Valsts EKII atbalsta programma, kas sedz līdz pat 37 % no elektroauto iegādes izmaksām, ir kļuvusi par spēcīgu stimulu, taču pat bez tās elektriskā mobilitāte vairs nav nišas izvēle. Cilvēki sāk saprast, ka elektroauto nav tikai zaļš dzīvesveids, bet arī gudrs finanšu lēmums.
Tieši šeit nozīme ir līzingam. Tas ļauj pāriet uz jauno tehnoloģiju bez pārliekas finansiālas slodzes, izvairoties no bailēm par to, cik ātri attīstās tehnoloģijas vai cik ilgi kalpos akumulators. Līzings ir kā tilts starp šodienu un rītdienu – starp vēlmi dzīvot modernāk un iespēju to darīt jau tagad.
Kā līzings atvieglo pāreju uz elektrisko mobilitāti
Elektroauto iegāde bieži vien šķiet dārga un sarežģīta, taču tieši līzings ir tas, kas šo pāreju padara reālu. Arvien vairāk banku un līzinga uzņēmumu piedāvā īpašus nosacījumus videi draudzīgiem auto – zemākas procentu likmes, ilgākus atmaksas termiņus un papildu aizsardzību akumulatoram vai uzlādes iekārtām.
Uzņēmumi šo auto līzinga iespēju izmanto aktīvi. Operatīvais līzings ļauj tiem modernizēt autoparku bez milzīgiem ieguldījumiem, vienlaikus samazinot ekspluatācijas izmaksas. Daudzos uzņēmumos, piemēram, loģistikas un servisa sektorā, elektroauto kļūst par normu, nevis izņēmumu.
Populārākie modeļi, kas šobrīd atrodami uzņēmumu līzinga sarakstos, ir Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Hyundai Kona Electric un Toyota Corolla. Tie apvieno pieejamu nobraukumu, zemas uzturēšanas izmaksas un prestižu, kas arvien vairāk tiek novērtēts arī darbinieku motivācijas programmās.
Privātpersonām līzings palīdz pārvarēt lielāko barjeru – sākotnējās izmaksas. Tā vietā, lai maksātu par auto pilnu cenu uzreiz, cilvēks to dara pakāpeniski, baudot jauno tehnoloģiju jau šodien. Šī pieeja ļauj ieraudzīt, ka elektroauto nav nākotnes sapnis – tas ir šodienas praktisks risinājums.
Kas joprojām bremzē elektroauto izplatību
Lai gan interese par elektroauto Latvijā aug, ne visi ir gatavi spert šo soli. Daudzi potenciālie pircēji atzīst, ka viņus joprojām attur bailes no nezināmā – vai akumulators tiešām kalpos solītos astoņus gadus, un cik maksās tā nomaiņa?
Otrs lielākais šķērslis ir uzlādes infrastruktūra. Kamēr Rīgā un Pierīgā uzlādes stacijas ir gandrīz katrā tirdzniecības centrā vai degvielas uzpildes punktā, reģionos situācija joprojām ir nevienmērīga. Ilgāki attālumi un mazāk uzlādes vietu nozīmē, ka cilvēki joprojām izvēlas hibrīdus, nevis pilnībā elektriskus auto.
Svarīgs faktors ir arī auto atlikusī vērtība. Tehnoloģijas attīstās tik strauji, ka daudzi baidās, ka pēc pieciem gadiem viņu elektroauto būs novecojis vai ievērojami zaudējis vērtību. Šī nedrošība bremzē pirkumu skaitu, īpaši privātajā sektorā.
Tieši šeit līzings spēlē izšķirošu lomu – tas ļauj izmantot auto noteiktu laiku, neuzņemoties risku par tā vērtības kritumu. Tādējādi elektroauto kļūst par pārbaudāmu, nevis azartisku izvēli.
Cik patiesībā maksā braukt ar elektroauto Latvijā (2025)?
Elektroauto “izdevīgums” Latvijā ļoti atkarīgs no uzlādes vietas un tarifa modeļa. Mājas (privātmājas) uzlāde parasti ir lētāka par publisko, bet daudzdzīvokļu mājās iedzīvotāji biežāk izmanto publisko AC/DC uzlādi vai darba vietas risinājumus.
|
Scenārijs |
Tarifs / pieņēmums |
Cena par kWh |
Izmaksas uz 100 km (17 kWh) |
|---|---|---|---|
|
Privātmāja – energokomponente |
Fiksēts plāns |
€0.11 |
€1.87 |
|
Privātmāja – all-in ar sadali un PVN |
Vidējais gala tarifs |
€0.20 |
€3.40 |
|
Daudzdzīvokļu – publiskā AC uzlāde |
Tipisks tarifs |
€0.23–0.35 |
€3.91-€5.95 |
|
Daudzdzīvokļu – publiskā DC uzlāde |
Ātrā uzlāde |
€0.40–0.60 |
€6.80-€10.20 |
|
Publiskā minūšu maksa (e-mobi) |
~€0.19/min |
€0.28–0.57* |
€4.76-€9.69* |
* Aprēķins atkarīgs no uzlādes jaudas – jo lēnāk, jo dārgāk.
Secinājums:
- Privātmāja ar nakts uzlādi ir visizdevīgākais scenārijs – līdz 3 €/100 km.
- Dzīvokļu īpašniekiem publiskā uzlāde sadārdzina braukšanu līdz pat 10 €/100 km.
- Kombinējot mājas un darba uzlādi, var ietaupīt 30–40 % mēneša izmaksu.
Ko darīt, ja dzīvo daudzdzīvokļu mājā?
Lai gan privātmāju īpašniekiem elektroauto uzlāde kļūst par ikdienas rutīnu, dzīvokļu iemītniekiem šī pāreja bieži vien ir izaicinošāka. Lielākā problēma – uzlādes pieejamība un autostāvvietas ar elektrības pieslēgumu.
Tomēr risinājumu kļūst arvien vairāk: darba vietas piedāvā uzlādi birojā, apsaimniekotāji sāk ierīkot koplietošanas punktus, un elektroenerģijas tirgotāji piedāvā nakts tarifus, kas būtiski samazina izmaksas. Arvien biežāk tiek izmantota arī kombinētā pieeja – publiskā AC ikdienā, DC tikai tālbraucieniem.
Tuvāko gadu laikā uzlādes infrastruktūra kļūs blīvāka, un tas atvērs elektroauto tirgu arī tiem, kas dzīvo daudzstāvu mājās.
Nākotne ir elektriska, bet arī gudra
Elektroauto vairs nav nākotnes koncepts – tie jau šodien maina Latvijas ielas. Katrs jauns elektriskais vai hibrīdauto nozīmē mazāk trokšņa, mazāk izmešu un vairāk izvēles brīvības.
Līzings šajā pārmaiņu procesā ir kļuvis par galveno sabiedroto. Tas ļauj cilvēkiem izmēģināt jauno tehnoloģiju bez pārmērīga riska, pielāgojoties tirgus attīstībai. Tā ir iespēja ne tikai braukt zaļāk, bet arī dzīvot gudrāk.
Elektroauto revolūcija nav tikai par tehnoloģiju – tā ir par mūsu domāšanu. Par to, kā mēs tērējam, plānojam un rūpējamies par vidi. Un tieši tāpēc nākotne Latvijā nebūs tikai elektriska – tā būs gudra, ilgtspējīga un pieejama ikvienam.
Lasi izdevniecības «Žurnāls Santa» ✨ZELTA IZLASI✨




















































































