Izvēlies mazāk mēbeļu, bet labas! Domā ilgtermiņā! Nešķied naudu ātriem, nepārdomātiem interjera pirkumiem! Ieguldi mūžīgās mēbelēs, kas būs modē vienmēr! Ar šādiem aicinājumiem patērētājsabiedrības sirdsapziņu cenšas modināt kapsulas kolekciju slavinātāji. Vairāk gan dzirdēts par kapsulas garderobi, kuras pirmsākumus saista ar tālajā 1946. gadā Elsa Schiaparelli klajā laisto kolekciju Constellation Wardrobe, savukārt kapsulas pieeja mājokļa iekārtojumā bijis mazāk cilāts temats. Kas ir šis aktuālais, starmešu gaismās izceltais koncepts, ko sveic visa pasaule, bruģējot ceļu uz sakārtotu un funkcionālu mājokļa ekosistēmu, kam papildus piemīt brīnumaina spēja padarīt laimīgāku gan maciņu, gan apkārtējo vidi?
Līdzīgi kā garderobes, arī interjera kapsula ietver augstas kvalitātes bāzes priekšmetu minimumu, kas efektīvi strādā kopā un ir piemērots izmantošanai dažādos salikumos, izkārtojumos un dizaina shēmās, nenoejot no modes skatuves.
Šī skaitliski mazā, bet ietekmīgā mēbeļu un aksesuāru saime nosaka mājokļa kopējo estētiku, rūpējas par funkcionālo un racionālo interjera aspektu, kā arī novērš stilistisko jucekli. Plus – tā pasvītro īpašnieka ilgtspējīgo pieeju, ieguldījums pārlaicīgos priekšmetos nozīmē, ka tie kalpo ilgāk, mājokli nevajag nepārtraukti atjaunināt, ietaupot laiku, līdzekļus un samazinot atkritumus. Lai gan cilvēku gaume gadu ritējumā mainās, iespējams, kaut daļu no šīm mēbelēm izdosies nepāraugt. Un vēl kāda lieliska ziņa – kapsula neapdraud personības un radošuma izpausmes un sekošanu jaunākajām tendencēm, taču kodola kolekcija nepārprotami liek rūpīgāk izvērtēt, vai sezonas jaunpienācēja – sofa un gada krāsa apdarē – sader ar mājokļa kompozīciju un neieauž greizus dzīparus kopējā paternā.
Dizaineri teic, ka mājokļa kapsulas interjers sākas ar ēkas vēsturi un arhitektūru – tās ir drošas vadlīnijas, pēc kurām būvēt iekštelpu naratīvu.
Jāpiekrīt arī vecai patiesībai, ka atšķiras kapsulas senākām ēkām un jaunbūvēm. Modernas mēbeles vecā mājā – šāds motīvs parasti strādā veiksmīgi, taču vairāki senlaicīgi un retro priekšmeti modernā projektā savu vietu var neatrast.
Kuras mēbeles no funkcionālā viedokļa godā par kapsulas kolekcijas varoņiem? Pirmkārt, mājokļa simboliskos saimniekus krēslus, izturīgus, labi izgatavotus, arī funkcionālus un stilīgus galdus un kafijas galdiņus, viesistabas zvaigznāju – dīvānus un klubkrēslus. Guļamistabā kapsula nav iedomājama bez labas, ilgi kalpojošas gultas un ergonomiska matrača, kā arī augstas kvalitātes tekstilizstrādājumiem (taustei tīkamiem apdares audumiem, aizkariem, kas atbildīgi par gaismas intensitāti un noskaņu telpā, dabiskas šķiedras paklājiem). Viens no kapsulas līderiem visās telpās ir estētisks un praktisks visu līmeņu apgaismojums (nozares profesionāļu vidū populārs uzskats, ka bez bažām var iegādāties teju jebkuru 20. gadsimta vidū/otrā pusē dizainētu oriģinālu gaismekli, kas joprojām ir ražošanā, bet nav ieteicami tādi, kas tapuši, no tiem iedvesmojoties). Arī dabiskas koksnes izstrādājumiem, īpaši nelakotām (vai viegli lakotām) gaiša koka mēbelēm bez liekām dekorācijām un kokgriezumiem, kā arī labiem un sirdij tuviem mākslas darbiem ir daudz izredžu iejusties kapsulā un kļūt par uzticamiem pavadoņiem mūža garumā.
Ko dizaineri teic par interjera kapsulas krāsām? Tradicionāli uzsvars tiek likts uz neitrālas un dabiskas krāsu gammas priekšmetiem, piemēram, siltu smilškrāsu, gaišbrūno, baložu pelēko, terakotas, pieklusinātu zaļo toni, ko viegli iestrādāt kā vienkrāsainās, tā polihromatiskās kompozīcijās. Taču nav jābaidās arī no drosmīgiem un intensīvi spilgtiem objektiem – visu nosaka vīzija un konteksts.
