«Ļaujiet man, lūdzu, strādāt…»
Šovasar aktieris, radiocilvēks, TV «Spico triku» meistars un saviesīgu vakaru vadītājs GUNDARS ĀBOLIŅŠ neko nav darījis. Pēc trakā skrējiena gada garumā gribējies vienkārši atvilkt elpu. Tāpēc viņš pļāvis zāli.
Ar Gundaru mani saista īpatnēja ķermeniski sajūta. Jā, jā – ķermeniska. Žurnālam IEVA «Kaļķa vārtos» pirms vairākiem gadiem bija dzimšanas diena, un pasākumu vadīja Gundars Āboliņš. IEVAI ir arī skaista tradīcija: katrā tādā kopā sanākšanas reizē debesīs tiek palaisti balti baloni. Toreiz mēs pulcējāmies ārā uz terases, arī es ar savu baloniņu steidzos ieņemt vietu starp pārējām IEVAS meitenēm un viesiem. Gundars turpat vien stāvēja, un pēkšņi man likās, ka viņš it kā saraujas, norobežojas… Priekšā stikla siena! Gundars paslēpās aiz neredzama kupola. Klusībā pie sevis nosmējos: acīmredzot rūgta pieredze… Kā jau viegli iereibušas sievietes šādos tusiņos – metas virsū dārgajam māksliniekam, ķer viņu zem rokas un cenšas diez kur ievilkt… Man gan nebija tāda nodoma – pilnīgi un galīgi, taču atgrūšanos es izjutu gan… Apmēra tā: «Lieciet mani mierā. Es daru savu darbu, labi?!»
Kad to tagad stāstu Gundaram, viņš neizskatās samulsis. «Drusciņ zināma distance ir jāietur. Vislabāk, ja tā nav uzkrītoša,» viņš pasmaida. Un turpina: «Vienu otru reizi cilvēks ballītē tiešām ir varbūt vairāk iedzēris, viņam gribas pārņemt vadības grožus, un tad tu veikli kā zivs – apmet cilpu un noraujies no viņa āķa. Jo ir tādi, kas šādos pasākumos nāk klāt un uzskata, ka viņam ir tiesības ar tevi runāt par visu un tev ir pienākums uz visu viņam atbildēt. Viņš pilnīgi neauglīgi aizņem tavu laiku, un no tā cieš pārējie pasākuma viesi – tu nevari to laiku veltīt viņiem. Līdzīgi gadās arī uz ielas pilsētā… Nevis ubadziņš vai grūtdienis, bet riktīgs pļēgurs, kuram vajag uzlāpīties un kurš tēlo nabagu, ierauga mani, sagaida attiecīgu brīdi un tad atskan skaļš: «Māksliniek!» Lai visi dzird un pievērš uzmanību… «Es tikko no cietuma esmu iznācis… Man tikai autobusa biļetei, līdz Bauskai… Es šņabi nepirkšu, es maizīti… Vai jūs man neiedotu?…» Bet tā, lai uzreiz ir publika iesaistīta, jo – kā tas izskatīsies, ja mākslinieks atteiks. Un es viņam ar mierīgu sirdi atsaku. Bez mazākā sirdsapziņas pārmetuma.
Es ļoti labprāt iemetu naudiņu muzikantiem, kas spēlē uz ielām – viņi tomēr kaut ko dara. Protams, ne tam, kas vienkārši ļurina, bet patiešām spēlē. Es ar prieku iedodu latiņu tantukam. Pat ja viņai vajag vienam mazam šņabītim vakarā, bet es redzu, ka tās puķītes, ko viņa tirgo, ir nevis kapos nozagtas, bet saplūktas pļavā… To jau var pamanīt, ja ieskatās. Viņa vismaz no rīta ir cēlusies, centusies…»
Saku, ka Gundars dzīvi tver ļoti nopietni.
«Jā. Cenšos viegli, bet nopietni tvert. Nopietni – tas nenozīmē smagi un drūmi. Nopietni nozīmē – pēc iespējas precīzāk.»
Tā nu tas ir. Neesmu tīne pusauga gados, kas kristu ģībonī no elkiem, un arī Gundars nav cilvēks, kam par katru cenu vajadzētu un gribētos zīmēties preses slejās. Ko mēs te vispār abi darām?! Kāpēc esmu viņu uzaicinājusi uz šo sarunu «Osirisā», un kāpēc viņš ir piekritis? Man nav argumentu un viņam – arī ne. Vienkārši… man Gundars patīk kā cilvēks. Ne tāpēc, ka aktieris vai spožs skatuves mākslinieks, godalgots un skatītāju atzīts, bet tāpēc, ka šķiet tāds – pamatīgs. Viņš nav puskoka lēcējs, tingentangaļu taisītājs. Lai ko viņš darītu, visā viņam vajag jēgu. Gundars kādreiz ir teicis, ka viņa profesijā jēga ir svarīgāka par naudu.
«Čau! Esmu aizņēmis tavu vietu. Piedod!» Gundars pēkšķi kādam saka. Pagriežos un redzu: man aiz muguras stāv Vilipsōns. Tas pats ķecerīgais mākslinieks, kura uzvārdu raksta ar garo o.
«Nekas,» viņš it kā, starp citu, izmet un aiziet. Bet Gundars paskaidro: «Viņam te ir birojs. Reizēm mēs aprunājamies. Ļoti patīkams cilvēks. «Osirisā» visi zina, ka tās divas vietiņas pie bāra ir mums ar Vilipsōnu. Viņš te, protams, ir desmit reižu biežāk un regulārāk nekā es. Bet man arī ļoti patīk. Nevienā citā Rīgas kafejnīcā nejūtos tik labi kā šeit. Te ir veiksmīgs apvienojums: gan interjers manai gaumei atbilstošs, gan arī aura, gaisotne. Jo deviņdesmit deviņiem procentiem Rīgas kafejnīcu ir izdomāts interjers, nauda iztērēta – bet nekādas gaisotnes. Ārzemēs ir otrādi: kafejnīcās ir gaisotne, bet interjers – nu tā.»
Vārds pa vārdam, un esam nonākuši līdz pirmajai tēmai – vilšanās.
Nepiepildītās cerības
«Es arī, ejot uz izrādi vai koncertu, vai filmu, kādreiz mēģinu nedomāt, ko tur redzēšu. Ir labi, ka iepriekš apzināti norobežojies no informācijas, ka «tas ir kas kolosāls», «to ir vērts redzēt», «tik ģeniāls, un uz to nekad nevar dabūt biļetes!»… Ja tu ej ar šādu sajūtu – vienalga, uz ko –, tu vairs neesi atvērts. Tu skaties ar pretenciozitāti uz ģenialitāti un pēc brīža nevari saprast – nu, kur tad ir tas ģeniālais?! Tu vairs neesi atbrīvots un neuzver visu, kas mākslas darbā ir. Tāpēc man tagad ļoti grūti spēlēt izrādi «Soņa» Rīgā. «Tā ir tā izrāde, kas bijusi ārzemēs, kas guvusi panākumus, un Somijas prezidente to ir skatījusies un apraudājusies…» –
Cauri! Ar šādu bagāžu cilvēks ir apzadzis sevi par septiņdesmit pieciem procentiem, jau ienākot pa teātra durvīm!
Uz izrādi jānāk kā baltai lapai. Būt gatavam vienkārši uz pārsteigumu. Tad nebūs vilšanās. Vai arī būs ļoti maza iespēja vilties.»
Gluži kā uz šo sarunu, klusībā nodomāju… Jo iepriekš es par Gundaru neko nezinu. Vienīgi to, ka viņš ir prasīgs sarunbiedrs. Bet Gundars šajā brīdī atkal atver apaļu metāla kārbiņu, izņem mitrās, nekaltētās tabakas gabaliņu un aizliek aiz lūpas. Nevienam netraucējot.
«Sakiet, par ko jums ir prieks un kas rada pozitīvas emocijas? Atskaitot zāles pļaušanu, vecu avīžu lasīšanu pie krāsns un dedzināšanu Garciema vasaras mājā, nesteidzīgu pērienu īstā pirtiņā un rosīšanos virtuvē…»
«Bez sava gala visādu sīku prieku!» – Gundara acis silti iemirdzas. «Katrs var atrast, par ko priecāties. Nupat divas dienas biju Vīnē. Mēs ieskaņojām pagājušajā gadā uzņemto spēlfilmu Midsummer Madness – latviski laikam būs «Jāņunakts». Ir tāds starptautisks projekts, komēdija, kuru uzņem Austrija un Lielbritānija un drusciņ Latvija arī, kā gada īsākajā naktī Latvijā satiekas visdažādākie ārzemnieki – japānis no Ķīnas, angļu ugunsdzēsēji, vācu biznesmeņi, spāņu dzejniece ar «miesassargu»… Es esmu taksists Oskars, kas piepelnās, lidostā copēdams ārzemniekus. Viņš aizraujas ar rokenrolu, visus pazīst, visur savi gali – tāds labestīgs cilvēks, un nu viņš grib palīdzēt amerikānim, kas šeit ir pirmoreiz un meklē savu pusmāsu. Vīnē pamatīgi strādājām, un tur es sastapos ar dublāžas režisoru, kas ir arī lielisks dialogu autors. Tāds Eriks Paulsens. Kolosāli! Tu jūti, ka tas ir profesionālis. Tolerants, smalkjūtīgs, tajā pašā laikā ļoti precīzs un prasīgs cilvēks Piemēram, viņš ir vācu valodā sinhronizējis «Šindlera sarakstu» – ar tāda līmeņa kino Paulsens strādā. Tā vispār bija baigā veiksme, ka mūsu ceļi varēja satikties. Ar kādu prieku es darbojos! Cilvēks no manis bija panācis tādu gatavību darīt visu – tikai paprasi, es visu! Biju izžmiegts kā švamme, bet – priecīgs. Ka beidzot no manis gaida maksimālu profesionālu atdevi, un, ja ir kāda veiksme, viņš spēj to pamanīt un novērtēt. Tas reti gadās.
Kad darbs pie filmas beidzās, teicu: gulēt iet es nevaru, šņabi dzert arī negribas – karsts, labāk nokāpšu lejā kaut kur pastaigāties. Tā klenderējot aizklīdu līdz pilsētas centram. Tur pie rātslaukuma notiek festivāls: uz zilā ekrāna labā kvalitātē, ar labu skaņu rāda koncertus, filmas, operu iestudējumus. Tobrīd rādīja Madrides Teatro Real iestudējumā Pučīni «Bohēmu». Kājās stāvot, noskatījos visus četrus cēlienus no sākuma līdz beigām. Nonstopā. Ar gandarījumu un kaifu. Rātslaukumā bija tūkstošiem cilvēku. Vīnē ir arī opera dzīvajā, bet viņi skatās tur. Sēž, un, līdzīgi kā pie mums Dziesmu svētkos, visu laiku plūst tev pāri ēdiena smaržu un garšu gamma. Tikai tur ir nevis saskābētas gaļas, bet patīkama Austrumu virtuve… Tu skaties «Bohēmu» lielisku aktieru izpildījumā un scenogrāfijā, baudi un – par velti!
Tāpēc žēl, ka mums te visi pasākumi izveidojušies par diezgan primitīvu naudas kāšanu. Nekur nedrīkst iebraukt, kā pagriezies – tā maksā, stāvvieta maksā, katrs dzēriens nenormāli uzcenots, pasākumam kvalitātes nekādas, ka tik sanāk cilvēki. Izmet ēsmu – kādu mākslas darbu un tad tik kāš naudu. Man bija žēl, ka nevarēju paspēt, bet šovasar vairākās Latvijas pilsētās notika starptautiskais koru dziedāšanas festivāls un konkurss «Mūzikas iedvesmas lauks». Tur es būtu gribējis būt klāt. Tas man likās ar mūsu komercijas surogātu vēl nesabojāts pasākums. Tam bija sava ideja, savs vēstījums, kāpēc viņi to dara. Cita gaisotne, cita garša, cita kvalitāte. Tur organizatoriem primārais nebija nokāst naudu no cilvēkiem.
Bet nauda daudz ko sabojā. (Kad Gundars pasaka šo frāzi, atceros, ka ko līdzīgi kādā intervijā teica arī viņa mamma Singa, aktrise Vera Singajevska…) Nezinu nevienu cilvēku, kas būtu bijis kaut cik apmierināts ar «Dāvanu mūsdienu sievietei», ko šovasar daudzās brīvdabas estrādēs rādīja. Toties esmu saticis neskaitāmus cilvēkus, kas šķendējas, ka tā nu ir aktieru profesijas degradācija. Kāpēc aktieriem nav nekādas paškritikas, kurā pasākumā viņi piedalās, kurā ne?! Un jau kuru reizi. Anitens un viņa kompānija organizē. Arī rafinēts piegājiens! Paņem ievērojamus vārdus: Paula mūzika, Olga Dreģe piedalās, un uztaisa diezin ko. Tajā pašā laikā dīvaini… Cilvēki iet un skatās.»
Viesizrādes un tēvs
Daudzi, arī Vera Singajevska, saka: viņas vecākais dēls Gundars līdzinās savam tēvam, aktierim Tālivaldim Āboliņam. Straujš kā vēja brāzma, un tās melnās acis. Kad vajadzēja kādam palīdzēt, Tālis, kā Gundara tēvu visi sauca, bija absolūti nesavtīgs cilvēks. Kaut gan raksturiņš… tāds pasmags.
Kad Gundaram bija trīsdesmit viens gads, Tālis šo pasauli atstāja. Tagad Gundars Cīrihē spēlē izrādi «Tēvi», kurā ir epizode slimnīcas palātā…
«Katram cilvēkam ir tēvs. Bez tēva šajā pasaulē neviens nav radies. Vienīgi Jaunava Marija kļuva grūta bez tiešas tēva klātbūtnes. Un tomēr ar klātbūtni, jo tēvs bija CITS.
«Tēvi»… Izrādi ir grūti izstāstīt. Es neprotu. Tajā pilnīgi viss balstās uz reāliem notikumiem starp tēvu un dēlu. Visa izrāde. Trīs stundu garumā ar trim aktieriem. Katram ir savs tēvs un savi piedzīvojumi. Dažkārt tie ir ļoti līdzīgi un dažkārt ļoti atšķirīgi, jo mēs nākam no trim pilnīgi dažādām ģimenēm, trim dažādām valstīm un tautībām. Gēnu mantojums mums ir dažāds. Un ir arī kaut kas kopīgs visiem.
