Ja reizēm nevari saprast, vai tu šajā jomā esi kā gatava melone - visu zini par datoru un internetu, lieto to labākajā veidā un bērns no tevis var mācīties, vai arī esi kā iegrauzts ābols, kuru dažāda informācijas gūzma sarobojusi tā, ka vairs nesaproti, kā labāk apieties ar jaunajām tehnoloģijām, lai justos komfortabli apaļi, pavēro savu mazo pie datora. Varbūt kaut ko vari mācītes no viņa? Ieraudzīt savas vājās vietas attiecībās ar datoru? Vai stiprās?
Šonedēļ aptaujāsim trīs ģimenes! Šodien atbild VITA REINFELDE, grāmatvede, biroja administratore, audzina EVU (10 gadi) un RAIVI (3 gadi).
Pati. Mans darbs ir ne tikai saistīts ar datoru un internetu, bet arī atkarīgs no tā. Kad pirms desmit gadiem sāku strādāt par grāmatvedi, visus aprēķinus un uzskaites veicu Excel programmā, tagad izmantoju speciālas grāmatvedības programmas, kas atvieglo nodokļu aprēkinus, algas aprēķinus, peļņas/zaudējumu aprēķinus un daudz ko citu. Internetu darbā izmantoju, lai uzzinātu par izmaiņām grāmatvedības likumdošanā, normatīvajos aktos, izmanoju arī elektronisko nodokļu sistēmu. Kad mazāk tiešo pienākumu, izmantoju internetu, lai izlasītu ziņas, uzzinātu, kas jauns gan specialitātē, gan citās jomās, kas mani interesē. Kā biroja administratore datorā pierakstu biroja izdevumus, apkopoju informāciju par darbiniekiem, gatavoju dažādas prezentācijas. Ikdienā izmantoju trīs četras programmas. Vislielākais laika zaglis ir internets, kurā var pavadīt n-tās stundas, rakņājoties dažādās mājaslapām.
Bērni. Meitai ļauju izmantot datoru, jo uzskatu, ka bez datortehnoloģijām iztikt nav iespējams. Tomēr svarīgi, lai laiks, ko bērns pavada pie datora, būtu samērīgs ar reālo dzīvi, lai nesēdētu pie datora, kad ārā ir labs laiks. Pirmais, ko meita apguva datorā, bija Paint, – iemācījās zīmēt un krāsot, izmanojot datoru. Pēc tam apguva Word’ā vienkāršākās lietas – rakstīt, lietot boldu, itāliku. Tagad meita spēlē dažādās spēlītes. Tā kā pati spēlītēs labi neorientējos, tad nezinu, ko piedāvāt, ko ne. Gribētu, lai viņa spēlē spēlīti, kas veicina pirkstu veiklību un iemāca ātri rakstīt uz datora, taču šo spēlīti viņa spēlēt negrib. Meita atrod un izvēlas pati. Zinu tikai, ka labāk lai spēlē spēlītes, kas attīstīta domāšanu, piemēram, liek bumbiņas, nevis sēž draugos un Fermā virtuāli makšķerē zivis. To pašu taču var darīt arī reālajā dzīvē. Tāpat man šķiet sliktas spēlītes, kas liek bērnam pie datora atrasties regulāri. Gandrīz katru dienu dzenu viņu prom no datora, jo šķiet, ka viņa pie tā pavada pārāk daudz laika.
Dēls pagaidām par datoru interesi neizrāda.