Atraidītā mazmeita
«Vispār smieklīgi!» – džeza dziedātāja un vokālā pedagoģe JOLANTA GULBE smaida. TV šovā «Dziedi ar zvaigzni» viņa tagad ir pārī ar ekspremjeru Andri Bērziņu, cilvēki Jolantu vairāk vai mazāk it kā pazīst… «Bet pirms uzstāšanās scenārija melnrakstā nejauši ieraudzīju aprakstu par sevi. «Sieviete ap četrdesmit… Skaista… Auksta… Nepieejama… Nezinām, vai publikai patiks…» Tāds tipāžs. Es gandrīz nokritu. Mī un žē! Ko es līdzšinējā dzīvē esmu tādu izdarījusi, ka par mani radies šāds priekšstats?!»
Tiešām – no kurienes?!
Cilvēki, kas Jolantu pazīst, nekad neteiks, ka otras slavenākās alsundznieces Ances Krauzes bērnības kaimiņiene ir auksta. Tikai ne to! Jolanta ir – silta. Karsta. Emocijām atvērta. DZĪVA.
Cilvēki joprojām runā par Jolantu Gulbi, lai gan viņa kopā ar Andri Bērziņu no šova jau ir izbalsota. Pastiprinātā interese sāk apgrūtināt. Nesen pat! Jolanta ar kādu mūziķi kopā braukusi uz Jūrmalu, un viņš teicis: traks var palikt – tev visu laiku zvana telefons! Jolantu aicina uz pasākumiem, piedāvā sadarbību projektos, kaut gan darāmā viņai nekad nav trūcis. Kalendārs līdz decembrim aizrakstīts pilns.
Arī to, ka piedalīsies šovā, Jolanta zināja jau sen – martā. Parakstīja līgumu, kad vēl strādāja Māra Ozoliņa televīzijas šovā «Latvijas talants». Sākumā bija paredzēts, ka Jolanta dziedās kopā ar pasaules čempionu svarcelšanā Viktoru Ščerbatihu, tad parādījās citas kandidatūras. Versijas mainījās entās reizes. Jo, kad reāli sāk pārbaudīt cilvēku balsis, nav nemaz tik viegli atrast populārus un arī dziedāt varošus cilvēkus. Beigās palika pie aktiera Laura Dzelzīša kandidatūras. Jolanta jau nopriecājās, viņu duetam būs pavisam cits imidžs… Bet pēdējā brīdī Jolantai piezvanīja, ka šova veidotāji gribot viņu redzēt kopā ar Andri Bērziņu. «Patiesībā es biju priecīga! Man tas likās gods – dziedāt ar ekspremjeru… Pirms tam Andri Bērziņu nepazinu, bet viņš ir tik vienkāršs cilvēks. Mums izveidojās ļoti draudzīgas attiecības, it kā viņš būtu mans radinieks. Arī cilvēks, kas daudz kam savā dzīvē cauri gājis.»
Par tālāko šova gaitu Jolanta gan neriskē izteikties. «Tur vispār neko nevar zināt. Vairāk vai mazāk visiem bija prognozes par pirmajiem trim izbalsotajiem pāriem, bet tālāk ne. Paši dalībnieki un šova veidotāji saka: nu mēs vairs vispār neko nesaprotam! Arī tad, kad Igo ar Daci Dēnavu izgāja. Es pati diezgan daudzos televīzijas šovos – «Talantu fabrikās» – esmu otra pusē darbojusies un zinu, ka skatītāju balsojumu nevar ietekmēt. Mums šoreiz nebija savstarpējās sacensības. Varbūt tagad, pusfinālā un finālā, kādam parādīsies ragi. Bet līdz šim – tikai milzīgs savstarpējais atbalsts. Un tie apkampieni televīzijas ekrānā ir patiesi. Visi desmit dueti kā viena komanda. Ja kāds, izejot no šova, raud, tad izsāpot pats savu sāpi, bet nevienam nav škrobes uz tiem, kas palikuši. Mēs ar Andri arī sevi smuki atrādījām, izdarījām visu, ko spējām, un prom.
Pēc šova Andris brauc mājās – bet mēs, pārējie, vairāk vai mazāk visi dodamies uz Micrec bāru; skatāmies tās dienas raidījuma ierakstu, katrs par sevi pasmejas, novērtē savas kļūdas. Bez vaidēšanas. Ja kādam kaut kas nav izdevies – «Beidz, viss kārtībā!». Šī šova komanda ir ar baigo pleca sajūtu. Un nav svarīgi, ka mēs esam izbalsoti, tik un tā esam šova dalībnieki. Katru svētdienu eju uz koncertiem. Man patīk visus tur redzēt. Annu Šteinu ar Gunti Veitu, Elitu Mīlgrāvi ar Mārtiņu Freimani, Henriju Buku-Vaivodu ar Elizabeti Zagorsku. Viņi ir klāt, viņi smejas, viņi atbalsta. Bet interesanti – kad manu pašu izbalsoja, pirmdienas rītā pamodos un tā: «Fu! Uz mani vairs neattiecas tās problēmas, kas viņiem visiem šorīt sākas.» Zinu to sajūtu, kad dzīvo no svētdienas līdz svētdienai un pirmdien sākas jauns mutulis: «Ko mēs šonedēļ uz skatuves darīsim? Ko vilksim mugurā? Kā izskatīsimies?» Pusi dienas mētājies, neko nesaproti, jau piecas reizes esi mainījusi repertuāru, bet otrdien jāiet uz mēģinājumu jau ar konkrētu dziesmu…
Šova laikā skolēnu mācīšanu atliku malā. Nevaru pagūt. Man vēl savi bērni uz skolu jāved, puika sācis mācīties pirmajā klasītē… Paralēli mēģinājumi, citas uzstāšanās, koncerti. Jūdzos nost. Tajā neveiksmīgajā nedēļā, kad bijām ar itāļu dziesmu uz izbalsošanas robežas, es iekšēju salūzu. Vienkārši biju lupatās, knapi turējos. Un – mūs neizbalsoja. Tas man lika sasparoties: «Nu tad, Andri, rādām, ko varam! Pacenšamies.» Pēdējā nedēļā uztaisījām zaļumballi.
Un mūs izbalsoja. Mani bērni sēdēja mājās pie televizora un pārdzīvoja. Puika ne tā, viņš teicis: «Vai, cik labi, mamma beidzot būs mājās!» Bet meita raudāja, it kā viņa būtu izbalsota. Vispār stulbi, ka bērniem par vecākiem jāpārdzīvo. Otrā dienā pēc šova viņai skolā nākušas klāt vecāko klašu meitenes un teikušas: «Tava mamma neko nemāk, tāpēc viņu izbalsoja.»
Saku: «Meitiņ, neklausies tādas muļķības! Viņām vienkārši skauž.»»
Tā bija. Bet vakarnakt Jolanta atkal aizgājusi gulēt trijos. Jo dziedāja Olainfarm jubilejas pasākumā. Tāds ir viņas darbs – uzstāties prezentācijās, korporatīvos pasākumos un modes skatēs. 25. oktobrī uz Rīgu atvedīs slavenā itāļu dizainera Marko Valensi divsimt briljantus iestrādātus rotās, un «Sapņu fabrikā» tos izrādīs mūsu VIP personām. Pasākumā piedalīsies Itālijas vēstnieks Latvijā un citi. Arī Jolantai tur jābūt. Brīvā, neformālā noskaņā kāda fantastiska būtne dziedās vieglu džeziņu…
Un vispār! Ja jau par stereotipiem, tad atbilstošāks Jolantai būtu cits – Pelnrušķītes – stāsts. Meitene, kura vasarās ravēja bietes, pārvērtusies burvīgā sievietē, kas dzied.
Par bietēm
Cilvēki joprojām nepārstāj izteikt komplimentus par Jolantas samtaino, izkopto mecosoprānu. Lai kur viņa dziedātu – džeza klubā vai televīzijas šovā. Taču viņas dziedātājas karjera tiešām sākās, ja tā var sacīt, biešu vagā.
«Mana mamma Alsungā bija krievu valodas skolotāja, un katru vasaru viņa kolhozā pieteicās uz maksimālo vagu skaitu, kādu toreiz vispār drīkstēja pieprasīt – laikam uz nulle, komats, trīs hektāriem. Tad mēs visas trīs – mamma, mana māsa un es – bietes divas reizes kaplējām un rudenī ņēmām nost. Griezām lapas, tīrījām, krāvām kaudzēs. Ak Dievs, kur tik skolas brīvlaikos neesmu strādājusi! Graudu kaltē. Ar draudzeni strēķos krāvu salmu ķīpas. Divas vasaras bērnudārzā. Sākumā par auklīti, bet nākamajā gadā mani, četrpadsmitgadīgu skuķi, pieņēma par audzinātāju. Vēl pa naktīm dežurēju. Nekas traks, tā es biju audzināta. Visi bērni laukos strādāja, un nevienam nejautāja, vai tu to gribi vai negribi.»