Tēvi un dēli… Ķīmiskais sastāvs šīm attiecībām ir ļoti sarežģīts. Kaut kas mistisks. Bet visu, ko mēs gribējām par šo lietu teikt, esam pateikuši ar izrādi. Tad būtu jāredz pati izrāde.
Es labprāt gribētu to šeit nospēlēt. Taču «Tēvi» ir Šveices teātra īpašums, sākot no juridiskām niansēm un beidzot ar materiāli praktiskajām – dekorācijām, parūkām un tā tālāk. Bet atvest izrādi šurp – tas būtu ļoti dārgs prieks.»
«Tad nekā,» nopūšos. «Par «Tēviem» tik vien zinām, cik izlasām, ko Naumanis Dienā uzrakstījis…»
«Tā nu gluži nav,» Gundars iebilst. «Šobrīd ne. Bet varbūt tāds brīdis pienāks. Zaļķalna cūku arī visas pasaules cilvēki nav redzējuši. Bet, kam interesē, tie ir atraduši iespēju cūku apskatīt.»
«Tagad izcirtīšot akmenī un skulptūru novietošot pie ieejas Centrāltirgū.»
«Tur, kur sākotnēji bija paredzēts…»
«Tikai trīs reizes mazāku…»
«Nu nekas. Gan jau arī to aprakstīs ar uzrakstiem…» Guntars nosaka un vēlreiz atkārto, ka iespējas ir. «Diezgan daudz cilvēku apvieno patīkamo ar lietderīgo: brauc uz Šveici slēpot, ierēķina vienu dienu ilgāk un noskatās izrādi. Bija tādi, kas ieradās vienkārši ciemos. Izguldīju viņus pie sevis savā mazajā dzīvoklītī uz grīdas, uz matračiem, un pēc izrādes otrā viņi devās atpakaļ.
Problēma nopirkt lidmašīnas biļeti tagad nav. Protams, tas kopā veido zināmu naudas summu un ne visi var atļauties…»
Pēkšņi mūsu tērzēšanu pārtrauc mobilā telefona zvans, kas iedziedas Gundara jakas kabatā.
«Pirmdiena ir biroju diena,» viņš steidzas paskaidrot. Varbūt tāpēc, ka daudziem jau ir zināma Gundara mežonīgā cemme par mobilajiem, kas iezvanās izrādes laikā un seko klusi čuksti: «Nevaru pašlaik runāt… Esmu teātrī…» Bļāviens! Gundars ir draudējis: ja nākamreiz ko tādu izdzirdēs, viņš pārtrauks izrādi, pienāks čukstētājam klāt, paņems aiz čupra un pateiks acīs: «Nekad uz teātri vairs nenāc!»
Bet es šodien neesmu tik neiecietīgi noskaņota, tāpēc lietišķi vaicāju:
«Kas noticis?»
«Biroja diena. Lietas, ko pa nedēļu neizdaru, jo nav laika, kārtoju pirmdienā. Tāpēc telefons ir jāceļ. Tur jāieiet, tur jāsamaksā rēķins, tas jāaizved… Citās dienās no rītiem ir mēģinājumi, vakaros izrādes, tad nesanāk, bet pirmdiena teātrim ir brīvdiena.»
Jautāju, vai izklaides bizness – viņa izveidotā producentu grupa aCanthus jau nav pārdota?
«Nē, pārdota nav – ir atdota.
Pirmkārt, tas bija darbs, kurš tika sakārtots uz uzņēmējdarbības pamatiem, bet šovbiznesā tāda mēroga pasākumus par biznesu nosaukt grūti. Kurkuļus par vardēm arī vēl nesauc!
Otrkārt, kad pēc pasākumu vadīšanas un organizēšanas bija pieprasījums, es arī labprāt to darīju. Man tas sagādāja savu prieku, un, protams, arī naudu ar to varēja nopelnīt. Bet, kā saka, es pietiekami ilgi esmu to darījis, un kaut kas dzīvē jāmaina. Mani tas vairs nevilina. Galu galā man drīz būs piecdesmit gadu, – un cik tad ilgi staigāšu, izklaidēdams publiku? Kādreiz es vēl to daru, kad palūdz zināmi cilvēki. Bet tagad tomēr paturu privilēģiju izvēlēties, kur es gribētu un kur es negribētu piedalīties.»
«Un ko gribētos vīrietim piecdesmit gados? Staigāt pa skatuvi?»
«Stāvēt uz skatuves! Lai nav daudz jāstaigā! Vai vēl labāk sēdēt un vēlāk gulēt uz skatuves. Tēvu «Zelta zirgā» es varētu nospēlēt, kurš pirmajā cēlienā nomirst. «Ko niekojies un muldi, durvis cieši aizbultētas…» – pirmā aina beidzas, un posies uz mājām!
Bet, ja nopietni… Teātris ir profesija, ko es labprātīgi izvēlējos. Es gūstu no tās kaifu un arī saņemu – nu jau varētu teikt – daudzmaz korektu algu. Un to es arī gribu darīt. Bet es nevaru visu laiku strādāt divpadsmit stundas dienā. Pasākumi, radio, izklaides spēles televīzijā, koncertiņi…Cik tad to var turēt?! Es negribu tik daudz strādāt. Un arī nevajag tik daudz strādāt. Kā Ņikita Mihalkovs pirms kāda laika par sevi teica: trīsdesmit gadus esmu strādājis uz savu vārdu, un tagad vārds lai drusku pastrādā uz mani!
«Un ilgi tāds noskaņojums, pārliecība?»
«Nē. Bet cilvēkiem ar vecuma iestāšanos mainās arī domas un nojēga par to, ko viņš dara un kāpēc viņš dara. Tā tāda filozofiska tēma. Mēs varētu nedēļu par to runāt.»
«Daži pie šāda secinājuma nonāk dabīgi, bet lieliem pārdzīvojumiem. Tie esot laimīgie…»
«Nu tad jau man ir iemesls sevi par drusciņ laimīgu uzskatīt. Es tā ceru. Man nav iemesla būt nelaimīgam vai par kaut ko dikti sūdzēties.»
Tabu zona
Šķirstu Gunnara Treimaņa grāmatu par Singu un uzduros kāzu fotogrāfijai. 1959. gads. Vera Singajevska un Tālivaldis Āboliņš. Aktrise atceras, ka viņas līgavkleitas apakšsvārkus todien gludinājusi Veltiņa – baleta prīma Velta Vilciņa. Tie tika stērķelēti, un gludeklis lipa klāt. Bet Tālim savā kāzu dienā vēl bija jāspēlē izrādē «Nulle uzvedībā» galvenā loma. Singa atceras, ka līdzīgi gājis arī Gundaram. Viņam savā kāzu dienā bijis jāpiedalās kautiņā – izrādē, protams! Vēlāk, pēc vairākiem gadiem, kad jau varēja atklāti iet baznīcā, Gundars ar sievu Ilzi nosvinēja kāzas otrreiz. Tāpēc teikšu godīgi: kad presē parādījās ziņas, ka Gundars izšķīries, manī kaut kas sabruka. Jutos, it kā pati būtu piekrāpta. «Redz, kā. Arī viņiem nav sanācis…»
Taču dzīvē notiek visādi. Gundaram bija ģimene, ir meita Daina, un tagad ir citas attiecības.
Kā dzīvot tālāk, lai kāds cilvēks uz pasaules tevi nesauktu par nelieti?
«Nevajag censties otram cilvēkam nedarīt pāri. Un vajag piedomāt, vai tu viņam netīšām (!!!) nenodari pāri.
Ko es varu teikt? Vairāk man nav ko piebilst.
Tā ir manas dzīves privātā telpa, un es cenšos pats ar savām lietām tikt galā. Svešie par to neko nezina un arī neuzzinās. Vismaz no manis ne. Līdz ar to tā ir tukša runa.
Bet man ir jāsamierinās, ka cilvēkiem tīri aiz ziņkārības, kas publiskā telpā tiek nemitīgi kultivēta, radīsies interese par to, kā tad man iet. Vairāk nekā, teiksim, par… (šajā brīdī Gundars paskatās pa logu un ierauga objektu) par… veikala Olsen pārdevējas privāto dzīvi. Viņas privātā dzīve nevienu neinteresē. Tāds mums tas dalījums. Mani arī neinteresē viņas privātā dzīve. Bet manējā interesē, un ar šādu uzmanību ir jārēķinās.
«Ko nozīmē rēķināšanās?»vaicāju.
«Man jārēķinās ar to, ka šāda interese varētu būt. Bet man nav jārēķinās ar to, ka jums ir tiesības zināt un ka man ir pienākums par to stāstīt.
Pirmajā mirklī publikas ziņkāre ir varbūt apgrūtinoša, bet ar laiku pierod. Zināma distance vai reakcija uz to izveidojas. Es varu ar to sadzīvot, un man personiski ir samērā vienalga. Taču man ir tuvi cilvēki, tuvinieki, kas varbūt daudz jutīgāk visu uztver, un es ar prātu pie reizes pasargāju viņus no šādām neparedzētām, neērtām situācijām.
«Ja jau cilvēks pats neko neērtu nedara, tad jau divdomīgas un kompromitējošas situācijas nemaz nevar rasties…» saku un, redzot Gundara sejā atplaukstam platu smaidu, uzreiz arī piemetinu: «Vai arī – es esmu naiva?»
«Tas būtu naivi domāt. Ir viena daļa cilvēku, par kuriem visu laiku jāuztur interese. Un, ja tu esi ticis šajā sarakstā, tad agri vai vēlu kāds mudaks tev piezvanīs un pajautās: «Vai jums vēl nekas nav piedzimis?» Es saku: «Paldies. Uz redzēšanos. Mums nav par ko runāt.» Viss. Mums arī NAV par ko runāt.
Bet cilvēku netaktiskumam ir ļoti grūti novilkt robežas. Vienmēr jau kāds var ar fotoaparātu lūrēt un ķert, sekot mašīnā līdzi – tam tiek izdalīti līdzekļi un tehnika, lai viņi to darītu. Uz to balstās bizness. Bet ko es – tāpēc tagad sākšu slēpties?! Kurš gribēs nofotografēt, kā es vasarā pliks peldos, viņš atbrauks un nofotografēs. Nu un?! Par šo tēmu vispār nav jēgas diskutēt. Jo kāds gudrs cilvēks ir teicis: «Ja tu strīdies ar muļķi, tad, visticamāk, viņš dara to pašu…»
Ir cilvēki, kam patīk, ka viņus šādā veidā ekshibcionē. Kivičam varbūt patīk. Man tas šķiet nevajadzīgi.»
Vēl Gundars piebilst, ka inteliģence, iekšēja kultūra un smalkjūtība šobrīd nav cenā. Un ka interesēties par privātām lietām ir tāpat kā skatīties aktierim zem kostīma. «Zem kostīma nav jāskatās – ir jāuztver bilde kopumā. Lienot zem brunčiem, jūs neko vairāk neuzzināsiet.»
Tā, lūk!
Tulkotājs
Soņa… Ārēji Dievs viņu apveltījis, ar ko vien var apveltīt neglītu cilvēku. Galva kā Preževaļska zirgam… Krūtis nošļukušas, kājas resnas – it kā būtu aizlienētas no cita cilvēka komplekta, pēdu vietā ķepas. Kurpes mūžīgi nošķiebtas… Bet šajā nepievilcīgumā paslēpta dāsna dvēsele. Tas, kas šobrīd strauji pazīd no mūsu dzīves, ikdienas… Gundars šajā izrādē spēlē galveno – Soņas– lomu un nepasaka ne vārda…
Pēc izrādes braucu vilcienā uz mājām un lasīju programmiņu, kurā ir viss stāsts latviski. Stāsts par Soņu ir kā bilde, tas ievelk tevi iekšā. Tulkojis – Gundars Āboliņš…
Es zināju, ka viņš tulko literārus darbus. Bet kas par tekstu! Baltās skaudības it kā nemaz neesot, taču tajā brīdī es tiešām vēlējos būt kā viņš – tik viegli un atsperīgi rotaļāties ar vārdiem, ar teikumiem, niansēm, intonācijām, pauzēm, klusumu… Un, redz, tagad es viņam pašam varu pajautāt: kā tas tā sanācis – pa kuru laiku Gundars tulko?
«Pa naktīm ne, naktīs es parasti guļu. Tādas lietas man patīk darīt no rīta. Svaigāka galva.
Vispār es tulkošanu sāku ar Nabokova tekstu. Vēlāk ar citiem. Bet «Soņa»… Par «Soņas» tulkojumu varētu teikt, ka tas drīzāk ir atdzejojums. Tatjanas Tolstojas valoda ir tik sulīga, daudzslāņaina, ka piecpadsmit lappuses man prasīja daudz vairāk spēka un darba, un zināšanu, un meklējumu, nekā kad iztulkoju veselu grāmatu – Sorokina «Ledu». Sākumā bija doma, ka mēs izrādi spēlēsim latviešu valodā. Bet beigās mēs palikām pie varianta, lai izrāde skan oriģinālvalodā – krieviski, kas man šķiet ļoti labs risinājums, un cilvēki, kas nezina krievu valodu vai arī tik labi to nepārvalda, šo stāstu var izlasīt pilnā versijā latviešu valodā.
Es nepretendēju uz literāta statusu, bet centos izrādes materiālu izveidot tā, lai tekstu varētu stāstīt. Svarīgi, lai teksts guļ mutē. Tas ir tāpat kā labā intervijā: es lasu tekstu un dzirdu cilvēka balsi, intonāciju, kā viņš to pasaka. Tas nozīmē, ka šī saruna ir dzīva un pierakstīta ar cieņu pret abiem sarunas dalībniekiem.
Diemžēl tagad mēs tekstiem ļoti pavirši pieejam. Reizēm runājam kaut kādā valodā ar latviešu vārdiem, bet ne latviešu valodā. Man tomēr skolotāji ir iemācījuši dzimto valodu cienīt. Andra Gudrimoviča sestajā vidusskolā. Vācu valodas skolotājs Jānis Skuja, kuram visu mūžu esmu pateicīgs, – viņš man iedzina pašus pamatus – gramatiku. Ne mīlēt valodu, ne sajūsmināties, bet cienīt. Kad pēc daudziem gadiem es pie šīs valodas atgriezos, tikai tad es to novērtēju: redz, cik labi! Tāpēc man tik ļoti sāp, ka skolotāju mūsu dienās neciena visaugstākajā līmenī. Šodienas Dienā bija Lailas Pakalniņas komentārs, Ļoti rūgts un tāds… ļoti labs. Valsts vai tauta, vai kultūra, kura neciena skolotāju un neciena ārstu, tā tauta lemta iznīcībai. Un pie mums neciena vecus cilvēkus, skolotājus un ārstus. Gan viņus nostādot pazemojošā nabadzīgā situācijā, gan ar šausmīgu taisnības nesēja ambīciju viņus tiesājot par to, ka viņi kaut kā mēģina no šīs pazemojošās situācijas izlauzties. Tāds taisnības apoloģētika, kāda ir mums… tas pat vairs nav smieklīgi, tas ir nožēlojami,»Gundars ir kļuvis pavisam nopietns. Un pēc sekundes, norādot uz manu diktofonu, kuram deg sarkanā ieraksta lampiņa, strikti piebilst: «Šito gan tu neizdzēs!»
«Un tu ar to visu dzīvo, tev sāp?…» – uz mirkli esam pārgājuši uz «tu»…
«Es redzu, ka daudzi cilvēki ap mani iekšēji ir nelaimīgi. Viņi cenšas aiz pašlepnuma to neizrādīt, bet es jūtu, ka cilvēki ap mani ir tādi. Un man tas sāp un arī personiski aizskar.»
Jautāju par mammu. Vai viņa joprojām dzīvo Baronielas dzīvoklītī?
«Jā, turpat,» atbild Gundars. «Kādā neformālā pasākumā sagadījos kopā ar vienu ļoti augsti stāvošu Latvijas politiķi, kurš bija premjerministra statusā. Mums rokās bija pa konjaka glāzītei, kaut kā sākās runa par naudām, un viņš saka: «Kāda jēga gāzt naudu pensionāros – viņi taču visu naudu izčurā un izkakā!» Un šādi vārdi atskanēja no mūsu valsts premjerministra mutes.»
«Vai viņš arī par savu māti to padomāja?»
«Nezinu. Tāpēc es ļoti augstu novērtēju soli, ka Valdis Zatlers uz inaugurāciju uzaicināja savu pirmo skolotāju. Velta Polīte – es pat viņas vārdu esmu iemācījies! Viņa tieši pirms mums gāja sasveicināties ar jaunievēlēto Prezidentu, arī izstāvēja gandrīz četras stundas garo rindu. Tāpat kā brāļi Kokari…»
«Jūs ar Valdi esat pazīstami…»
«Es viņu ļoti sen zinu. Mēs neesam ģimenes draugi, bet viņš man ir neskaitāmais reizes palīdzējis ar padomu vai konsultāciju, vai vismaz ar interesi par maniem tuviniekiem, kas nonākuši slimnīcā. Savā laikā Varis Vētra, Harijs Spanovskis, Edžus Treimanis no 50. vidusskolas un Valdis spēlēja «Mazajos brāļos», un es gāju uz viņu ballēm… Vai tieši Valdim vajadzēja ieņemt Valsts prezidenta amatu, par to vēl arvien neesmu drošs. Es pat publiski paudu savu viedokli, ka domāju citādi. Bet par Valdi kā par nesavtīgu un godīgu cilvēku nekad neesmu šaubījies. Es vienkārši zinu, cik cilvēku viņš ir glābis, kad to nav darījusi valsts. Ne iepriekšējā, ne šī.»
«Un populārais teiciens: nesatraucies par to, kur tu neko nevari mainīt?…»
«Es jau nevaru mainīt valsts iekārtu vai Ministru kabinetu. To es nevaru. Bet es varu neļaut apmērdēt sevī kaut kādas cilvēciskas sajūtas, cilvēciskas vērtības. Un es negribētu, ka manos bērnos vai tuviniekos tā atmirst. To gan es varu ietekmēt. Kaut vai šaurā lokā, kaut vai pa drusciņai. Es nevaru ne atļaut, ne neatļaut būvēt koncertzāli uz dambja, kas tam nav paredzēts. Bet es varu runāt par to, lai cilvēki sāktu domāt ar veselo saprātu – par visu ko, arī šajā aspektā.
Klau! Pasūtam vēl divas tādas pašas kafijas? Vienkāršas kafijas ar vienkāršu pienu? Kā es saku: kafiju vulgaris… Man ļoti patīk šis termins. «Divas kafijas vulgaris.» (Gundars īpaši teatrāli izrunā pēdējo vārdu.) Šeit kafejnīcā strādāja kāda jauna meitene, un viņa no manis sacītā samulsa, aizskrēja pie bārmeņa: „Āboliņš pasūtīja divas kafijas vulgaris… Ko man tagad darīt?! Tu zini, kas tas ir?» Bārmenis saka: zinu. Latīniski vulgaris nozīmē – parastā»
Kaut kas tomēr privāts
Āboliņu piemīt dažādas dīvainības. Savulaik viņš, uzkāpdams Tautas frontes 1. kongresa tribīnē, parodēja Brežņevu un tādā veidā gandrīz nojauca valstī sākušos demokrātiskos procesus. Tāpat viņš joprojām brīnās, kāpēc Nacionālajā un Dailes teātrī cilvēki, izrādes starpbrīdī iznākuši no skatītāju zāles, sāk staigāt pa riņķi. Savukārt, kad Gundars dodas viesizrādēs vai strādāt aiz Latvijas robežām, viņš vadā līdzi savu lina palagu un dūnu spilvenu, jo citādi uz viesnīcu poroloniem nevarot izgulēties. Un arī tas, ka Gundars braukā ar volgu, šķiet neikdienišķi.
«Vai tiešām joprojām volga vai tomēr kas cits?»
«Man piemīt krupja komplekss. Iestudējumā «Vējš vītolos» esmu spēlējis krupi, un viņš, kā ierauga jaunu mašīnu, tā viņam vajag! Man arī tās ir vairākas. Stāv dažādās vietās. Bet man ļoti patīk vecas mašīnas. Vēlams līdz deviņdesmitajam gadam. Jaunākas ne.»
Bilstu, ka tad jau es varētu viņam atdāvināt savu Volvo.
«Man jau ir. Draudzenei – divsimt četrdesmit ceturtais. Septiņdesmit trešā gada. Ar labu motoru. Nū-ū-ū, bet tas korpuss… Sarūsējis. Un kāds jums ir?»
«Arī pikaps. Ar sešpadsmit vārstiem…»
«Labs. Nav kur likt, ja?»
«Man kā ar vecu zirgu. Nespēju aizvest uz šrotu.»
«Tā ir. Es arī nespēju. Man tādas mašīnas jau ir piecas. Nomenklatūras darbinieku volga, balta – tai laikā tādas bija Tautas māksliniekiem, profesoriem un partijniekiem. Labā stāvoklī, un es ar viņu ļoti labi saprotos, svētdienā uz jūrmalu aizbraucu. Turklāt, ja kaut kas smags jāved, tajā var daudz ielikt. Vēl man ir sešdesmit trešā gada bobiks. Celmus no meža un būvgružus aizvest – tas iet un klausa. Neaizvietojams palīgs. Kā zemniekam ir traktors, man – bobiks. Tad man ir Peugeot, no kura grūti šķirties, jo esmu nopircis pats par savu naudu un izmaksājis līzingu. Tagad tai mašīnai nav cenas. Taču man tā ir vērtība, un es arī nevaru vienkārši atdot šrotā par piecsimt latiem. Jo zinu, ka par tādu summu citu tik labu mašīnu nekur nenopirkšu. Varbūt kādam labam cilvēkam vajadzēs – varēšu atdot tālāk. Bet nevis «kaut kam», bet – kādam cilvēkam. Vēl man ir Volvo S70, desmit gadus veca. Un tad man ir vēl viens bobiks, sešdesmit septītā gada, kurš ir izjauktā veidā, bet oriģināls. Tikai meistars nozudis kā žīds pa Miķeļiem un iekavējusies restaurācija. Vēl man ir daži motorolleri. Tūkstoš deviņsimt sešdesmitā gada Vjatka, vecā cūka. Un Vespa – stilīgs un klasisks motorollers.
Vispār man patīk ķimerēties ar rokām. Agrāk žiguli esmu izjaucis un salicis.
Bet varbūt par to nevajag rakstīt. Jo… vai tas ir tik būtiski, mašīnas?…
Agrāk, kad visiem sapnis bija limuzīns Jāņu nakts krāsā, mašīna kļuva par pilnīgi kulta lietu vai mērķi dzīvē. Tad gan varēja saprast tos večus, kas beidzot tikuši pie zapiņa vai žiguļa, savam autiņam pirka vairāk aksesuāru nekā sievai. Gan jau arī tādas scēnas bija… Bet tagad tā mašīna ir vienkārši tačka. «Kāda tev tačka?» cits citam vaicā. Bundža, kuru nav problēmas dabūt un no kuras nav žēl šķirties. Kaut gan… tādu ārišķību transporta līdzekļu iegādē kā pie mums var tikai pameklēt. Nu, ko jūs varat domāt par cilvēku, kas pa Rīgas ielām brauc hammerā? Būtībā tas ir tanks, mašīna ar mazām šaujamlūkām gar sāniem. Pa Rīgas ielām var arī bez hammera izbraukt, bet viņam, lūk, VAJAG demonstrēt savu attieksmi pret citiem! Es piemēram, pazīstu ļoti turīgu cilvēku Turīnā (domāju, ka viņu īpašumi arī mērāmi miljonos…). Tāds Ferrero kungs, lielas auditorfirmas īpašnieks – viņš diendienā uz darbu brauc ar Vespa, motorolleri. Uzvalciņā, ar smuku ādas portfelīti bagāžniekā. Mums līdz viņa līmenim vēl – ai, ai – cik tālu!»














































































