Santa.lv
  • 20.07.2025
  • Krosoveri uz katra stūra – kāpēc cilvēki masveidā pērk «džipus»?

    Santa.lv
    Santa.lv
    Foto: LETA / Zane Bitere
    Gan statistika, gan vienkārši novērojumi uz ielām liecina, ka kādreiz populāro hečbeku, sedanu un universāļu pozīcijas pamatīgi sabuktējuši visu izmēru SUV modeļi.

    Vai runa būtu par prestižajiem BMW X5 un Range Rover Sport vai daudzfunkcionālajiem Kia Sportage un Peugeot 3008, šis auto tips ir kļuvis par ārkārtīgi iecienītu izvēli gan Latvijā, gan daudzos citos Eiropas tirgos.

    Tāpēc uzmanība, ko ražotāji pievērš C SUV segmentam, ir lielāka nekā jebkad agrāk, un tas atspoguļojas tirgus piesātinājumā.

    «Šeit cīnās visi – no budžeta līdz premium klasei. Pat Dacia ir savs modelis, un ir grūti iedomāties citu segmentu, kurā būtu tik daudz sāncenšu,» saka žurnāla Profi Latvija redaktors un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Guntars Pulss.

    Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) jauno automobiļu reģistrācijas dati rāda sīvu konkurenci ne tikai starp dažādiem SUV, bet arī starp vienas markas modeļiem. Tā 2025. gada pirmajos sešos mēnešos Latvijā reģistrēti 90 jauni kompaktklases hečbeki Kia Ceed, bet Kia SUV modelis Sportage reģistrēts divarpus reizes lielākā skaitā, proti, 221 vienība.

    Līdzīga aina redzama arī citu zīmolu statistikā. Piemēram, Porsche savā kontā varējis ierakstīt 14 modeļa Panamera reģistrāciju, bet SUV modelim Cayenne reģistrētas 87 vienības.

    Atšķirīgā iezīme – daudzpusība

    Ir skaidrs, ka interese par SUV Latvijā negrasās izplēnēt. Bet kāds ir izskaidrojums minētā Kia Sportage, Toyota RAV4 un citu pieprasītu SUV popularitātei? Guntars Pulss stāsta, ka popularitāte slēpjas šo automobiļu daudzpusībā.

    «Ja cilvēks jau ir izlēmis par labu SUV, C segments ir viens no racionālākajiem variantiem. Šāds auto ir piemērots vidējai ģimenei, nav pārāk liels vai pārāk dārgs,» komentē Guntars.

    «Šo modeļu pircēji parasti meklē universālu risinājumu – automašīnu visām dzīves situācijām. Tai jābūt plašai un ērtai ikdienas lietošanā, komfortablai garos braucienos, pietiekami dinamiskai, kad nepieciešams ātrums, bet vienlaikus arī ekonomiskai,» Guntaram piekrīt viņa kolēģis, Gada auto žūrijas loceklis un žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško.

    «Mūsdienu SUV pircējs sagaida modernu interjeru, progresīvas braukšanas palīgsistēmas un modernās tehnoloģijas, bet vienlaikus vēlas pirkumu par pieņemamu cenu. Svarīgs ir arī emocionālais faktors – automašīnai jāpriecē gan pašu, gan jāatstāj labu iespaidu uz citiem. Un, protams, auto jābūt uzticamam,» piebilst Toms.

    Tehnoloģijas palīdz izcelties

    Tik konkurences piesātinātā tirgū kā C segments SUV ražotājiem jāmeklē veidi, kā izcelties, taču tas nenākas viegli. Pēc žurnāla KLUBS auto apskatnieka teiktā, vislielākais progress ir novērojams dažādu moderno tehnoloģiju jomā, jo tās ļauj ražotājiem piesaistīt pircēju uzmanību.

    «Agrāk jaunākās tehnoloģijas debitēja dārgos flagmaņos un tikai pēc tam nonāca plašpatēriņa mašīnās, taču tagad tā vairs nenotiek – ražotāji investē vidējās klases automobiļos un visu moderno piedāvā arī tajos,» attīstības tendences vērtē Toms.

    Tādas funkcijas kā attālināta programmatūras atjaunināšana, video straumēšana, integrēta autostāvvietas apmaksa vai digitālās atslēgas ir pieejamas ne tikai Mercedes-Benz S klasē vai Bentley Flying Spur, bet arī daudzkārt pieejamākos SUV modeļos, piemēram, šogad atjauninātajā Kia Sportage vai Volvo XC60.

    Cena svarīga, bet ne vienmēr izšķiroša

    Izmantojot ārkārtīgi plašo izvēli un gatavojoties izdarīt galīgo izvēli, pircēji parasti salīdzina modeļus, kas viņus interesē visvairāk, un raugās, kurš pārdevējs piedāvās visizdevīgāko darījumu. Tomēr, kā norāda Guntars Pulss, cena nav vienīgais faktors.

    «Cena ir ļoti svarīgs faktors, bet tas nenozīmē, ka uzvarēs lētākais modelis. Latvijā daudziem pircējiem ļoti svarīga ir cenas un ieguvuma attiecība – ko viņi saņems par samaksāto naudu. Racionāli izvērtēts, izdevīgs modelis ir vērtība,» saka Guntars.

    Cenas racionālo graudu var vērtēt dažādi, bet lielākajai daļai pircēju tas nozīmē tieši optimālu cenas un iegūto priekšrocību salikumu.

    Tirgus statistika ilustrē, kā tas izpaužas C segmenta SUV modeļu vidū.

    Piemēram, modeļi Kia Sportage, Renault Austral un Škoda Karoq pieejami par līdzīgu cenu, taču, saskaņā ar CSDD datiem, no šīs trijotnes vispieprasītākais bijis Kia Sportage – šā gada pirmajā pusē Latvijā reģistrēta 221 jauna automašīna. Šajā pašā periodā 26 pircēji izvēlējās Renault Austral un 162 – Škoda Karoq.

    Tādējādi dati apliecina, ka pircējiem ir svarīgi ne tikai cena un tehniskie parametri. Lēmumu bieži ietekmē citi kritēriji – komforta aprīkojums, praktiskums, ergonomika un arī iepriekšējā pieredze ar konkrētu ražotāju. Tāpēc pat ar līdzīgām tehniskajām īpašībām daži SUV modeļi ātrāk iegūst Latvijas tirgus simpātijas nekā citi.

    Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk