Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam nākamajam gadam!
ABONĒT!
  • Nezaudē sava īpašuma vērtību – izvēlies kvalitatīvu mājas pārvaldību un apsaimniekošanu

    Reklāmraksts
    24. septembris, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Ilustratīvs attēls: Pexels.com
    Vairumam cilvēku nekustamais īpašums ir lielākais pirkums viņu dzīvē. Tas ir gan nopietns lēmums, gan arī finansiāls ieguldījums. Tāpēc īpaši svarīgi, lai tas būtu rūpīgi pārdomāts pirkums, nepalaižot garām “zemūdens akmeņus”, kas ilgtermiņā var būtiski ietekmēt īpašuma vērtību.

    Pirms īstenot pirkumu, pircēji veic detalizētu īpašuma kvalitātes novērtējumu – sākot no mājokļa plānojuma, vizuālā un arī tehniskā stāvokļa līdz pat specifiskai inženierkomunikāciju un mājokļa iekšējā klimata analīzei. Izvēloties dzīvesvietu, cilvēkiem svarīga ir ne tikai mājokļa atbilstība vajadzībām attiecībā uz dzīvojamo platību, kopējo kvalitāti un komfortu, bet arī tas, lai laika gaitā īpašums nezaudētu savu vērtību. Tomēr visai bieži iemesls vērtības samazinājumam ilgtermiņā ir nekvalitatīva namīpašuma pārvaldība un apsaimniekošana, kam potenciālie pircēji sākotnēji nemaz nav pievērsuši uzmanību. 

    Būtiski jau no pirmā brīža jaunajā dzīvesvietā paturēt prātā to, ka mājokļa vērtību lielā mērā nosaka kopējais namīpašuma stāvoklis jeb, citiem vārdiem sakot, tas, kā tiek uzturēti ne tikai dzīvoklis, bet arī kopīpašums. Tieši nekvalitatīva mājas pārvaldība un apsaimniekošana ir iemesls lieliem, nepatīkamiem tēriņiem un tam, ka iegādātais mājoklis ilgtermiņā sevi nepierāda kā labs ieguldījums. Tāpēc svarīgi būt zinošiem gan par to, kādi ir dzīvokļa īpašnieka pienākumi attiecībā uz kopīpašumu, gan to, kādi ir mājas pārvaldnieka pienākumi attiecībā uz namīpašuma apsaimniekošanu.

    Pamatkritēriji pēc kuriem izvērtēt mājas pārvaldnieka un apsaimniekošanas uzņēmuma spēju nodrošināt kvalitatīvu, profesionālu un regulāru mājas pārvaldību un apsaimniekošanu:

    1. Stabils finansiālais stāvoklis – ir vērts izpētīt informāciju gan par pakalpojumu sniedzēja apgrozījumu, gan to, vai uzņēmuma rīcībā ir pietiekami lieli finansiālie līdzekļi, lai spētu nodrošināt gan uzņēmuma iekšējo resursu apmaksu, gan daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā  veicamo darbību un komunālo pakalpojumu apmaksu. Piemēram, ja visi iedzīvotāji laikus nenorēķinās par dzīvoklī patērēto ūdeni, tad apsaimniekošanas uzņēmumam starpība ir jāsedz no saviem finanšu līdzekļiem, lai nepieļautu ne tikai soda procentu veidošanos, kas vēl vairāk sadārdzinās kopējo komunālo maksājuma rēķinu, bet arī pakalpojumu nodrošināšanas nepārtrauktību.
    2. Profesionāla komanda – Jūsu namīpašuma apsaimniekošanas uzņēmuma lielumam ir nozīme. Mazs uzņēmums ar nelielu darbinieku skaitu visdrīzāk nespēs veltīt vajadzīgās rūpes un uzmanību regulārai namīpašuma pārvaldībai un apsaimniekošanai. Ja ir tikai viens pārvaldnieks, kura pārvaldībā ir vairāki namīpašumi, tad pastāv liela iespēja, ka pakalpojuma kvalitāte būs slikta un fragmentāra.
    3. Tehniskais nodrošinājums un piedāvāto pakalpojumu klāsts – labs namīpašuma apsaimniekošanas pakalpojumu sniedzējs spēj nodrošināt ne tikai tādus pamata pakalpojumus kā, piemēram, telpu uzkopšanu un teritorijas labiekārtošanu, bet arī sniedz pilnu apsaimniekošanas servisa nodrošinājumu. No gāzes katlu apkalpošanas un logu mazgāšanas līdz santehniķa pakalpojumiem, lai kādā no dzīvokļiem uzstādītu tikko iegādātu veļas mašīnu. Nama iedzīvotājiem tas nozīmē “vienas pieturas” kontaktu visu saimnieciska rakstura problēmu risināšanai, un tā ir liela pievienotā vērtība.
    4. Ikdienas saziņa un sasniedzamība ārkārtas situācijās – mūsdienīgam apsaimniekošanas servisam jābūt digitālam un pieejamam jebkurā diennakts laikā. Tāds ir, piemēram, HAGBERG piedāvātais daudzdzīvokļu dzīvojamo māju apsaimniekošanas mobilās aplikācijas risinājums myhagberg, kas ļauj visus ar nama apsaimniekošanu saistītos jautājumus risināt savā viedtālrunī. Tas nozīmē gan iespēju ziņot par kādu problēmu un saņemt ātru palīdzību, gan nodot un aplūkot skaitītāju rādījumus, gan uzzināt mājas uzkrājumu fonda atlikumu, piedalīties elektroniskās aptaujās, veikt rēķinu apmaksu, sekot līdzi mājas tehniskajam stāvoklim, kā arī padarīto un plānoto darbu grafikiem.

    Kā rāda HAGBERG veiktās aptaujas dati* daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki ilgtermiņā sadzīvo ar nekvalitatīvu un necaurspīdīgu apsaimniekošanu. No tiem iedzīvotājiem, kuri nav apmierināti ar savu mājas pārvaldnieku, 55 % kā iemeslu min necaurspīdīgu apsaimniekošanu. Cilvēki norāda, ka nav pieejamas atskaites par to, kā izlietota iemaksātā apsaimniekošanas maksa, kā arī, neskatoties uz to, ka iemaksas tiek veiktas, nav redzamu uzlabojumu mājas labiekārtošanā un uzturēšanā.

    33 % no neapmierinātajiem daudzdzīvokļu namu iedzīvotājiem kā galveno iemeslu min nekvalitatīvu apsaimniekošanu. Iedzīvotāji norāda, ka mājas pārvaldnieks neseko līdzi mājas stāvoklim, uz pieprasījumiem reaģē lēni vai nereaģē vispār. Tostarp problēmas rada arī slikta komunikācija un ierobežotas iespējas saziņai ar pārvaldnieku. Kā rezultātā strauji mazinās arī daudzdzīvokļu māju iedzīvotāju uzticība godīgai, kvalitatīvai un caurspīdīgai apsaimniekošanas praksei. Dzīvokļu īpašnieki turpina maksāt ikmēneša rēķinā norādītās summas, bieži pat neiedziļinoties par ko un kāpēc.

    “Grūti iztēloties jebkuru citu pakalpojumu, kuru pie absolūti neapmierinošas kvalitātes ilgstoši turpinātu lietot vairums klientu. Tomēr apsaimniekošanas jomā diemžēl tas tā ir, kā rezultātā zaudētāji ir gan dzīvokļa īpašnieki, gan Latvijas dzīvojamo māju fonds kopumā. Nevajadzētu ilgstoši samierināties ar sliktu īpašuma apsaimniekošanu, pieņemot, ka tas ir kaut kas, ko vienkārši nav iespējams ietekmēt. Uzskatu, ka mūsu sabiedrība nudien nav tik turīga, lai varētu atļauties pārmaksāt par sliktas apsaimniekošanas radītām sekām.

    Apsaimniekotāja nomaiņa prasa vien trīs vienkāršus soļus. Pirmkārt, tas ir kopīgs mājas iedzīvotāju lēmums par šādu soli. Otrkārt, sadarbības līguma izbeigšana ar esošo pakalpojumu sniedzēju. Un, treškārt, līguma slēgšana, uzsākot sadarbību ar izraudzīto apsaimniekotāju,” atzīmē pilna servisa apsaimniekošanas uzņēmuma, SIA HAGBERG, valdes loceklis Ivars Lukaševičs.

    Ir jāmainās tam, kā paši skatāmies uz savu īpašumu tas nebeidzas aiz katra dzīvokļa durvīm. Ir jāsaprot, ka nekvalitatīva apsaimniekošana ilgtermiņā būtiski samazina īpašuma vērtību. Tāpēc iedzīvotājiem nevajadzētu ilgstoši samierināties ar sliktu īpašuma apsaimniekošanu, pieņemot, ka tas ir kaut kas, ko nav iespējams ietekmēt. Katra īpašnieka rokās ir tas, vai dzīvosim sakoptākā un labiekārtotākā vidē, un kāda vērtība nākotnē būs mūsu īpašumam.

     

    * Tiešsaistes aptauja veikta 2020. gada jūnijā sadarbībā ar pētījumu uzņēmumu Norstat Latvija, apzinot vairāk nekā 1000 respondentu Rīgā vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē