Robežu pārkāpšana
Kopš 1920. gada Mazda komandu ir virzījusi drosme apšaubīt vispārpieņemtās prakses un neatlaidīga došanās pa jauniem ceļiem inženierijā un dizainā, kurus citi uzskatīja par nepieveicamiem.
Mazda – pirmais Āzijas zīmols, kas, virzoties pa savu ceļu, 1991. uzvarēja leģendārajās Le Mans sacensībās, tirdzniecībā piedāvāja ikonisko Cosmo Sport 110S modeli, kurā bija iebūvēts rotējošais dzinējs, radīja pasaulē pārdotāko divvietīgo rodsteru Mazda MX-5, kas kopš tā parādīšanās tirgū 1989. gadā ir pārdots jau vairāk nekā miljons eksemplāros, kā arī iepazīstināja pasauli ar Skyactiv-X – pirmo kompresijas aizdedzes benzīna dzinēju.
No korķu ražošanas līdz automobiļiem
Pirms 100 gadiem Mazda bija Hirosimas korķa ražotājs, bet tad, 1921. gadā, rūpnieks Jujiro Matsuda pārņēma uzņēmuma Toyo Cork Kogyo Co., Ltd vadību un laika gaitā pārveidoja biznesu pašos pamatos, vispirms kļūstot par darbagaldu ražotāju, bet vēlāk – par transportlīdzekļu izgatavotāju.
Pirmais koncerna izgatavotais modelis bija trīs riteņu kravas automobilis Mazda-Go, kurš tirdzniecībā nonāca 1931. gadā. Ieguvis popularitāti, tas tika nepārtraukti uzlabots, piemēram, 1938. gadā ieviešot inovatīvo četru pārnesumu transmisiju, kas degvielas patēriņu samazināja par 20 %. Beidzoties Otrajam pasaules karam, kravas automobiļu ražošana tika atsākta – dažus mēnešus vēlāk pēc Hirosimas atomsprādziena.
Pēckara posmā uzmanības centrā joprojām bija kravas transportlīdzekļu ražošana. Pirmais vieglais automobilis tika izveidots 1960. gadā – tas bija Mazda R360. Šis automobilis kļuva par īstu hītu daudzsološajā Japānas mikroautomobiļu segmentā, nobruģējot ceļu veiksmīgajai Mazda automobiļu līnijai, kādu redzam šodien.
Sasniedzot neiespējamo
1961. gadā uzņēmums parakstīja licences līgumu ar Vācijas autoražotāju NSU, lai varētu pilnveidot un ražot jaunos, kompaktos un vieglos Wankel tipa rotora dzinējus. Pēc tam inženieri paveica to, ko daudzi uzskatīja par neiespējamu.
Futūristiskais Mazda Cosmo Sport 110S automobilis 1967. gadā kļuva par pirmo pasaulē izgatavoto sērijveida ražošanai paredzēto modeli, kurā iebūvēts rotējošais dzinējs.
Tas bija satriecoša veiksmes stāsta aizsākums, kas ļāvis ieraudzīt dienasgaismu daudziem zīmola modeļiem, piemēram, Mazda RX-7 un gadu gaitā pārdot gandrīz divus miljonus automobiļu ar rotējošajiem dzinējiem. Mazda sevi pierādīja arī darbībā, kļūstot par pirmo automobiļu izgatavotāju Āzijā, kas ar savu Mazda 787B – četru rotoru dzinēja automobili – 1991. gadā uzvarēja leģendārajās Le Mans 24 stundu sacensībās. Tas ir vienīgais šajās sacensībās uzvarējušais automobilis, kura dzinēja konstrukcijā nav izmantoti virzuļi.
Koncerna radītie rotējošie dzinēji iedvesmoja Mazda inženierus radīt revolucionāros Skyactiv tehnoloģijā balstītos dzinējus, transmisijas, platformas un virsbūves, kas pilnveidotas tā, lai visiem Mazda modeļiem piešķirtu maksimālu efektivitāti un nodrošinātu Jinba Ittai – saikni starp automobili un autovadītāju.
Īpaša braukšanas sniegtā bauda
Rotējošais dzinējs pierādīja, ka Mazda ir apņēmusies nodrošināt neatkārtojamu baudu braukšanas laikā. Taču tikai 1984. gadā, kad uzņēmums savu oficiālo nosaukumu nomainīja uz Mazda Motor Corporation, tas patiesi sāka īstenot šo nodomu, 1989. gadā laižot apgrozībā vieglo Mazda MX-5 rodsteru. Tolaik divvietīgie kabrioleti tirgū bija īsts retums.
Vēl mūsdienās piektās paaudzes modelis Mazda MX-5 saglabā savu pozīciju kā visvairāk pārdotais rodsters vēsturē: 2016. gadā pārdots vairāk nekā viens miljons šo automobiļu.
Visu Mazda automobiļu pamatā ir braukšanas sniegtā bauda, un tā tiks saglabāta arī nākamajā simtgadē, neskatoties uz automobiļu industrijā notiekošajām nozīmīgajām pārmaiņām.
Nākamie 100 gadi
Automobiļu ražotāja Mazda klāstā ir dažādi KODO: Kustības dvēseles dizaina filosofijā balstīti automobiļi, kas ieguvuši daudzus nozīmīgus pasaules mēroga apbalvojumus. Un zīmols turpina pārsteigt ar neparastām idejām, piemēram, ar savu pirmo elektromobili – Mazda MX-30.
Tā kā salona apdarē izmantoti videi draudzīgi korķa materiāli, šis Mazda nākotnes modelis pauž cieņu koncerna pagātnei un liecina par tā pieticīgo aizsākumu kā uzņēmumam Toyo Cork Kogyo.
“Domājot par nākamajiem 100 gadiem, mēs noteikti turpināsim sevi izaicināt, lai radītu unikālus produktus, tehnoloģijas un braukšanas pieredzi, ko tik ļoti novērtē mūsu klienti,” apgalvoja koncerna prezidents un ģenerāldirektors Akira Marumoto.