Agnese Rudzīte, interjera dizainere:
«Vienmēr esmu strādājusi ar ilgmūžīgiem priekšmetiem un interjeriem. Veidot ko ļoti trendīgu – tas nav interesanti. Turklāt pēc diviem trim gadiem visi citi sāk atkārtot to pašu. Radīt interjerus, kas neiziet no modes, – tā ir pieaugušo pieeja. Priekšmeti, ko izraugos, ir daudzveidīgi, izteiksmīgi, bet, galvenais, vienmēr aktuāli. Manā izlasē ir eksemplāri ar stipru raksturu, kuri iekļauti pasaules dizaina muzeju kolekcijās un kuri spēj ierakstīties gan 17. gadsimta villā, gan modernā un lakoniskā minimālisma dzīvoklī. Tie ir objekti, kurus raksturo ilgtspēja un vērtība un kurus, mainot mājokļus un interjerus, vienmēr var ņemt līdzi. Šādus dizaina priekšmetus neizmet, bet saglabā un var nodot nākamajām paaudzēm. Tos radījuši slaveni dizaineri, vairāki tiek dēvēti par dizaina ikonām, un arī to klajā laišana daudzos gadījumos bija liels notikums, jo nesa kādu jauninājumu vai progresīvu risinājumu. Piemēram, LC4 atpūtas krēsls, kas publikai pirmoreiz tika izrādīts 1929. gadā un ko sauca par atpūtas mašīnu, bija ļoti inovatīvs, tehnoloģisks un dizaina izstrādājums. Un tāds tas ir joprojām. Arī citi priekšmeti, ko iekļāvu izlasē, ir īpaši – tīri un lakoniski vai ar kādu vēstījumu un ideju.»
1. Floatation griestu lampa, diz. Ingo Maurer, 1980, Ingo Maurer
2. Diesis sofa, diz. Antonio Citterio, Paolo Nava, 1979, B&B Italia
3. Utrecht klubkrēsls, diz. Gerrit Thomas Rietveld, 1988, Cassina
4. Nemo AM2Z stāvlampa, diz. Franco Albini, Franca Helg, Antonio Piva, Marco Albini, 1969, Nemo Lighting
5. LC4 guļamkrēsls, diz. Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand, 1928, Cassina
6.Orseolo galds, diz. Carlo Scarpa, 1972, Cassina
7. Nuvola Rossa grāmatplaukts, diz. Vico Magistretti, 1977, Cassina
8.Cab krēsls, diz. Mario Bellini, 1977, Cassina
9.USM Haller modulārās sistēmas
10.S285 Thonet rakstāmgalds, diz. Marcel Breuer, 1935, Thonet
Elīza Anete Bajāra, arhitekte:
«Cilvēki šobrīd daudz vēlāk nonāk pie pastāvīgas dzīvesvietas – mēs īrējam, ceļojam, pārceļamies gana bieži. Laikā ar tik strauju dzīves ritmu, nemitīgi mainīgām vēlmēm un vajadzībām ir lietderīgi izvēlēties bāzes interjera elementus, kurus var viegli pielāgot dažādām situācijām. Tās ir mēbeles vai gaismekļi, kas nav ultramoderni vai tieši šim konkrētajam brīdim piesaistīti, bet ir izturējuši laika pārbaudi, kļūstot pārlaicīgi. Tāpēc manā izlasē iekļuvušie eksemplāri gandrīz visi radīti pagājušajā gadsimtā un ir kā vīns – ar katru gadu audzē savu vērtību. Tajā pašā laikā šo kopumu var uzskatīt par pieejamu dizainu. Bet – galvenais – mēbeles un gaismekļus var integrēt visdažādākajos interjeros: minimālismā, klasikā, eklektikā. Tie ir daudzpusīgi, ērti pielāgojami dažādām vajadzībām un telpām, un neviena no lietām nav specifiski piesaistīta konkrētai vietai, bet var ceļot līdzi no mājokļa uz mājokli vai pat citu valsti.»
1. Rice Paper Shade lampas abažūrs, Hay
2. Aalto vāze, diz. Alvar Aalto, 1937, iittala
3.Tolomeo lampa, diz. Michele De Lucchi un Giancarlo Fassina, 1987, Artemide
4.Panton Chair krēsls, diz. Verner Panton, 1959, Vitra /// Eiermann galds, diz. Egon Eiermann, 1953, Richard Lampert
5. Mobil 70 lampa, diz. Monika Mulder, 2017, Pholc
6.Componibili skapītis, diz. Anna Castelli Ferrieri, 1967, Kartell
7.Parentesi lampa, diz. Achille Castiglioni un Pio Manzu, 1971, Flos
8. Flowerpot lampa, diz. Verner Panton, 1968, &tradition
9.String Furniture plauktu sistēma, String Furniture
10.S 64 krēsls, diz. Marcel Breuer, 1928, Thonet

Raksts tapis ar VKKF atbalstu.
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨
















































































