Santa.lv
Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam 2026. gadam!
ABONĒT! ABONĒT!
  • 30.12.2009
  • «Ļau­jiet man, lū­dzu, strā­dāt…»

    Šo­va­sar ak­tie­ris, ra­di­ocil­vēks, TV «Spi­co tri­ku» meis­tars un sa­vie­sī­gu va­ka­ru va­dī­tājs GUN­DARS ĀBO­LIŅŠ ne­ko nav da­rī­jis. Pēc tra­kā skrē­jie­na ga­da ga­ru­mā gri­bē­jies vien­kār­ši at­vilkt el­pu. Tā­pēc viņš pļā­vis zā­li.

    «Ļau­jiet man, lū­dzu, strā­dāt…»

     

    Šo­va­sar ak­tie­ris, ra­di­ocil­vēks, TV «Spi­co tri­ku» meis­tars un sa­vie­sī­gu va­ka­ru va­dī­tājs GUN­DARS ĀBO­LIŅŠ ne­ko nav da­rī­jis. Pēc tra­kā skrē­jie­na ga­da ga­ru­mā gri­bē­jies vien­kār­ši at­vilkt el­pu. Tā­pēc viņš pļā­vis zā­li.

     

    Ar Gun­da­ru ma­ni sais­ta īpat­nē­ja ķer­me­nis­ki sa­jū­ta. Jā, jā – ķer­me­nis­ka. Žur­nā­lam IE­VA «Kaļ­ķa vār­tos» pirms vai­rā­kiem ga­diem bi­ja dzim­ša­nas die­na, un pa­sā­ku­mu va­dī­ja Gun­dars Ābo­liņš. IE­VAI ir arī skais­ta tra­dī­ci­ja: kat­rā tā­dā ko­pā sa­nāk­ša­nas rei­zē de­be­sīs tiek pa­lais­ti bal­ti ba­lo­ni. To­reiz mēs pul­cē­jā­mies ār­ā uz te­ra­ses, arī es ar sa­vu ba­lo­ni­ņu stei­dzos ie­ņemt vie­tu starp pā­rē­jām IE­VAS mei­te­nēm un vie­siem. Gun­dars tur­pat vien stā­vē­ja, un pēk­šņi man li­kās, ka viņš it kā sa­rau­jas, no­ro­be­žo­jas… Priekš­ā stik­la sie­na! Gun­dars pa­slē­pās aiz ne­re­dza­ma ku­po­la. Klu­sī­bā pie se­vis no­smē­jos: acīm­re­dzot rūg­ta pie­re­dze… Kā jau vieg­li ie­rei­bu­šas sie­vie­tes šā­dos tu­si­ņos – me­tas vir­sū dār­ga­jam māk­sli­nie­kam, ķer vi­ņu zem ro­kas un cen­šas diez kur ie­vilkt… Man gan ne­bi­ja tā­da no­do­ma – pil­nī­gi un ga­lī­gi, ta­ču at­grū­ša­nos es iz­ju­tu gan… Ap­mē­ra tā: «Lie­ciet ma­ni mie­rā. Es da­ru sa­vu dar­bu, la­bi?!»

     Kad to ta­gad stās­tu Gun­da­ram, viņš ne­iz­ska­tās sa­mul­sis. «Drus­ciņ zi­nā­ma dis­tan­ce ir jā­ie­tur. Vis­la­bāk, ja tā nav uz­krī­to­ša,» viņš pa­smai­da. Un tur­pi­na: «Vie­nu ot­ru rei­zi cil­vēks bal­lī­tē tie­šām ir var­būt vai­rāk ie­dzē­ris, vi­ņam gri­bas pār­ņemt va­dī­bas gro­žus, un tad tu veik­li kā zivs – ap­met cil­pu un no­rau­jies no vi­ņa āķa. Jo ir tā­di, kas šā­dos pa­sā­ku­mos nāk klāt un uz­ska­ta, ka vi­ņam ir tie­sī­bas ar te­vi ru­nāt par vi­su un tev ir pie­nā­kums uz vi­su vi­ņam at­bil­dēt. Viņš pil­nī­gi ne­aug­lī­gi aiz­ņem ta­vu lai­ku, un no tā cieš pā­rē­jie pa­sā­ku­ma vie­si – tu ne­va­ri to lai­ku vel­tīt vi­ņiem. Līdz­īgi ga­dās arī uz ie­las pil­sē­tā… Ne­vis uba­dziņš vai grūt­die­nis, bet rik­tīgs pļē­gurs, ku­ram va­jag uz­lā­pī­ties un kurš tē­lo na­ba­gu, ie­rau­ga ma­ni, sa­gai­da at­tie­cī­gu brī­di un tad at­skan skaļš: «Māk­sli­niek!» Lai vi­si dzird un pie­vērš uz­ma­nī­bu… «Es tik­ko no cie­tu­ma es­mu iz­nā­cis… Man ti­kai au­to­bu­sa bi­ļe­tei, līdz Baus­kai… Es šņa­bi ne­pir­kšu, es mai­zī­ti… Vai jūs man ne­ie­do­tu?…» Bet tā, lai uz­reiz ir pub­li­ka ie­sais­tī­ta, jo – kā tas iz­ska­tī­sies, ja māk­sli­nieks at­teiks. Un es vi­ņam ar mie­rī­gu sir­di at­sa­ku. Bez ma­zā­kā sirds­ap­zi­ņas pār­me­tu­ma.

    Es ļo­ti lab­prāt ie­me­tu nau­di­ņu mu­zi­kan­tiem, kas spē­lē uz ie­lām – vi­ņi to­mēr kaut ko da­ra. Pro­tams, ne tam, kas vien­kār­ši ļu­ri­na, bet pa­tie­šām spē­lē. Es ar prie­ku ie­do­du la­ti­ņu tan­tu­kam. Pat ja vi­ņai va­jag vie­nam ma­zam šņa­bī­tim va­ka­rā, bet es re­dzu, ka tās pu­ķī­tes, ko vi­ņa tir­go, ir ne­vis ka­pos no­zag­tas, bet sa­plūk­tas pļa­vā… To jau var pa­ma­nīt, ja ie­ska­tās. Vi­ņa vis­maz no rī­ta ir cē­lu­sies, cen­tu­sies…»

    Sa­ku, ka Gun­dars dzī­vi tver ļo­ti no­piet­ni.

    «Jā. Cen­šos vieg­li, bet no­piet­ni tvert. No­piet­ni – tas ne­no­zī­mē sma­gi un drū­mi. No­piet­ni no­zī­mē – pēc ie­spē­jas pre­cī­zāk.»

    Tā nu tas ir. Ne­es­mu tī­ne pus­au­ga ga­dos, kas kris­tu ģī­bo­nī no el­kiem, un arī Gun­dars nav cil­vēks, kam par kat­ru ce­nu va­ja­dzē­tu un gri­bē­tos zī­mē­ties pre­ses sle­jās. Ko mēs te vis­pār abi da­rām?! Kā­pēc es­mu vi­ņu uz­ai­ci­nā­ju­si uz šo sa­ru­nu «Osi­ri­sā», un kā­pēc viņš ir pie­kri­tis? Man nav ar­gu­men­tu un vi­ņam – arī ne. Vien­kār­ši… man Gun­dars pa­tīk kā cil­vēks. Ne tā­pēc, ka ak­tie­ris vai spožs ska­tu­ves māk­sli­nieks, god­al­gots un ska­tī­tā­ju at­zīts, bet tā­pēc, ka šķiet tāds – pa­ma­tīgs. Viņš nav pus­ko­ka lē­cējs, tin­gen­tan­ga­ļu tai­sī­tājs. Lai ko viņš da­rī­tu, vi­sā vi­ņam va­jag jē­gu. Gun­dars kād­reiz ir tei­cis, ka vi­ņa pro­fe­si­jā jē­ga ir sva­rī­gā­ka par nau­du.

    «Čau! Es­mu aiz­ņē­mis ta­vu vie­tu. Pie­dod!» Gun­dars pēk­šķi kā­dam sa­ka. Pa­grie­žos un re­dzu: man aiz mu­gu­ras stāv Vilipsōns. Tas pats ķe­ce­rī­gais māk­sli­nieks, ku­ra uz­vār­du rak­sta ar ga­ro o. 

    «Ne­kas,» viņš it kā, starp ci­tu, iz­met un aiziet. Bet Gun­dars pa­skaid­ro: «Vi­ņam te ir bi­rojs. Rei­zēm mēs ap­ru­nā­ja­mies. Ļo­ti pa­tī­kams cil­vēks. «Osi­ri­sā» vi­si zi­na, ka tās di­vas vie­ti­ņas pie bā­ra ir mums ar Vilipsōnu. Viņš te, pro­tams, ir des­mit rei­žu bie­žāk un re­gu­lā­rāk ne­kā es. Bet man arī ļo­ti pa­tīk. Ne­vie­nā ci­tā Rī­gas ka­fej­nī­cā ne­jū­tos tik la­bi kā šeit. Te ir veik­smīgs ap­vie­no­jums: gan in­ter­jers ma­nai gau­mei at­bil­stošs, gan arī aura, gai­sot­ne. Jo de­viņ­des­mit de­vi­ņiem pro­cen­tiem Rī­gas ka­fej­nī­cu ir iz­do­māts in­ter­jers, nau­da iz­tē­rē­ta – bet ne­kā­das gai­sot­nes. Ār­ze­mēs ir ot­rā­di: ka­fej­nī­cās ir gai­sot­ne, bet in­ter­jers – nu tā.»

    Vārds pa vār­dam, un esam no­nā­ku­ši līdz pir­ma­jai tē­mai – vil­ša­nās.

     

    Ne­pie­pil­dī­tās ce­rī­bas

    «Es arī, ejot uz iz­rā­di vai kon­cer­tu, vai fil­mu, kād­reiz mē­ģi­nu ne­do­māt, ko tur re­dzē­šu. Ir la­bi, ka ie­priekš ap­zi­nā­ti no­ro­be­žo­jies no in­for­mā­ci­jas, ka «tas ir kas ko­lo­sāls», «to ir vērts re­dzēt», «tik ģe­ni­āls, un uz to ne­kad ne­var da­būt bi­ļe­tes!»… Ja tu ej ar šā­du sa­jū­tu – vien­al­ga, uz ko –, tu vairs ne­esi at­vērts. Tu ska­ties ar pre­ten­ci­ozi­tā­ti uz ģe­ni­ali­tā­ti un pēc brī­ža ne­va­ri sa­prast – nu, kur tad ir tas ģe­ni­ālais?! Tu vairs ne­esi at­brī­vots un ne­uz­ver vi­su, kas māk­slas dar­bā ir. Tā­pēc man ta­gad ļo­ti grū­ti spē­lēt iz­rā­di «So­ņa» Rī­gā. «Tā ir tā iz­rā­de, kas bi­ju­si ār­ze­mēs, kas gu­vu­si pa­nā­ku­mus, un So­mi­jas pre­zi­den­te to ir ska­tī­ju­sies un ap­rau­dā­ju­sies…» –

     Cau­ri! Ar šā­du ba­gā­žu cil­vēks ir ap­za­dzis se­vi par sep­tiņ­des­mit piec­iem pro­cen­tiem, jau ie­nā­kot pa te­āt­ra dur­vīm!

     Uz iz­rā­di jā­nāk kā bal­tai la­pai. Būt ga­ta­vam vien­kār­ši uz pār­stei­gu­mu. Tad ne­būs vil­ša­nās. Vai arī būs ļo­ti ma­za ie­spē­ja vil­ties.»

    Glu­ži kā uz šo sa­ru­nu, klu­sī­bā no­do­mā­ju… Jo ie­priekš es par Gun­da­ru ne­ko ne­zi­nu. Vie­nī­gi to, ka viņš ir pra­sīgs sa­run­biedrs. Bet Gun­dars ša­jā brī­dī at­kal at­ver apaļ­u me­tā­la kār­bi­ņu, iz­ņem mit­rās, ne­kal­tē­tās ta­ba­kas ga­ba­li­ņu un aiz­liek aiz lū­pas. Ne­vie­nam ne­trau­cē­jot.

     «Sa­kiet, par ko jums ir prieks un kas ra­da po­zi­tī­vas emo­ci­jas? At­skai­tot zā­les pļau­ša­nu, ve­cu avī­žu la­sī­ša­nu pie krāsns un de­dzi­nā­ša­nu Gar­cie­ma va­sa­ras mā­jā, ne­stei­dzī­gu pē­rie­nu īs­tā pir­ti­ņā un ro­sī­ša­nos vir­tu­vē…»

    «Bez sa­va ga­la vi­sā­du sī­ku prie­ku!» – Gun­da­ra acis sil­ti ie­mir­dzas. «Katrs var at­rast, par ko prie­cā­ties. Nu­pat di­vas die­nas bi­ju Vī­nē. Mēs ie­ska­ņo­jām pa­gā­ju­ša­jā ga­dā uz­ņem­to spēl­fil­mu Mid­sum­mer Mad­ness – lat­vis­ki lai­kam būs «Jā­ņu­nakts». Ir tāds starp­tau­tisks pro­jekts, ko­mē­di­ja, ku­ru uz­ņem Aus­tri­ja un Liel­bri­tā­ni­ja un drus­ciņ Lat­vi­ja arī, kā ga­da īsā­ka­jā nak­tī Lat­vi­jā sa­tie­kas vis­da­žā­dā­kie ār­zem­nie­ki – ja­pā­nis no Ķī­nas, an­gļu ugun­sdzē­sē­ji, vā­cu biz­nes­me­ņi, spā­ņu dzej­nie­ce ar «mie­sas­sar­gu»… Es es­mu tak­sists Os­kars, kas pie­pel­nās, lid­os­tā co­pē­dams ār­zem­nie­kus. Viņš aiz­rau­jas ar ro­ken­ro­lu, vi­sus pa­zīst, vi­sur sa­vi ga­li – tāds la­bes­tīgs cil­vēks, un nu viņš grib pa­lī­dzēt ame­ri­kā­nim, kas šeit ir pir­mo­reiz un mek­lē sa­vu pus­mā­su. Vī­nē pa­ma­tī­gi strā­dā­jām, un tur es sa­sta­pos ar dub­lā­žas re­ži­so­ru, kas ir arī lie­lisks di­alo­gu au­tors. Tāds Eriks Pa­ul­sens. Ko­lo­sā­li! Tu jū­ti, ka tas ir pro­fe­si­onā­lis. To­le­rants, smalk­jū­tīgs, ta­jā pa­šā lai­kā ļo­ti pre­cīzs un pra­sīgs cil­vēks Pie­mē­ram, viņš ir vā­cu va­lo­dā sin­hro­ni­zē­jis «Šin­dle­ra sa­rak­stu» – ar tā­da lī­me­ņa ki­no Pa­ul­sens strā­dā. Tā vis­pār bi­ja bai­gā veik­sme, ka mū­su ce­ļi va­rē­ja sa­tik­ties. Ar kā­du prie­ku es dar­bo­jos! Cil­vēks no ma­nis bi­ja pa­nā­cis tā­du ga­ta­vī­bu da­rīt vi­su – ti­kai pa­pra­si, es vi­su! Bi­ju iz­žmiegts kā švam­me, bet – prie­cīgs. Ka bei­dzot no ma­nis gai­da mak­si­mā­lu pro­fe­si­onā­lu at­de­vi, un, ja ir kā­da veik­sme, viņš spēj to pa­ma­nīt un no­vēr­tēt. Tas re­ti ga­dās.

    Kad darbs pie fil­mas bei­dzās, tei­cu: gu­lēt iet es ne­va­ru, šņa­bi dzert arī ne­gri­bas – karsts, la­bāk no­kāp­šu le­jā kaut kur past­ai­gā­ties. Tā klen­de­rē­jot aiz­klī­du līdz pil­sē­tas cen­tram. Tur pie rāts­lau­ku­ma no­tiek fes­ti­vāls: uz zi­lā ek­rā­na la­bā kva­li­tā­tē, ar la­bu ska­ņu rā­da kon­cer­tus, fil­mas, ope­ru ie­stu­dē­ju­mus. To­brīd rā­dī­ja Mad­ri­des Te­at­ro Re­al ie­stu­dē­ju­mā Pu­čī­ni «Bo­hē­mu». Kā­jās stā­vot, no­ska­tī­jos vi­sus četr­us cē­lie­nus no sā­ku­ma līdz bei­gām. No­nsto­pā. Ar gan­da­rī­ju­mu un kai­fu. Rāts­lau­ku­mā bi­ja tūk­sto­šiem cil­vē­ku. Vī­nē ir arī ope­ra dzī­va­jā, bet vi­ņi ska­tās tur. Sēž, un, līdz­īgi kā pie mums Dzies­mu svēt­kos, vi­su lai­ku plūst tev pār­i ēdie­na smar­žu un garš­u gam­ma. Ti­kai tur ir ne­vis sa­skā­bē­tas ga­ļas, bet pa­tī­ka­ma Aus­tru­mu vir­tu­ve… Tu ska­ties «Bo­hē­mu» lie­lis­ku ak­tie­ru iz­pil­dī­ju­mā un sce­no­grā­fi­jā, bau­di un – par vel­ti!

    Tā­pēc žēl, ka mums te vi­si pa­sā­ku­mi iz­vei­do­ju­šies par diez­gan pri­mi­tī­vu nau­das kā­ša­nu. Ne­kur ne­drīkst ie­braukt, kā pa­grie­zies – tā mak­sā, stāv­vie­ta mak­sā, katrs dzē­riens ne­nor­mā­li uz­ce­nots, pa­sā­ku­mam kva­li­tā­tes ne­kā­das, ka tik sa­nāk cil­vē­ki. Iz­met ēs­mu – kā­du māk­slas dar­bu un tad tik kāš nau­du. Man bi­ja žēl, ka ne­va­rē­ju pa­spēt, bet šo­va­sar vai­rā­kās Lat­vi­jas pil­sē­tās no­ti­ka starp­tau­tis­kais ko­ru dzie­dā­ša­nas fes­ti­vāls un kon­kurss «Mū­zi­kas ie­dves­mas lauks». Tur es bū­tu gri­bē­jis būt klāt. Tas man li­kās ar mū­su ko­mer­ci­jas su­ro­gā­tu vēl ne­sa­bo­jāts pa­sā­kums. Tam bi­ja sa­va ide­ja, savs vēs­tī­jums, kā­pēc vi­ņi to da­ra. Ci­ta gai­sot­ne, ci­ta garš­a, ci­ta kva­li­tā­te. Tur or­ga­ni­za­to­riem pri­mā­rais ne­bi­ja no­kāst nau­du no cil­vē­kiem.

    Bet nau­da daudz ko sa­bo­jā. (Kad Gun­dars pa­sa­ka šo frā­zi, at­ce­ros, ka ko līdz­īgi kā­dā in­ter­vi­jā tei­ca arī vi­ņa mam­ma Sin­ga, ak­tri­se Ve­ra Sin­ga­jev­ska…) Ne­zi­nu ne­vie­nu cil­vē­ku, kas bū­tu bi­jis kaut cik ap­mie­ri­nāts ar «Dā­va­nu mūs­die­nu sie­vie­tei», ko šo­va­sar dau­dzās brīv­da­bas es­trā­dēs rā­dī­ja. To­ties es­mu sa­ti­cis ne­skai­tā­mus cil­vē­kus, kas šķen­dē­jas, ka tā nu ir ak­tie­ru pro­fe­si­jas de­gra­dā­ci­ja. Kā­pēc ak­tie­riem nav ne­kā­das paš­kri­ti­kas, ku­rā pa­sā­ku­mā vi­ņi pie­da­lās, ku­rā ne?! Un jau ku­ru rei­zi. Ani­tens un vi­ņa kom­pā­ni­ja or­ga­ni­zē. Arī ra­fi­nēts pie­gā­jiens! Pa­ņem ie­vē­ro­ja­mus vār­dus: Pa­ula mū­zi­ka, Ol­ga Dre­ģe pie­da­lās, un uz­tai­sa die­zin ko. Ta­jā pa­šā lai­kā dī­vai­ni… Cil­vē­ki iet un ska­tās.»  

     

    Vies­iz­rā­des un tēvs

    Dau­dzi, arī Ve­ra Sin­ga­jev­ska, sa­ka: vi­ņas ve­cā­kais dēls Gun­dars līdz­inās sa­vam tē­vam, ak­tie­rim Tā­li­val­dim Ābo­li­ņam. Straujš kā vē­ja brāz­ma, un tās mel­nās acis. Kad va­ja­dzē­ja kā­dam pa­lī­dzēt, Tā­lis, kā Gun­da­ra tē­vu vi­si sau­ca, bi­ja ab­so­lū­ti ne­sa­vtīgs cil­vēks. Kaut gan rak­stu­riņš… tāds pa­smags.

    Kad Gun­da­ram bi­ja trīs­des­mit viens gads, Tā­lis šo pa­sau­li at­stā­ja. Ta­gad Gun­dars Cī­ri­hē spē­lē iz­rā­di «Tē­vi», ku­rā ir epi­zo­de slim­nī­cas pa­lā­tā…

    «Kat­ram cil­vē­kam ir tēvs. Bez tē­va ša­jā pa­sau­lē ne­viens nav ra­dies. Vie­nī­gi Jau­na­va Ma­ri­ja kļu­va grū­ta bez tie­šas tē­va klāt­būt­nes. Un to­mēr ar klāt­būt­ni, jo tēvs bi­ja CITS.

