Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam nākamajam gadam!
ABONĒT!
  • Kā izvēlēties sev piemērotāko velo­sipēdu?

    Atpūta
    Ieva Smilga
    Ieva Smilga
    20. maijs, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pexels
    Uzzini, kas jāņem vērā, lai tiktu pie tiešām laba velosipēda.

    Skaidro
    Juris Mikulens

    • Fans Prosport velosipēdu divīzijas vadītājs.
    • Veikalu tīkla Fans eksperts.

    1. Rāmis un materiāls

    Agrāk velosipēdus izgatavoja no tērauda, kas ir ļoti smags materiāls. Mūsdienās – no alumīnija (gana viegls, bet pietiekami lēts) un karbona (gana dārgs un viegls – to izvēlas drīzāk sacensību velosipēdiem). Tiesa velosipēda materiālam sievietes mēdz pievērst mazāko uzmanību. Un pareizi vien ir – ja nenodarbojies ar velobraukšanu nopietnā līmenī, tas nav ļoti svarīgs parametrs.

    Taču pareiza rāmja izvēle gan ir svarīgākais kritērijs, pēc kura izvēlēties sev braucamo! Vispār velosipēdus piemeklē pēc cilvēka auguma – tāpat kā apaviem un drēbēm ir savs izmērs, tā arī velosipēdiem. Veikalos velosipēdiem lielākoties pieejami trīs četri rāmja izmēri. Ir arī universālie rāmji un sieviešu rāmji, kas ir nedaudz īsāki.

    Velosipēdam jāatbilst gan braucēja augumam, gan svaram. Jo smagāks cilvēks, jo lielāks velosipēds būtu jāizvēlas, lai braukšana būtu ērta. Ja izvēlētais rāmis būs par mazu, braucamais labi neripos un velosipēds, gluži kā bikses, kas ir par mazu, kopumā liksies ļoti neērts. Savukārt, ja velosipēds ir par lielu, tas būs nevaldāms un braukšana ar to prasīs daudz pūļu.

    Nepareizi izvēlēts rāmis salieks ķermeni neērtā leņķī, un braukšana būs ne vien nepatīkama, bet pat traumatiska.

    Vislabāk, protams, sev piemērotāko rāmja izmēru noskaidrot veikalā, kurā nomēra augumu un atsevišķi – kāju garumu, piemeklējot atbilstošāko rāmi un noregulējot sēdekļa augstumu. Kādam jābūt pareizajam augstumam? Sēžot un turoties pie stūres, abas kājas stabili uz pirkstgala jāspēj nolikt uz zemes. Kad pedālis atrodas zemākajā pozīcijā, kājai jābūt minimāli ieliektai. Kāja nevar būt pilnīgi iztaisnota – tā ir papildu slodze ceļgalam.

    2. Sēdeklis un stūre 

    Katram dibenam savs sēdeklis – tā skaidro speciālisti. Jeb tas, kas vienam var būt ērts, citam tāds nebūs, jo ķermeņa anatomija atšķiras. Velosipēdu iespējams personalizēt katra cilvēka komfortam, piemeklējot sēdekli, uz kura ir visērtākā sēdēšana. To pašu iespējams izdarīt ar stūri, piemeklējot tādu, lai, sēžot uz velosipēda, rokām būtu mazāks spiediens.

    3. Ātrumi – labāk mazāk, bet efektīvāk

    Ātrumu pārslēgšana noder, braucot pa dažādiem segumiem un reljefiem. Agrāk ļoti populārs bija uzskats – jo vairāk ātrumu, jo labāks velosipēds. Mūsdienās tā vairs nav taisnība un ātrumu skaits vairs nav arguments, kāpēc izvēlēties to vai citu modeli. Skaidrs, ka cilvēkam, braucot pa pilsētu vai vasarā aizbraucot nopeldēties, nevajag velosipēdu ar 27 ātrumiem – tikpat efektīvs var būt velosipēds arī ar 11 ātrumiem vai pat mazāk. Nevajag arī mācīties no galvas, kurš ātrums kad jālieto. Svarīgāk ir pašai atrast dažus ērtākos un tos arī lietot.

    4. Velosipēda riepas

    Riepas parasti nav pirmais, ko pircēji skatās, izvēloties velosipēdu, jo ražotāji katram velosipēda modelim jau ir piemeklējuši iespējami labākās un piemērotākās. Platākas riepas sniedz labāku amortizāciju, tās ir smagākas, un tām ir augstāka aizsardzība pret saduršanu. Plānākas riepas ir cietākas, vieglākas, tajās ir lielāks spiediens, un tās īsti nav piemērotas nelīdzeniem ceļiem.

    Svarīgi sekot līdzi, lai riepā būtu nepieciešamais atmosfēras spiediens. To var just, paspiežot riepas ar pirkstiem, un braucot velosipēds kļūst grūtāk vadāms. Uz riepām tiek rakstīts, cik atmosfēru tajā jāiepilda, un parasti šis skaitlis ir, sākot ar divām atmosfērām. Ja riepa ir pārāk mīksta, velosipēds kļūst grūti vadāms un riepu iespējams viegli sabojāt. Ja riepas ir pārāk cietas, tās sāks sprēgāt.

    5. Velosipēda svars

    Optimālais velosipēda svars svārstās no 12 līdz 15 kilogramiem. Tas gan ir atkarīgs no izvēlētā velosipēda izmēra, ratu lieluma, materiāla un aprīkojuma. Galvenais – lai pašai velosipēda īpašniecei tas liktos viegls un labi vadāms. Kādai viegls šķitīs 14 kilogramu velosipēds, citai tas var būt jau par smagu.

    Populārākie velosipēdu veidi

    Latvijā populārākais veids ir kalna velosipēdi, bet sievietēm ļoti piemērots ir krosa tipa velosipēds. Tas ir līdzīgs kalna velosipēdam, bet tā uzbūve un ģeometrija veidota nedaudz komfortablāk – sēdēšana nav tik zema un braukšana uz tā ir statiskāka. Krosa tipa velosipēds ir līdzvērtīgs kalnu velosipēdam, bet vairāk domāts cietam segumam. Kalna velosipēds ir ļoti labs pa meža stigām un sarežģītiem, mainīgiem reljefiem. Savukārt krosa tipa velosipēdi ir piemēroti urbānai videi, veloceliņiem un meža takām.

    Kur meklēt sev piemērotāko?

    Ja esi pārliecināta, kādu velosipēdu tev vajag, pārzini izmērus un saproti tehnisko informāciju, arī internetā var iegādāties labus velosipēdus. Jo mazāk saproti, jo lielāka iespēja iegrābties. Interneta veikalos, visticamāk, neviens nespēs pastāstīt par nepieciešamo rāmja izvēli un citas specifiskas lietas. Jā, internetā iespējams atrast par dažiem desmitiem eiro lētākus velosipēdus, bet, pērkot savu pirmo riteni, drošāk tomēr būtu to izvēlēties specializētā veikalā, kur konsultants palīdzēs atrast un sakomplektēt īsto velosipēdu, ne vien piemeklējot īsto modeli un izmēru, bet arī palīdzot izvēlēties sēdekli, stūri un velosipēdam nepieciešamos gadžetus.

    Cita lieta, ja interneta veikals ir specializējies tikai velosipēdu tirgošanā, tad, iespējams, būs konsultants, kurš spēs atbildēt uz visiem jautājumiem, bet pircējam tik un tā nav iespējas izmēģināt sev ērtāko modeli.

    Nebūtu ieteicams velosipēdu pirkt lielveikalos, jo tie ātri lūst un servisi visbiežāk neuzņemsies tos labot.

    Rīgas lielā priekšrocība ir tāda, ka te iespējams atrast gandrīz visu lielo zīmolu velosipēdus, kuri gadu desmitiem slīpējuši savas tehnoloģijas, dizainu, kvalitāti un iemantojuši cilvēku uzticību, – CUBE, KTM, SCOTT, TREK, SPECIALIZED un citus.

    Kādas cenas skatīties?

    Laba velosipēda cena svārstās no 500 līdz 1000 eiro. Dārgāki velosipēdi jau sāk piedāvāt iespējas, kuras novērtēs nopietnāki sportotāji, bet hobija sportotāji, visticamāk, tās neizmantos, pārmaksājot par tām.

    Kad iegādāties velosipēdu?

    Aprīlis un maijs ir pīķa laiks, kad veikalos pieejami visvairāk velosipēdu, bet arī cilvēku interese šajā laikā ir vislielākā, jo parādās pirmās saulainās velobraucieniem piemērotās dienas. Tieši šajās saulainajās dienās veikalos arī būs visvairāk cilvēku, kuri meklēs jaunu velosipēdu, tas ir neizbēgami. Ziemā iespējams atrast velosipēdus par labām cenām, bet izmēru izvēle nebūs liela. Drošākā stratēģija ir noskatīt velosipēdu no ražotāja kataloga jau gada sākumā un pasūtīt no rūpnīcas – velosipēdu veikali piedāvā šādu iespēju.

    Neaizmirsti par velo apkopi!

    Pirms katras sezonas ir svarīgi velosipēdu aizvest uz servisu. Tas kalpos ilgāk, un arī braukšana būs daudz drošāka. Velosipēds tiks ieeļļots, tam piepumpēs riepas, pārbaudīs bremzes – to pilnvērtīgi sagatavos sezonai.

    Papildu aksesuāri 

    Iegādājoties velosipēdu, ar to viss stāsts nebeidzas – ir vairāki aksesuāri, kas jāpiepērk klāt, lai braukšana būtu ne vien baudāma, bet arī droša. Šīs ir lietas, uz kurām naudu taupīt nevajadzētu.

    • Lampiņa – kvalitatīva lampiņa gan izgaismos ceļu, gan palīdzēs velobraucēju pamanīt arī citiem satiksmes dalībniekiem.
    • Slēdzene – nerakstītais likums ir tāds, ka slēdzenes cenai jābūt vismaz 10% apmērā no velosipēda vērtības.
    • Dubļu sargs – ne visiem velosipēdiem tas nāk komplektā. Ja nav, labāk to uzlikt, lai pirmajā nelielajā lietū nedabūtu slapju un dubļainu muguru.
    • Ķivere – pats svarīgākais aksesuārs, bez kura doties ielās nevajadzētu nekādā gadījumā! Labu un drošu ķiveri nevajag pirkt lielveikalā vai internetā – tā noteikti ir jāuzmēra. Ja ķivere lāgā neder, kritiena brīdī tā nodarīs lielāku postu nekā labumu. Piemēram, ja ķivere ir par lielu, tajā ir brīva telpa – krītot galva atsitīsies ne tikai pret zemi, bet arī pret pašu ķiveri, sitienu saņemot dubultā.
    • Velobikses – ja vēlies braukt garākus gabalus, šīs bikses būs neatsverams palīgs, lai nākamajā dienā nesāpētu dibens. Veikalos pieejamas arī veloapakšbikses, kas velkamas zem biksēm, šortiem un pat kleitas.
    • Cimdiņi – ja dosies garākā izbraucienā, plaukstas noteikti novērtēs cimdiņus, jo, izrādās, arī no velobraukšanas var iedzīvoties tulznās.

    Kāpēc mīties?

    • Nostiprina muguru. Riteņbraukšana ne vien ir saudzīga kāju locītavām un ceļiem, bet arī palīdz nostiprināt muguru. Kāju muskuļu kustības vienlaikus stimulē muguras lejasdaļu, kas var palīdzēt novērst muguras disku izslīdēšanu, kā arī stiprināt mugurkaulu. Tikai jāņem vērā, ka velosipēdam jābūt izvēlētam pareizajā lielumā un sēdeklim jābūt noregulētam atbilstoši augumam un tavam mugurkaulam jāturas stingri, bet gurniem jābūt viegli izslietiem uz aizmuguri.
    • Palīdz kļūt stiprākai arī citos sporta veidos. Maldīgs ir uzskats, ka riteņbraukšanā tiek trenētas tikai kājas. Minoties tiek nodarbinātas visas galvenās muskuļu grupas, nodrošinot vienmērīgu sēžas zonas, vēdera, kāju un muguras muskuļu tonusu.
    • Minies un tievē! Riteņbraukšana ir efektīvs līdzeklis, lai zaudētu liekos kilogramus. Tauki galvenokārt sadeg zemas intensitātes treniņos. Lai ar riteņbraukšanas palīdzību tiešām uzturētu sevi formā, jāminas rāmā tempā un ilgi – vidēji ātrā stundas braucienā sadeg 300–700 kaloriju. Efektīvākā kaloriju dedzināšana notiek, pulsam strādājot no 120 līdz 130 sitieniem minūtē. Tas nozīmē – nekādas zirgu dzīšanas, bet lēna un pacietīga mīšanās, sekojot līdzi tam, lai pulss ir vienmērīgs, elpa neaizraujas un neiestājas pārgurums.

    Varbūt elektrisko?

    Aizvien populārāki kļūst elektriskie velosipēdi. Tikai nejauc – šie velosipēdi nedarbojas kā motorollers. Lai tiktu uz priekšu, joprojām ir jāminas – motors ir kā asistents, kas palīdz ātrāk tikt uz priekšu. Pirmajā brīdī elektriskie velosipēdi var šķist sarežģīti un smagnēji. Jā, motora dēļ tie tiešām ir smagāki (un dārgāki), bet braukšana patiesi ir baudpilna. Motors palīdzēs tieši tik, cik vēlies pati, – to iespējams regulēt. Protams, elektriskais velosipēds ir jālādē, bet pēc uzlādes vienā piegājienā iespējams aizbraukt vismaz no Rīgas līdz Talsiem. Labs elektriskais velosipēds maksā no 2500 eiro.

    Izmēģini šo maršrutu!

    • Kuldīgā gar Ventu
    • Aptuvenais garums 14 km

    Kolosāls velobrauciens, lai iemīlētos Kuldīgā un baudītu Ventas skaistumu. Maršruts ir lineārs un lielākoties ved gar Ventas krastu. Tas sākas pie Kuldīgas maizes ceptuves, kur, ja paveicas, var tikt pie svaigi ceptas maizes. Taka ved no Kuldīgas jaunā tilta līdz Ventas rumbai un vecajam ķieģeļu tiltam. Ja vēlies piedzīvojumu, pārej Ventas rumbu un turpat arī nopeldies. Vari palutināt sevi ar konditorejas izstrādājumiem un labu kafiju kādā no vecpilsētas mazajām kafejnīcām. Caur Kuldīgas vecpilsētu dodies uz Melno Kolku un Veckuldīgas pilskalnu, kas ir lieliska vieta, lai ieturētu maltīti vai pat pārnakšņotu teltī vai šūpuļtīklā.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē