Lai noteiktu, kuru ražotāju automašīnas zaudē lielāko vērtības daļu, carVertical auto eksperti ir veikuši pētījumu, laika posmā no 2019. līdz 2022. gadam analizējot vairāk nekā 72 miljonus datu vienību Eiropā, ASV un Austrālijā. Lūk, galvenie konstatējumi:
Vislēnāk savu vērtību zaudē «Porsche»
«Porsche» (-64,4%), «Jeep» (-84,4%) un MINI (-85,5%) ir trīs auto ražotāji ar vismazāko vērtības samazinājumu, kas tiek aprēķināts, atņemot automašīnas zemāko tirgus vērtību no tās sākotnējās cenas. Piemēram, gadu gaitā «Porsche» zaudēs tikai 64,4% no savas vērtības, kamēr «Lexus» zaudēs 89,9% no savas vērtības.
''"Porsche" ražo sporta automašīnas, bet to modeļi ir pietiekami praktiski braukšanai ikdienā. 911, iespējams, ir viens no ikoniskākajiem automobiļiem autobūves vēsturē ar ievērojamu fanu bāzi. Nav jābrīnās, ka pieprasījums pēc šī modeļa pārspēj piedāvājumu. Porsche ir uzticamas, izturīgas, izteiksmīga dizaina automašīnas, kas piesaista pircējus,” skaidro «carVertical» pārstāvis Mats Buzelis (Matas Buzelis).
Automobiļu vidū, kuru vērtība saglabājas augsta, ierindojas arī tradicionālāki zīmoli, piemēram, Hyundai un Toyota. Šie transportlīdzekļi ir pieejami par draudzīgākām cenām, un parasti arī to uzturēšanas izmaksas ir zemākas, kas palielina to popularitāti lietotu automašīnu pircēju vidū.
Lai gan dažu premium klases zīmolu, piemēram, «Jaguar», «Land Rover» un «Lexus» automobiļiem ir tendence zaudēt savu vērtību lēnāk, tas ne vienmēr tā arī notiek.
Daudzu premium klases ražotāju automašīnas zaudē savu vērtību straujāk nekā to lētākās līdzinieces.
Kā redzams diagrammā, starp tiem ražotājiem, kuru automašīnas gadu gaitā zaudē lielāko vērtības daļu, ierindojas «Chrysler», «Audi» un «Seat». Piemēram, jaunas «Chrysler» automašīnas maksimālais vērtības samazinājums galu galā nokritīs līdz –96,8% (vidēji 25 gados), padarot to par zīmolu, kas tirgū zaudē lielāko daļu savas vērtības.
Patiesībā aptuveni puse no auto ražotājiem, kas ierindojas šī automobiļu vērtības samazinājuma grafika negatīvajā galā, ir premium klases ražotāji. Lai gan patērētāji labprāt izvēlas Infiniti, BMW un «Volvo» ražotos automobiļus, to vērtība laika gaitā ievērojami samazinās.
Salīdzinājumam, «Toyota» automašīnas savu zemāko vērtību sasniedz pēc 19 gadiem, bet BMW automašīnas to sasniedz pēc 21 gada. Taču «Toyota» transportlīdzekļi zaudē aptuveni 88,7% no savas vērtības, bet BMW – 93,8%. Kādi faktori ir par iemeslu šādām atšķirībām?
“BMW un citas luksusa klases automašīnas parasti tiek aprīkotas ar tādām funkcijām un tehnoloģiskiem uzlabojumiem, kurus lietotu automašīnu pircēji nenovērtē. Ja varat atļauties jaunu BMW, «Mercedes-Benz» vai «Land Rover» automobili, jūs, iespējams, vēlaties iegādāties maksimālo greznību un inovācijas.
Bet tie, kas meklē lietotu automašīnu, par prioritāti izvirza cenu un uzturēšanas izmaksas salīdzinājumā ar visām tām funkcijām, bez kurām ir iespējams arī iztikt. Tāpēc daudziem pircējiem lietota «Toyota» automašīna šķiet pievilcīgāka par BMW,” atklāj M. Buzelis.
Arī «Audi» (-96,2%), «Seat» (-95,8%) un «Škoda» (-95%) automobiļu īpašniekiem, pārdodot savus lietotos transportlīdzekļus, nevajadzētu cerēt uz pārāk izdevīgu darījumu.
Lietotas automašīnas sasniedz savu zemāko vērtību dažādos posmos
Atbilstoši «carVertical» pētnieku apkopotajiem datiem, to transportlīdzekļu, kas zaudējuši lielāko vērtības daļu, vidējais vecums ir 20 līdz 23 gadi. Tomēr dažādu ražotāju automašīnas sasniedz savu zemāko vērtību dažādos posmos.
«Porsche» un MINI maksā vismazāk, sasniedzot 15 gadu vecumu. Pēc tam, kad tie sasnieguši šo atzīmi, to vērtība atkal sāk pieaugt. Labi saglabātu automašīnu modeļi var būt vērtīgs ieguldījums. «Isuzu», «Suzuki», «Kia» un «Dacia» automašīnas ierindojas pretējā segmentā – tās savu zemāko vērtību sasniedz 30 gadu vecumā.
Ja modelis tiek uzskatīts par retu, automašīnas vērtība laika gaitā var ievērojami pieaugt. 90. gados BMW izgatavoja tikai 891" M5 E34" Touring modeļus. 20 no tiem bija īpašs nosaukums – Elekta –, un tie tika ražoti Itālijas tirgum.
Ar 335 ZS 3,8 litru dzinēju darbināmajiem modeļiem tika nodrošināts arī īpašs krāsojums un salona dizains. Atrast lietotu «Elekta» modeli šodien ir kā meklēt adatu siena kaudzē. Auto entuziastiem jābūt gataviem tērēt ne mazāk kā 100 000 $, lai novietotu vienu šādu modeli savā garāžā.
Lai gan parasts auto, iespējams, nonāks poligonā pēc 20 līdz 30 gadiem, Porsche vai Jaguar automašīna ar dokumentētu servisa grāmatiņu un nevainojamu vēsturi ar laiku var kļūt tikai vērtīgāka.