Autore: Arina BINGELIENE, bērnu neiroloģe
Kā noteikt, vai bērnam nav runas traucējumu?
Vecāki var orientēties pēc šādām pazīmēm:
l3 gadosmazulim ir absolūtas tiesības uz nepareizām skaņām un teikumiem. Galvenais ir, lai viņš saprastu vienkāršas pavēles, un jūs varētu saprast, ko viņš saka, neskatoties uz neskaidru runu. Pēc palīdzības pie speciālista ir jāvēršas, ja trīsgadnieks nerunā vai nemaz nesaprot citu teikto.
l4 gadosbērnam ir jārunā tā, lai viņu varētu saprast ne tikai vecāki, bet arī pārējie cilvēki. Dabiski, ka tuvākie cilvēki pierod pie neskaidras bērna runas un var to „iztulkot”. Bet ja draugi vai bērnudārza audzinātāja atkārtoti pārprasa, ko mazulis saka, tad, iespējams, ka derētu nodarbības pie logopēda.
l5 gadosbērns var atļauties nepareizi izrunāt „r” burtu.
l6 gadospar normu ir pieņemta pareiza izruna un vārdu locījumu izmantošana, prasme sakarīgi un pareizi runāt.
Kā veicināt bērna runas attīstību ar spēļu palīdzību?
Spēlējoties ar bērnu, var veicināt viņa runas attīstību, un pat novērst dažus runas traucējumus.
Bieži bērni, kuri nepareizi runā, arī slikti ēd. Tas izskaidrojams ar košanas muskuļu vājumu. Tos var nostiprināt, dodot mazajam grauzt dārzeņus, augļus, gaļas gabaliņus, sausiņus. Lai bērns paspēlējas, aizturot gaisu aiz vaigiem.
Ļoti svarīga ir roku pirkstu kustību attīstība. Vecākiem jābūt pacietīgiem un jāspēj pagaidīt, kamēr bērns PATS aizpogā apģērba pogas vai sašņorē kurpes. Ļoti vērtīga ir veidošana no māla vai plastilīna, tikai jāseko, lai mazulis neapēstu kādu izveidotās figūriņas gabalu! Runas attīstību veicina spēle „iesāc – turpini”. Piemēram, jūs parādāt zīmējumu un piedāvājat sacerēt stāstu, jūs to sākat, tad bērns turpina, un jūs pabeidzat. Viens no vecāku uzdevumiem ir atcerēties, ka galvenie spēļu noteikumi ir smaids, prieks, uzslava, sirsnīga ieinteresētība.