To apstiprina arī jūnijā Lielbritānijā publicētais pētījums, kuru bija pasūtījis populārā portāla «Carbuyer» mātesuzņēmums «Autovia» un kura aptaujā piedalījās desmitiem tūkstoši cilvēku.
Kā noskaidrojās pētījumā, liela daļa pircēju jau tagad varētu atļauties elektroauto, kurš pilnībā atbilstu viņu ikdienas vajadzībām, taču cilvēkiem par to vienkārši trūkst informācijas.
Zemāka cena nav vienīgā priekšrocība
Pārdevēji, ikdienā komunicējot ar pircējiem un analizējot tirgu, ir atklājuši psiholoģisko cenas robežu. Baltijas valstīs šī latiņa ir 35 tūkstoši eiro. Vai par šādu summu ir iespējams iegādāties pietiekami ērtu un ikdienas gaitām atbilstošu elektroauto?
Pašlaik Latvijā par šādu vai līdzīgu summu var izvēlēties vairākus modeļus, un tiem piemīt gan kopīgas, gan atšķirīgas iezīmes, līdz ar to tie ir piemēroti dažādiem cilvēkiem. Piemēram, nelielais elektriskais krosovers «Mazda MX-30» maksā no 35 990 eiro, mazo hečbeku «Honda e» un «Peugeot e-208» var iegādāties par 38 080 un 34 700 eiro, bet pilsētas auto «Fiat 500e» maksā no 29 490 eiro.
No citiem elektroauto šī četrotne atšķiras ar mazu akumulatoru. Japāņu «Mazda MX-30» un «Honda e» tas ir 35,5 kWh liels, francūzis «e-208» spēj uzkrāt 50 kWh enerģijas. Lētākais «Fiat 500e» ir aprīkots ar 23,8 kWh akumulatoru, kas tam ļauj nobraukt līdz 185 km (saskaņā ar WLTP). Ražotājs norāda, ka mašīna ar lielāku akumulatoru, respektīvi – 42 kWh, spēj veikt pat 320 km, taču tas maksā no 34 230 eiro. «Mazda MX-30» ar vienu uzlādi var nobraukt līdz 200 km, «Honda» – līdz 222 km, bet «Peugeot» – 340 km.
Pirmajā brīdī šie skaitļi var šķist pārāk pieticīgi, taču patiesībā ražotāji šādus parametrus izvēlējušies ar nolūku, jo mazam akumulatoram piemīt vairākas priekšrocības. “Galvenās priekšrocības ir mazāka auto masa, labāka vadāmība, zemāks enerģijas patēriņš, kompaktāks akumulators un, protams, pievilcīgāka cena,” skaidro žurnāla KLUBS auto eksperts un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Toms Timoško.
Domāti pilsētas iedzīvotājiem
Minēto modeļu ražotāji nemaz neslēpj, ka šie spēkrati galvenokārt ir izstrādāti pilsētniekiem.
«Fiat» ir vien 3632 mm garš, un tā riteņu garenbāze ir 2322 mm, un šie rādītāji skaidri liecina arī par salona plašumu. Nākamā pēc izmēra ir «Honda»: 3894 mm garums un 2530 mm bāze. «Peugeot» gadījumā izmēri ir attiecīgi 4055 un 2540 mm. Gabarītu ziņā tos visus pārspēj populārais Mazda krosovers, kura garums ir 4395 mm. Tā kā garenbāze šajā gadījumā ir lielākai klasei raksturīgi 2655 mm, šim japānim ir arī visplašākais salons.
Lai kāds būtu izmērs, elektroauto tradicionāli atrodas bagātīgs komforta aprīkojums, daudzi braukšanas asistenti un augsts drošības līmenis. Piemēram, Latvijā nopērkamajiem «MX-30» komplektācijas līmenis nav zemāks par «Exclusive Line», tāpēc tam ir 18 collu vieglmetāla diski, LED lukturi ar automātisko tālās gaismas pārslēgšanu, projekcijas ekrāns, kā arī apsildāma stūre un priekšējie sēdekļi. Neatkarīgā drošības institūta Euro NCAP testos «MX-3»0 ieguva maksimālās piecas zvaigznes.
Šai modeļu četrotnei ir arī visai līdzīga jauda, atpaliek vien itālis. «Fiat» atkarībā no modifikācijas attīsta 70 vai 87 kW jaudu, «Hondai» šis rādītājs ir 100 vai 113 kW, bet «Peugeot» un «Mazda» attiecīgi 100 un 105 kW.
Pēc Toma Timoško teiktā, zināmas atšķirības ir, taču uzskaitītie rādītāji iezīmē vienu stratēģisko virzienu – individuālu bezizmešu transportu pilsētniekiem. Un šādam nolūkam, kā zināms, vispiemērotākās ir kompaktas mašīnas ar atbilstoša izmēra akumulatoru.
“Ja ikdienā nobrauc pārdesmit kilometrus, nav lietderīgi vizināt līdzi pustonnu smagu balastu, kurš noder vien pāris reizes gadā. Turklāt mājsaimniecībās, kur ir mazs pilsētas auto, parasti ir vēl viens ar labu ietilpību, paredzēts tāliem gabaliem. Citiem vārdiem – pilsētas mašīnai liels akumulators nav nepieciešams,” skaidro auto apskatnieks.
Ātrāk uzlādējas
Statistika liecina, ka eiropietis dienā nobrauc vidēji 48 kilometrus, un tas ir vēl viens indikators faktiskajām vajadzībām. Toms Timoško piebilst, ka pat salīdzinoši neliels akumulators reāli ļauj veikt 150–200 km, tāpēc šādu elektroauto var pat nelādēt katru dienu.
“Mazam akumulatoram ir vēl viens pluss – kā mājās, tā publiskajās stacijās tie uzpildāmi ātrāk,” saka žurnālists. Piemēram, pēc šīgada modernizācijas «Mazda MX-30» uzlādes jauda pieaugusi līdz 50 kW. Tas nozīmē, ka ātrajā stacijā enerģijas rezerves pilnībā var atjaunot vien 26 minūtēs.
Piedevām gandrīz visus mazos akumulatorus var uzlādēt nakts laikā, pieslēdzot pie parastās mājsaimniecības kontaktligzdas. Tā īpašnieks var ietaupīt uz privātās stacijas jeb sienas lādētāja (t.s. wallbox) uzstādīšanas.
Populārākie raksti