Tuvākais cilvēks Jolantai bērnībā bija omīte, tēta mamma – Emma Gulbe. «Apmēram līdz sešu gadu vecumam dzīvojām laukos – vienā mājā, tikai viņa pirmajā stāvā, mēs – otrajā. Mamma ar tēti, protams, strādāja, un omīte ar opīti rūpējās par mani un māsu. Omīte ar mums gāja staigāt. Opaps, vārdā Antons, bija invalīds. Piecu gadu vecumā viņš pārslimoja bērnu trieku, un pēc tam vēl suns viņam sakoda celī kāju. Tā pārstāja augt, palika maza un īsa. Opītis pārvietojās ar dīvainu nūju: apakšā tai bija gumijas paplatinājums, bet augšgalā – līks metāla veidojums. Viņš to palika zem dibena, uzsēdās virsū, viņš bija iemācījies ar nūju iet kā ar koka kāju. Šī iemesla dēļ brāļi un māsas (viņi bija septiņi bērni, mans opaps pats jaunākais) viņu atgrūda, uztvēra kā nepilnvērtīgu. Bet es esmu lepna, ka esmu cēlusies tieši no šāda cilvēka, atraidītā. Mans opītis nepadevās. Viņš vispār bija apbrīnojams. Tas ir vesels mīlas stāsts…
Omīte pirms kara bija precējusies ar Vili Gulbi. Viņiem piedzima dēls Leons. Tolaik visi trīs dzīvoja Liepājā, bet, kad sākās karš, devās uz Rīgu. Un, kā omīte tagad saka, karš viņus izšķīra. Vilis Gulbis aizgāja pie citas sievietes. Omīte to ļoti pārdzīvoja. Visu mūžu viņa to mīlēja. Vilis bija omītes pirmais vīrietis… Taču stāsts ar to nebeidzas. No kara bēgot, omīte nokļuva Alsungā. Viņai nebija, ko ēst, un tad iepazinās ar manu opīti, kurš pa sniegiem ar vienu kāju un nūju nāca pie viņas un nesa ēdamo. Mana omīte bija ar mazu bērnu uz rokām un opītis – invalīds. Sūrais liktenis viņus satuvināja. Abi sāka dzīvot kopā, palīdzot viens otram. Vēlāk viņiem piedzima mans tētis. Opītis nekad nebija sapīcis. Gluži otrādi – vienmēr jautrs, tik apmierināts ar dzīvi! Viņš bija paraugs cilvēkiem.
Atceros, ka opītis mani un māsu ar motorriteni vadāja uz mežu ogās. Pats viņš vāca mežrozītes un žāvēja. Cūkas audzēja, un mēs ar omīti gājām skatīties, kā tām klājas. Bija truši. Un bites! Manam opītim bija liela saime. Bites – tā ir mana bērnība. Cūkas, bites un truši.
Bet ar dziedāšanu notika tā. Mans tētis bija milicijas majors, tāpēc gribēja, lai meita kļūst par juristi. Kad stājos mūzikas vidusskolā, viņš klusi noteica: tad tomēr izdomāji to mūziku mācīties?… Ar savu apķērību un aso prātu es varētu būt arī laba juriste. Bet tur nebija jautājumu! Kopš piecu gadu vecuma jau zināju, ka dziedāšu. Mums sētā bija aizaudzis dīķis un krastā stāvēja otrādi apmesta laiva. Tētis mūs ar māsu bērnībā bieži filmēja. Arī toreiz. Abas ar māsu uzkāpām uz apgāztās laivas – tā mums bija skatuve, un dziedājām. Es rokās turēju mikrofonu – plastmasas rotaļlietu putekļusūcējiņu – un attiecīgi ritmā kustējos, jo televizorā biju redzējusi, kā to dara īstas dziedātājas. Tā bija pirmā reize, kad es apzināti apjautu, ka būšu dziedātāja. Nevis «es gribu», bet – «es būšu». Es zināju.»
Jolantai atmiņā iespiedusies vēl kāda epizode. Kopā ar mammu viņa skatījusies raidījumu «Ko tu proti?» un teikusi, ka arī grib piedalīties. Mamma atbildēja – tur tā nevar, tur tikai visādi mākslinieku bērni pa blatiem tiek. Jolanta toreiz kļuvusi uz mammu dusmīga un pieņēmusi lēmumu: «Vienalga. Es tur būšu un dziedāšu!»
«Bet nebija arī tā, ka šis sapnis mani mocītu. Nezināju, kā to sasniegšu, bet ceļš pats ritinājās tajā virzienā.»
Kausle
Kā jau laukos, Alsungas mūzikas skolā tolaik bija tikai klavierklase, akordeona klase un laikam arī pūtēji un vijole… Jolanta pieteicās spēlēt klavieres no pirmās klases.
«Neviens mani nespieda un speciāli nevirzīja uz mūziku. Pati savā vaļā apmeklēju skolu. Bet tad man apnika un pēc pirmā pusgada visu pametu. Vienu gadu jutos kā brīvs cilvēks, kam neko nevajag. Šobrīd līdzīgi ir ar manu meitu Luīzi, kura pavasarī pameta mūzikas skolu. Un piespiest viņu netaisos. Atļāvu: «Okei, šo gadu neko nedari; izdomā pati, ko gribi. Tev mūzika ir jāmīl. Ja tu mūziku nemīlēsi, neko nevarēsi izdarīt.» Es zinu, man pašai ir bijis šāds laiks.
Atceros, ka man cemmi uzdeva, kad citas meitenes no mūsu sētas aizgāja mācīties mūzikas skolā. «Šitās varēs, un es ne?!» – un uzreiz pati aizskrēju pie skolas direktora. Bet viņš man saka – tādu neņemšot: es visu pametot. «Bet, ja tik ļoti gribi, vari iet uz akordeonu!» Tur bija ļoti barga skolotāja, turklāt manas mammas draudzene, kas nedeva nekādas atlaides. Patiesībā pie viņas es arī sāku mācīties, piespiedos. Kaut gan… ko tik es nedarīju! Aiz dusmām akordeonu ar kājām spārdīju un mētāju pa gaisu. Visbeidzot… tēta akordeons saplīsa. Un tad par sodu es katru dienu stiepu skolas akordeonu – uz mājām un atkaļ uz skolu, jo citu instrumentu man vairs nepirka. Tā es staigāju ar to akordeonu, slapstīdamās pa krūmiem, jo man bija kauns, ka puiši redzēs. Bet tāpat neizturēju. Divus vai trīs gadus akordeonu pamācījos, diezgan labi uztrenēju savu līmeni, bet man instruments negāja pie sirds. Direktoram izlūdzos, lai viņš man tomēr ļauj pāriet uz klavieru klasi. Pianistos bija ļoti laba skolotāja – Antra Zuntnere, un viņa riktīgi manī pamodināja interesi par mūziku, kaut arī neko īpašu nedarīja. Vienkārši viņa bija jauna un pati ļoti mīlēja klavieres, un man, skatoties, kā skolotāja spēlē, gribējās spēlēt tāpat. Uztrenēju baigo līmeni. Augām dienām spēlēju un dziedāju, mani no klavierēm atraut nevarēja. Goda vārds! Divpadsmit gadu vecumā uzkomponēju pirmo gabalu. «Ežuk, mazais partizāni…» – dziesmiņu ar Jāzepa Osmaņa vārdiem. Kādas dzejoļu grāmatas mammai mājās bija, tās visas tika vilktas ārā no plaukta un sacerētas melodijas.»
Skolā Jolanta bija arī neformālā līdere. «Ja klasē teicu: «Bēgam no stundām!» – visi aizlaidās; ja teicu: «Nebēgam!» – visi sēdēja. Biju klases vadone. Visiem patika manas idejas. Piespiedu teātri spēlēt pat tādiem puišiem, kas, likās, nemūžam neko tādu nedarīs. Man bija autoritāte. Mani cienīja un mīlēja. Tāpēc, ka es tomēr biju laba, pozitīva. Aizstāvēju vājākos un cīņā par taisnību vienmēr gāju līdz galam. Nedod Dievs, ja kādam darīja pāri, – es devos izrēķināties. Savā cīņā par taisnīgumu aizgāju pat tik tālu, ka aukstajās ziemās, kad bija atļauts nevilkt skolas formas, bet varēja saģērbties siltāk, skolotājas man aizliedza valkāt garās bikses. Cerot, ka svārkos es tomēr atturēšos spārdīt puikas ar kājām. Bet es to darīju tāpēc, ka viņi aiztika meitenes. Atceros, ka kāds puisis sāka meitenēm celt gaisā svārkus, zēni bija vairākumā, un visi smejas: ha-ha-ha. Kā es to zēnu piekāvu! Baigās nepatikšanas pēc tam bija.»
Jā, tāda šī šarmantā, pievilcīgā būtne bija. Savs čoms ar poļu karstajām asinīm un izteiktu mērķtiecību. Kad viņas tēvs izbraucis kārtējos milicijas reidos, Jolanta skrējusi pa visu Alsungu, puišus brīdinot: «Mans tētis! Fiksi pazūdiet!» Un Liepājas mūzikas vidusskolā noticis tieši tas pats. Viņai bija izveidojies labs kontakts ar visiem zēniem.
Uz Rīgu
Arī sapnis par dziedāšanu nekur nepagaisa. Jolanta nezināja, kā to sasniegt – tāpēc, ko tur lieki sevi mocīt, viņa gāja tikai uz priekšu.
«Man patika mūzika un iestājos Liepājas mūzikas skolā visgrūtākajā nodaļā – teorētiķos. Pasniedzēji pamanīja, ka esmu talantīga, un mani paņēma. Jo es izkonkurēju meitenes, kas bija daudz mācījušās un kurām patiešām bija zināšanas.
Bet es nokļuvu nagos divām tā-ā-ādām pasniedzējām – prasīgām un stingrām. Protams, ilgāk par diviem gadiem neizturēju. Man bija draugs – kādas tur vairs mācības?! Jātusē taču! Es palaidos, negāju no rīta uz lekcijām – vienkārši gulēju. Septiņi divnieki uz liecības… Situācija bija krimināla, mani būtu jāmet ārā no mūzikas vidusskolas. Tikai visiem žēl, jo… talantīga meitene.
Lai neatskaitītu no skolas, man ieteica pāriet uz diriģentiem: «Varbūt viņi tevi ņems pretī?» Bet diriģentu klasei mana sabojātā reputācija jau zināma. «Nē, šito meiteni mēs negribam, ej kaut kur citur.» Uz vokālistiem, kur visvairāk negribēju! Taču nodaļas vadītāja, kas pēc tam kļuva par manu skolotāju, izrādījās tik sirsnīgs cilvēks. Biju tā uztraukusies un pārbijusies, ka muti nespēju atvērt, bērna pīkstīgā balstiņā nodziedāju «Aijā žūžū, lāča bērni» ar «Velc, pelīte, saldu miegu» vārdiem. Bet skolotāja saka: «Labi, Jolanta! Ja tevi met no skolas ārā, mēs tevi paņemsim.»
Tas bija liktenīgi. Mana dzīvība karājās mata galā, un skolotāja Alla Šulmane (tolaik – Kovaļova) par mani apžēlojās. Bet viņa vispār bija tāda, ar mātes sirdi – ņēma visus pēdējos «atkritumus» otrreizējai pārstrādei. Skolotāja mani kā zīdaini stutēja uz rokām un iemācīja to, ko tagad prasu no saviem skolēniem – neatlaist nevienu, kamēr nenodzied pareizi.
Zināju, ka man ir balss, bet aiz pārbīļa nespēju neko no sevis izdabūt. Vēl pusgadu, kamēr skolotāja ar mani neatlaidīgi strādāja, nevēros vaļā. Un pēkšņi man parādījās balss! Tāda, ka skolotāja atslīga pret klavierēm un sastinga: «Okazivajetsja, u tebja jest golos…» Kopš tā brīža biju labākā vokāliste mūzikas vidusskolā. Pēdējā kursā man bija galvu reibinošs piedāvājums – strādāt Liepājas teātrī par aktrisi. Tolaik gatavojās iestudēt mūziklu un nebija galvenās lomas tēlotājas… Mana dziedāšanas skolotāja gandrīz nosirmoja, to uzzinot, un izcīnīja, ka es tomēr nenoroku sevi Liepājā, bet dodos uz Rīgu stāties Mūzikas akadēmijas nulles kursā. Kautrīgi cerēju iekļūt…»
Jolanta spilgti atceras to epizodi.
«Iestājeksāmenā pēc manas pirmās nodziedātās dziesmas žūrija sačukstas un pēc labas pauzes saka: «Vai jūs, lūdzu, varētu nonākt pie mums lejā?» Man kājas mīkstas. Viss – domāju – ko es tādu esmu izdarījusi?! «Mēs jūs gribētu ņemt pirmajā kursā…» Nevis nultajā, bet īstajā pirmajā! Būtībā mani akadēmijā ievilka caur adatas aci. Nekam nebiju gatavojusies. Sacerējumā dabūju četras balles. Un kolokvijs! Cilvēki naktīm neguļ, zubrī, kas kādā operā ko dziedājis… Es ieeju, Gurijs Antipovs, operas solists un Vokālās katedras vadītājs, man prasa: «Jūs tādu dziedātāju zināt?» Dzirdējusi neesmu, bet saku: «Jā.» – «Un jūs taču zināt, ka tajā gadā viņš dziedāja to un to?» – «Jā.» – «Un ka tajā un tajā uzvedumā viņš bija…» – «Jā, zinu.» Es jutu, uz kurieni šī saruna velk. Jo Ilga Tiknuse, dziedātāja, mecosoprāns, kas pēc tam bija mana pasniedzēja, jau eksāmena dienā noķēra mani trepēs un teica: es ņemu tevi pie sevis!
Paradoksāli. Un vairākums manas dzīves bijusi šāda. Mani ievēro, pamana. Es satopos ar cilvēkiem, kas pieiet dzīvei radoši. Bet es arī zinu, ko nozīmē būt burta kalpam. Tāds laiks manā dzīvē ir bijis un diezgan smags.»
Jolanta ne labprāt to atceras. Viņa saka: mēģināju savu dzīvi ielikt stereotipos, kastītē. Pati ar savām rociņām to darīju. Vienkārši… ir tāds periods, kad tev liekas: vajag dzīvot pareizi. Tu centies būt kā visi.
Raimonds
Jolanta kādreiz ir teikusi: līdzīgais satiekas ar līdzīgo. Raimonds, viņas vīrs, ar kuru laulībā nodzīvoti desmit gadi, arī ir mūziķis – beidzis Cēsu mūzikas vidusskolu, pēc tam Mūzikas akadēmijas čella nodaļu. Pirmoreiz viņi satikās deviņdesmit otrajā gadā, kad Jolanta bija nolēmusi piedalīties konkursā «Jūrmala ‘92». Viņas menedžere Raimondam lūdza uzrakstīt Jolantai dziesmu, un viņš to arī izdarīja – dziesmas nosaukums bija… «Mīla ir dzīve».
Jolanta konkursā neiekļuva un neveiksmi ļoti pārdzīvoja. Līdz šim taču viņai viss bija padevies – īsta laimes luteklīte, un pēkšņi nekā! Divas nedēļas Jolanta neizgāja no mājām un iekrita depresijā: nu, kā viņa varēja tā izgāzties?! Pēc kāda laika māsa viņu uzaicināja uz baznīcu, uz «Prieka vēsti».
Tagad viņa saka: mana dzīve burtiski tika pārcirsta divās daļās. Tā pāršķēlās – pirms un pēc. Nebija vairs vajadzības pēc cigaretēm un alkohola. Nāca skaidrība, ka tas ir grēks.
Pēc gada viņa atkal satika Raimondu. Arnis Mednis Jolantu kā fona solisti bija uzaicinājis dziedāt savā grupā «Odis», bet Raimonds tur spēlēja. Viņš tobrīd bija precējies, četrpadsmit gadu ilgs laulības stāžs, auga divi puikas. Taču ģimenes dzīvē kaut kā negāja, un viņš stipri dzēra. Jolantai gan nebija savtīgu nodomu, bet Raimonds viņai pieķērās kā slīcējs pie salmiņa.
Viņu attiecības veidojās ļoti grūtos apstākļos. Tās nebija rozēm kaisītas. Trīs gadus viņi dzīvoja neprecējušies. Cilvēki Jolantu nosodīja, pārmeta, ka viņa izjauc ģimeni… Bet Jolanta lūdzās par Raimondu, un viņš pārstāja dzert. Jā, tā bija. «Man laikam dotas īpašas spējas, misija… Vairākkārt gadījies, kad vajadzīgajā brīdī kādam esmu gadījusies blakus un reāli palīdzējusi, nozīmīgi ievirzījusi viņu citā gultnē un tad atlaidusi. Cilvēks ir laimīgs, un man prieks, ka esmu labu darbu izdarījusi. Bet es ar to nelielos, tikai jūtos laimīga.»
Raimonds spēcīgi ietekmēja Jolantas muzikālo gaumi. Viņa tam ļoti uzticējās un paļāvās. Kā jau cilvēks, kurš dzīvo pēc Bībeles, viņa uzreiz nostājās aiz vīra, palaida viņu sev priekšā. Piedzima bērni, un, protams, mainījās pilnīgi viss, jo nu savu spēku un enerģiju atdod viņiem. Tā teikt, attīstās citas sociālās lomas.
Jolanta gadu bija nodzīvojusi mājās ar Luīzi. Pirms tam viņa jutās kaut ko sasniegusi – mācījās džezu, dziedāja kvartetā «Bāze 7», backgraund pie Olgas Rajeckas un Laimas Vaikules, Zigmara Liepiņa rokoperas «Lāčplēsis» desmit gadu jubilejas koncertā atveidoja Laimdotu… Bet tad divdesmit piecos gados piedzima bērns – un sākās pavisam cita dzīve. Protams, ja esi pieradis dzīvot radoši, būt mākslinieks, ir grūti sevi ielikt četrās sienās. Viņa arvien biežāk jutās apjukusi, nepārliecināta. Šķita, ka pamazām kļūst neinteresanta citiem… Jolantai vajadzēja izrauties, apliecināt sevi. Un viņa pieteicās precēto sieviešu skaistumkonkursam. Bija deviņdesmit astotais gads.
Toreiz pirms konkursa vajadzēja iesniegt savas fotogrāfijas. Kad Jolanta ieraudzīja, kādas mākslas bildes atnesušas citas konkursa dalībnieces, viņa savējo klusi ieslidināja kabatā. Žigli sarunāja profesionālu fotogrāfu un nākamajā dienā aiznesa citas fotogrāfijas. Finālā Jolanta ieguva divus titulus – Misis Foto un Misis L’Oreal Perfectional. Tikai divus mēnešus pirms konkursa dalībniecēm pateica, ka būs arī iznāciens peldkostīmos. Uz Operas lielās skatuves. Un Jolanta pārstāja ēst! Divus mēnešus iztika ar brokastīm. Patiesību sakot, nebija lielas vajadzības vājēt, taču tik un tā Jolantas vidukļa apkārtmērs saruka par pieciem centimetriem. «Toties pēc konkursa man bija apriebies badoties. Nopirku torti «Roko» un viena pati notiesāju. Pēc tam kļuva slikti, un es sev nosolījos, ka nekad dzīvē tortes vairs neēdīšu! Vispār stulbi. Cilvēks jūk prātā un dara visu, lai sasniegtu mērķi, bet pēc tam visi aizliegumi trūkst pušu – un viņš noraujas. Tad jau labāk sevi visu laiku turēt rāmjos.»
Tomēr šis nav dzīves posms, par kuru Jolanta tagad saka: es dzīvoju dvēseles cietumā…
Viņa ar to domā citu laiku, kurš uzlika iemauktus viņas personībai. «Tie bija gadi, kad es ļoti ietekmējos no citu viedokļiem, pieņēmu citu domas, nemeklējot savējās. Pazaudēju iekšējo brīvību. Es to nobēdzināju. Man likās: tai nav taisnības. Bet faktiski tas bija laiks, kad man bija jāmainās. Bija jāpāraug. Iespējams, ar savu jaunības brīvību es vairs nevarēju turpināt. Gribot negribot bija jāievīstās kūniņā un bija jānāk šīm pārvērtībām…»
Lai kā Jolanta izvairās nosaukt lietas īstajos vārdos, zinātāji saprot, par ko ir runa. Viņas aizrautīgā darbošanās kristiešu draudzē «Jaunā paaudze». Pēc septiņu gadu ilgām lūgšanām arī Raimonds bija aizgājis Jolantai līdzi uz draudzi. Bet viņam ar pragmatisko prātu jau pašā sākumā daudz kas tur nepatika. Viņi pameta «Jauno paaudzi». Vispirms Raimonds un viņu kopējais draugs – talantīgais džeza mūziķis Deniss Paškēvičs – un pēc pusgada arī Jolanta.
Alsungas Boņuks
«Šodien cilvēki prasa: «Bet kā ar tevi vispār kaut kas tāds varēja notikt? Kāpēc tu iesaistījies šajā draudzē?…»
Tagad saprotu, ka biju bišķi par traku aizrāvusies, norobežojies no visa apkārtējā.
Bet tas vairs nav svarīgi. Manas kvalitātes ir mainījušās. Es ieguvu skarbu rūdījumu. Tomēr neko nenožēloju.
Es jau no mazotnes Dievam ticēju. Mamma stāstīja: viņas bērnībā bijis šausmīgs negaiss, zibens sapēris visas apkārtējās mājās. Viņas mamma uz ceļiem notupusies, kamīna priekšā lūgusi Dievu, un tā bija vienīgā māja, kurā neiespēra zibens. Varam teikt – vienkārši sagadījās… Un tomēr ticu Dieva spēkam. Viņš uzklausa. Tāpēc jau kopš bērnības esmu bijusi ļoti atvērta Dievam. Alsungā mums bija katoļu baznīca un kolosāls mācītājs. Kad ome mūs bērnībā veda pastaigāties, viņa ar mācītāju vienmēr satikās un viņš mums deva konfektes. Tāpēc man pret mācītāju bija ļoti pozitīvā attieksme: viņš ir kaut kas foršs, kas dod konfektes… Tas bija laiks, kad visi runāja: baznīcā iet tikai vecas tantītes, bet man bija drausmīga interese, kas tur notiek. Pa kluso gāju uz katoļu baznīcu. Galvenās durvis vienmēr stāvēja vaļā, bet tālāk bija metāla režģa vārti. Caur tiem lūkojos uz altāri kā uz brīnumu un pārmetu krustu. Neviens man neko tādu nebija mācījis, bet es to darīju. Astoņpadsmit gados pati aizgāju pie mācītāja un teicu, ka gribu nokristīties un iesvētīties. Savā kristību dienā, kad mācītājs bija pagriezies un kaut ko lasīja, biju tik ļoti koncentrējusies, ka altāra priekšā ar visu sveci rokā noģību. No saviļņojuma. Es domāju par to, ka ieraudzīšu Dievu un visus svētos. Vienkārši noģību.
Dievs man vienmēr ir bijis kaut kas tik dabisks – es vienkārši zinu, ka Viņš man ir blakus. Tāds Boņuka variants. Neraugoties ne uz kādām mācībām, reliģijām, baznīcām, es ar Viņu staigāju kopā. Mana omīte arī ir dziļi ticīgs cilvēks – vēl joprojām vakaros, gulēt ejot, viņa par mums visiem lūdzas. Un es domāju, ka viņas un arī manas otras vecāsmātes ticība ir nodevusies man un manai māsai. Mēs ģenētiski esam ar to piedzimušas. Man omīte neko nav uzspiedusi. Padomju laikos nevarēju saprast – kāpēc viss tik šausmīgi jānoliedz un jāaizliedz?! Tas ir bezjēdzīgi, VIŅŠ vienkārši ir. Liepājā, savā smagā dzīves periodā, kad jau biju iepazinusi grēku, Jēzus man sapnī sēdēja blakus un bija par mani ļoti noskumis. Var teikt, ka esmu nojūgusies, var sūtīt mani ārstēties. Bet tas ir fakts. Mēs varam noliegt vai nenoliegt, bet katrā cilvēkā ir Dieva balss, tā ir mūsu identitāte, un, ja tu to tīri uztver, tas tā arī darbojas. Tu pie Viņa vērsies vienkārši kā bērns – apbrīnojamā vientiesībā…»
Atmošanās
Dzīves skola – tā Jolanta raksturo laiku «Jaunajā paaudzē». «Tajā bija arī daudz kā skaista. Es ieguvu daudz zināšanu, iemācījos Bībeli. Bet pati kā personība pazudu. Centos izpatikt… Citiem… manis nebija.
Aiziešana no draudzes nebija viegla. Jo tā bija reāla ģimene, es biju saaugusi ar tiem cilvēkiem.
Kad aizgāju no baznīcas, ģimenē tik un tā viss vēl turpinājās. Taciņa bija iestaigāta. Man vajadzēja aklimatizēties. Tikt no tā visa nost, nost, nost.»
Un tad Jolanta kārtējo reizi šokēja publiku. Viņa piekrita fotografēties žurnālā Klubs, par ko pēc tam Jolantas ģimenei nācās uzklausīt gan labus, gan ļoti skarbus vārdus. Agrāk Jolanta dzīvojusi ar Dieva vārdu mutē – un tagad plika fotografējas!… Visnesaudzīgākā bija «Jaunā paaudze». «Bija diezgan daudz jāpaskaidro. Kaut gan es nevienam neattaisnojos. Man tās bildes vēl joprojām pašai ļoti patīk. Un es nesaskatu tajās neko neglītu vai piedauzīgu. Fotosesija Klubā bija protests. Varbūt izdarīju kaut ko pilnīgi šizo, bet ar to atguvu tiesības uz savu neatkarību. Pirms tam nekad dzīve es to nespētu – vienkārši prāts to neļautu..
Nav viegla tā dzīve.
Bet nu esmu atgriezusies. Atgriezusies atpakaļ ar visu savu rodošo būtību.
Jūtu, ka dzīve mutuļo un vēji pūš, es lidoju. Tieši tā. Es mēģinu sevī reanimēt savas mūzikas vidusskolas izjūtās, bērnības izjūtas, kad, matiem plīvojot, jāju ar zirgu. Es zinu, kā tas ir! Kad tevi neviens netur, kad tev ir BRĪVĪBA. Nevis tā – daru, ko gribu, bet ir iekšējā brīvība, kad neviens nespēj iekšēji saistīt. Nekādi stereotipi, nekādas klišejas, nekādi noteikumi.
Esmu atguvusi brīvības elpu. Es to jūtu. Ona dišit. Man ir daudz, daudz ideju, kuras bija apraktas un norakstītas. Man ir sapņi, no kuriem biju atteikusies. Ieceres, kuras, likās, nekad nepiepildīsies. Bet tagad es zinu – viss būs, viss notiks.
Laikam man jāsaka: Dievs ir taisnīgs, un Viņš nekad nenokavē. Pat ja esam zaudējuši cerības, Viņš pēdējā brīdī atnāk un iepriecina.
Atbilde uz aktualitāti
Ir sestdiena, un pēc mūsu sarunas Jolantai ieplānots doties uz baseinu Jūrmalā, uz SPA Hotel. «Mums tur būs kopīgs tusiņš, braucam visi – draugi, Deniss, bērni…»
Vai tiešām taisnība, ko raksta Privātā Dzīve? Ka pēdējā laikā Jolanta Gulbe bieži laiku pavada kopā ar izcilo latviešu flautistu un saksofonistu Denisu Paškeviču un ka viņiem izveidojušās romantiskas attiecības. Denisa laulība jau esot šķirta, un tas pats gaidāms Jolantas Gulbes un Raimonda Macata ģimenē…
«Nē, pilnīgs marasms! Neviens no mums uz šīm runām nereaģē. Raimonds arī brīnās, prasa, kas un kā… Patiesībā mēs esam seni ģimenes draugi, un mūs vieno kopējs darbs – muzicēšana džeza grupā. Tāpēc arī pasākumos esam redzēti kopā. Tas taču ir tikai loģiski: ja uz pasākumu ierodamies kopā, tad arī projām dodamies kopā. Bet kādam vajag rakstīt… Kas Jauns? arī bija ielikuši bildi – mani ar Andri Bērziņu, kur es viņam glāstu roku. Un apakšā uzrakstīts: «Ko Andrim Bērziņam teiks sieva?» Nu, vajag palaist tādu pīli! Mēs smējāmies.»
Starp citu, Jolantas vecāki gan ir šķīrušies. «Māsa tobrīd taisījās precēties, bet man bija divdesmit viens gads un draugs… Tā ir vecāku darīšana. Ja cilvēki dzīvo kā kaķis ar suni… Viņi ir ļoti dažādi. Mamma jau pāris reižu bija mēģinājusi no tēva it kā šķirties – tieši pirms vairākām dienām mēs par šo tēmu runājām. Mamma jutās lepna, ka tomēr ar tēti palikusi kopā tik ilgi, kamēr mēs ar māsu izaugām lielas. «Mammu, es labi atceros, kad tu mēģināji šķirties, es pirmajā klasē mācījos. Pat ja tu to būtu izdarījusi, es nepārdzīvotu. Kāpēc tu par sevi nepadomāji? Tu būtu savu dzīvi nokārtojusi.» Viņai mani vārdi bija pārsteigums. Okei, man bija tētis, bet, ar šodienas prātu domājot, man nekas nebūtu bijis pretī, ja es redzētu mammai blakus mīlošu cilvēku, kas viņai sniegtu sievietes piepildījumu. Ja es būtu redzējusi veselīgākas attiecības… Nē, mums nebija slikti, bet vienkārši… kā daudziem.
Toties tagad man ir fantastiskas attiecības ar mammu, ar tēti un mammai ar tēti – viņi ir draugi. Es priecājos, ka vasarās mamma brauc pie tēta uz laukiem un kopā ar maniem bērniem un māsas bērnu tur dzīvo. Viņi jūtas kā radinieki. Un patiesībā tā arī ir. Vienīgi ceru, ka mamma atradīs kādu cilvēku…»
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨














































