    «Tē­vi»… Iz­rā­di ir grū­ti iz­stās­tīt. Es ne­pro­tu. Ta­jā pil­nī­gi viss bal­stās uz re­āliem no­ti­ku­miem starp tē­vu un dē­lu. Vi­sa iz­rā­de. Trīs stun­du ga­ru­mā ar trim ak­tie­riem. Kat­ram ir savs tēvs un sa­vi pie­dzī­vo­ju­mi. Daž­kārt tie ir ļo­ti līdz­īgi un daž­kārt ļo­ti at­šķi­rī­gi, jo mēs nā­kam no trim pil­nī­gi da­žā­dām ģi­me­nēm, trim da­žā­dām val­stīm un tau­tī­bām. Gē­nu man­to­jums mums ir da­žāds. Un ir arī kaut kas ko­pīgs vi­siem.

    Tē­vi un dē­li… Ķī­mis­kais sa­stāvs šīm at­tie­cī­bām ir ļo­ti sa­rež­ģīts. Kaut kas mis­tisks. Bet vi­su, ko mēs gri­bē­jām par šo lie­tu teikt, esam pa­tei­ku­ši ar iz­rā­di. Tad bū­tu jā­redz pa­ti iz­rā­de.

     Es lab­prāt gri­bē­tu to šeit no­spē­lēt. Ta­ču «Tē­vi» ir Švei­ces te­āt­ra īpa­šums, sā­kot no ju­ri­dis­kām ni­an­sēm un bei­dzot ar ma­te­ri­āli prak­tis­ka­jām – de­ko­rā­ci­jām, pa­rū­kām un tā tā­lāk. Bet at­vest iz­rā­di šurp – tas bū­tu ļo­ti dārgs prieks.»

    «Tad ne­kā,» no­pū­šos. «Par «Tē­viem» tik vien zi­nām, cik iz­la­sām, ko Nau­ma­nis Die­nā uz­rak­stī­jis…»

     «Tā nu glu­ži nav,» Gun­dars ie­bilst. «Šo­brīd ne. Bet var­būt tāds brī­dis pie­nāks. Zaļ­ķal­na cū­ku arī vi­sas pa­sau­les cil­vē­ki nav re­dzē­ju­ši. Bet, kam in­te­re­sē, tie ir at­ra­du­ši ie­spē­ju cū­ku ap­ska­tīt.»

    «Ta­gad iz­cir­tī­šot ak­me­nī un skul­ptū­ru no­vie­to­šot pie ie­ejas Cen­trāl­tir­gū.»

    «Tur, kur sā­kot­nē­ji bi­ja pa­re­dzēts…»

    «Ti­kai trīs rei­zes ma­zā­ku…»

     «Nu ne­kas. Gan jau arī to ap­rak­stīs ar uz­rak­stiem…» Gun­tars no­sa­ka un vēl­reiz at­kār­to, ka ie­spē­jas ir. «Diez­gan daudz cil­vē­ku ap­vie­no pa­tī­ka­mo ar liet­de­rī­go: brauc uz Švei­ci slē­pot, ie­rē­ķi­na vie­nu die­nu il­gāk un no­ska­tās iz­rā­di. Bi­ja tā­di, kas ie­ra­dās vien­kār­ši cie­mos. Iz­gul­dī­ju vi­ņus pie se­vis sa­vā ma­za­jā dzī­vok­lī­tī uz grī­das, uz mat­ra­čiem, un pēc iz­rā­des ot­rā vi­ņi de­vās at­pa­kaļ.

     Pro­blē­ma no­pirkt lid­ma­šī­nas bi­ļe­ti ta­gad nav. Pro­tams, tas ko­pā vei­do zi­nā­mu nau­das sum­mu un ne vi­si var at­ļau­ties…»

    Pēk­šņi mū­su tēr­zē­ša­nu pār­trauc mo­bi­lā tele­fo­na zvans, kas ie­dzie­das Gun­da­ra ja­kas ka­ba­tā. 

    «Pirm­die­na ir bi­ro­ju die­na,» viņš stei­dzas pa­skaid­rot. Var­būt tā­pēc, ka dau­dziem jau ir zi­nā­ma Gun­da­ra me­žo­nī­gā cem­me par mo­bi­la­jiem, kas ie­zva­nās iz­rā­des lai­kā un se­ko klu­si čuk­sti: «Ne­va­ru paš­laik ru­nāt… Es­mu te­āt­rī…» Bļā­viens! Gun­dars ir drau­dē­jis: ja nā­kam­reiz ko tā­du iz­dzir­dēs, viņš pār­trauks iz­rā­di, pie­nāks čuk­stē­tā­jam klāt, pa­ņems aiz čup­ra un pa­teiks acīs: «Ne­kad uz te­āt­ri vairs ne­nāc!»

    Bet es šo­dien ne­es­mu tik ne­ie­cie­tī­gi no­ska­ņo­ta, tā­pēc lie­tiš­ķi vai­cā­ju:

    «Kas no­ti­cis?»

    «Bi­ro­ja die­na. Lie­tas, ko pa ne­dē­ļu ne­iz­da­ru, jo nav lai­ka, kār­to­ju pirm­die­nā. Tā­pēc tele­fons ir jā­ceļ. Tur jā­ie­iet, tur jā­sa­mak­sā rē­ķins, tas jā­aiz­ved… Ci­tās die­nās no rī­tiem ir mē­ģi­nā­ju­mi, va­ka­ros iz­rā­des, tad ne­sa­nāk, bet pirm­die­na te­āt­rim ir brīv­die­na.»

    Jau­tā­ju, vai iz­klai­des biz­ness – vi­ņa iz­vei­do­tā pro­du­cen­tu gru­pa aCan­thus jau nav pār­do­ta? 

    «Nē, pār­do­ta nav – ir at­do­ta.

    Pirm­kārt, tas bi­ja darbs, kurš ti­ka sa­kār­tots uz uz­ņē­mēj­dar­bī­bas pa­ma­tiem, bet šov­biz­ne­sā tā­da mē­ro­ga pa­sā­ku­mus par biz­ne­su no­saukt grū­ti. Kur­ku­ļus par var­dēm arī vēl ne­sa­uc!

    Otr­kārt, kad pēc pa­sā­ku­mu va­dī­ša­nas un or­ga­ni­zē­ša­nas bi­ja pie­pra­sī­jums, es arī lab­prāt to da­rī­ju. Man tas sa­gā­dā­ja sa­vu prie­ku, un, pro­tams, arī nau­du ar to va­rē­ja no­pel­nīt. Bet, kā sa­ka, es pie­tie­ka­mi il­gi es­mu to da­rī­jis, un kaut kas dzī­vē jā­mai­na. Ma­ni tas vairs ne­vi­li­na. Ga­lu ga­lā man drīz būs piec­des­mit ga­du, – un cik tad il­gi stai­gā­šu, iz­klai­dē­dams pub­li­ku? Kād­reiz es vēl to da­ru, kad pa­lūdz zi­nā­mi cil­vē­ki. Bet ta­gad to­mēr pa­tu­ru pri­vi­lē­ģi­ju iz­vē­lē­ties, kur es gri­bē­tu un kur es ne­gri­bē­tu pie­da­lī­ties.»

    «Un ko gri­bē­tos vī­rie­tim piec­des­mit ga­dos? Stai­gāt pa ska­tu­vi?»

    «Stā­vēt uz ska­tu­ves! Lai nav daudz jā­stai­gā! Vai vēl la­bāk sē­dēt un vē­lāk gu­lēt uz ska­tu­ves. Tē­vu «Zel­ta zir­gā» es va­rē­tu no­spē­lēt, kurš pir­ma­jā cē­lie­nā no­mirst. «Ko nie­ko­jies un mul­di, dur­vis cie­ši aiz­bul­tē­tas…» – pirm­ā aina bei­dzas, un po­sies uz mā­jām!

    Bet, ja no­piet­ni… Te­āt­ris ir pro­fe­si­ja, ko es lab­prā­tī­gi iz­vē­lē­jos. Es gūs­tu no tās kai­fu un arī sa­ņe­mu – nu jau va­rē­tu teikt – daudz­maz ko­rek­tu al­gu. Un to es arī gri­bu da­rīt. Bet es ne­va­ru vi­su lai­ku strā­dāt div­pa­dsmit stun­das die­nā. Pa­sā­ku­mi, ra­di­o, iz­klai­des spē­les tele­vī­zi­jā, kon­cer­ti­ņi…Cik tad to var tu­rēt?! Es ne­gri­bu tik daudz strā­dāt. Un arī ne­va­jag tik daudz strā­dāt. Kā Ņi­ki­ta Mi­hal­kovs pirms kā­da lai­ka par se­vi tei­ca: trīs­des­mit ga­dus es­mu strā­dā­jis uz sa­vu vār­du, un ta­gad vārds lai drus­ku past­rā­dā uz ma­ni!

    «Un il­gi tāds no­ska­ņo­jums, pār­lie­cī­ba?»

    «Nē. Bet cil­vē­kiem ar ve­cu­ma ie­stā­ša­nos mai­nās arī do­mas un no­jē­ga par to, ko viņš da­ra un kā­pēc viņš da­ra. Tā tā­da fi­lo­zo­fis­ka tē­ma. Mēs va­rē­tu ne­dē­ļu par to ru­nāt.»

    «Da­ži pie šā­da se­ci­nā­ju­ma no­nāk da­bī­gi, bet lie­liem pār­dzī­vo­ju­miem. Tie esot lai­mī­gie…»

     «Nu tad jau man ir ie­mesls se­vi par drus­ciņ lai­mī­gu uz­ska­tīt. Es tā ce­ru. Man nav ie­mes­la būt ne­lai­mī­gam vai par kaut ko dik­ti sū­dzē­ties.»

     

    Ta­bu zo­na

    Šķir­stu Gun­na­ra Trei­ma­ņa grā­ma­tu par Sin­gu un uz­du­ros kā­zu fo­to­grā­fi­jai. 1959. gads. Ve­ra Sin­ga­jev­ska un Tā­li­val­dis Ābo­liņš. Ak­tri­se at­ce­ras, ka vi­ņas lī­gav­klei­tas apakš­svār­kus to­dien glu­di­nā­ju­si Vel­ti­ņa – ba­le­ta prī­ma Vel­ta Vil­ci­ņa. Tie ti­ka stēr­ķe­lē­ti, un glu­dek­lis li­pa klāt. Bet Tā­lim sa­vā kā­zu die­nā vēl bi­ja jā­spē­lē iz­rā­dē «Nul­le uz­ve­dī­bā» gal­ve­nā lo­ma. Sin­ga at­ce­ras, ka līdz­īgi gā­jis arī Gun­da­ram. Vi­ņam sa­vā kā­zu die­nā bi­jis jā­pie­da­lās kau­ti­ņā – iz­rā­dē, pro­tams! Vē­lāk, pēc vai­rā­kiem ga­diem, kad jau va­rē­ja at­klā­ti iet baz­nī­cā, Gun­dars ar sie­vu Il­zi no­svi­nē­ja kā­zas otr­reiz. Tā­pēc teik­šu go­dī­gi: kad pre­sē pa­rā­dī­jās zi­ņas, ka Gun­dars iz­šķī­ries, ma­nī kaut kas sa­bru­ka. Ju­tos, it kā pa­ti bū­tu pie­krāp­ta. «Redz, kā. Arī vi­ņiem nav sa­nā­cis…»

    Ta­ču dzī­vē no­tiek vi­sā­di. Gun­da­ram bi­ja ģi­me­ne, ir mei­ta Dai­na, un ta­gad ir ci­tas at­tie­cī­bas.

    Kā dzī­vot tā­lāk, lai kāds cil­vēks uz pa­sau­les te­vi ne­sa­uk­tu par ne­lie­ti?

    «Ne­va­jag cen­sties ot­ram cil­vē­kam ne­da­rīt pār­i. Un va­jag pie­do­māt, vai tu vi­ņam ne­tī­šām (!!!) ne­no­da­ri pār­i.

    Ko es va­ru teikt? Vai­rāk man nav ko pie­bilst.

    Tā ir ma­nas dzī­ves pri­vā­tā tel­pa, un es cen­šos pats ar sa­vām lie­tām tikt ga­lā. Sve­šie par to ne­ko ne­zi­na un arī ne­uz­zi­nās. Vis­maz no ma­nis ne. Līdz ar to tā ir tuk­ša ru­na.

    Bet man ir jā­sa­mie­ri­nās, ka cil­vē­kiem tī­ri aiz ziņ­kā­rī­bas, kas pub­lis­kā tel­pā tiek ne­mi­tī­gi kul­ti­vē­ta, ra­dī­sies in­te­re­se par to, kā tad man iet. Vai­rāk ne­kā, teik­sim, par… (ša­jā brī­dī Gun­dars pa­ska­tās pa lo­gu un ie­rau­ga ob­jek­tu) par… vei­ka­la Ol­sen pār­de­vē­jas pri­vā­to dzī­vi. Vi­ņas pri­vā­tā dzī­ve ne­vie­nu ne­in­te­re­sē. Tāds mums tas da­lī­jums. Ma­ni arī ne­in­te­re­sē vi­ņas pri­vā­tā dzī­ve. Bet ma­nē­jā in­te­re­sē, un ar šā­du uz­ma­nī­bu ir jā­rē­ķi­nās.

    «Ko no­zī­mē rē­ķi­nā­ša­nās?»vai­cā­ju.

    «Man jā­rē­ķi­nās ar to, ka šā­da in­te­re­se va­rē­tu būt. Bet man nav jā­rē­ķi­nās ar to, ka jums ir tie­sī­bas zi­nāt un ka man ir pie­nā­kums par to stās­tīt.

    Pir­ma­jā mir­klī pub­li­kas ziņ­kā­re ir var­būt ap­grū­ti­no­ša, bet ar lai­ku pie­rod. Zi­nā­ma dis­tan­ce vai re­ak­ci­ja uz to iz­vei­do­jas. Es va­ru ar to sa­dzī­vot, un man per­so­nis­ki ir sa­mē­rā vien­al­ga. Ta­ču man ir tu­vi cil­vē­ki, tu­vi­nie­ki, kas var­būt daudz ju­tī­gāk vi­su uz­tver, un es ar prā­tu pie rei­zes pa­sar­gā­ju vi­ņus no šā­dām ne­pa­re­dzē­tām, ne­ēr­tām si­tu­āci­jām.

    «Ja jau cil­vēks pats ne­ko ne­ēr­tu ne­da­ra, tad jau div­do­mī­gas un kom­pro­mi­tē­jo­šas si­tu­āci­jas ne­maz ne­var ras­ties…» sa­ku un, re­dzot Gun­da­ra se­jā at­plauk­stam pla­tu smai­du, uz­reiz arī pie­me­ti­nu: «Vai arī – es es­mu nai­va?»

