Saab 9–5
Ražošanā Saab 9–5 nonāca 1997. gadā, aizstājot kantaino un novecojušo 9000. modeli. Lai arī markas tradicionālie cienītāji jauno modeli uztver ar skepsi, ikdienas lietošanā tas bija un ir patīkamāks. Lielais Saab lepojas ar plašu salonu un bagāžas nodalījumu (510 litri), ērtiem (ādas) sēdekļiem un bagātīgu aprīkojumu.
Klimata kontrole un četri elektriskie logi jau ir standartā. Lielākā daļa Saab aprīkota ar ādas salonu, sēdekļu apsildi, radio ar kompaktdisku atskaņotāju un kruīza kontroli. Par drošību gādā seši drošības spilveni un ABS. No ērtā salona neatpaliek arī gaitas īpašības, nodrošinot komfortablu, bet pietiekami precīzu braukšanu. Izcili – skaņas izolācija ir labāka nekā vairumam konkurentu.
Dzinēji un pārnesumkārbas
Visi dzinēji lepojas ar turbīnas klātbūtni – sākot no divu litru bāzes versijas ar 150 ZS un beidzot ar 3,0 V6 agregātu. Zelta vidusceļš – 2,3 litru dzinējs ar LPT jeb zema spiediena turbīnu un 170 ZS. Šā dzinēja augstspiediena versiju sauc par Aero, un tā attīsta 230 ZS (pēc atjaunināšanas – 250 ZS). Izvēlei – piecpakāpju mehāniskā pārnesumkārba vai četru pakāpju automātiskā, lielais V6 tikai ar automātu.
Citi lasa
Sportiskākas dabas braucējiem un tiem, kas vēlas par 2–3 litriem mazāku patēriņu, ieteicama manuālā pārnesumkārba, pārējiem – automātiskā. Aero versijai lielāks patēriņš, dārgāka apkope un lielāka slodze balstiekārtai. Atšķirībā no pārējiem benzīna dzinējiem 3.0t V6 nav ķēde, bet zobsiksna. Līdz ar to lētāka apkope, bet lielāks patēriņš gan lielā dzinēja, gan automātiskās kārbas dēļ. 2,3 turbo ar 170 ZS veido labāko kompromisu starp paātrinājumu (8,7 s līdz 100 km/h) un patēriņu (9,8 l uz 100 km).
Trūkumi un defekti
Lai arī valda uzskats, ka Saab automobiļi visu laiku atrodas servisos, detaļas dārgas un grūti pieejamas, patiesībā tik traki nav. Lielākie izdevumi saistās ar dzinēja ķēdes maiņu, kas uzstādīta divu un 2,3 litru turbo dzinējiem. Ķēdes komplekts kopā ar nomaiņu maksās ap 700 eiro, maiņas intervāls – ik pēc 110 000 km. Lai nebūtu citu dārgu pārsteigumu, pirms pirkšanas jāveic rūpīga apskate, vēlams pie oficiālā dīlera.
Ja tādas iespējas nav vai arī uzticaties pārdevējam, tad uzmanība jāpievērš šīm lietām: izplūdes dūmošanai, jo tas var norādīt par turbīnas defektu (remonts vismaz 250 eiro); eļļas noplūdēm dzinējā; ja tādas ir – rokas nost!
Tāpat arī elektroierīcēm – vai strādā visi logi, spoguļi, lūka un bagāžnieka vāks. Protams, jāieklausās arī balstiekārtā – lai arī tā uzskatāma par izturīgu, Latvijas ceļi tai par labu nenāk. Trūkums, ar kuru jāsadzīvo, – lielais svars un labā veiktspēja noved pie ātri dilstošām bremzēm.
Cenas un piedāvājums
Līdz 2001. gadam ražotajiem modeļiem (pirms atjaunināšanas) cenas svārstās no 700 līdz 1600 eiro. Eksemplāri pēc atjaunināšanas maksā no 1700 līdz 2500 eiro. Iespējams atrast arī lētu un labu, tomēr nevajag Saab iegādāties mirkļa iespaidā, bet gan rūpīgi apskatīt un aizvest uz diagnostiku pie oficiālā dīlera, kas noteiks ne vien standarta, bet arī Saab specifiskās vainas.
Vislabāk pirkt Latvijas ceļus neredzējušus eksemplārus ar pilnu servisa vēsturi, lai redzams, kādas apkopes līdz šim veiktas. Jāatzīmē, ka liela daļa 9–5 tiek ievesta no Šveices. Gan ss.com, gan uz skandināvu auto specializētajos plačos piedāvājums plašs, atliek izvēlēties sev tīkamāko dzinēju un komplektāciju.
Vērtējums
Saab 9–5 nav tikai auto individuālistiem, bet gan kluss un komfortabls limuzīns ar aizraujošiem turbodzinējiem. Galvenais iegādāties koptu eksemplāru, tad Saab kalpos ilgi un uzticami
Volvo S80
Volvo S80 pie klientiem nonāca gadu pēc 9–5 debijas un uzskatāms par Volvo 960/S90 pēcteci. Pirmās paaudzes S80 iezīmēja jaunu ēru Volvo dizainā, atsakoties no kantainajām formām par labu apaļumiem un izteiktajai gurnu līnijai. Interjers veidots konservatīvs, ne tik uzkrītošs kā āriene. Salons plašāks par Saab konkurentu, savukārt bagāžas nodalījums ar pieticīgiem 440 litriem mazāks.
