Pilsētas formula «mazāks = ērtāks»
Nesenie tirgus jaunpienācēji Hyundai Inster, Citroën ë-C3 un atdzimušais Renault 5 izaicina tradicionālos pilsētnieku favorītus Hyundai i20, Škoda Fabia un Toyota Yaris. Vai tas nozīmē, ka līdzšinējo līderu vietā jāstājas jauniem?
Žurnāla Klubs auto apskatnieks Toms Timoško uzskata, ka mazie elektromobiļi ir lieliska izvēle Baltijas valstu galvaspilsētām, bet vienlaikus norāda, ka mazauto salīdzinoši nelielā izplatība skaidrojama nevis ar piedziņas veidu, bet izmēriem.
«Vairākums mājsaimniecību pārvietojas ar vienu automobili, tāpēc, drošs paliek drošs, iegādājas tādu braucamo, kas ir paprāvs – ar domu, ka papildu ietilpība kaut kad noderēs. Bet, ja tā padomā, katram gadījumam filozofija ir mazliet absurda, jo praksē iznāk vizināt tukšu telpu, kuru divi braucēji, datorsoma vai pāris iepirkumu maisu neaizpilda. Objektīvi mazs auto ir lētāks ekspluatācijā, ar to ir vieglāk manevrēt un galu galā tas ir lētāks. Savukārt tajās retajās reizēs, kad nepieciešama liela ietilpība, uz pāris stundām var noīrēt koplietošanas furgonu,» spriež Toms.
Latvijas Gada auto tiesnesis Guntars Pulss piebilst, ka ar mazajiem elektromobiļiem ir patīkamāka braukšana – tie ir klusi, vienmērīgi, bet vienlaikus gana dzīvīgi un ņipri, kurpretim tāda paša izmēra iekšdedzes spēkrati var radīt pretēju pieredzi.
«Vāji trīscilindru dzinēji trokšņo un neizceļas ar izcilu degvielas ekonomiju. Tad jau jāsaka, ka mazie hibrīdi ir labāki, kaut to transmisija ne vienmēr ir perfekta. Salīdzinājumā elektriskā piedziņa ir izteikti vienmērīga, un var teikt, ka pat lētākais Hyundai elektromotors darbojas kā Mercedes-Benz vai Porsche dzinēji – atšķiras tikai jauda,» skaidro Gada auto pārstāvis.
Argumenti pārmaiņām
Kas vēl var pamudināt pāriet no mazajiem iekšdedzes auto uz elektromobiļiem? Viens no argumentiem ir arvien stingrāki emisiju noteikumi, kas izpaužas nodevās un ierobežojumos iebraukšanai blīvi apdzīvotos pilsētu rajonos. Latvijā šādu zonu gan pagaidām nav, taču galvaspilsētā Rīgā tās varētu parādīties jau tuvākajos gados. Īpašnieku pieredzi uzlabo arī pastāvīgi augošā uzlādes infrastruktūra, kas attīstās gan Rīgā, gan reģionos.
Pašlaik mazajiem elektromobiļiem ir pietiekama sniedzamība, lai bez bažām dotos arī starppilsētu braucienos.
Piemēram, Hyundai Inster ar vienu uzlādi var nobraukt līdz 370 km, un tā 49 kWh akumulatoru no 10 līdz 80 procentiem ātrajā stacijā var uzlādēt 30 minūtēs.
Citroën ë-C3 piedāvā nobraukuma rezervi līdz 322 km, un tā 44 kWh akumulatora 10–80% uzlādei nepieciešamas 32 minūtes. Renault 5 ar 40 kWh akumulatoru var paveikt līdz 310 km, bet ar 52 kWh variantu – līdz 400 km. Saskaņā ar ev-database.org 10–80% uzlāde tam ilgst 33 minūtes.
«Jaunās paaudzes pilsētas elektromobiļi ar 40–50 kWh akumulatoru var paveikt reālus 200–300 km, un jums pat nav jācenšas braukt īpaši ekonomiski. Līdz ar to uzlāde ik pēc dažām dienām vai pat reizi nedēļā ir pilnīgi reāla, un savs privātais lādētājs, kaut vēlams, nav obligāts. Nedaudz paplānojot, mašīnu var uzlādēt ērtā vietā un laikā, iztiekot bez dārgās ātrās lādēšanas,» uzskata Toms Timoško.
Mazāk var būt vairāk
Svarīgi ir arī tas, ka jaunie mazie elektromobiļi piedāvā komfortu un tehnoloģijas, kas agrāk bija pieejamas tikai augstākas klases automašīnās. Tā Citroën ë-C3 un Hyundai Inster ir aprīkoti ar tādām drošības un komforta funkcijām, kas iepriekš nebija pieejamas automašīnās ar cenu zem 30 000 eiro.
Piemēram, Hyundai Inster maksā no 25 990 eiro, bet ar valsts subsīdiju privātpersonām cena samazinās līdz 21 490 eiro. Auto par šo cenu ir divi 10,25 collu ekrāni, Apple CarPlay un Android Auto, bezatslēgas piekļuve un plašs drošības un vadītāja atbalsta funkciju klāsts, tostarp frontālās sadursmes novēršanas un joslas saglabāšanas palīgsistēma.
Augstākā aprīkojuma versija ietver divvirzienu uzlādi (V2L), kas ļauj no akumulatoru uzlādēt citas ierīces. Tas ir ērti strāvas padeves pārtraukumu gadījumā vai braucienos uz attālām vietām.
Korejiešu modelim ir arī ar ļoti praktisks salons ar bīdāmu aizmugurējo sēdekli, kas ļauj palielināt bagāžnieka tilpumu no 238 līdz 351 litram, padarot Inster par līderi savā klasē.
Citroën ë-C3 bagāžas nodalījuma tilpums ir 310 litri, bet Renault 5 – 277 litri. ë-C3 bāzes variants ir aprīkots ar projekcijas displeju, kruīza kontroli un ātruma ierobežojumu atpazīšanu. Tā cena sākas no 25 290 eiro.
Renault 5 pamata versija maksā no 27 290 eiro. Tai ir 18 collu diski, 10,1 collas centrālais displejs, kā arī avārijas bremzēšanas un vadītāja noguruma noteikšanas sistēma.
Tātad virziens ir skaidrs: pievilcīgi mazie elektromobiļi ieņem tradicionālo pilsētas mazauto nišu. Lai gan šī tendence nav visaptveroša, turpmākajos gados tā, visticamāk, uzņems tempu.
«Mūsdienu pilsētas elektromobiļi izskatās lieliski. Pateicoties dizainam, inženierijas risinājumiem un spilgtam raksturam, Hyundai un Renault ir pilnvērtīgi automobiļi, neskatoties uz kompaktajiem gabarītiem,» rezumējot piebilst Toms Timoško.
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨















































