    «Tas bū­tu nai­vi do­māt. Ir vie­na da­ļa cil­vē­ku, par ku­riem vi­su lai­ku jā­uz­tur in­te­re­se. Un, ja tu esi ti­cis ša­jā sa­rak­stā, tad ag­ri vai vē­lu kāds mu­daks tev pie­zva­nīs un pa­jau­tās: «Vai jums vēl ne­kas nav pie­dzi­mis?» Es sa­ku: «Pal­dies. Uz re­dzē­ša­nos. Mums nav par ko ru­nāt.» Viss. Mums arī NAV par ko ru­nāt. 

    Bet cil­vē­ku ne­tak­tis­ku­mam ir ļo­ti grū­ti no­vilkt ro­be­žas. Vien­mēr jau kāds var ar fo­to­apa­rā­tu lū­rēt un ķert, se­kot ma­šī­nā līdz­i – tam tiek iz­da­lī­ti lī­dzek­ļi un teh­ni­ka, lai vi­ņi to da­rī­tu. Uz to bal­stās biz­ness. Bet ko es – tā­pēc ta­gad sāk­šu slēp­ties?! Kurš gri­bēs no­fo­tog­ra­fēt, kā es va­sa­rā pliks pel­dos, viņš at­brauks un no­fo­tog­ra­fēs. Nu un?! Par šo tē­mu vis­pār nav jē­gas dis­ku­tēt. Jo kāds gudrs cil­vēks ir tei­cis: «Ja tu strī­dies ar muļ­ķi, tad, vis­ti­ca­māk, viņš da­ra to pa­šu…»

    Ir cil­vē­ki, kam pa­tīk, ka vi­ņus šā­dā vei­dā ek­shib­ci­onē. Ki­vi­čam var­būt pa­tīk. Man tas šķiet ne­va­ja­dzī­gi.»

    Vēl Gun­dars pie­bilst, ka in­te­li­ģen­ce, iek­šē­ja kul­tū­ra un smalk­jū­tī­ba šo­brīd nav ce­nā. Un ka in­te­re­sē­ties par pri­vā­tām lie­tām ir tā­pat kā ska­tī­ties ak­tie­rim zem kos­tī­ma. «Zem kos­tī­ma nav jā­ska­tās – ir jā­uz­tver bil­de ko­pu­mā. Lie­not zem brun­čiem, jūs ne­ko vai­rāk ne­uz­zi­nā­siet.»

    Tā, lūk!

     

    Tul­ko­tājs

    So­ņa… Ār­ēji Dievs vi­ņu ap­vel­tī­jis, ar ko vien var ap­vel­tīt ne­glī­tu cil­vē­ku. Gal­va kā Pre­že­vaļ­ska zir­gam… Krū­tis no­šļu­ku­šas, kā­jas res­nas – it kā bū­tu aiz­lie­nē­tas no ci­ta cil­vē­ka kom­plek­ta, pē­du vie­tā ķe­pas. Kur­pes mū­žī­gi no­šķieb­tas… Bet ša­jā ne­pie­vil­cī­gu­mā pa­slēp­ta dās­na dvē­se­le. Tas, kas šo­brīd strau­ji pa­zīd no mū­su dzī­ves, ik­die­nas… Gun­dars ša­jā iz­rā­dē spē­lē gal­ve­no – So­ņas– lo­mu un ne­pa­sa­ka ne vār­da…

    Pēc iz­rā­des brau­cu vil­cie­nā uz mā­jām un la­sī­ju prog­ram­mi­ņu, ku­rā ir viss stāsts lat­vis­ki. Stāsts par So­ņu ir kā bil­de, tas ie­velk te­vi iek­šā. Tul­ko­jis – Gun­dars Ābo­liņš…

    Es zi­nā­ju, ka viņš tul­ko li­te­rā­rus dar­bus. Bet kas par tek­stu! Bal­tās skau­dī­bas it kā ne­maz ne­esot, ta­ču ta­jā brī­dī es tie­šām vē­lē­jos būt kā viņš – tik vieg­li un at­spe­rī­gi ro­ta­ļā­ties ar vār­diem, ar tei­ku­miem, ni­an­sēm, in­to­nā­ci­jām, pau­zēm, klu­su­mu… Un, redz, ta­gad es vi­ņam pa­šam va­ru pa­jau­tāt: kā tas tā sa­nā­cis – pa ku­ru lai­ku Gun­dars tul­ko?

    «Pa nak­tīm ne, nak­tīs es pa­ras­ti gu­ļu. Tā­das lie­tas man pa­tīk da­rīt no rī­ta. Svai­gā­ka gal­va.

    Vis­pār es tul­ko­ša­nu sā­ku ar Na­bo­ko­va tek­stu. Vē­lāk ar ci­tiem. Bet «So­ņa»… Par «So­ņas» tul­ko­ju­mu va­rē­tu teikt, ka tas drī­zāk ir at­dze­jo­jums. Tat­ja­nas Tol­sto­jas va­lo­da ir tik su­lī­ga, daudz­slā­ņai­na, ka piec­pa­dsmit lap­pu­ses man pra­sī­ja daudz vai­rāk spē­ka un dar­ba, un zi­nā­ša­nu, un mek­lē­ju­mu, ne­kā kad iz­tul­ko­ju ve­se­lu grā­ma­tu – So­ro­ki­na «Le­du». Sā­ku­mā bi­ja do­ma, ka mēs iz­rā­di spē­lē­sim lat­vie­šu va­lo­dā. Bet bei­gās mēs pa­li­kām pie va­ri­an­ta, lai iz­rā­de skan ori­ģi­nāl­va­lo­dā – krie­vis­ki, kas man šķiet ļo­ti labs ri­si­nā­jums, un cil­vē­ki, kas ne­zi­na krie­vu va­lo­du vai arī tik la­bi to ne­pār­val­da, šo stās­tu var iz­la­sīt pil­nā ver­si­jā lat­vie­šu va­lo­dā.

    Es ne­pre­ten­dē­ju uz li­te­rā­ta sta­tu­su, bet cen­tos iz­rā­des ma­te­ri­ālu  iz­vei­dot tā, lai tek­stu va­rē­tu stās­tīt. Sva­rī­gi, lai teksts guļ mu­tē. Tas ir tā­pat kā la­bā in­ter­vi­jā: es la­su tek­stu un dzir­du cil­vē­ka bal­si, in­to­nā­ci­ju, kā viņš to pa­sa­ka. Tas no­zī­mē, ka šī sa­ru­na ir dzī­va un pie­rak­stī­ta ar cie­ņu pret abiem sa­ru­nas da­līb­nie­kiem.

     Diem­žēl ta­gad mēs tek­stiem ļo­ti pa­vir­ši pie­ejam. Rei­zēm ru­nā­jam kaut kā­dā va­lo­dā ar lat­vie­šu vār­diem, bet ne lat­vie­šu va­lo­dā. Man to­mēr sko­lo­tā­ji ir ie­mā­cī­ju­ši dzim­to va­lo­du cie­nīt. An­dra Gud­ri­mo­vi­ča ses­ta­jā vi­dus­sko­lā. Vā­cu va­lo­das sko­lo­tājs Jā­nis Sku­ja, ku­ram vi­su mū­žu es­mu pa­tei­cīgs, – viņš man ie­dzi­na pa­šus pa­ma­tus – gra­ma­ti­ku. Ne mī­lēt va­lo­du, ne sa­jūs­mi­nā­ties, bet cie­nīt. Kad pēc dau­dziem ga­diem es pie šīs va­lo­das at­grie­zos, ti­kai tad es to no­vēr­tē­ju: redz, cik la­bi! Tā­pēc man tik ļo­ti sāp, ka sko­lo­tā­ju mū­su die­nās ne­cie­na vi­saug­stā­ka­jā lī­me­nī. Šo­die­nas Die­nā bi­ja Lai­las Pa­kal­ni­ņas ko­men­tārs, Ļo­ti rūgts un tāds… ļo­ti labs. Valsts vai tau­ta, vai kul­tū­ra, ku­ra ne­cie­na sko­lo­tā­ju un ne­cie­na ār­stu, tā tau­ta lem­ta iz­nī­cī­bai. Un pie mums ne­cie­na ve­cus cil­vē­kus, sko­lo­tā­jus un ār­stus. Gan vi­ņus no­stā­dot pa­ze­mo­jo­šā na­ba­dzī­gā si­tu­āci­jā, gan ar šaus­mī­gu tais­nī­bas ne­sē­ja am­bī­ci­ju vi­ņus tie­sā­jot par to, ka vi­ņi kaut kā mē­ģi­na no šīs pa­ze­mo­jo­šās si­tu­āci­jas iz­lauz­ties. Tāds tais­nī­bas apo­lo­ģē­ti­ka, kā­da ir mums… tas pat vairs nav smiek­lī­gi, tas ir no­žē­lo­ja­mi,»Gun­dars ir kļu­vis pa­vi­sam no­pietns. Un pēc se­kun­des, no­rā­dot uz ma­nu dik­to­fo­nu, ku­ram deg sar­ka­nā ie­rak­sta lam­pi­ņa, strik­ti pie­bilst: «Ši­to gan tu ne­iz­dzēs!»

    «Un tu ar to vi­su dzī­vo, tev sāp?…» – uz mir­kli esam pār­gā­ju­ši uz «tu»…

    «Es re­dzu, ka dau­dzi cil­vē­ki ap ma­ni iek­šē­ji ir ne­lai­mī­gi. Vi­ņi cen­šas aiz paš­lep­nu­ma to ne­iz­rā­dīt, bet es jū­tu, ka cil­vē­ki ap ma­ni ir tā­di. Un man tas sāp un arī per­so­nis­ki aiz­skar.»

    Jau­tā­ju par mam­mu. Vai vi­ņa jo­pro­jām dzī­vo Ba­ro­nie­las dzī­vok­lī­tī?

    «Jā, tur­pat,» at­bild Gun­dars. «Kā­dā ne­for­mā­lā pa­sā­ku­mā sa­ga­dī­jos ko­pā ar vie­nu ļo­ti augs­ti stā­vo­šu Lat­vi­jas po­li­ti­ķi, kurš bi­ja prem­jer­mi­nis­tra sta­tu­sā. Mums ro­kās bi­ja pa kon­ja­ka glā­zī­tei, kaut kā sā­kās ru­na par nau­dām, un viņš sa­ka: «Kā­da jē­ga gāzt nau­du pen­si­onā­ros – vi­ņi ta­ču vi­su nau­du iz­ču­rā un iz­ka­kā!» Un šā­di vār­di at­ska­nē­ja no mū­su valsts prem­jer­mi­nis­tra mu­tes.»

    «Vai viņš arī par sa­vu mā­ti to pa­do­mā­ja?»

    «Ne­zi­nu. Tā­pēc es ļo­ti augs­tu no­vēr­tē­ju so­li, ka Val­dis Zat­lers uz inau­gu­rā­ci­ju uz­ai­ci­nā­ja sa­vu pir­mo sko­lo­tā­ju. Vel­ta Po­lī­te – es pat vi­ņas vār­du es­mu ie­mā­cī­jies! Vi­ņa tie­ši pirms mums gā­ja sa­svei­ci­nā­ties ar jaun­ie­vē­lē­to Pre­zi­den­tu, arī iz­stā­vē­ja gan­drīz četr­as stun­das ga­ro rin­du. Tā­pat kā brā­ļi Ko­ka­ri…»

    «Jūs ar Val­di esat pa­zīs­ta­mi…»

    «Es vi­ņu ļo­ti sen zi­nu. Mēs ne­esam ģi­me­nes drau­gi, bet viņš man ir ne­skai­tā­mais rei­zes pa­lī­dzē­jis ar pa­do­mu vai kon­sul­tā­ci­ju, vai vis­maz ar in­te­re­si par ma­niem tu­vi­nie­kiem, kas no­nā­ku­ši slim­nī­cā. Sa­vā lai­kā Va­ris Vēt­ra, Ha­rijs Spa­nov­skis, Edžus Trei­ma­nis no 50. vi­dus­sko­las un Val­dis spē­lē­ja «Ma­za­jos brā­ļos», un es gā­ju uz vi­ņu bal­lēm… Vai tie­ši Val­dim va­ja­dzē­ja ie­ņemt Valsts pre­zi­den­ta ama­tu, par to vēl ar­vien ne­es­mu drošs. Es pat pub­lis­ki pau­du sa­vu vie­dok­li, ka do­mā­ju ci­tā­di. Bet par Val­di kā par ne­sa­vtī­gu un go­dī­gu cil­vē­ku ne­kad ne­es­mu šau­bī­jies. Es vien­kār­ši zi­nu, cik cil­vē­ku viņš ir glā­bis, kad to nav da­rī­ju­si valsts. Ne ie­priek­šē­jā, ne šī.»

    «Un po­pu­lā­rais tei­ciens: ne­sa­trau­cies par to, kur tu ne­ko ne­va­ri mai­nīt?…»

     «Es jau ne­va­ru mai­nīt valsts ie­kār­tu vai Mi­nis­tru ka­bi­ne­tu. To es ne­va­ru. Bet es va­ru ne­ļaut ap­mēr­dēt se­vī kaut kā­das cil­vē­cis­kas sa­jū­tas, cil­vē­cis­kas vēr­tī­bas. Un es ne­gri­bē­tu, ka ma­nos bēr­nos vai tu­vi­nie­kos tā at­mirst. To gan es va­ru ie­tek­mēt. Kaut vai šau­rā lo­kā, kaut vai pa drus­ci­ņai. Es ne­va­ru ne at­ļaut, ne ne­at­ļaut bū­vēt kon­cert­zā­li uz dam­bja, kas tam nav pa­re­dzēts. Bet es va­ru ru­nāt par to, lai cil­vē­ki sāk­tu do­māt ar ve­se­lo sa­prā­tu – par vi­su ko, arī ša­jā as­pek­tā.

    Klau! Pa­sū­tam vēl di­vas tā­das pa­šas ka­fi­jas? Vien­kār­šas ka­fi­jas ar vien­kār­šu pie­nu? Kā es sa­ku: ka­fi­ju vul­ga­ris… Man ļo­ti pa­tīk šis ter­mins. «Di­vas ka­fi­jas vul­ga­ris.» (Gun­dars īpa­ši te­at­rā­li iz­ru­nā pē­dē­jo vār­du.) Šeit ka­fej­nī­cā strā­dā­ja kā­da jaun­a mei­te­ne, un vi­ņa no ma­nis sa­cī­tā sa­mul­sa, aizs­krē­ja pie bār­me­ņa: „Ābo­liņš pa­sū­tī­ja di­vas ka­fi­jas vul­ga­ris… Ko man ta­gad da­rīt?! Tu zi­ni, kas tas ir?» Bār­me­nis sa­ka: zi­nu. La­tī­nis­ki vul­ga­ris no­zī­mē – pa­ras­tā»

     

    Kaut kas to­mēr pri­vāts

    Ābo­li­ņu pie­mīt da­žā­das dī­vai­nī­bas. Sa­vu­laik viņš, uz­kāp­dams Tau­tas fron­tes 1. kon­gre­sa tri­bī­nē, pa­ro­dē­ja Brež­ņe­vu un tā­dā vei­dā gan­drīz no­jau­ca val­stī sā­ku­šos de­mo­krā­tis­kos pro­ce­sus. Tā­pat viņš jo­pro­jām brī­nās, kā­pēc Na­ci­onā­la­jā un Dai­les te­āt­rī cil­vē­ki, iz­rā­des starp­brī­dī iz­nā­ku­ši no ska­tī­tā­ju zā­les, sāk stai­gāt pa riņ­ķi. Sa­vu­kārt, kad Gun­dars  do­das vies­iz­rā­dēs vai strā­dāt aiz Lat­vi­jas ro­be­žām,  viņš va­dā līdz­i sa­vu li­na pa­la­gu un dū­nu spil­ve­nu, jo ci­tā­di uz vies­nī­cu po­ro­lo­niem ne­va­rot iz­gu­lē­ties. Un arī tas, ka Gun­dars brau­kā ar vol­gu, šķiet ne­ik­die­niš­ķi.

    «Vai tie­šām jo­pro­jām vol­ga vai to­mēr kas cits?»

    «Man pie­mīt krup­ja kom­plekss. Ie­stu­dē­ju­mā «Vējš vī­to­los» es­mu spē­lē­jis kru­pi, un viņš, kā ie­rau­ga jaun­u ma­šī­nu, tā vi­ņam va­jag! Man arī tās ir vai­rā­kas. Stāv da­žā­dās vie­tās. Bet man ļo­ti pa­tīk ve­cas ma­šī­nas. Vē­lams līdz de­viņ­des­mi­ta­jam ga­dam. Jaun­ākas ne.»

    Bil­stu, ka tad jau es va­rē­tu vi­ņam at­dā­vi­nāt sa­vu Vol­vo.

    «Man jau ir. Drau­dze­nei – div­simt četr­des­mit ce­tur­tais. Sep­tiņ­des­mit tre­šā ga­da. Ar la­bu mo­to­ru. Nū-ū-ū, bet tas kor­puss… Sa­rū­sē­jis. Un kāds jums ir?»

    «Arī pi­kaps. Ar seš­pa­dsmit vār­stiem…»

    «Labs. Nav kur likt, ja?»

    «Man kā ar ve­cu zir­gu. Ne­spē­ju aiz­vest uz šro­tu

    «Tā ir. Es arī ne­spē­ju. Man tā­das ma­šī­nas jau ir piec­as. No­men­kla­tū­ras dar­bi­nie­ku vol­ga, bal­ta – tai lai­kā tā­das bi­ja Tau­tas māk­sli­nie­kiem, pro­fe­so­riem un par­tij­nie­kiem. La­bā stā­vok­lī, un es ar vi­ņu ļo­ti la­bi sa­pro­tos, svēt­die­nā uz jūr­ma­lu aiz­brau­cu. Tur­klāt, ja kaut kas smags jā­ved, ta­jā var daudz ie­likt. Vēl man ir seš­des­mit tre­šā ga­da bo­biks. Cel­mus no me­ža un būv­gru­žus aiz­vest – tas iet un klau­sa. Ne­aiz­vie­to­jams pa­līgs. Kā zem­nie­kam ir trak­tors, man – bo­biks. Tad man ir Pe­uge­ot, no ku­ra grū­ti šķir­ties, jo es­mu no­pir­cis pats par sa­vu nau­du un iz­mak­sā­jis lī­zin­gu. Ta­gad tai ma­šī­nai nav ce­nas. Ta­ču man tā ir vēr­tī­ba, un es arī ne­va­ru vien­kār­ši at­dot šro­tā par piec­simt la­tiem. Jo zi­nu, ka par tā­du sum­mu ci­tu tik la­bu ma­šī­nu ne­kur ne­no­pir­kšu. Var­būt kā­dam la­bam cil­vē­kam va­ja­dzēs – va­rē­šu at­dot tā­lāk. Bet ne­vis «kaut kam», bet – kā­dam cil­vē­kam. Vēl man ir Vol­vo S70, des­mit ga­dus ve­ca. Un tad man ir vēl viens bo­biks, seš­des­mit sep­tī­tā ga­da, kurš ir iz­jauk­tā vei­dā, bet ori­ģi­nāls. Ti­kai meis­tars no­zu­dis kā žīds pa Mi­ķe­ļiem un ie­ka­vē­ju­sies res­tau­rā­ci­ja. Vēl man ir da­ži mo­to­rol­le­ri. Tūk­stoš de­viņ­simt seš­des­mi­tā ga­da Vjat­ka, ve­cā cū­ka. Un Ves­pa – sti­līgs un kla­sisks mo­to­rol­lers.

    Vis­pār man pa­tīk ķi­me­rē­ties ar ro­kām. Ag­rāk ži­gu­li es­mu iz­jau­cis un sa­li­cis.

    Bet var­būt par to ne­va­jag rak­stīt. Jo… vai tas ir tik bū­tis­ki, ma­šī­nas?…

    Ag­rāk, kad vi­siem sap­nis bi­ja li­mu­zīns Jā­ņu nakts krā­sā, ma­šī­na kļu­va par pil­nī­gi kul­ta lie­tu vai mēr­ķi dzī­vē. Tad gan va­rē­ja sa­prast tos ve­čus, kas bei­dzot ti­ku­ši pie za­pi­ņa vai ži­gu­ļa, sa­vam auti­ņam pir­ka vai­rāk ak­se­su­āru ne­kā sie­vai. Gan jau arī tā­das scē­nas bi­ja… Bet ta­gad tā ma­šī­na ir vien­kār­ši tač­ka. «Kā­da tev tač­ka?» cits ci­tam vai­cā. Bun­dža, ku­ru nav pro­blē­mas da­būt un no ku­ras nav žēl šķir­ties. Kaut gan… tā­du ār­iš­ķī­bu trans­por­ta lī­dzek­ļu ie­gā­dē kā pie mums var ti­kai pa­mek­lēt. Nu, ko jūs va­rat do­māt par cil­vē­ku, kas pa Rī­gas ie­lām brauc ham­me­rā? Bū­tī­bā tas ir tanks, ma­šī­na ar ma­zām šau­jam­lū­kām gar sā­niem. Pa Rī­gas ie­lām var arī bez ham­me­ra iz­braukt, bet vi­ņam, lūk, VA­JAG de­mon­strēt sa­vu at­tiek­smi pret ci­tiem! Es pie­mē­ram, pa­zīs­tu ļo­ti tu­rī­gu cil­vē­ku Tu­rī­nā (do­mā­ju, ka vi­ņu īpa­šu­mi arī mē­rā­mi mil­jo­nos…). Tāds Fer­re­ro kungs, lie­las audi­tor­fir­mas īpaš­nieks – viņš dien­die­nā uz dar­bu brauc ar Ves­pa, mo­to­rol­le­ri. Uz­val­ci­ņā, ar smu­ku ādas por­tfe­lī­ti ba­gāž­nie­kā. Mums līdz vi­ņa lī­me­nim vēl – ai, ai – cik tā­lu!»

     

    Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk