Santa.lv
  • 22.11.2025
  • Uzlādējamie «plug-in» hibrīdi kļūst par hitu Latvijā – kas pēkšņi mainījies?

    Santa.lv
    Santa.lv
    Foto: Shutterstock
    Statistika liecina, ka Latvijas autobraucēju vidū arvien pieaug plug-in hibrīda automašīnu popularitāte, un eksperti norāda uz diviem galvenajiem šīs parādības iemesliem. Kādi tie ir?

    Segments ar straujāko izaugsmi

    Saskaņā ar Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) aprēķiniem, šā gada pirmajos astoņos mēnešos plug-in hibrīdu (PHEV) pārdošanas apjoms turpināja būtiski palielināties un iepriekšējā gada attiecīgā perioda rādītājus pārsniedza par 54,5 %.

    Plug-in hibrīda tehnoloģija apvieno iekšdedzes dzinēju, elektromotoru un nelielu akumulatoru. Šāda tipa automobiļu tirgus daļa aug jau sešus mēnešus pēc kārtas un patlaban sasniedz 8,8 % jeb 631 783 pārdotus auto. Turklāt, ja salīdzina ar visiem pārējiem piedziņas veidiem, plug-in hibrīdu popularitātes pieaugums ir visstraujākais.

    Saskaņā ar Auto Asociācijas sniegto informāciju plug-in hibrīdu proporcionālais pieaugums Latvijā ir vēl iespaidīgāks. Ārēji lādējamu hibrīdauto (PHEV) reģistrācijas apjoms palielinājies par 396,3 % – no 246 automašīnām 2024. gadā līdz 1221 automašīnai šā gada pirmajos sešos mēnešos. Tas ir atspēriens, kam būtisku ieguldījumu devušas privātpersonas, palielinot PHEV reģistrāciju skaitu par 808,3 % – no 84 automašīnām 2024. gadā līdz 763 automobiļiem 2025. gadā.

    Divi galvenie popularitātes iemesli – plašais piedāvājums un sniedzamības pieaugums

    Pēc speciālistu domām, tendenču maiņai ir divi galvenie iemesli. Pirmais ir pieaugošais plug-in hibrīdu piedāvājums. Populārajā kompakto krosoveru segmentā iekšdedzes un elektromotora tandēms tiek piedāvāts ne vien tikko modernizētajā Kia Sportage, bet arī nesen debitējušajā Volkswagen Tayron un tādos modeļos kā Toyota RAV4, Peugeot 3008, Škoda Kodiaq, Volvo XC60, Audi Q5, Ford Kuga u.c.

    Otrs iemesls ir ievērojami palielinātā plug-in hibrīdu elektriskā sniedzamība.

    Piemēram, viens no populārākajiem plug-in hibrīdiem Baltijas valstīs, Kia Sportage, tagad var nobraukt līdz 70 km, izmantojot tikai elektrisko enerģiju. Daudzām pilsētā dzīvojošām ģimenēm ar šādu sniedzamību pilnībā pietiek ikdienas braucieniem uz darbu, veikaliem, bērnudārzu, skolu un ārpusskolas aktivitātēm.

    Arī citi C-SUV segmenta modeļi piedāvā līdzīgu efektivitāti. Saskaņā ar ražotāju datiem, Ford Kuga, Toyota RAV4 vai Volvo XC60 plug-in hibrīdu versijas bezizmešu režīmā var nobraukt 60–75 km.

    Eurostat dati liecina, ka vairumam Eiropas Savienības iedzīvotāju brauciens vienā virzienā ilgst apmēram 20–25 minūtes (Latvijā – 33 minūtes), turklāt ikdienā parasti tiek nobraukti vidēji 27 km. Tas nozīmē – ja akumulators katru nakti tiek uzlādēts mājās vai dienas laikā darbā, vairākas nedēļas būs iespējams pārvietoties pa pilsētu, neiztērējot ne pilienu benzīna. Ērtāk, tīrāk un ekonomiskāk.

    Vērā ņemamas priekšrocības

    Jāatzīmē arī, ka salīdzinājumā ar akumulatora elektriskajiem auto PHEV modeļiem ir viena būtiska priekšrocība – nav jāuztraucas par to, ka akumulators varētu pilnībā izlādēties. Šī tipa automašīnās iekšdedzes dzinējs nodrošina to, ka galamērķi sasniegsim jebkurā gadījumā. Protams, ar nosacījumu, ka degvielas tvertne nav pilnīgi sausa. Šī ir plug-in hibrīdu priekšrocība, kuras nozīme kļūst vēl izteiktāka ziemas periodā, kad akumulatoriem ir tendence izlādēties ātrāk.

    Žurnāla KLUBS auto apskatnieks un konkursa Latvijas Gada auto tiesnesis Toms Timoško norāda, ka viņš personīgi izvēlētos plug-in hibrīdu, kas ar vienu uzlādi elektriskā režīmā spēj veikt 80–120 km, jo tad viņa ikdienas vajadzības būtu pilnībā apmierinātas.

    «Tas būtu optimāls risinājums arī no tehnisko raksturlielumu viedokļa, ja mēs vēlamies, lai plug-in hibrīds būtu galvenā ģimenes automašīna, ar kuru mums ir jābrauc arī ārpus pilsētas.

    Piemēram, es, braucot maršrutā Cēsis-Rīga-Cēsis, vienā virzienā varu aizbraukt ar elektrību vien.

    PHEV, kas spēj nobraukt šādu attālumu, parasti ir aprīkoti ar nelielu akumulatoru, kas nav sevišķi smags, tādēļ arī īpaši nenoslogo iekšdedzes dzinēju, kad braukšanai tiek izmantota degviela. Ieguvumi tādējādi ir vairāki – netiek ietekmēts degvielas patēriņš un nav jūtams bagāžas nodalījuma samazinājums. Mūsdienās ir plug-in hibrīdi, kas spēj veikt pat 200 km ar vienu uzlādi, tāpēc katrs var izvēlēties sev piemērotāko,» norāda eksperts.

    Žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss min vēl vienu piemēru, izceļot 60 km sniedzamības robežu.

    «Teorētiski ar šādu sniedzamību man pietiktu divām dienām braukšanai pa pilsētu vai vienam braucienam ārpus pilsētas, lai apciemotu radiniekus.

    Svarīgi, lai baterija tiktu periodiski uzlādēta, citādi degvielas patēriņš būs lielāks nekā standarta benzīna agregātam.

    Protams, var izmantot publiskās uzlādes stacijas, bet maksimālai ekonomijai vēlams veikt uzlādi mājās vai darbā, lai ietaupījums būtu jūtamāks,» rēķina eksperts.

    Tā kā daļu distances var nobraukt, izmantojot tikai elektrību vai kombinējot to ar iekšdedzes dzinēju, plug-in hibrīdus raksturo ļoti zems vidējais degvielas patēriņš. Piemēram, Toyota RAV4 plug-in hibrīda versijai tas ir tikai 1 l/100 km, Kia Sportage – 1,1 l/100 km, bet Ford Kuga – apmēram 2,8 l/100 km. Jāteic gan tā: lai šos rādītājus sasniegtu reālā satiksmē, būs ļoti jāpiedomā pie braukšanas stila un jāveic regulāra akumulatora uzlāde.

    Plānot ir izdevīgi

    Svarīgi ņemt vērā, ka plug-in hibrīda ekspluatācijas finansiālie ieguvumi vislabāk būs jūtami tad, ja baterijas uzlādei izmantosit izdevīgākus tarifus. Tāpat brauciena laikā jācenšas pēc iespējas biežāk izmantot akumulatorā uzkrāto enerģiju.

    Saskaņā ar LEA datiem, 2025. gada septembrī Lietuvā 100 km veikšana ar plug-in hibrīdu jauktajā režīmā izmaksāja vidēji 8,42 eiro. Izmantojot tikai mājās uzlādētu elektrību, vidējais rādītājs bija tikai 3,13 eiro jeb 2,8 reizes mazāk nekā braucot tikai ar benzīnu (8,92 eiro).

    Izmantojot publiskās uzlādes stacijas, 100 km distance, izmantojot tikai elektrību, izmaksāja apmēram 4,79 eiro.

    Eurostat pieejamā informācija liecina, ka elektroenerģijas patēriņa cenas mājsaimniecībām gan Latvijā, gan Lietuvā ir līdzīgas, tāpēc šie skaitļi būs saistoši arī plug-in īpašniekiem mūsu valstī.

    Es neteiktu, ka plug-in hibrīds kalpo kā pārejas posms uz elektroauto, jo pilnībā elektrisks automobilis nebūs risinājums pilnīgi visiem. Tāpat pietiekami liela daļa braucēju vairs nevēlas iegādāties klasisko iekšdedzes automobili. Plug-in hibrīds drīzāk ir vēl viena alternatīva jau esošajiem spēka piedziņas tipiem. Mazi, lieli, ekonomiski, jaudīgi – šodien izvēle ir ļoti daudzveidīga, saka T. Timoško.

    Vēl viena plug-in hibrīdu priekšrocība ir zemāka cena salīdzinājumā ar līdzīga izmēra un aprīkojuma pilnībā elektrisko automašīnu.

    Piemēram, Kia Sportage PHEV sākumcena ir 37 307 eiro, Ford Kuga PHEV pieejams no 34 290 eiro, bet Toyota RAV4 PHEV no 49 600 eiro. Gan Kia, gan Toyota modeļi ir ar pilnpiedziņu, bet Ford ir pieejams tikai priekšpiedziņas versijā.

    Sportage PHEV nodrošina arī ziemai piemēroto Terrain Mode bezceļu braukšanas sistēmu ar īpašiem iestatījumiem braukšanai pa sniegu vai dubļiem un to papildus var aprīkot ar elektroniski kontrolētu piekari.

    Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk