Saskaņā ar Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas datiem 2022. gada vidū ar akumulatoriem darbināmo elektroauto tirgus daļa bija 10%. Jauno «plug-in» transportlīdzekļu (PHEV) tirgus daļa pieaugusi līdz 8,7 procentiem, salīdzinot ar 8,4% pirms gada. Savukārt iekšdedzes modeļu segments gada laikā sarucis no 62 līdz 55,8%.
Interesē ģimenēm
Statistika liecina, ka transportlīdzekļus ar elektromotoru arvien biežāk izvēlas ģimenes. Īpaši tās piesaista «plug-in» hibrīdi, kas būtībā ir divi vienā – elektromobilis un benzīna dzinēja auto. Turklāt, braucot ar šī tipa auto, var pamatīgi ietaupīt.
Tāpēc ražotāji ģimenēm šādus hibrīdus piedāvā aizvien vairāk. Mūsu reģionā var izvēlēties apvidus auto gan ar iekšdedzes, gan elektrisko dzinēju, piemēram, «Ford Kuga», «Peugeot 3008», «Hyundai Tucson» un «Toyota RAV4». Savukārt «Citroën» paziņojis, ka jau šogad «plug-in» jeb hibrīdpiedziņa būs 41 procentam pārdoto vidējās klases krosoveru «C5 Aircross».
Citi lasa
«C5 Aircross» izmēra auto parasti izvēlas ģimenes vai cilvēki ar standarta ikdienas plāniem, piemēram, bērni jāved uz bērnudārzu vai skolu, pēc tam – uz pulciņiem, pašam jānokļūst darbā, un veikalā arī jāiebrauc. Respektīvi – darbdienās šāda auto īpašnieka maršruts ir nostabilizējies, un lielākoties saistīts ar pārvietošanos pa pilsētu. Arī eksperti PHEV piedziņu iesaka tieši šādam variantam – galu galā plus tam, ka lielāko daļu laika tie brauc elektriskajā režīmā, arī šī segmenta krosoveru vidējais degvielas patēriņš ir ļoti patīkams – aptuveni 1,5 litri uz 100 km.
Var nobraukt aizvien vairāk
Viens no iemesliem, kāpēc «plug-in» hibrīdi kļūst arvien populārāki, ir tas, ka ar vienu uzlādi iespējams veikt arvien vairāk kilometru. Pirmie «plug-in» tipa auto tikai ar elektrību teorētiski spēja veikt labi ja 20–25 km, bet realitātē tie bija knapi 20 km – tā teikt, ne šis, ne tas.
«Bet nu mašīnas, kas ar elektrību spēj nobraukt mazāk par 40 km, tirgū jau ir retums. Tagad ražotāji sacenšas, kura «plug-in» modelis nobrauks vismaz 60 km. Piemēram, lielo apvidnieku segmentā šai ziņā visus ir apsteidzis «Land Rover», kura «Range Rover plug-in» versijai jau ir pa spēkam 100 km tikai ar elektrību,» stāsta auto eksperts un Latvijas Gada auto žūrijas biedrs Raimonds Zandovskis.
Statistika liecina, ka cilvēki dienā vidēji nobrauc līdz 50 km – tieši tik daudz tikai ar elektrību «plug-in» hibrīds arī spēj. Tātad šāda pārvietošanās būs gan lētāka, gan ekoloģiskāka. Tas cilvēku acīs ceļ «plug-in» vērtību, jo pa dienu var izbraukāt visu maršrutu, iekšdedzes dzinējam pat ne reizi neieslēdzoties. Piemēram, «Peugeot 3008 Hybrid» spēj nobraukt līdz 56 km, bet «Hyundai Tucson Plug-in» – aptuveni 50 km.
Ja nedēļas nogalē plānots tālāks ceļš un nav laika lādēt akumulatoru, var braukt ar iekšdedzes dzinēju – ērti un ātri! Teiksim, jau pieminētā «C5 Aircross PHEV» 13,2 kWh akumulators ar vienu uzlādi ļauj veikt līdz 55 km. Sistēmas jauda kopā ar benzīna dzinēju ir 225 ZS, bet griezes moments – 360 Nm, tāpēc var droši doties arī garos ceļojumos.
«No pēdējiem «plug-in» tipa auto, ar ko pats nesen esmu braucis, spilgtāko iespaidu ir atstājis «Mazda CX-60», kuram ir mūsdienu standartiem iespaidīgs 2,5 l benzīna motors. Tas lieliski bija jūtams, iespiežot akseleratora pedāli, jo vairums šī tipa auto paātrinās samērā vienmuļi. Tiesa, viens no šī modeļa trūkumiem ir salīdzinoši augstā cena,» stāsta Raimonds.
Varēs lādēt tikai mājās
Parasti «plug-in» hibrīdiem ir salīdzinoši mazi akumulatori ar 11–17 kWh ietilpību un ierobežotu uzlādes ātrumu, tāpēc autobraucēji bieži rezerves atjauno mājās.
Šeit ir iespējami vairāki risinājumi: uzlāde, pievienojot parastai kontaktligzdai, vai – no sienas stacijas jeb «Wall Box». Piemēram, «Peugeot 3008 Hybrid» un «Citroen C5 Aircross PHEV» 13,2 kWh akumulatoru uzlāde no parastās kontaktligzdas aizņemtu 7 stundas. Uzstādot «Wall Box» un aprīkojot mašīnu ar integrētu 7,4 kW lādētāju, to pilnībā var uzlādēt mazāk nekā 2 stundās.
Nezaudē daudzpusību
Ne mazāk svarīgs ir fakts, ka no elektrotīkla uzlādējami hibrīda krosoveri saglabā vienu no savām lielākajām priekšrocībām – daudzpusību. Akumulatora dēļ PHEV modeļu bagāžnieks parasti ir mazāks nekā mašīnām tikai ar iekšdedzes dzinēju, taču ražotāji nemitīgi meklē veidus, kā SUV modeļus padarīt vēl daudzpusīgākus un piemērotākus visdažādākajām ģimenēm.
Piemēram, «C5 Aircros»s savā segmentā izceļas ar trīs individuāli regulējamiem aizmugurējiem sēdekļiem: tos var pārvietot, nolocīt un vispār izņemt. Vajadzības gadījumā tas ļauj arī krosovera plug-in versijā bagāžniekā salikt veselus 600 litrus mantu. Ražotāja pārstāvji norāda, ka kopš 2019. gada «Citroën» jau ir pārdevis vairāk nekā 325 tūkstošus šo auto, un tas noticis, pateicoties izsmalcinātajam interjeram un īpašajai balstiekārtai, kas nodrošina īpaši ērtu braukšanu.
Diezgan liels bagāžnieks ir arī citiem krosoveriem: «Kuga PHEV» ietilpst 581 litrs, «Tucson Plug-in» – 558, bet «RAV4 Plug-in» – 520 litri. «Plug-in» hibrīdu bagāžnieki mēdz būt arī mazāki, bet cik gan bieži tie tiek piekrauti līdz lūpai?
Dažkārt akumulatorus izvieto virs aizmugurējās riteņu ass – un tad bagāžnieka telpa, protams, samazinās, bet jaunākajos modeļos ražotāji ļoti rēķina, kā tos izkārtot optimālāk. Cik ražotāju, tik variantu: vieni akumulatorus liek uz rezerves riteņa rēķina, citi izvēlas vēl citu risinājumu.