«Audi» ofensīva elektroauto tirgū tika uzsākta pirms pieciem gadiem, kad kompānija laida klajā savu pirmo bezizmešu auto. Atšķirībā no citiem, kas sākotnēji spēra biklus soļus un testēja elektroauto ūdeņus ar maziem pilsētas spēkratiem, «Audi» uzreiz sāka zaļo nākotni ar piecvietīgu smagsvaru, kas lika nodrebēt elektrisko SUV segmentam.
Šobrīd jau pārdoti vairāk nekā 160 000 Briselē ražotā modeļa eksemplāru. Sākotnēji saukts vienkārši par «e-tron», elektriskais apvidnieks tagad ne tikai modernizēts, bet arī ieguvis jaunu modeļa nosaukumu – «Q8 e-tron».
2018. gadā elektrisko SUV tirgū modeļu skaits bija mērāms uz vienas rokas pirkstiem, bet šobrīd konkurence ir daudz sīvāka, tāpēc uzlabojumi elektriskajam pionierim nāk īstajā brīdī. Šoreiz feislifta koncepcija ir vienkārši saprotama un ļoti pievilcīga. Jaunajam modelim ir efektīvāka uzlāde, ietilpīgāks akumulators, uzlabota aerodinamika, modernākas tehnoloģijas, uzfrišināts dizains un, kas būtiski elektroauto gadījumā, – lielāka sniedzamība ar vienu uzlādi. Tagad tas var nobraukt pat vairāk nekā «Tesla Model X», bet par visu pēc kārtas.
Citi lasa
Arī pēc modernizācijas «Q8 e-tron» joprojām ir impozants, gandrīz piecus metrus garš SUV, kas savā greznībā klusi slīd un liek atskatīties. Vizuālie jauninājumi ir spilgti – līdzīgi kā «Audi A8», tas ieguvis digitālās LED Matrix gaismas, savukārt dekoratīvā radiatora režģa augšpuse ir izgaismota.
Pieejams «Q8 Sportback e-tron» ko varētu saukt par elektriskā apvidnieka stilīgo versiju. No mūsu auto to visvieglāk var atšķirt pēc slīpās jumta līnijas un spoilera uz bagāžnieka vāka. Tas ir kā radīts tiem, kas mazāk skaita bagāžnieka ietilpības litrus un labprātāk fokusējas uz automašīnas izskatu. Tā nemaz nav peļama ideja, jo arī šajā gadījumā salona plašums neliek no kaut kā atteikties.
Pirmkārt, 2928 mm riteņu bāze neliecina par šaurību. Otrkārt, čemodāniem un citām mantām paredzēta 528 litru telpa, kas ir tikai par 41 litru mazāk nekā standarta versijā, turklāt abiem auto zem motora pārsega slēpjas vēl viens nodalījums, kurā varat glabāt golfa bumbiņas, skotu viskiju vai kaudzi ar salātlapām. Oriģināli gan šī 62 litru kabata paredzēta uzlādes vadu glabāšanai.
Straujās attīstības skrējienā daži gadi autoindustrijā jau uzskatāmi par veselu mūžību, un īpaši tas attiecas uz elektroauto segmentu. Lai spēkotos ar konkurentiem, «Q8 e-tron» ticis pie nopietnāka tehniskā arsenāla. Tagad ar mazāko pieejamo akumulatoru tas spēj nobraukt vairāk nekā sākotnējā modeļa versija ar lielāko baterijas kapacitāti. Modernizētais modelis pieejams ar 95 vai 114 kWh bateriju, un tagad to var uzlādēt ar jaudu līdz 170 kW.
Izvēloties ietilpīgāko bateriju, uzlādes laiks no 10 līdz 80% ir aptuveni vienas kafijas pauzes garumā – 30 minūtes. 22 kW uzlādes opcija pieejama par papildmaksu (1885 eiro), tiekot galā ar procesu 5–6 stundās, bet ar 11 kW jaudu bateriju varēs uzpildīt 9–11 stundās, kas ir piemērota izvēle mājai.
Tas pieejams divās jaudas versijās, attīstot 250 kW vai 300 kW, savukārt griezes moments nemainīgi paliek 664 Nm. Visām modifikācijām uz katras ass atradīsies pa vienam elektromotoram, kas rūpējas par pilnpiedziņas darbību.
Mūsu testa auto 100 km/h sasniedz 5,6 sekundēs. Ja ar to nepietiek, var lūkoties «SQ8 Sportback e-tron »versijas virzienā, kas attīsta 370 kW un ieskrienas 4,5 s, vienlaikus spējot nobraukt 513 km.
Cik tālu varam aizbraukt mēs? Audi «Q8 50 e-tron» jeb bāzes versijā, pēc WLTP datiem, būs maksimums, 491 km, savukārt «Q8 55 e-tron» traucas gandrīz par 100 km tālāk, bet rekordists ir «Sportback 55». Ja ievērosiet ekonomiskas braukšanas pamatprincipus un būs pateicīgs ceļavējš, ar pilnu bāku tiksiet no Rīgas līdz Varšavas pievārtei. Pēc pirmās uzlādes un nelielas atpūtas esat Prāgā, savukārt trešā uzlāde būs nepieciešama jau tuvu Adrijas jūras krastiem. Tātad distance no vienas uzlādes stacijas līdz nākamajai drīkst būt pat līdz 600 km.
SUV modelim gandrīz ar 2,6 tonnu pašmasu tā ir iespaidīga autonomija. Kas attiecas uz patieso sniedzamību, protams, objektīvu iemeslu dēļ ziemā WLTP rādītājus būs grūtāk sasniegt, taču esam bijuši liecinieki, ka vasarā varam pat nobraukt vairāk nekā sola ražotājs. Periodiskas uzlādes un veselīga pavingrošana ir vienīgais iemesls, kas liktu paņemt pauzi no braukšanas, jo «Q8 Sportback e-tron» ir patiesi komfortabls auto.
Trīs lietas, kas visspilgtāk palikušas atmiņā no sākotnējā modeļa testiem, ir lieliskā balstiekārtas darbība uz nelīdzena ceļa, klusums un interjera apdares kvalitāte. Uzvarētāji sastāvu nemaina, tāpēc arī modernizētajā versijā neviens no šiem labumiem nav zudis. Tieši otrādi. Luksusa klases salonā veiksmīgi noslāpēti ārējie trokšņi un pneimopiekare pieejama jau standartā.
Digitalizācija šajā «Audi» modelī redzama visā spožumā. Vadītāja priekšā ir digitālais instrumentu panelis, bet zem 10,1 collas galvenā displeja novietots 8,6 collu ekrāns klimata kontroles pārvaldībai. Šeit ir pat digitālie sānu spoguļi, pie kuru darbības gan ir jāpierod. Tie papildaprīkojumā pieejami par 1472 eiro.
Ja reiz minējām zaļo nākotni, bezizmešu braukšanu un salātlapas, ir vērts uzsvērt, ka Eiropā un ASV pārdotie «Audi Q8 e-tron» sertificēti kā oglekļneitrāli. Tas nozīmē, ka arī vairāki salona komponenti – skaņas un siltuma izolācija, kā arī paklājiņi – izgatavoti no pārstrādātiem materiāliem, tajā skaitā izmantojot arī PET pudeles. Ilgtspēja soli pa solim.
Materiāls tapis sadarbībā ar SIA «Audi Latvija».