«Es baudu brīvību!»
Kā spožs, zaļš tauriņš vasara savicina spārnus un lido no zieda uz ziedu. Tas ir laiks sev. Priekam, kaislei, flirtam, jūtām.
Kur zaļais taurenis ir aiznesis Indru – INDRU BRIĶI, Dailes teātra aktrisi?
Indra izskatās atpūtusies. Tāda gaiša, saulaina.
Vakar viņa pirmoreiz kopā ar «Neprāta cenas» radošo komandu braukusi uz Sventes muižu, desmit kilometrus pirms Daugavpils. Muižiņa pieder kādam bagātam cilvēkam, kurš tur uztaisījis šiku viesnīcu ar strūklaku un tagad ļauj filmēt kadrus seriālam. Šim cilvēkam esot arī tanks. Kā vietējie stāstīja, oriģinālais no poļu grāvējgabala, filmas «Četri tankisti un suns». Pa naudu ar to tanku var arī izvizināties.
«Dikti smuki jau tur bija,» Indra saka, un sejā iemirdzas tas pats senais, baltais, platais smaids, kādu Indru atceros no izrādēm «Terēza Rakēna» un «Vējiem līdzi». Bet tagad viņai ir cits darbiņš – latviešu «Hamelonu rotaļās», kā cilvēki sauc «Neprāta cenu».
«Sventes viesnīcā mēs filmējām visu: kā kurš iet iekšā, kā nāk ārā, intervijas, ko raidīs Latvijas televīzija, reklāmas. Labs laiks bija, lai gan pa ceļam šausmīgi lija un no rīta zibeņoja. Atpakaļceļā iebraucām kafejnīcā Lielvārdē, pie pašas Daugavas. Pasēdējām. Tāds feins pasākums. Bet visu jūliju un arī augustā turpinājām filmēšanu Televīzijā, uzņēmām iekškadrus. Latvijas Televīzijā ir izveidoti, šķiet, divpadsmit spēles laukumi ar «Neprāta cenas» interjeru. Dikti jau nu ērti, nav jābrauc uz kaut kādiem tāliem objektiem, viss notiek uz vietas. Tā es gandrīz katru dienu dodos uz Zaķusalu – kā uz darbu.
Bet man patīk! Scenārijs top tik strauji ātri! Seriāla veidotāji jau tos aktierus maina: citi aizbrauc prom, citi ierodas vietā. Četri scenāristi cīnās, tā kā viņi paši pat nezina, ar ko tas viss beigsies, ar ko turpināsies. Tik iedod scenārija lapas – skaties, kas tālāk sekos. Filmē krustu šķērsu. Piecas sērijas uz priekšu un tad atkal atpakaļ. Aktieri, kas piešāvušies, kam tās lomas jau bija pagājušajā sezonā, tie apmēram zina, ap ko lieta grozās. Bet man jāsarod ar visiem no jauna, attiecības jāveido.
Seriālā esmu Kristīnes Nevarauskas – Līgas – māte. Mēs tur tagad esam trīs viesnīcas līdzīpašnieki. Nē, pat četri! Es pārņemu meitas biznesu, viņam man tāda – drusku slima ar nerviem. To, vai Līga aizbrauc uz Ameriku, es nedrīkstu atklāt, bet, vārdu sakot, es tur ierodos kā šerpa dāma, kura ieved kārtību, cīnās par meitu ar visiem. Tad vēl flirts ar dažiem vīriešiem. Viss notiek krustu šķērsu, tiešām kā «Hameleona rotaļās».
Bet loma ir interesanta. Mēs atradām viņai tēlu – lai seriālā nebūtu Indra, bet lai būtu Rasma, kā mani tur sauc. Veselu dienu īpaši tam veltījām. Mums ir tāda jauka kostīmu māksliniece Ilze Vītoliņa, kuru zinu simts gadus. Viņa darbojas perfekti: ieiet veikalā, ātri, ātri jau nes drēbju čupas, piedāvā simts variācijas – ģērb šito un to, kamēr beigās atlasījām. Tēls gatavs! Tā es tagad ar kepku staigāju, tikai ik pa brīdim nomainu cepures krāsu.
Rasma pēc profesijas ir grāmatvede. Vecais viesnīcas īpašnieks Pētersons, kurš jau ir miris, uztaisīja viņai bērnu, bet – neaudzināja. Un tad Rasma apprecējās ar citu vīrieti. Sekoja traģiska pieredze gan viņai, gan meitai, par ko es arī nedrīkstu iepriekš stāstīt. Pēc tam viņa izšķīrās un viena savu Līgu arī audzināja. Tādēļ Līgai arī ir veselības problēmas. Rasma cīnās par dzīvi, jo viņa redz – tā Pētersona viesnīca ir kumoss. Viņa visu laiku ar Pētersonu ir uzturējusi attiecības, sūtījusi vēstules, meitas bildes un izcīnījusi to mantojumu. Un tagad viņa, protams, negrib šo veiksmi laist garām, jo viesnīca ir liels kapitāls. Rasma ir ļoti gudra sieviete. Caursitēja ar ļoti stingru roku. Kā jau grāmatvedei, visur jābūt kārtībai, nekas nedrīkst noiet šķērsām; ja kāds nepatīk, tad jāatlaiž. Un, protams, viņa ir arī viltīga, Rasma zina, ka ar vīriešiem var citādi – maigāk, mīļāk. Vienīgi, ko man vēl gribētos no scenārija, – es tomēr vēlētos parādīt, kas šajā sievietē notiek, kad viņa ir viena. Kāda Rasma ir patiesībā. Varbūt skarbums un valdonība ir tikai maska, bet būtībā viņa ir vāja sieviete. Ļoti neizsargāta un ļoti vientuļa. Tāpēc viņa nelaiž nevienu klāt, bet pati iet uzbrukumā.»
Indra saka: protams, jāsaspringst. «Šodien nofilmējos, vakarā desmitos man iedod jauno tekstu rītdienai. Tad es vēlu naktī un no rīta mācos. Seriāls visu laiku ir arī darbs mājās. Bet tas uztur baigo tonusu. Citi mani kolēģi jau tā piešāvušies – kamēr grimējas, apskatās tekstu. Mēģina vēl salikt lapas kaut kur, pašpikot. Ja pa teikumam dialogos iemet, tad jau tā var. Bet es savā lomā runāju daudz, tā kā man ir daudz jāmācās. Bet vispār režisore Inta Gorodecka (esmu pie viņas strādājusi arī seriālā «Viss kārtībā») ir ļoti jauka un visa grupa brīnišķīga – operatori, asistenti, grimētāji, kolēģi – aktieri. Mēs kā liela ģimene – uz skatuves plēšamies, bet patiesībā mīlam viens otru.»
Indrai šī vasara bijusi dāsna. Krāsaina. Jutekliska. Piepildīta. Viņa filmējas vēl vienā televīzijas filmā – «Četri gadalaiki», kuru sponsorē kāds kristīgs cilvēks, kam pieder milzīga saimniecība pie Bauskas un kurš atbalsta dažādus dzīves pabērnus. Arī šī filma ir par ģimeni. Protams, Indra savā lomā ir šķīrusies. Viņai ir divas meitas, katra no sava tēva. Mazākās meitenes tēvs pārradies no cietuma. Bet lielākā, kura gribējusi kļūt par modeli, aiziet pa pieskari ar narkobiznesu un prostitūciju. «Vispār traģiska padarīšana. Taču stāsts ir par to kā, viņa noiet no ceļa un kā atkal atgriežas atpakaļ normālā dzīvē. Daudz filmējam arī dokumentālus kadrus, kuros paši iepludināmies iekšā. Tā mēs piedalījāmies gan svētceļojumā uz Aglonu, gan ģimenes svētkos Vērmanītī…»
Pie Mihaila Gruzdova Indra tagad mēģina norvēģa lugu «Sapnis par rudeni», oktobrī būs pirmizrāde. Jāgatavojas arī savai apaļajai dzimšanas dienai 29. decembrī. Tā kā darba daudz. Bet augusta pēdējā sestdienā Indra brauc uz Smilteni pie sava brālēna.
«Mums ir ļoti liela dzimta no mammas puses, un ik pa trim gadiem mēs visi radi sanākam kopā. Notiek Bluku dzimtas salidojums! Tradīcija aizsākās, kad omammai, manas mammas mammai, it kā būtu palikuši simts gadi. Liepājā sabrauca visi viņas septiņi dēli un meitas ar bērniem un mazbērniem. Man ir miljons māsīcu! Pēc pieciem gadiem atkal tikāmies Smiltenē, un tad nolēma, ka pieci gadi tomēr ir par ilgu, vajag biežāk rīkot. Vispār forši. Četras paaudzes, pāri par simts cilvēku. Katrs klans kaut ko izdomā. Briķu klans – mēs esam trīs bērni savai mammai – noaudām dzimtas karogu. Ciltskoku raksta manas mammas vecākā māsa. Notiek priekšnesumi, ekskursijas, fotografēšanās.
Bet omamma…
Manai omītei vīru karā nošāva, kad jaunākais – septītais – bērniņš vēl nebija piedzims, un tad viņa viena arī visus uzaudzināja. Viņa pati ir no Krievijas, no Puškinas. Klaudija. Aizbrauca mans opītis Jēkabs Bluka strēlniekos un pārveda mājās krievieti, kura nezināja ne vārda latviski. Bet viņa iemācījās un visu mūžu ar bērniem runāja tikai latviski. Omīte ļoti skaisti dziedāja krievu romances un stāstīja pasakas. Liela rokdarbiece un pavāre. Manai mammai iemācīja garšīgi vārīt ēst, viņa savukārt man. Tas viss nāk no paaudzes uz paaudzi. Omītei šausmīgi patika viesoties. Viņa brauca pie viena bērna – audzināja mazbērnus, tad pie otra, pie trešā, ceturtā… Visi gaidīja omīti ciemos kā traki! Atceros, kā mēs abas braucām uz Maskavu pie viņas radiem, es tad biju pusaudze. Un kā omīte skatījās «Uguni un nakti», kad spēlēju Spīdolu! Aizvedām viņu uz Liepājas teātri, man tās melnās bizes… Omīte noskatās pirmo cēlienu un prasa: «Kur tad tā Indra – kad viņu parādīs?»
Mīļi.»
Briķe – skolotāja?!
Šoruden teātri paceļ izrāžu biļešu cenas, arī algas aktieriem nu ir lielākas. Bet vēl pirms trim gadiem Indrai Briķei, prīmai, kurai divreiz pasniegta Lilitas Bērziņas balva, aktrises alga bija simtu piecdesmit četri lati uz papīra. «Krimināli. Vārdu sakot, jāiet no teātra prom, ģimeni vairs nevar uzturēt. Tāpēc arī aktieri skrēja pa malām, kur nu kurais. Cits taisa biznesu, cits raujas uz reklāmām, par pastnieku piecos no rīta strādā – kā Siliņš Aivars. Es aizgāju uz skolu. Tikai naudas dēļ. Toreiz es vēl nezināju, ka man skolotājas darbs tik labi padosies un iepatiksies, ka tagad es to daru ar lielu prieku. Vēl izgāju pedagoģijas kursus un dabūju visādus papīrus, lai varētu turpināt strādāt, jo man ir vidējā speciālā izglītība, beidzu Liepājas teātra studiju. Un tā trešajā septembrī atkal būšu skolotāja. Rīgas Kultūru vidusskolā mācu aktiermeistarību. Esmu jau iekļāvusies skolotāju kolektīvā. Dikti interesanti, kādas tās attiecības. Interesanti arī tāpēc, ka bērni sabrauc no visas Latvijas. Viņiem interesē tas, ko tur māca. Es lieku arī atzīmes. Sākumā nevarēju saprast: nu kā lai novērtēju to, kas nav ar lineālu izmērāms? Talantīgajiem ielieku augstāku atzīmi, taču arī tas otrs, kuram nav kaut kas izdevies, ir šausmīgi centies, nemitīgi nāk un mēģina… Man ir ļoti grūti viņam ielikt švaku atzīmi. Bet šogad būšu stingra. Es viņus netaisu par aktieriem, taču etīdes, runas, uzstāšanās, nebaidīties no publikas – tas viņiem būs vajadzīgs projektu aizstāvēšanā. Ir taču biznesa sievietes, kuras par lielu naudu iet pie Lilitas Ozoliņas aktierskolā, lai vienkārši mācītos komunikēties ar cilvēkiem, prastu izteikties, attīstītu tēlaino domāšanu.
Man patīk. Es kādreiz domāju, ka tikai savu bērnu spēju mīlēt. Bet izrādās, ka varu ļoti mīlēt pilnīgi svešus bērnus un arī viņi nāk pie manis un saka: «Bet, skolotāj, jūs esat tik šausmīgi mīļa…» Izlaidumā zālē sēdēja skolotāju rinda. Mani bērni visi nāca pie manis un nevis deva tikai puķes, bet ķērās ap kaklu un bučoja mani. Un tās citas skolotājas saka: «Indra, tie bērni jūs tik ļoti mīl…» Bet tā arī ir. Un es nezinu, kāpēc. Mēs varam izrunāties par visu. Es viņus vedu uz teātri – cik varu, ielaižu par brīvu. Varbūt pēc tam viņi iemīlēs kultūru uz visu mūžu.»
Kardinālais solis
Arī privātajā dzīvē Indrai ir pārmaiņas. Viņa saka: novēlotas, bet ļoti patīkamas pārmaiņas. Šī ir pirmā vasara, kad Indra dzīvo kā brīva sieviete.
«Sajūta ir laba. Ļoti laba. Cik pirms tam bija slikti, tik tagad ar Jāni, manu dēlu, mums ir labi. Nu jau būs gads, kopš mans otrais vīrs aizgāja, vai, pareizāk sakot, mēs viņu palūdzām aiziet. Un mums ar dēlu sākas pilnīgi cita dzīve.
Mēs visi trīs bijām nomocījušies. Tagad es domāju: ja ir tik smagi, labāk izšķirties ātrāk. Ar Uldi Rīgā kopā nodzīvoju ilgi, gandrīz desmit gadus.
Grūti mums gāja, bet, kad pēdējais piliens bija piepilējis, viss atrisinājās pats no sevis. Vienkārši mēs ar Jāni spērām kardinālu soli, un Uldis vairs nedzīvo pie mums.
Godīgi sakot, necerēju, ka tas tik viegli izdarāms…
Bet kaut kā tā sanāca. Man bija ļoti grūts periods un es aizgāju pie kādas sievietes – man ieteica: viņa redz cauri slimības, visu, varbūt viņa tev palīdzēs… Šī sieviete sacīja: «Šķiries no Ulda šai pašā mirklī! Tu redzēsi, ka tev viss atrisināsies. Gan naudas būs vairāk, gan viss pārējais. Sāpīgi, bet izdari.»
Un tā arī notika.
Visa dzīve pavērās!
Bet beidzamie gadi bija tiešām mokoši. Uldis sirdī kādreiz nebija slikts, bet… ir cilvēki, kas ar gadiem nevis pieaug, bet gluži otrādi – degradējas, nonāk atpakaļ nevarīga bērna līmenī. Mēs dzīvojām kopā un pat nesarunājāmies. Viņš arī visu laiku mēģināja darīt pāri – gan man, gan Jānim. Visādi, vairāk ar emocionālu vampīrismu. Ja man ir slikti, viņš uzreiz jūtas šausmīgi labi. Kaut gan pēdējā gadā es biju iemācījusies aizvērties, lai arī kas notiek. Mēģināju nesprāgt. Kamēr atkal atgadījās kas traģisks, tad es sprāgu. Un viņam tas deva gandarījumu. Kad dzirdēju Ulda soļus pa trepēm, es jau iekšēji sarāvos. Jānim arī viss ķermenis saspringa…
Es to nestāstu, lai sevi atklātu, bet lai cilvēki, kuriem tāds pats liktenis, saprastu skarbo patiesību, ko es apjēdzu tikai pēc savas ilgās pieredzes – ka tas IR jāizdara. Ir jāpārcērt saites. Tur nav ko zaudēt, var tikai iegūt.
Mans Jānis sen jau bija pāraudzis Uldi – atbildībā, saprašanā. Tikai viņš neiedrošinājās tēvam runāt pretī. Bet, kad Jānis juta, ka kļuvis pieaudzis un sāka uzdrīkstēties, tas Uldi vēl vairāk kaitināja. Ka viņa dēls tā! Beigās Uldis teica: «Tu neesi man dēls!» Uldis Jāni izdzina no mājām. Tajā liktenīgajā dienā es biju savas Liepājas kolēģes bērēs. Jānis sēdēja parkā uz soliņa un man zvanīja. Šoreiz stingrāko lēmumu pieņēma viņš. Mans Jānis pateica: «Vai nu es, vai tas tavs vīrs!»
Es izvēlējos dēlu.
Mēs izsaucām policiju. Atnāca četri veči ar roku dzelžiem un manu otro vīru aizveda. Kamēr viņu aizturēja, mēs Ulda mantas nonesām lejā un dzīvokļa ārdurvīm nomainījām atslēgas. Nebija cita varianta. Ko darīt, kad mans Jānis sēž uz soliņa dzelzceļa stacijā un nenāk mājās?!
Domāju, ka arī Uldim tagad ir labāk. Neesmu viņu ilgi satikusi, nezinu, kur viņš strādā un vai strādā. Bet Uldim bija atkāpšanās ceļš. Pārcelties uz Liepāju pie māsas vai arī strādāt, kaut kur īrēt un veidot normālu dzīvi. Tas piespieda viņu arī aktīvi rīkoties, citādi viņš vairs neko nedarīja…
Bet Jānis… Viņš man vienmēr bijis pats dārgākais cilvēks pasaulē.
Viņš ir mans balsts. Es vienmēr ar viņu konsultējos par visām lietām, un viņš arī ar mani.
Jānis ir mīlestības bērns. Es viņu neprātīgi gaidīju. Tas bija laimīgākais mirklis manā dzīvē, kad Priekules slimnīcas dzimdību nodaļā pie gultas pienesa dēlu. Es raudāju no prieka. Un māsiņa teica: «Neraudiet. Paskatieties, cik viņš feins puika!» Viņa aizgāja, un tad es gulēju viena pati palātā un pa tām pāris stundām izdomāju visu viņa dzīvi. Visi teica, ka tik laimīgu māmiņu, kas gaida bērnu, nav redzējuši. Es tai laikā staroju. Man jau bija divdesmit astoņi gadi, skaitījos vēlā māmiņa. Neatradās jau laika. Sezonā trīs lielas lomas, vēl filmēšanās pa vidu… Bet tad kaut kā, kad izšķīros no pirmā vīra un sagāju kopā ar otro, ar Uldi, uzreiz biju nobriedusi: man vajag bērnu. Pateicu savam režisoram Oļģertam Kroderam. Līdz septītajam mēnesim spēlēju «Kamēlija dāmu», un, kad Jānim bija trīs mēneši, es atkal spēlēju.
Vēlāk ļoti gribēju vēl kādu bērniņu. Kad Jānim bija pieci gadi, es atkal biju cerībās, četri mēneši. Bet teātrī bija šausmīga slodze. Viesizrādes, loma«Maijā un Paijā», kur daudz jāstaipās, jālēkā… Pēc izrādes mani aizveda uz slimnīcu, uz Stradiņiem, un es zaudēju bērniņu. Gulēju uz galda un šausmīgi raudāju: «Ko es teikšu Jānītim?» Jānītis jau zināja, ka viņam būs māsiņa, vakaros glaudās pie mana vēdera, gaidīja… Daktere Astrīda Tirāne toreiz man ļoti daudz psiholoģiski palīdzēja. «Bērniņam kaut kas bija, ja viņam bija jāaiziet… Tādu likteni Dievs bija lēmis…» Pēc tam, kad mēs no Liepājas atkal bijām atbraukuši viesizrādēs, es viņai kā pateicību aizsūtīju ielūgumu. Daktere Tirāne atnāca uz manu izradi ar lielu rožu klēpi. Taču bailes par dēlu pēc šī zaudējuma mani pavadīja vienmēr.
Mans dēls… Tagad Jānis studē Universitātē komunikāciju zinātnes, trešais kurss. Pagājušajā gadā viņam vajadzēja izvēlēties, vai iet uz žurnālistiem vai uz reklāmu. Jānis teica, ka Domburs viņš tāpat nekad nebūs un rakstīt intervijas viņam arī nepatīk…, un izvēlējās reklāmas jomu. Viņam patīk.»
Sapnis
Ko tālāk? Indra saka: vienīgais, ko viņai šodien gribētos – biežāk pie mammas aizbraukt, pie brāļa Andra uz Briķiem, kur mamma tagad dzīvo. Pavisam nesen, nedēļas nogalē, viņa bija aizskrējusi – mammai uz dzimšanas dienu.
«Sēžu, sēžu pie galda, tad uzlecu kājās: «Ak, es taču atkal netikšu svaigā gaisā!» Izskrienu visus dārzus. Agrāk, kad braucu uz īstajām savas bērnības lauku mājām, uz Sīļiem, sešus kilometrus no Durbes, kur mēs visi trīs mammai piedzimām un uzaugām, man bija svarīgi izpētīt: «kas jauns iestādīts?» un «kā tas kociņš pastiepies?». Tad es jutos tik labi. Varu nekrāsot acis, uzģērbt saplēstus džinsus, izskrieties ar basām kājām. Un tagad arī, kad aizbraucu pie mammas. Viņa atkal sastādījusi dālijas – krāsainais, ārprāts! Un rozes, visādas šķirnes. Brālim ir milzīgi ābeļdārzi – es no vienas ābolus pagaršoju, no otras, trešās (viņš ir ekoloģiskais zemnieks ar sertifikātu)… Vēl vīnogas viņiem pie mājas aug. Un plūmes. Un milzīgs riekstukoks sētā. Tā pārēdos, ka domāju – nomiršu! Es jutos kā šunelis, kurš kādu laiku bijis iespundēts un nu ticis brīvībā: gribas tur, tur, tur! Bet man atkal jābrauc atpakaļ uz Rīgu. Te ir mans darbs.
Vispār man Rīga patīk. Nezinu, vai tagad varētu dzīvot Valmierā, pat Liepājā, kas ir mana pilsēta. Man ļoti patīk aizbraukt uz Liepāju, izstaigāt vecās vietas, uz kapiem aiziet, kādu kolēģi satikt. Bet – tikai aizbraukt uz paris dienām, ne dzīvot. Tāpēc, ka tur ir tāds miers, laiks knapi velkas. Visi mani feinie partneri arī pārvākušies uz Rīgu – Bartkevičs, Vilsons… Un mans režisors – Oļģerts Kroders… Viņam tagad švaki ar veselību. Gadi arī asinsspiediens dikti lēkā, viņš dzīvo Valmieras teātrī, grimētavā. Tagad viņš pat uz ielas neiet – bail, ka varētu pakrist. Kolēģi nes viņam ēst. Bet viņš visu laiku grib strādāt, kaut ko mēģina. Tas cilvēks bez darba nevar, visa dzīve viņam ir tikai teātris. Tagad taisīs ceturto reizi «Hamletu» – tā kā Kroders var iekļūt Ginesa rekordu grāmatā kā režisors, kurš ceturto reizi iestudē«Hamletu». Vispār viņš nebrauc ne uz viesizrādēm, nekur, bet uz manu jubileju apsolīja ierasties. Liepājas periodā Kroders man teica: «Kaut vai rāpus, kaut vai ar štoku, knapi dzīvs, bet uz tavu piecdesmit gadu jubileju es būšu.»
Ceru, ka viņš atbrauks.
Bet pie mammas tagad iznāk reti pabūt. Pa Jauno gadu un pa Jāņiem. Taču mēs trīs vai četras reizes dienā sazvanāmies. Mammu viss interesē: «Kāds Rīgā laiks? Ko ēdīsiet? Ko darīsiet?» Tas ir tik mīļi. Pēc pusstundas viņa zvana atkal: «Vai! Piemirsu tev pateikt. Indriņ, Zatlers brauc pie mums uz Durbi. Iešu ar viņu tikties, varbūt Prezidents roku paspiedīs.» Esmu sapratusi, ka viņa nevar bez manis iztikt. Ja mamma nepiezvana, es zvanu viņai. Rudenī mamma brauc pie manis, padzīvo kādas nedēļas. Tad es viņu vedu uz izrādēm, lai skatās. Manai mammai nupat, augustā, palika astoņdesmit viens gads. Viņai ir labs dakteris, ik pa laikam kaut kādas drapes iedzer, un tāda friša. Pucēties ļoti patīk, pie friziera iet. Mums to radu apkārtnē ir tik daudz – brālim trīs bērni un visi saprecējušies – katru nedēļu kādam jubileja, dzimšanas vai vārda diena. Un tad Noriņa atkal ir sapucējusies, gaida mašīnu un atkal kaut kur brauks. Tas viņai dod stimulu. Mamma skatās seriālus, min krustvārdu mīklas un raksta dzejoļus. Un lasa. Vienīgi es viņai pietrūkstu. Brālis Andris ir noskrējies ar lauku darbiem, otrs brālis Juris dzīvo citur – Liepājā, viņš ir Saldus rajona policijas šefs, un es esmu vienīgā, ar ko mamma var mierīgi papļāpāt. Protams, arī mans dēls mammai ir ļoti tuvs, jo viņa viņu ir uzaudzinājusi. Visas vasaras vedu Jāni uz Sīļiem. Mans tēvs ļoti mīlēja manu Jāni. Tā kā Jānim arī ir sāpīgi, ka vairs nav to veco lauku māju, manas bērnības māju.
Tagad Sīļos saimnieko sveši ļaudis.
Mani vecāki pārcēlās pie mana brāļa. Mēs gribējām kā labāk… Bet tēvs nevarēja pārdzīvot, ka bija jāiet prom no mājām, kur viss mūžs pavadīts. Pirmo vasaru viņš viens pats tur palika. Mēs visas mantas aizvedām prom, viņš sev atstāja tikai gultu un vienu krēslu. Vedām viņam ēst, visu ko, kamēr arī paps tomēr atnāca pie brāļa. Pie Andra bija labi, bet paps jutās kā Indrāntēvs. Protams, viņš tāpat katru rītu cēlās, gāja uz savu šķūnīti, kaut ko ķīlēja, vīlēja, nesa malku, kurināja – līdz beidzamam mirklim, taču… Mans paps visu mūžu ir bijis neatkarīgs, saimnieks, komandējis saimniecību, un pēkšņi… viņš vairs neko nenosaka, un veselība arī sašķobījās. Viņš sabruka, sirds neizturēja. Un tikai tāpēc, ka vairs nebija viņa māju.
Pirms pāris gadiem vasarā kopā ar mammu aizbraucām uz Sīļiem paskatīties. Kādreiz tur bija skaists ābeļdārzs, mammai viss bija vienās puķes, iekārtoti sapņu stūrīši… Aizbraucām – visi koki izcirsti. Sētā bija milzīgas liepas – to vairs nav. Bērzs, kur bija stārķa ligzda, ceriņkrūms, jasmīni – viss nocirsts. Klajš lauks, bez puķēm, bez nekā, tikai mauriņš. Pilnīgi cita vieta. Iegājām mājā. Tās pašas mūsu vecās tapetes… Sēdējām, runājām, mamma turējās, turējās. Tad viņa izgāja un sētā sāka tik drausmīgi raudāt. Pēc tam viņa saslima un kādu laiku pavadīja slimnīcā. Sapratām, ka uz Sīļiem vairs nebrauksim. Kas ir pagājis, tas pagājis, un šodien ir cits laiks.
Šausmīgi gribas pašai savu stūrīti. Mans Jānis saka: kad izmācīsies, strādās, viņam noteikti būs māja. «Tur būs dārzs, un tu varēsi to kopt.»
Ilgas
Vai Indra tagad atkal spētu iemīlēties? Viņa nesaka ne jā, ne nē, tikai…
«Es tik šausmīgi ilgi esmu bijusi kopā ar kādu, ka tiešām visu mūžu neesmu bijusi viena! Apprecējos ļoti agri. Beidzu skolu un jau sāku dzīvot kopā ar savu pirmo vīru, un pēc pāris gadiem bija kāzas. Knapi biju izšķīrusies no pirmā vīra, kad man jau bija otrs. Tā laikam bija kļūda, vajadzēja atelpas brīdi, padomāt par sevi, kas man ir svarīgs, kas ne, atrast īsto cilvēku… Jā, es neesmu bijusi viena. Šis ir pirmais gads, kad tāda esmu.
Un tagad es to baudu.
Nezinu, kādam jābūt cilvēkam, lai es ar viņu tagad varētu dzīvot kopā, mīlēt. Kur viņš tāds ir?!
Sarežģīti. Man šķiet, ka laulības attiecībās jābūt īpašai iekšējai inteliģencei. Kurs tas viss ir?! Kādreiz ģimenēm bija ļoti svarīga kopēja māja, kopēji bērni, kas jāizskolo. Ne kā tagad, kad jau pirms kāzām vienojas: «Sadalām mantu, būs laulības līgums – ja kas, sāksim dibināt atkal visu no jauna!» Atver presi: tur šķiras; viena sieva, otra, trešā tik rada no jauna bērnus… Nav iekšā pamatīguma, kā manai mammai ar tēvu. Viņiem arī dzīvē nav viegli gājis, bijuši visādi kašķi: mamma gribēja dzejot, tēvs atkal lopus… Mammai kādreiz par tēvu teica: «Es nevaru izturēt! Viņš man traucē dzīvot!». Bet tagad, pēc papa nāves, mamma atceras vienīgi to labo. Tikai tagad mamma saprot, cik daudz viņš tai ir nozīmējis. Mani vecāki viens otru ir ļoti mīlējuši. Kad paps nomira, mamma pilnīgi sabruka. Viņa bija kā koks ar nolauztu zaru, ar nolauztu galotni.
Tāpēc ģimenes attiecības mūsu dzimtai ir ļoti svarīgas. Lai gan mēs tāpat esam šķīrušies un visvisādi ir gājis, vienalga – mums ir svarīgi tie vecāki, un vecākiem bērni ir ļoti, ļoti svarīgi. Arī Jānim tā ir. Var just, ka viņš mīl gan mani, gan mammu, mīlēja manu tēvu. Viņš tikai teica: «Es nekad negribu dzīvot, kā tu dzīvo ar tēti. Es nekad tādu ģimeni negribētu.»
Protams, visu mūžu nemocījos kā tāda salmu atraitne. Ir bijušas aizraušanās. Esmu arī atteikusies no mīlestības. Nevēlos atklāt – no kādas, bet gribu teikt, ka tikai tāpēc, ka uzskatīju: jāsaglabā ģimene, kuru… varbūt nevajadzēja saglabāt. Viņš arī nebija brīvs, viņam arī bija ģimene. Bet, protams, viņš bija drosmīgāks. Viņš aizgāja no ģimenes. Un es arī biju gatava. Un tad es pirmoreiz redzēju, ka mans otrais vīrs tik šausmīgi raud. Fiziski. Nekad nebiju redzējusi, ka vīrietis tā var raudāt. Jānis arī bija samērā maziņš, skolā vēl negāja. Un – es paliku.
Nevar jau zināt, vai tās būtu īstās attiecības. Bet tagad šis cilvēks dzīvo viens.
Viņš arī zina par manu jauno situāciju.
Nu jā… Ja tas būtu noticis citā periodā – agrāk, ātrāk… Būtu bijis citādi. Tomēr ir tāda patīkama sajūta… Nevis dzīvot ikdienā kopā un varbūt visu pamazām sabojāt, bet apzināties, ka tevi kāds mīl un ka tu kādu mīl… Varbūt tiešām pa gabalu attiecības saglabājas ilgāk. Tādā pirmreizīgā sajūtā.
Nu jā… Tik daudz esmu uz skatuves mīlējusi, ka arī dzīvē gribas…
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨













































