Arī apdares kvalitātē Volvo atpaliek – S80 raksturīgi graboši paneļi un apšuvumi. Lai arī standarta aprīkojumā no luksusa vien četri elektriskie logi, vairums eksemplāru aprīkoti ar klimata kontroli, ādas salonu, sēdekļu apsildi un kruīza kontroli. Parkošanās sensori un navigācija – retums.
Dzinēji un pārnesumkārbas
Dzinēju klāsts visai plašs: vairākas 2.0 turbo versijas, divi atmosfēriskie un viens turbo 2.4, vairākas 2.9 V6 versijas un 2.8 T6 ar divām turbīnām un 272 ZS. Dīzeļdzinējus sīkāk neaprakstīsim, jo tie neietilpst izvēlētajā cenu kategorijā, kā arī ir kaprīzāki par benzīna agregātiem.
Mazākas problēmas sagādās benzīna versijas bez turbo – piecu cilindru 2.4 vai 2.9 V6. Patēriņš mazāks 2.4 dzinējam, un jaudīgajā versijā ar 170 ZS tas piedāvās ikdienai pietiekamu vilkmi. 2.9 būs dārgāks gan apkopē, gan degvielas izmaksās. Jaudīgākā T6 versija tikai ar automātu, pārējiem dzinējiem izvēle starp piecpakāpju mehāniku vai automātu.
Defekti un nepilnības
Ja Saab 9–5 ir labāks par tā slavu, tad ar S80 ir tieši otrādi. Volvo tiek uzskatīti par drošiem un uzticamiem auto, tomēr S80 prasa rūpes un ieguldījumus. Lielākais nemiera cēlājs ir droseļvārsts, tā nomaiņa maksās ap 300 eiro.
Balstiekārta Latvijā dabū trūkties – bukses un atsaites jāmaina regulāri, tāpat arī priekšējās balstiekārtas defekti gādā par stūres brīvkustību. Ja vēlaties drošību vismaz vienā mezglā, tad izvēlieties manuālo pārnesumkārbu, jo automāta defekts var iecirst pamatīgu robu auto uzturēšanas budžetā.
Cenas un piedāvājums
No 1500 eiro par nobrauktiem eksemplāriem līdz 3500 eiro par 2002./2003. gada modeļiem. Izvēlei pieejams viss klāsts ar benzīna dzinējiem, un pie 2200 eiro pievienojas arī dīzeļa dzinēji. Tie gan apkopē ir dārgāki, kā arī var sagādāt nepatīkamus pārsteigumus saistībā ar turbīnām, sprauslām un augstspiediena sūkņiem.
Mūsuprāt, izdevīgākais darījums ir 170 ZS 2,4 litru versija, kas uzrāda 8,9 litru vidējo patēriņu un paātrinājumu no vietas līdz 100 deviņās sekundēs. Interneta mājaslapā ss.com piedāvājuma klāsts plašs, tomēr tas sašaurinās, ja jau sākumā ir skaidrs, kādu dzinēju vēlaties. Ieteicams izvairīties no jaudīgās T6 versijas, jo tās uzturēšanas izdevumi ir ievērojami augstāki nekā pārējiem dzinējiem.
Vērtējums
S80 neatbilst augstākajiem Volvo standartiem, jo gan ar apdares kvalitāti, gan tehnisko uzticamību ir nelielas problēmas. Nepārspējams gan ir gaitas komforts un salona plašums, kas S80 padara par ideālu ceļojumu auto.
Pirms iegādes
Tā kā Saab un Volvo ir specifiskāki auto par klasisko vācu trijnieku, tad pirms iegādes ieteicams veikt pilnu diagnostiku pie oficiālā dīlera. Dīleris noteiks ne vien ierastos auto defektus, bet arī ražotāja raksturīgos, kas slēpjas auto vadībā.
Ja auto ir nobraukts, tad gaidāmie remonti var pārsniegt arī 700 eiro robežu, tādēļ 60 eiro latu diagnostika uzskatāma par vērtīgu ieguldījumu.
Plašais cenu diapazons skaidrojams ar ražošanas gadu, aprīkojumu un pārdevēja steidzamību pārdot. Jāatceras, ka arī lēts piedāvājums var izrādīties labs, bet aiz dārga var slēpties uzpucēts brāķis. Tādēļ, ja nav vēlēšanās un laika automobili pārbaudīt servisā, tad uz auto apskati vismaz ņemiet līdzi cilvēku, kas spēs novērtēt auto stāvokli.
Vērtējums
Skandināvu kaimiņi no Zviedrijas ar Saab 9–5 un Volvo S80 piedāvā lieliskas alternatīvas vācu biznesa klases limuzīniem. Gaitas īpašības ir vienā līmenī ar konkurentiem, aprīkojuma ziņā skandināvi tos pat apsteidz. Ja atradīsiet labu un koptu eksemplāru, tad apkopes un uzturēšanas izdevumi nebūs lielāki kā populārajiem vācu ražojumiem.