Vidējā summa par ceļojumu ir palielinājusies par nepilniem 10 %, un šobrīd tā sasniedz vidēji 500 eiro par vienu ceļotāju, liecina tiešsaistes ceļojumu aģentūras AirGuru.lv apkopotā informācija. Savukārt Inbank Latvia dati liecina, ka vidējā pakalpojuma summa par ceļojumu, ko klienti ir izvēlējušies sadalīt daļās, pērn ir bijusi ap 1300 eiro.
Ceļošana kļūst finansiāli pieejamāka
Inflācijai rimstoties un attīstoties dažādiem finanšu pakalpojumiem, ceļošana iedzīvotājiem ir atkal kļuvusi pieejamāka. Savukārt dažādi tehnoloģiju rīki piedāvā ceļojumus, pamatojoties uz individuālajām interesēm un finansiālajām iespējām, nodrošinot personalizētu pieredzi.
«Šobrīd tehnoloģijas palīdz ceļotājiem efektīvāk pārvaldīt savas finanses. Izmantojot dažādas budžeta izsekošanas lietotnes, valūtas konvertētājus un izdevumu organizētājus, var pieņemt pārdomātākus finanšu lēmumus visa ceļojuma laikā. Paplašinājušās arī ceļojumu finansēšanas iespējas. Saskaņā ar mūsu uzņēmuma veikto Baltijas iedzīvotāju aptauju, tendences ir līdzīgas, proti, ceļojumam aizņemas aptuveni 6 % aptaujāto Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.
Citi lasa
Tā kā šobrīd klientiem piedāvājam ne tikai patēriņa kredītu, bet arī pakalpojumu sadali daļās ar iespēju ceļojuma summu sadalīt vairākos maksājumos, par to neko nepārmaksājot, klienti daudz brīvāk var plānot savus izdevumus, un šis pakalpojums kļūst arvien populārāks. Pakalpojumu ar ceļošanas izmaksu sadalīšanu daļās galvenokārt izvēlas sievietes (80 %), mazāk vīrieši (20 %). Novērojam, ka interese no arvien jauniem partneriem tūrisma nozarē, kas izvēlas saviem klientiem piedāvāt iespēju ceļojuma izmaksas sadalīt daļās, arvien pieaug, tādējādi paplašinās pakalpojuma pieejamība,» stāsta Inbank vadītājs Dainis Skrinda.
Lai gan finansēšanas produktu izmantošana iedzīvotājiem ir kļuvusi ļoti ērta, D. Skrinda atgādina, ka arī “Inbank” maksājumu metode “sadali daļās”, lai gan bez pārmaksas, tomēr ir finanšu saistības. Šī iemesla dēļ katrs darījums ir rūpīgi jāapsver – kad ir saprātīgi par ceļojumu norēķināties no saviem uzkrājumiem, kad maksāt pa daļām, kad izmantot kādu no finansēšanas pakalpojumiem, izvērtējot savas spējas atmaksāt.
Igauņi plāno laikus, latvieši un lietuvieši – pēdējā brīdī
Kopumā ceļošanas paradumi visā Baltijā ir līdzīgi, tomēr Igaunijas iedzīvotājiem ir vairāk raksturīga ceļojumu plānošana ilgāku laiku uz priekšu, bet Latvijas un Lietuvas ceļotāji vairāk izmanto pēdējā brīža piedāvājumus. «Ja Igaunijā pilnībā izpārdoti ceļojumi jau ilgu laiku pirms tā norises nav retums, tad Latvijā un Lietuvā iedzīvotāji nebaidās gaidīt līdz pēdējam brīdim, lai iegādātos ceļojumu par izdevīgāku cenu. Tas skaidrojums arī ar to, ka no Rīgas un Viļņas ir vairāk lidojumu galamērķu, ir lielākas ceļošanas iespējas un plašāks piedāvājums,» stāsta AirGuru.lv līdzdibinātājs un vadītājs Janis Možeiko.
Ceļojuma ilguma ziņā – Igaunijas ceļotāji gandrīz visos gadījumos izvēlas vismaz 7 nakšu atpūtu, bet Latvijā – arī īsākus braucienus. Baltijas ceļotāji labprāt izvēlas izdevīgus ceļojumu piedāvājumus arī no kaimiņvalstīm. Piemēram, no Igaunijas ceļotāji dodas uz Rīgu, lai aizlidotu uz Maltu, bet Latvijas iedzīvotāji nereti izvēlas lidot no Kauņas vai Viļņas.
«Esam secinājuši, ka svarīga ir cena, bet ne attālums, ja runa ir par ceļu līdz lidostai, un ceļotāji izvēlas izdevīgāko cenas un kvalitātes attiecību. Tas attiecas arī uz galamērķu izvēlēm – piemēram, iedzīvotāji izvēlas ceļojumu, balstoties uz cenu un ieguvumu par šo summu, tāpēc bieži vien neiebilst Turcijas vietā izvēlēties Tunisiju, bet ar labāku viesnīcu un izklaižu piedāvājumu,» saka J. Možeiko.
Lielākā daļa izvēlas atpūtu pie pludmales
Visās trijās Baltijas valstīs populārāko galamērķu vidū ir Ēģipte, Turcija, Malta, Spānija, Itālija un Grieķija. Aptuveni divas trešdaļas ceļotāju (65 %) izvēlas atpūtu pie pludmales, un lielākā daļa dod priekšroku viss iekļauts ēdināšanai. Savukārt katrs trešais (35 %) dodas ceļojumos uz Eiropas pilsētām. Vasarā cilvēki izvēlas tuvākus galamērķus, bet tuvojoties ziemai – galamērķi kļūst tālāki, piemēram, Taizeme, Vjetnama, Maroka.
Kamēr Igaunijas ceļotāji vairāk izvēlas atpūtu pie ūdens, Lietuvas ceļotāji biežāk dodas arī ekskursijās, iepzaīst pilsētu vēsturi, savukārt Latvijas ceļotājus interesē arī dažādi festivāli un citas kultūras aktivitātes.
«Kopumā novērojam, ka klienti arvien vairāk izvēlas veikt rezervācijas patstāvīgi tiešsaistē, nemaz neaicinot palīgā aģentus un konsultantus. Nesen tiešsaistes rezervāciju pēdējā brīža ceļojumam veica vairāk nekā 80 gadus veca kundze, kas pierāda, ka iepirkšanās internetā arī tūrismā kļūst par normu un nav domāta tikai jaunākajai paaudzei,» secina AirGuru.lv vadītājs.