Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam nākamajam gadam!
ABONĒT!
  • «Porsche» ceļš līdz elektriskajam «Taycan», kas aizsākās jau 19. gadsimtā

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    29. jūnijs, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Kaut gan varētu šķist, ka elektriskie auto parādījās ielās pavisam nesen, patiesībā tas pirmo reizi notika jau aizpagājušajā gadsimtā – to vēsture aizsākas jau pirms vairāk nekā 100 gadiem. Arī pirmais slavenā zīmola “Porsche” auto bija elektrisks.

    Kompānijas dibinātājs Ferdinands Porše savu pirmo elektroauto radīja tālajā 1898. gadā, kad viņam bija tikai 23 gadi.

    “Porsche” kompānijas dibinātāja dzīvesstāsts ir tikpat aizraujošs kā jebkurš brauciens ar viņa vārdā nosauktajām sporta automašīnām, tiesa, sākums bija visai pieticīgs.

    Viņš piedzima mazpilsētas skārdnieka ģimenē Austroungārijas impērijā, tagadējā Čehijas teritorijā, tēvam piederēja remonta darbnīca un dēls varēja šo biznesu turpināt, taču Ferdinandam bija citi plāni.

    Zināms, ka jaunībā viņu tik ļoti fascinēja elektrība, ka viņš savu vecāku mājās ierīkoja elektriskā apgaismojuma sistēmu. 1893. gadā, kad Ferdinandam bija 18 gadi, viņš pārcēlās uz Vīni un kļuva par mācekli elektrotehniskajā kompānijā “Bela Egger & Co”, vienlaikus studējot Tehniskajā universitātē Reihenbergā.

    Jauneklis ar ambīcijām

    Viņa ambīcijas un smagais darbs nepalika nepamanīti – jau pēc dažiem gadiem viņš izauga no mācekļa līdz vienam no vadošajiem amatiem “Bela Egger & Co” uzņēmumā.

    1897. gadā, jau kā kompānijas testēšanas departamenta vadītājs, viņš izstrādāja elektrisko rumbas motoru, tad sadarbībā ar ratu ražotāja “Jacob Lohner &Co” sāka strādāt pie elektriskā auto radīšanas. Jāatgādina, ka Ferdinandam Porše toreiz bija tikai 22 gadi.

    “Bela Egger & Co” un “Jacob Lohner & Co” sadarbojoties tapa elektrisks transportlīdzeklis ar nosaukumu “Egger-Lohner”. Uzņēmuma “Lohner” vadītājs uzskatīja, ka elektriskās automašīnas būs pieprasītas tirgū, jo tās nav trokšņainas un nerada izplūdes gāzes. "Lohner” uzdeva Porše izstrādāt un izveidot elektrisko piedziņu, kamēr viņi paši veica šasijas un virsbūves darbus.

    “P1” – pats pirmais “Porsche”?

    Spēkrats, kas Vīnes ielās debitēja 1898. gada 26. jūnijā, tika nosaukts par “P1”. Ferdinands Porše jau tad zināja, ka šis ir tikai pirmais automobilis, kuram nākotnē sekos arī citi “Porsche” auto. Starp citu, “P1” bija ne tikai pirmais Porše radītais auto, bet arī viens no pirmajiem Austrijā reģistrētiem transportlīdzekļiem.

    Pati par sevi “P1” bija diezgan iespaidīga automašīna – gan tam laikam, gan arī skatoties no šodienas viedokļa.

    Tieši tā, pirmajai automašīnai, ko Porše izstrādāja un uzbūvēja, motors bija aizmugurē! Porše kunga «astoņstūra elektromotors» — šādi nosaukts tā korpusa formas dēļ — svēra 130 kg un tam bija 3 Zs (2,2 kW).

    Kopējais “P1” svars bija ap 1360 kilogramiem, ko veidoja 500 kilogramus smags akumulators un paša transportlīdzekļa svars – 860 kilogrami. Maksimālais ātrums, ko “P1” varēja sasniegt, bija 40 kilometri stundā.

    “P1” bija 12 ātrumi. Seši no tiem bija paredzēti virzībai uz priekšu, divi bija atpakaļgaita, bet četri darbojās kā bremzes. Ja visu laiku nebrauca ar maksimālo ātrumu, attālums, ko varēja nobraukt ar vienu uzlādi, bija 80 kilometri — vairāk nekā daudzi tā laika benzīna prototipi.

    “Porsche P1” uzvarēja savās pirmajās sacīkstēs

    Tālajā 1899. gadā pirmais “Porsche” uzvarēja arī pirmajās sacīkstēs, kurās piedalījās. Berlīnē notika starptautiskā 19 elektrisko transportlīdzekļu ražotāju izstāde, kuras laikā tika sarīkotas arī sacīkstes, un “P1” tajās uzvarēja, pievarot 38 kilometru garo trasi 18 minūtēs.

    Pats Porše kungs atbilstoši noteikumiem sacīkstēs brauca kopā ar trīs pasažieriem, un viņš veiksmīgi pārvarēja slīpumus un ātrgaitas posmos pārbaudīja efektivitāti.

    Vairāk nekā puse no konkurentiem nespēja pat sasniegt finišu, bet citus diskvalificēja, jo viņi nebija ievērojuši minimālā ātruma prasības. “P1” uzvarēja ne tikai sacīkstēs, bet arī ieguva augstāko vietu efektivitātes ziņā, patērējot vismazāk enerģijas, atrodoties pilsētas satiksmē.

    Kopumā izgatavoja četras “P1” mašīnas, pēc tam Ferdinands Porše pievienojās “Lohner” kā galvenais dizainers un radīja “Lohner-Porsche” auto “Semper Vivus”, kas tagad ir atzīts par pasaulē pirmo hibrīdauto. Taču tas jau ir cits stāsts.

    Kaut gan elektroautomobiļi parādījās agrāk nekā iekšdedzes dzinēja spēkrati, to uzvaras gājiens sākas salīdzinoši nesen. Arī “Porsche” zīmols atsāka elektrisko auto sērijveida ražošanu 2019. gadā, kad no ražotāja rūpnīcas Štutgartē izripoja pirmie “Porsche Taycan” modeļi. Šogad “Taycan” saimei pievienojās jauni modeļi, kas uzskatāmi pierāda, ka šo auto nākotne ir spoža.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē