Salīdzinājumā ar 2021.gadu mēs novērojam nebūtiskas tirgus svārstības, piemēram, ja pirms gada automašīnu plānoja iegādāties 28% Latvijas iedzīvotāju, tad šogad – 23%. Arī Lietuvā starpība bija 4%.
«Saskaņā ar aptauju Latvijā un Lietuvā jau trīs gadus situācija ir stabila un saglabājas interese par automašīnu iegādi. Šī tendence ir saistīta ar inflācijas pieaugumu un Eiropā valdošo nenoteiktību – jo lietoto auto tirgū vēl joprojām ir jūtams transportlīdzekļu deficīts, īpaši trūkst ekonomiskās klases un pēdējos gados ražotu automobiļu, tādēļ cilvēku interese par tiem nezūd un cenšas iegādāties par izdevīgu cenu. 2022.gadā pārdošanas līmenis ir atgriezies pirmspandēmijas līmenī – cilvēki labprāt pirka mašīnas. Esmu pārliecināts, ka jaunajā gadā šī tendence saglabāsies,» skaidro Edgars Cērps, «Longo Group» valdes priekšsēdētājs.
Vislielākā interese par transporta līdzekļu iegādi ir Rīgas rajona (25%) un Zemgales (25%) iedzīvotāju vidū. Interesanti, ka katrs trešais (30%) respondents ar augstāko izglītību nākamgad plāno pirkt automašīnu, savukārt starp cilvēkiem ar pamatizglītību tādu ir vēl vairāk – 42%.
Runājot par nopirktajiem auto, tad pēdējos gados ir vērojama Latvijas iedzīvotāju paradumu maiņa: mēs kļūstam racionālāki, izvēloties automobili. Agrāk lielākā daļa balstījās subjektīvā vērtējumā «patīk – nepatīk», cilvēki bija gatavi pirkt vecākus auto ar tehniskiem defektiem, ja vien tās bija Premium zīmolu mašīnas. Taču sava ietekme ir gan Zaļajam kursam, gan arī degvielas cenām, tādēļ patlaban visvairāk tiek izvēlētas jaunākas budžeta zīmolu mašīnas, kas ir ekonomiskākas degvielas patēriņa ziņā, tātad arī draudzīgākas apkārtējai videi.
Aptauja skaidri parādīja, ka jaunajā gadā Latvijas iedzīvotāji labprātāk izvēlas modernus automobiļus – 49% respondentu plāno iegādāties mašīnu, kas nav vecāka par pieciem gadiem.
Pētījumu aģentūra «Norstat Latvija» aptauju veica 2022.gada oktobrī.