“Tāpat kā medicīnā, kur ārstiem regulāri ir jāatjauno savs sertifikāts, arī automehānikas nozare nepārtraukti attīstās, tāpēc tās topošajiem un arī esošajiem pārstāvjiem ir jāapzinās, ka nākotne auto apkopē nav iespējama bez papildu mācīšanās,” pauž Latvijā vadošā auto un moto rezerves daļu tirgotāja un konkursa organizatora “Inter Cars Latvija” vadītājs Kaspars Viļumsons.
Līdzīgi norāda arī konkursa atbalstītāja “AUTOBRAVA Motors” servisa vadītājs Rolands Turks “Mūsu darbinieki regulāri apmeklē mācības un tas it sevišķi ir būtiski tagad, kad notiek vispārējā elektrifikācija un mainās darba struktūra. Tagad ir nepieciešami ne tikai automehāniķi, kas prot nomainīt eļļu, bet arī tādi, kas spēj darboties ar augstsprieguma elementiem, kas ir elektriskajos auto,” uzsver Turks.
Konkurss šogad norisinājās jau 15. reizi, pirmajā kārtā pulcējot rekordlielu dalībnieku skaitu – 343 jaunos automehāniķus. Finālā piedalījās desmit dalībnieki un viņiem bija jāizpilda desmit uzdevumi trīs kategorijās – vieglie auto, kravas auto un traktortehnika. Uzdevumus nodrošināja nozares pārstāvji, balsoties uz to, kas viņuprāt šobrīd ir aktuāli un kādām zināšanām un prasmēm ir jāpiemīt topošajiem speciālistiem.
“Konkursā dalībniekiem bija iespēja darboties ar modernākajām tehnoloģijām, auto daļām un instrumentiem, kā arī varēja pārbaudīt savus spēkus, darbojoties ar kravas auto un traktortehniku, jo ne visās skolās ir iespēja apgūt šo tehniku,” pauž “Inter Cars Latvija” mārketinga nodaļas un starptautiskā konkursa projekta vadītājs Armands Umbraško.
Tikmēr pēc Rīgas Tehniskās koledžas automehāniķu pedagoģes Sanitas Eihmanes vārdiem, konkurss ir arī kā iespēja skolēniem iegūt pārliecību par sevi. “Es redzu, ka pēdējos divos gados pandēmija ir būtiski ietekmējusi jauniešu zināšanas dabaszinātnēs, piemēram, fizikā. Līdz ar to profesionālajām skolām ir jāpagūst aizpildīt arī šie vispārizglītojošajās skolās radušies robi. Tas arī ietekmē jauniešu motivāciju un ticību sev, tāpēc šādi konkursi ir svarīgi, jo topošie profesionāļi var pierādīt paši sev, ka viņi var,” stāta Eihmane.
Tāpat viņa norāda, ka šobrīd ir vērojams jauno profesionāļu iztrūkums, taču vienlaikus pieprasījums pieaug. “Mēs skolā no piedāvātajām 92 prakses vakancēm aizpildīt varējām aptuveni pusi, jo gluži vienkārši trūkst skolēnu,” piebilda pedagoģe.
Lūkojoties nākotnē, konkursa organizatori atzīst, ka tuvākajos gados atbalstītāji, kas nodrošina uzdevumus, visdrīzāk iekļaus arī ar elektroauto saistītus pārbaudījumus. “Līdzko tas kļūs aktuāli atbalstītāju vidū, tas noteikti atspoguļosies arī konkursa saturā – iespējams, jau nākamgad,” stāsta Umbraško.
2022. gada starptautiskajā finālā satiksies labākie jaunie mehāniķi no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Polijas, Slovākijas, Ungārijas, Rumānijas, Bulgārijas un Horvātijas. Diemžēl šogad konkursā neredzēsim Ukrainas pārstāvi.
«Young Car Mechanic» ir starptautisks konkurss tehnisko skolu audzēkņiem, kas dod iespēju konkursa dalībniekiem parādīt zināšanas, prasmes un iemaņas izvēlētajā profesijā. Tā galvenie mērķi ir veicināt automehāniķa profesijas popularitāti un kvalitāti, dalīties pieredzē, mācību metodēs, veicināt sadarbību starp darba devējiem un izglītības iestādēm, kā arī iepazīstināt izglītojamos ar jaunākajām tehnoloģijām un nākamajiem darba devējiem. Kopējais balvu fonds ir 75 tūkstoši eiro. Kopumā starptautiski konkursā iesaistīti vairāk nekā 3000 topošo automehāniķu.