasaulē. Zem ūdens šo lietu kārtību un harmoniju sajūt tāpēc, ka viss notiek lēnāk. Zem ūdens kustēties ātri vispār nav iespējams, jo ūdens ir blīva vide. Profesionāli nirēji pārvietojas tieši tāpat kā zivis – viņām ir tik minimālas, tik precīzas un racionālas kustības, lai velti netērētu enerģiju.
Ūdenī var pieredzēt sajūtas un atklāt lietas, kuras nekad mūžā neesi piedzīvojis. Kosmonauti trenējas zem ūdens, lai apjēgtu, kā tas ir – pilnībā atbrīvoties no Zemes gravitācijas spēka ietekmes. Vienīgais veids, kā mēs uz savas planētas varam izbaudīt bezsvara stāvoklis, ir niršana. Tas ir otrs lielākais niršanas valdzinājums. Tu atrodies vidē: nevis krīti uz leju vai celies uz augšu – tu vienkārši karājies. Tu lido pats.
Pārvietojoties pa sauszemi, gravitācijas ietekmē mēs kustamies horizontālajā plaknē – ūdenī kustamies dimensijā. No tā izriet zemūdens iedzīvotāju domāšana: viņi visu redz, sajūt, saprot dimensijā, nevis plaknē kā sauszemes dzīvnieki.
Viss, kas notiek zemūdens pasaulē, ir viens liels piedzīvojums. Kopumā.
Pirmā reize
Pasaulē nopietna niršana ar speciāliem tērpiem sākās apmēram 1832. gadā, kad Anglijā, Portsmutā, uzplauka kaut kas līdzīgs zemūdens inženieru biznesam. Viss sākās ļoti neparasti. Reiz, cenšoties izvest zirgus no degoša staļļa, brāļiem Džonam un Čārlzam Dīniem ienāca prātā izmantot karavīru bruņucepuri, kurā no augšas pa cauruli ar rokas sūkni iepumpēts gaiss. Drīz vien brāļi aptvēra, ka to tikpat labi var izmantot arī niršanai ūdenī. Viņi uzmeistaroja aparātu, kas sastāvēja no smagas, atvērtas ķiveres, kuru nirējam vajadzēja uz pleciem noturēt līdzsvarā. Ķiverē bija iemontēta ādas caurulīte, pa kuru tajā iesūknēts saspiests gaiss. Gaisa padeves sūknis bija darbināms no kuģa klāja. Ja nirējs turēja galvu pilnīgi taisni, ūdens ieplūšanu vara ķiverē aizkavēja gaisa padeve no augšas. Šāds aprīkojums tika veiksmīgi izmantots vairākus gadus, uz trīsdesmit minūtēm ienirstot dziļumā, kas nepārsniedza desmit metrus. Kostīms bija ļoti smags, neviens neko nezināja par dekompresijām… Tiklīdz nirējs ķiveri nenoturēja vertikālā stāvoklī, tā piepildījās ar ūdeni un viņam draudēja noslīkšana. Bet cilvēkus interesēja zemūdens pasaule, un viņi nira. Tas bija bīstami – kā viss, ko cilvēce uzsāk darīt.
Pirmo elpošanas ierīci, ko var nosaukt par mūsdienīgu akvalangu, radīja jūrasdzīļu pētnieks francūzis Žaks Ivs Kusto kopā ar savu draugu inženieri Emīlu Gaņānu tikai 1943. gadā. Otrā pasaules kara militārās vajadzības, protams, sekmēja dažādus izgudrojumus… Sākumā akvalangu izmantoja, lai atrastu un padarītu nekaitīgas ienaidnieka mīnas. Vēlāk Kusto izveidoja arī iekārtu zemūdens novērojumiem un ar tās palīdzību, sadarbojoties ar vāciešu laulāto pāri Loti un Hansu Hāsiem, uzņēma filmas par okeānu dabu. Sešdesmitajos gados ar tām iepazīstināja plašas sabiedrības masas, un daudzi kļuva vai traki no nepārvaramās vēlmes pašiem redzēt valdzinošo zemūdens pasauli. Ziņkāre savukārt sekmēja akvalangu ražošanas industriju.
Pats es ar peldēšanu nodarbojos no piecu gadu vecuma, nirstu ar akvalangu gadus sešus, bet profesionāls nirējs esmu trīs gadus. Profesionālis – tas nozīmē, ka esmu niršanas instruktora asistents: drīkstu apmācīt citus un varu vest cilvēku grupu zem ūdens jebkur pasaulē.
Pirmā reize?
Tā paliek prātā katram nirējam. Nevis redzētais, bet – sajūtas. Vienā brīdī tu saproti, ka ūdens sakļaujas virs tavas galvas un… tu vari brīvi elpot. Nekur nav jāsteidzas un nav jābāž deguns virs ūdens, lai ievilktu plaušās gaisu – tas vairs nav nepieciešams. Tu esi tāds pats zemūdens pasaules dalībnieks kā pārējie! Bet pēc mirkļa seko jau nākamais pārsteigums. Lai gan Kusto savā grāmatā zemūdens pasauli nosaucis par klusuma valstību, zem ūdens nav absolūta klusuma – tāds nekādi nevar būt! Ūdens vada skaņu četras reizes labāk nekā gaiss. Gaisā skaņas ātrums ir 335 metri sekundē, ūdenī – 1463 metri sekundē. Nirējs, kas pirmo reizi iegremdējas lielākā dziļumā, jūtas pārsteigts, jo vairs nedzird virspusē palikušo biedru balsis. Bet, tiklīdz viņš sakoncentrē uzmanību, tā saklausa dažādus trokšņus. Tikai nevar saprast – kādus?! Ūdens spēj vadīt lielā attālumā pat vāju skaņu. Turklāt, tā kā skaņu viļņi ūdens vidē izplatās nesalīdzināmi ātrāk, tie tiecas nokļūt abās ausīs vienlaikus. Tas nozīmē, ka zem ūdens nav liela trokšņa, taču grūti atšķirt avotu, no kurienes skaņa nāk – skaņa ir visapkārt.
Pirmoreiz mūžā ar akvalangu niru Grieķijā. Kopā ar franču instruktoriem.
Metri nav mērķis
Jo dziļāk mēs atrodamies zem ūdens, jo mazāk krāsu. Spektrs pazūd ļoti ātri. Pirmā pagaist sarkanā krāsa. Iegremdēta Vidusjūrā divdesmit metru dziļumā sarkana roze kļūs melna, jo tur vairs nebūs sarkanās krāsas, ko atstarot. Asinis zem ūdens izskatās zaļas. Divdesmit trīsdesmit metru dziļumā neko vairs nevar atšķirt – viena vienīga zilā krāsa. Tāpēc visinteresantākā zemūdens pasaule ir tikai dažu metru dziļumā – tur ir arī visvairāk dzīvības.
Par dziļumu, kādā vispār esmu nolaidies, es parasti nestāstu, lai gan tas ir krietni lielāks, nekā to var citi. Bet es to daru sevis dēļ, nevis lai uzstādītu rekordus. Tas ir viens. Otrs – nirējam jāatrisina divas problēmas: gaisa trūkums un ūdens masas spiediens. Ar gaisa balonu un akvalangu, kāds tika radīts 1943. gadā, var droši nirt līdz 40–50 metru dziļumam. Skaitlis nešķiet iespaidīgs, taču jāņem vērā, ka cilvēks nonāk pilnīgi citā spiediena zonā. Staigājot pa zemes virsmu, uz mums spiež gaisa stabs ar viena atmosfēru. Zem ūdens ar katriem nākamajiem desmit dziļuma metriem viena atmosfēra nāk klāt. Plakanus mūs nesaspiež tikai tāpēc, ka arī mēs esam šķidrums. Taču, atrodoties šādos apstākļos, ieelpotās gāzes mūsu asinīs un organisma audos izšķīst citādi. Nirstot dziļāk par trīsdesmit metriem, kad pieaug ieelpojamā gaisa spiediens un pārāk daudz slāpekļa nonāk asinīs, cilvēks pēc laika noreibst. Kusto to ir nodēvējis par dziļuma eiforiju, kas atgādina saindēšanos ar alkoholu. Cilvēku pārņem pacilātība, viņš vairs nejūt realitāti. Nirējs kļūst par sevi arvien pārliecinātāks, bet tai pašā laikā mazinās viņa rīcībspēja. Otrs – gāzes klātbūtne organisma šķidrumos nerada problēmas tik ilgi, kamēr tā atrodas šķidrumā. Problēma slēpjas ātrumā, ar kādu izšķīdusī gāze no organisma šķidrumiem izdalās. Tāpēc no dziļuma jāpaceļas lēni, lai liekā gāze, kas izšķīdusi asinīs, tiek izvadīta caur plaušām. Ja to neievēro, ātrums, ar kādu izšķīdusī gāze izvadās caur plaušām, netiek tai līdzi, asinis tiek pārsātinātas ar gāzi, kamēr vienā brīdī gāze no šķīduma sāk izdalīties gaisa burbuļu viedā un asinis sāk vārīties. Ikviens, kuram gadījies atvērt gāzētā ūdens pudeli, zina šīs sajūtas: tiklīdz spiediens pudelē samazinās, gāze izdalās putojošu burbuļu viedā. Tas arī visu izsaka. Gāzes burbuļi asinīs var kļūt tik lieli, ka nosprosto mazākos asinsvadus un kavē audu apgādi ar asinīm. Šūnas atmirst, un tas vēlāk izpaužas kā veselības problēmas.
Kad pasniedzu teorētisko niršanas kursu, stāstu, ka alpīnistiem sasniegt virsotni nav grūti – sarežģītāk ir nolaisties no virsotnes. Augstkalnu ekspedīcijās apmēram piecdesmit procenti aiziet bojā, nākot lejā, nevis kāpjot augšā. Brīdī, kad esi sasniedzis ilgi kāroto virsotni, tu pēkšņi saproti, ka patiesībā tas ir pusceļš. Ka… tagad tikai viss sākas. Tieši tāpat ar niršanu. Iebliezt dziļumā nav liela māksla, – māksla ir pēc tam pareizi pacelties augšā.
Tirkīzzilā dimensija
Cilvēki nirst arī zem ledus. Antarktīdā izcērt āliņģi un pa trosēm laižas lejā, jo ir tikai viena vieta, pa kuru var iznāk no ūdens apakšas ārā. Tur nav koraļļu, ko skatīt, toties to kompensē sajūta, ka atrodies kosmosā. Virs tevis ir mūžīgie ledāji un apbrīnojama redzamība. Pats neesmu niris Antarktīdā, taču Latvijā dzīvo cilvēki, kas to ir darījuši. Esmu siltummīlošs augs un nirstu visur, kur ir silts. Indijas okeāns, Sarkanā jūra, Karību jūra… – tas ir mans! Dievinu neapdzīvotas salas ar vienu palmu un tirkīzzilas krāsas kristāldzidru ūdeni. Laikam es nirstu tāpēc. Nav pat svarīgi, kā konkrēto vietu sauc.
Zemūdens dzīve siltā klimata zonā atšķiras tieši tāpat kā džungļi no Latvijas priežu meža. Tā pati daba, ko mēs redzam virs ūdens, apspoguļojas zem ūdens, un otrādi.
Zem ūdens ir daudz krāšņa. Sarkanajā jūrā mīt milzīga zaļa zivs ar lielu punu pierē, saucas napoleons. Pusotra metra gara, bet ūdenī tā izskatās vēl iespaidīgāka – kā govs cēlā mierā planē tev garām un vienaldzīgi noraugās uz apkārt notiekošo. Napoleoniem ļoti garšo olas, taču tās viņiem nevar dot, jo tad šiem uzpūšas vēders un viņi var nomirt. Bet kaitināt ar olām napoleonus drīkst. Kūrortos, piemēram, pārdod tādas kā akmens olas: tu viņam vienu parādi, un napoleons metas tai virsū kā bullis uz sarkanu lupatu. Paslēp olu aiz muguras – viņš aizpeld garām; parādi olu, atkal traucas pie tevis.
Piedzīvojumi gaida visur. Tu ieraugi brīnumainas jūras radības un augus, kādus nekad mūžā neesi redzējis. Nodevies sīko zivteļu vērošanai, kuras bariem lunkani izvijas vienotā rakstā gar smilšaino jūras dibenu, pēkšņi uzrodas ieinteresētu zivju mākonis, kurš sāk peldēt kopā ar tevi kā animācijas filmā. Zivtiņas pavada lielās zivis un dažreiz viņas sajauc tevi ar lielo zivi. Tad viņas ceļas augšā, ar tevi kopā gandrīz nāk no ūdens ārā: viņas grib pielipt tev un dzīvot ar tevi kopā.
Esmu redzējis milzu mantas, kuras pa ūdeni lido kā putns, kustinot spārniem līdzīgās spuras. Lielāko mantu spārnu platums ir virs pieciem sešiem metriem un tās sver ap pusotru tonnu. Ar vaļiem esmu kopā peldējis. Ar delfīniem. Viņi noteikti ir gudrāki par cilvēkiem – kā visa zemūdens pasaule. Esmu peldējis kopā ar simt piecdesmit delfīniem. No augšas – viens delfīnu bars, no apakšas – otrs, tad viņi saplūst kopā, turpina ceļu blakus, vēlāk atkal izšķiras. Cilvēks nevar pārvietoties delfīnu ātrumā, taču viņi paši pie tevis piepeld, painteresējas, kā tev iet. Tieši tāpat kā jebkuri jūras dzīvnieki. Nav svarīgi, vai viņi ir metru lieli vai milzīgi. Zivis zem ūdens ar tevi draudzējas, spēlējas, rotaļājas. Apskata tevi, izpēta, aposta. Zemūdens vide ir ļoti draudzīga, un nevajag domāt: ja pretī peld haizivs, tu tūlīt mirsi. Redzēt haizivi zem ūdens ir liela laime, un parasti viņu ir grūti sastapt, jo haizivīm, šīm vairāk nekā 350 miljonus gadu senajām jūras iemītniecēm, nav īpašas intereses par cilvēkiem. Domāju, ka viņu attieksme varētu būt apmēram tāda: kas tie atkal par muļķiem, kuri grib mūs redzēt?
Haizivi sastapt ir katra nirēja sapnis. Reiz esmu atradies rokas stiepiena attālumā no vaļhaizivs. Pirmoreiz es ar viņu saskatījos Kubā, Karību jūrā. Nu skaista! Viņa nemaz negrib peldēt tev pretī. Ierauga cilvēku un tūlīt aizpeld savās darīšanās tālāk. Haizivij ir visu laiku jāpeld, jo citādi tā grimst.
Nirējam, kuram patīk nirt, nav neinteresantu vietu, jo viņš prot redzēt zemūdens pasauli.
Lielo starptautisko daivinga (niršanas) skolu prioritāte ir dabas aizsardzība. Ja tu iepazīsti zemūdens pasauli un to mīli, tad tu to aizsargā un māci aizsargāt to citiem. Kusto ģimenes uzņēmums – akvalangu kompānija, kas ražo daivinga aprīkojumu, – uz katras preces iesaiņojuma tā arī raksta: vienīgais iemesls, kāpēc cilvēkam jānirst, ir tas, lai izpētītu un aizsargātu Pasaules okeānu. Ja tu esi īsts nirējs.
Vietējā eksotika
Nirt var visur, kur ir ūdens, un ūdens ir visur! Pats purvā neesmu niris, taču pazīstu cilvēkus, kas dara arī to. Noteicošais niršanā ir redzamība. Pasaulē ir vietas, kur redzamība zem ūdens ir simts metri, un ir vietas (piemēram, Latvijā), kur redzamība tuvojas nullei. Nirt šādā vietā ir tas pats kā aklu cilvēku aizvest uz muzeju skatīties gleznas.
Baltijas jūrā ir interesanti nirt. Te nav krāsaino koraļļu rifu, taču, ja redzamība atļauj, tik daudz kara trofeju un vēstures liecību kā Baltijas jūrā vispār nekur pasaulē nav sastopams. Baltijas jūra pret nogrimušajiem objektiem ir ļoti saudzīga, jo ūdens satur maz sāls. Vienīgi te bieži notiek vētras un tās salauž vrakus. Var pat gadīties, ka tu atrod zem ūdens riktīgi lielu kuģi, pēc tam uznāk vētra, un nākamajā dienā tajā vietā kuģa vairs nav – jūra to ir aiznesusi jūdzēm tālu. Un tomēr Baltijas jūrā ir vairāk nekā desmit tūkstoši nogrimušu objektu! Seni burinieki, Otrā pasaules kara laikā lidmašīnas, zemūdenes… Pats esmu redzējis vācu kreiserus. Bušu bari un lucīši lodā apkārt… Tu nirsti cauri kuģa telpām un saproti, ka redzi vēsturi: kādreiz te staigājuši cilvēki. Jebkurš objekts, pazūdot zem ūdens, paņem sev līdzi stāstus. Vienalga, vai tā ir nogrimusi pilsēta vai nogrimusi jahta.
Atrasts uz kuģu klāja ir daudz kas, taču es neesmu no medniekiem. Man nekad nav bijusi vēlēšanās kaut ko pacelt no dzelmes augšā. Un nav arī jēgas, jo, nogulējies jūras ūdenī, izcelts ārā, tas var sabirst pīšļos. Lai šīs vēstures liecības saglabātu, jālieto konservācijas metodes.
Zem ūdens viss ir patiesāk un vienkāršāk
Nezinu, ko man niršana ir devusi, jo nezinu, kā ir dzīvot bez tās.
Ceru, ka daivings man ir kaut ko devis. Vismaz ļāvis saprast, ka otrs cilvēks ir tavs rezerves izpletnis. Zem ūdens, paldies Dievam, nav iespējams runāt. Visu, ko gribi pateikt ar vārdiem, var parādīt ar zīmēm. Nullīte (rādītājpirksts un īkšķis veido aplīti) nozīmē: ir O.K. Īkšķis uz augšu – peldam uz augšu! Īkšķis uz leju – nirstam dziļāk. Pasvārsti plakanu plaukstu – kaut kas nav kārtībā. Šī zīme darbojas kopā vēl ar kādu citu žestu, norādot, vai tev radušās problēmas ar masku, ar gaisa padevi vai ar elpošanu… Uz sauszemes vienmēr esmu brīnījies par autovadītājiem, kam braucot mašīnai pēkšņi beidzas degviela, kaut gan šis rādītājs ir bijis iepriekš skaidri redzams un kontrolējams. Zem ūdens dažreiz gadās līdzīgi: daži cilvēki pamanās nesekot līdzi savām gaisa rezervēm. Tāpēc jebkura daivinga sistēma pieļauj niršanu tikai kopā ar vēl kādu. Nirējam vienmēr blakus ir partneris, kas vajadzības gadījumā palīdzēs. Viņš tev un tu viņam. Man liekas, ka līdzīgas attiecības varētu būt starp kareivjiem, kas kopīgi dodas uz fronti.
Latvijā ir apmēram divdesmit pieci profesionāli nirēji un (pēc maniem aprēķiniem) apmēram trīsdesmit tūkstoši svētdienas nirēju.
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨













































































