Vai ir vērts mainīt pārbaudītas lietas? Vieni teiks – jā, citi – kam tas vajadzīgs. Porsche izvēlējušies vidusceļu, jo viņu bestsellers Cayenne ir saglabājis klasisko atpazīstamību, bet tehniski tā ir cita mašīna. Jaunā 9Y0 modeļa pamanāmākā atšķirība no iepriekšējā 2010. gada 92A vērojama aizmugurējo lukturu dizainā, ko aizsāka 911. modelis, vēlāk arī Panamera un jaunais četru litru divu turbīnu astoņcilindrnieks. D
izainers Mihaels Mauers, sekojot Range Rover piemēram, centies diodizēt pirms tam masīvos vecmodīgos lukturus. Nedaudz agresīvāks aktīvās (pašaizverošās līdz 160 km/h) priekšējās radiatora restes dizains un četrdaļīgi luktori, kas pieejami trijās dārdzības versijās līdz pat 84 diožu Matrix LED (1640 eiro). Auto kļuvis par 63 mm garāks, par 44 mm platāks, toties 9 mm zemāks. Dažādu izmēru riepas montējamas uz 19–21 collas diskiem – priekšā ir šaurākas, aizmugurē – platākas.
Porsche komforts
Citi lasa
MLB platforma tiek dalīta ar lielajiem VW grupas modeļiem – Audi A4, A5, A8, Q7 un gaidāmo Q8, VW Touareg un Bentley Bentayga, pašu Panamera un kaut kur manīto Lamborghini Urus. Alumīnija rāmja izmantošana ļāvusi nomest 65 kg, motoru paletē tiek izmantoti tradicionālie Panamera trīslitru FSI dzinēji, ZF astoņpakāpju Tiptronic S kārba ar hidrotransformatoru (Panamera ir aprīkota ar PDK).
Lai kaut drusku ieekonomētu degvielu, inženieri atmetuši bremzēšanu ar motoru, ja atlaižat kāju no pedāļa. Mierīgi braucot, tiek ieslēgts N, bet sportiski – kā pierasts paliek D. Čuguna bremžu diski (440 mm priekšā, 410 mm aizmugurē) ir pārklāti ar keramisku virskārtu, kas mazina to pārkaršanu.
Trīskameru pneimopiekare un elektromehāniski, nevis hidrauliski virsbūves stabilizatori ļāvuši automobili padarīt līganāku un komfortablāku.
Jautāsit, kāpēc Porsche vajadzīgs lielāks komforts? Jau sen štutgartiešus iecienījuši visu rangu turīgie pilsoņi. Paprasiet kaimiņu Sašam, viņš pateiks, kāpēc izvēlējies kajenu, nevis X6.
Cayenne salons
Bagāžnieka tilpums ir pieaudzis par gandrīz simts litriem (770 l), bet ar nolaistiem sēdekļiem sarucis par 70 l (1710 l). Standartā ir divu zonu, bet par papildu samaksu – četru zonu klimata kontrole, bet aizmugurē sēdošajiem ekstra ir liels klimata kontroles panelis. Dīvāns ir ar maināmu atzveltnes leņķi un bīdāms par 16 cm.
Kokpits ļoti atgādina Panameru. Centrālā tahometra skala un virs viduskonsoles ar 12,3 collu ekrānu iemontētais Porsche laikrādis ir ar īstiem ceijeriem, pārējās ciparripas ir virtuālas. Iepriekšējiem modeļiem raksturīgais slēdzīšu un pogu arsenāls aizvietots ar patīkamām tā saucamām hibrīdpogām – tās ievibrējas, kad tiek aktivizētas. Šāda funkcija ir ļoti atzīstama, lai nenovērstu skatienu no ceļa.
Piemēram, amortizatoru cietības regulēšanai ir tāda pati poga kā sēdekļu sildīšanai vai ventilēšanai. Jāatceras, ka Porsche ir sporta auto ražotājs un pat Cayenne vismaigākajā režīmā būs cietāka par Mercedes-Benz vai BMW, būs tuvāka šo ražotāju AMG un M sērijas modeļiem. Balss vadība iespējama gan angļu, gan krievu, gan citās populārākajās valodās.
Aizmugures riteņu pagriešanās par trim grādiem ļāvusi samazināt arī apgriešanās diametru par pusmetru. Normālā satiksmē klīrenss ir 190 mm, pie 125 km/h auto pazeminās līdz 172 mm, uz Vācijas autobāņiem – līdz pat 162 mm, toties Latvijas mežos to ir iespējams palielināt līdz 245 mm. Kas vēl?
Par papildu 1860 eiro pieejamā infrasarkanā nakts redzamības funkcija, kas ievietojas displeja aplī labajā pusē. Ja tuvumā vērojams kāds silts priekšmets, kajens tam trīsreiz piemiedz acis, precīzāk, pabrīdina sastingt miera stājā. Ja tas nelīdz, tiek iedarbināta avārijas bremžu sistēma. Panorāmas lūkas un parkošanās opcijas izvietotas blokā virs atpakaļskata spogulīša.
Tas, ka Porsche palaišanas slēdzis vadāms ar kreiso roku, zināms pat pusaudžiem, bet to, ka tam blakus nav līdzīga dizaina gaismu kontrolēšanas slēdža, bet četras pogas, zina tikai jaunkajenisti. Kāpēc, īsti nav saprotams, varbūt – lai būtu citādāk. Toties auto durvis aizveras klusu un smalki ar tā saukto piesūcekņu palīdzību (590 eiro). Aiziet!
Dinamikas rādītāji
Četri ceļa seguma režīmi nenozīmē, ka tie nemitīgi jāpārslēdz. Taču, ja esat izvēlējies šosejas, uz grants seguma, dubļiem vai bezceļā labāk izmantot sagatavotos. Ērtais braukšanas režīmu slēdzis uz stūres (920 eiro) no 918 Spyder piedāvā diapazonu no Normal līdz Sport+. Sport Response poga pārslēdzēja centrā ļauj iegūt 20 s Boost, kas palīdz veikt agresīvas apdzīšanas.
Tieši šeit parādās Porsche sporta auto priekšrocības, taču rokas no stūres neiesakām atlaist. No 918 Spyder aizlienētās sporta stūres amplitūda ir nedaudz lielāka par diviem apgriezieniem, tas ļauj visus galvenos manevrus veikt, nepārliekot rokas citā pozīcijā. Ja jūs bezceļā satiekat grāvi vai upīti, tās dziļums nedrīkstētu pārsniegt 50 cm.
Modifikācijas
Kā atšķirt standarta versiju vai S no Turbo? Pēc sekundēm līdz 100 km/h (5,9 s, 4,9 s, 3,9 s – Boost režīmā) un cenas (5000 eiro par sekundi). Vēl? Pēc diožu svītriņu skaita priekšējā restē. Aktīvais spoilers? Šad tad noder, bet visvairāk dārgāko versiju pārdošanā. Turbo versijai ir arī dubultie stikli, labāka skaņas izolācija un tāds prieciņš kā Sport pakete. Vai tas viss ir piemaksu vērts.
Standarta Cayenne ir gandrīz ideāli sabalansēts sporta SUV, bet tie, kuriem nauda aug kokos, var braukt ar S un Turbo, bet neaizmirstiet, ka tiem jāpilda 98. markas benzīns.
Kādam auto būtu jāpiebrauc blakus, lai Cayenne sastingtu pretdabiskā miera stājā? Pagaidām tikai Bentayga vai gaidāmajam Urus, taču, vai tie iekodīs pašapzinīgajam vācietim, maz ticams. Ekstravagances un pārjaudas piekritēju skaits nav tik liels kā šo auto cena. Labāk zīle rokā nekā lācis kokā… Iepriekšējās paaudzes tika pārdotas 760 000 eksemplāros, un tas ir populārākais Porsche.
Testa auto S biturbo cena: 136 101 eiro
Garums/platums/augstums | 4855/1939/1702 mm |
Riteņu bāze | 2895 mm |
Bagāžas ietilpība | 770–1710 l |
Riepas priekšā | 255/55 ZR 19 XL |
Riepas aizmugurē | 275/50 ZR 19 XL |
Piedziņa | visu riteņu |
Klīrenss | 190–245 mm |
Pārnesumkārba | 8AT Tiptronic S |
Tehniskie dati
|
V6 turbo |
V6 biturbo |
V8 biturbo |
---|---|---|---|
Darba tilpums: |
2995 cm3 |
2894 cm3 |
3996 cm3 |
Jauda: |
250 kW (340 ZS) pie 5300–6400 apgr./min |
324 kW (440 ZS) pie 5700–6600 apgr./min |
404 kW (550 ZS) pie 5750–6000 apgr./min |
Griezes moments: |
450 Nm pie 1340–5300 apgr./min |
550 Nm pie 1900–5000 apgr./min |
770 Nm pie 1960–4500 apgr./min |
Pašmasa: |
2060 kg |
2095 kg |
2250 kg |
Maksimālais ātrums: |
245 km/h |
265 km/h |
286 km/h |
Paātrinājums 0–100 km/h: |
6,2 s |
5,2 s |
4,1 s |
Degvielas patēriņš: |
9,0 l |
9,2 l |
12,7 l |
Bākas tilpums: |
75 l |
100 l |
100 l |
CO2 emisija: |
213 g/km |
209 g/km |
267 g/km |
Cena eiro: |
no 75 867 |
no 93 291 |
no 140 965 |
Iespaids
Auto radikāli neatšķiras no iepriekšējām paaudzēm, toties tam ir vēl asāka gaita, augstāka kvalitāte un cena.
Rezumējums
Atļausimies izteikt domu, ka 3. paaudzes Cayenne ir šobrīd sportiskākais krosovers Latvijas tirgū, tam varētu nepiekrist vienīgi daži Bentayga vai RR īpašnieki, kuru SUV būs atbilstošāki bezceļā.