• Gada inflācija jūnijā Latvijā samazinājusies līdz 7,9%

    Nauda
    Ziņu aģentūra LETA
    11. jūlijs, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: F64
    Patēriņa cenas šogad jūnijā salīdzinājumā ar maiju Latvijā samazinājās par 1,4%, bet gada laikā – šogad jūnijā salīdzinājumā ar 2022. gada jūniju – palielinājās par 7,9%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 12,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

    Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, jūnijā pieaudzis par 18,4%.

    Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2023. gada jūnijā, salīdzinot ar 2022.gada jūniju, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+3,7 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+2,4 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,6 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,6 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,6 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,6 procentpunkti), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,9 procentpunkti).

    Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 14,4%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+31,1%), konditorejas izstrādājumiem (+12,2%), makaronu izstrādājumiem (+17,6%). Dārgāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+13,3%), cūkgaļa (+14,5%) un gaļas izstrādājumi (+11,6%). Cenas pieauga sieram un biezpienam (+12,9%), olām (+15,4%), pienam (+5%).

    Gada laikā cenas kāpa svaigiem dārzeņiem (+24,6%), svaigiem augļiem (+18,1%), kafijai (+17,2%), cukuram (+50,9%), saldējumam (+20,7%), augļu un dārzeņu sulām (+19,4%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+19,3%), atspirdzinošajiem dzērieniem (+22,9%), mērcēm un garšvielu piedevām (+25,8%).

    Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 8,6%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 9,3%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 7,2%.

    Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 13,1%. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai (+27%). Sadārdzinājās elektroenerģija, dabasgāze, cietais kurināmais, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, ūdensapgāde, atkritumu savākšana, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, kanalizācijas pakalpojumi, kā arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi.

    Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 10,3%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi.

    Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 12,4%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kritums par 26,4%. Dīzeļdegviela palika lētāka par 29,7%, benzīns – par 24,2%, bet auto gāze – par 10,3%.

    Savukārt cenas pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, kā arī pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem.

    Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 9,9% sadārdzinoties barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem.

    Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 12,5%, ko būtiski ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, autotransportlīdzekļu apdrošināšana.

    Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, apģērbiem, ēdnīcu pakalpojumiem un pirmsskolas izglītībai.

    Šī gada jūnijā, salīdzinot ar 2023. gada maiju, vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājās par 1,4%. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,1 procentpunkts), apģērbam un apaviem (-0,2 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts), dažādu preču un pakalpojumu grupai (-0,1 procentpunkts), kā arī veselības aprūpei (+0,1 procentpunkts).

    Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,1%. Būtiskākā ietekme uz cenu samazinājumu bija svaigiem dārzeņiem (-8,5%). Akciju ietekmē lētāks bija sviests (-6,8%), augu eļļa (-3,7%), konditorejas izstrādājumi (-0,7%). Mēneša laikā cenas samazinājās olām (-3,5%). Dārgāki bija kartupeļi (+19,3%), svaigi augļi (+2,2%), gaļas izstrādājumi (+2,3%), cūkgaļa (+0,7%).

    Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga sieram un biezpienam (+1,8%), pienam (+1,4%), miltiem un citiem graudaugiem (+1,6%), maizei (+0,4%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+0,4%).

    Apģērbu un apavu grupā cenas samazinājās par 2,8%. Galvenokārt akciju ietekmē vidējais cenu līmenis apaviem kritās par 6,4% un apģērbiem par 1,7%.

    Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 5,5%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija siltumenerģijai (-14,2%). Lētāka bija elektroenerģija, kanalizācijas pakalpojumi un ūdensapgāde. Sadārdzinājās mājokļa īre, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi un materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

    Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 0,8%. Sadārdzinājās farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi un zobārstniecības pakalpojumi.

    Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 0,7%, ko lielākoties ietekmēja degvielas cenu kritums par 2,2%. Benzīnam cenas samazinājās par 2,3%, dīzeļdegvielai – par 1,8%, auto gāzei – par 4,6%. Savukārt cenas pieauga pasažieru aviopārvadājumiem.

    Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas samazinājās par 1,6%. Galvenokārt akciju ietekmē lētākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi. Cenas pieauga frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem.

    Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, viesnīcu pakalpojumiem, alum, atpūtas un sporta pakalpojumiem. Savukārt cenas pieauga kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, barībai lolojumdzīvniekiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem.

    Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2023.gada jūnijā bija par 44,1% augstākas. Precēm cenas pieauga par 45,5%, bet pakalpojumiem – par 38,2%.

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē