Sedani ir spējīgāki, bet dominē apvidnieki
Izpētot ev-database.org statistiku, kurā elektroauto sarindoti pēc reālās sniedzamības, redzams, ka pirmais augstāka klīrensa SUV atrodas 23. vietā. Nākamais – 35. vietā. Pārliecinošā vadībā ir zemie premium klases sedani ar vislielākajiem akumulatoriem. Tiesa, tāpat premium klases pārstāvji ar varbūt pat visietilpīgākajiem akumulatoriem ir trešajā un ceturtajā desmitā.
Aplūkojot jauno elektroauto pārdošanas statistiku Eiropā, redzami pavisam citi dati – vislabāk ir pirkti krosoveri, turklāt to vidū nav prestižu zīmolu modeļu. Jā, tirgū ir arī vairāki elektriskie sedani ne no premium klases, piemēram, Hyundai Ioniq 6 un Volkswagen ID.7, taču krosoveri tirdzniecības rādītājos tos pārspēj.
Ar vienu elektromotoru aprīkotais Hyundai Ioniq 6 ar vienu uzlādi nobrauc 614 km (saskaņā ar WLTP), savukārt citā virsbūvē ietērptais tehniskais dvīņubrālis – Ioniq 5 – veic par simts kilometriem mazāk. Pateicoties aerodinamiskajai virsbūvei, Ioniq 6 ar visai pieticīgo 74 kWh akumulatoru pa šoseju tiek gandrīz tikpat tālu kā BMW iX 60 ar 109 kWh akumulatoru – attiecīgi 475 km un 485 km (pēc ev-database.org datiem). Taču, pateicoties mazākam akumulatoram un 800 V sistēmai, jaudīgā stacijā tas lādēsies divreiz ātrāk. Konkrētāk – BMW būs nepieciešamas 32 minūtes, bet Hyundai – tikai 16.
Lielai sniedzamībai nevajadzētu būt prioritātei
Hyundai Ioniq 6 spēj konkurēt ar visdārgākajiem premium klases krosoveriem, kas aprīkoti ar visietilpīgākajiem akumulatoriem, un efektivitātes ziņā korejiešu sedans burtiski sagrauj vidējās klases krosoverus. Neraugoties uz to, cilvēki joprojām dod priekšroku mazāk efektīviem modeļiem. Kāpēc?
Žurnāla Klubs auto apskatnieks Toms Timoško, kurš ir piedalījies 24 stundu elektroauto sacensībās un izmēģinājis vairumu jaunāko elektroauto, saka: «Tas, visticamāk, saistīts ar to, ka cilvēki ir pieraduši pie augstākiem transportlīdzekļiem. Pat tad, ja sedans spēj aizbraukt tālāk un sniedzamība ir klienta prioritāšu saraksta augšgalā, tāpat priekšroka tiek dota SUV tipa virsbūvei.
Man šķiet, ka lielai daļai cilvēku krosovers nepieciešams nevis funkcionalitātes dēļ, bet gan vairāk psiholoģiski, ieraduma dēļ.
Ja aplūkojam modeļu klāstu, tad vairums ražotāju piedāvā tieši SUV, tāpēc cilvēkiem nav lielas iespējas izvēlēties kādu alternatīvu.»
Kā virsbūves tips ietekmē efektivitāti?
Augstāki automobiļi nebūs tik efektīvi kā sedani lielākas gaisa pretestības un svara dēļ. Dzinējiem ir grūtāk iekustināt lielāku svaru, tāpēc tie patērē vairāk degvielas vai enerģijas. Tāpat ir ar gaisa pretestību, kas īpaši aktuāli ir lielākā ātrumā.
Starp iekšdedzes modeļiem atšķirība nav tik liela. Piemēram, Volkswagen Passat ar 1,5 litru dzinēju saskaņā ar WLTP mērījumiem uz 100 km patērē 5,4 litrus degvielas, savukārt augstāks, bet mazāks krosovers Tiguan ar tādu pašu dzinēju – 6,2 litrus. Jo vairāk kilometru nobrauksiet, jo lielāka būs atšķirība. Taču – daudzi tāpat nosliecas par labu augstākai sēdpozīcijai.
Elektroauto pasaulē šī atšķirība var ievērojami sarežģīt garāku ceļojumu. Atbilstoši ev-database.org datiem, braucot pa šoseju ar 110 km/h, Volkswagen ID.4 Pro krosovers ar 77 kWh akumulatoru patērē 18,8 kWh uz 100 km, savukārt Volkswagen ID.7 Pro sedans – 17,1 kWh. Pilnībā uzlādēts ID.4 pa šoseju spēs veikt 400 km, bet ID.7 sedans – 450 km. Hyundai Ioniq 6 sedans ar nedaudz mazāku 74 kWh akumulatoru un pavisam nelielo pretestības koeficientu 0,21 Cd tādos pašos apstākļos veiks 470 km.
Lielākā atšķirība ir jūtama brīdī, kad šoferis apstājas uzlādēt akumulatorus. Volkswagen modeļiem ātrajā stacijā būs nepieciešama pusstunda, savukārt Hyundai piepildīsies uz pusi īsākā laikā. Efektivitāti uz ceļa var novērtēt, arī aplūkojot citus uzlādes datus: cik kilometru automašīna var uzkrāt stundā. ID.4 – 660, ID.7 – 730, bet Ioniq 6 – 1290 km. Tātad ilgākā ceļā sedani brauc ātrāk un tālāk, liekot mazāk laika pavadīt uzlādes stacijā. Ioniq 6 to ir pierādījis jau vairākkārt, demonstrējot savu efektivitāti dažādās sacensībās.
Vai šādas reālas priekšrocības var pārliecināt elektroauto īpašniekus pāriet no krosoveriem atpakaļ pie tradicionālajiem virsbūves tipiem?
Elektro krosoveriem piespēlē alternatīvas
Sākotnēji zīmoli laida klajā daudz elektroauto ar krosovera tipa virsbūvi, tādējādi būtiski sašaurinot modeļu loku braukšanas entuziastiem un tiem, kas iecienījuši tālus maršrutus. Hyundai bija viens no pirmajiem, kas iepazīstināja ar tehnoloģiski modernu un lielceļiem piemērotu Ioniq 6 sedanu vidējā klasē, bet Mercedes – ar savu piedāvājumu premium segmentā. Porsche var izcelt sportisko Taycan modeli, savukārt Tesla zīmols, kas tiek slavināts par savu efektivitāti, uzreiz sāka ar sedaniem.
Kad krosoveri bija nostiprinājušies savās pozīcijās, vairāki zīmoli sāka daudzveidot savu klāstu ar ietilpīgiem sedaniem.
Volkswagen izveidoja ID.7, BMW nāca klajā ar i5, Audi radīja A6 e-tron, bet Hyundai jau šobrīd plāno atjaunināt Ioniq 6. Tātad tiem, kas grib efektīvu elektromobili tālākiem braucieniem, beidzot ir no kā izvēlēties.
«Manuprāt, vidējās klases sedani ir labāki nekā apvidus auto. Tie arī labāk brauc. Aerodinamiskāka virsbūve nodrošina efektivitāti un sekmē trokšņu izolāciju, turklāt šie auto ir labāk vadāmi. Manuprāt, daudzi cilvēki, izvēloties automašīnu, to visu kaut kā neņem vērā. Lielāko daļu vienkārši vilina doma, ka krosoveri ir lielāki un drošāki, taču tā bieži vien ir ilūzija. Savukārt pārdevēji reti klientiem atklāj apvidnieku trūkumus, jo daudzu ražotāju sortimentā tagad ir tikai tie,» stāsta žurnāla Profi Latvija galvenais redaktors Guntars Pulss.
«Es domāju, ka cilvēkus, kuri pēdējos 15–20 gados ir pieraduši braukt ar krosoveriem, atvilināt atpakaļ pie tradicionālajiem virsbūves tipiem nebūs viegli. Nu, vismaz tas prasīs laiku. Iespējams, elektroauto bonusi kādai daļai kļūs par iemeslu pirkt nevis SUV, bet gan sedanu, galu galā ar vienādu spēka agregātu tas dod vairāk priekšrocību. Citiem vārdiem – es domāju, ka atradīsies cilvēki, kuri sapratīs: vislabāk piepildīt vēlmi pēc tāldarbības ļauj tieši sedans,» rezumē Toms Timoško.
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨

















































































