• Kad par Neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumiem ir jāmaksā?

    Veselība
    Ievas Veselība
    Ievas Veselība
    16. jūlijs, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: NMPD/Facebook/ F64
    Dispečers esot rakstījis vadībai paskaidrojumu un saņēmis rājienu, bet sieviete samaksājusi 62,20 eiro par nepamatotu izsaukumu… Atbild Arita Freimane, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta galvenā sabiedrisko attiecību speciāliste.

    Lasītājas jautājums: Man atstāstīja šādu gadījumu… Sieviete zvanīja ātrajiem un sūdzējās par ļoti stiprām sāpēm krūšu kreisajā pusē. Dispečers, protams, uzdeva visus paredzētos jautājumus, atbildes lika domāt, ka tas varētu būt infarkts. Kā zināms, sāpes krūšu kreisajā pusē tiešām ir viens no infarkta simptomiem. Dispečers nolēma sūtīt neatliekamās palīdzības brigādi, bet izrādījās, ka sievietei ir nevis infarkts, bet starpribu nervu iekaisumu, vēlāk šī diagnoze tiešām apstiprinājusies. Tātad – nepamatots izsaukums. Dispečers esot rakstījis vadībai paskaidrojumu un saņēmis rājienu, bet sieviete samaksājusi 62,20 eiro par nepamatotu izsaukumu. Vai tā var būt?! Vai – tikai izrunāts?

    Atbild Arita Freimane:

    Aprakstītā situācija neatbilst patiesībai, un šajā gadījumā stāstītāja vai vēstules rakstītāja, acīmredzot, vai nu ir kaut ko pārpratusi vai atstāsta saklausītas baumas.

    Pirmkārt, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta vadība nesoda dispečerus, un viņiem nekad netiek izteikts rājiens par to, ka dispečers uz, viņaprāt, neatliekamu izsaukumu ir nosūtījis brigādi. Ārkārtas tālruņa 113 mediķa pienākums ir iztaujāt zvanītāju par viņa sūdzībām, un, ja no atbildēm noprotams, ka cilvēka veselībai vai dzīvībai draud briesmas, tad vienmēr brigāžu mediķiem tiek dota komanda steigties palīgā uz notikuma vietu. Uz izsaukumu dispečers brigādi nosūta arī šaubu gadījumos vai tad, kad situācija nav līdz galam izprotama un ir risks, ka situācija var būt nopietna.  

    Otrkārt, rēķini par NMPD brigādes ierašanos kritiskā situācijā nekad netiek izrakstīti. Bez maksas vienmēr ir bijuši un arī būs tie izsaukumi, kad palīdzība nepieciešama nekavējoties un neatliekami – cilvēks ir bezsamaņā, ir dzīvībai bīstama asiņošana, gūta smaga trauma (ceļu satiksmes negadījums, elektrotrauma, ugunsgrēks u. c.), ir pēkšņas sāpes krūtīs, kas var liecināt par infarktu, ir vienas puses pēkšņs vājums, kas var liecināt par insultu, vai jebkurā citā situācijā, kad izšķirošas ir minūtes.

    Citādi ir, ja zvanītājs mediķu brigādes ierašanos vēlas tad, kad cilvēka dzīvība nav apdraudēta un palīdzību var saņemt, vēršoties pie ģimenes ārsta, dežūrārsta vai dodoties uz steidzamās medicīniskās palīdzības punktu. Tad gan saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem dienests par brigādes izsaukumu var piemērot maksu 62,20 eiro apmērā (izrakstītais rēķins par pakalpojumu tiek nosūtīts pa pastu, un tas jāsamaksā mēneša laikā). Ja izsaukums nav steidzams, tad dienests to var izpildīt tikai kā maksas pakalpojumu. Taču to dispečers pateiks jau sarunas laikā, un tikai paša zvanītāja ziņā ir piekrist šim maksas pakalpojumam vai ne.

    Savukārt bez iepriekšēja brīdinājuma rēķinus izraksta vien tad, ja dienests ir apzināti maldināts vai izjokots. 

    Piemēram, ja mediķi tiek izsaukti uz bezsamaņu, bet patiesībā izrādās, ka cilvēkam nav veselības problēmu, bet tikai alkohola reibums, vai arī tiek ziņots par spēcīgu asiņošanu, taču adresē nākas konstatēt, ka gūta vien sīka skramba pakrītot vai, piemēram, ar nazi iegriežot pirkstā.

    Kopumā iedzīvotājiem izrakstīto rēķinu skaits ir neliels. Šobrīd ik dienu NMPD brigādes izbrauc vidēji uz 900 izsaukumiem, un no tiem tikai 10–12 gadījumos izsaukums ir kā maksas pakalpojums, un par to tiek izrakstīts rēķins. Tas skaidrojams ar to, ka dienestam maksas pakalpojumu sniegšana nav pienākums, un mēs arī nevēlamies tos masveidā sniegt, lai neapdraudētu spēju reaģēt uz citiem izsaukumiem, kuros jāglābj dzīvība. Mēs to varam darīt vien tad, ja operatīvā situācija to ļauj un ir brīvas brigādes. Tieši tāpēc ikreiz situācijās, kas nav neatliekamas, dispečeri zvanītājus konsultē telefoniski, piemēram, aicinot vērsties pie ģimenes ārsta vai dežūrārsta.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē