Santa.lv
  • 26.08.2025
  • 3 eiro par katriem 100 km – vai ir vērts izvēlēties elektroauto?

    Santa.lv
    Santa.lv
    Foto: Shutterstock
    Lai gan uzlādes izmaksas var ietekmēt vairāki faktori, elektromobiļu īpašnieki jums apliecinās, ka ikdienā tipiskas elektrības izmaksas par 100 kilometriem ceļa ir aptuveni trīs eiro.

    Pie līdzīga secinājuma nonākusi arī Enerģētikas aģentūra kaimiņzemē Lietuvā. Saskaņā ar tās datiem, izmantojot fiksēto nakts tarifu, 100 km ceļa izmaksā 3,13 eiro. Aģentūras aplēses liecina, ka tas ir 2,5 reizes lētāk nekā, ja šo pašu attālumu veiktu ar dīzeļdzinēja automašīnu (nepilni 8 eiro), un 2,9 reizes lētāk nekā, ja brauktu ar benzīna auto (nepilni 9 eiro).

    Ja pieņem, ka gada nobraukums ir vismaz 15 000 km, enerģijas nesēja izmaksu atšķirība vien radītu ietaupījumu 700–900 eiro apmērā. Turklāt, pateicoties vienkāršākai spēkratu konstrukcijai, elektromobiļu īpašniekiem jātērē mazāk resursu sava braucamrīku apkopei.

    Privātajiem pircējiem elektromobilis var būt gan pragmatiska, gan emocionāla izvēle, savukārt uzņēmēji uz transporta izvēli primāri raugās caur izmaksu prizmu. Tā ir iespēja ietaupīt naudu, lai gan sava nozīme ir arī publiskajam tēlam, kas apliecina attieksmi pret vidi, un iespējai motivēt darbiniekus, dodot viņiem iespēju braukt ar mūsdienīgu auto.

    Pircēji tērē līdz 50 tūkstošiem eiro

    Saskaņā ar Statista datiem pagājušajā gadā vairāk nekā puse no jaunajiem elektromobiļiem Eiropā tika iegādāti cenu diapazonā no 35 līdz 50 tūkstošiem eiro.

    Šie modeļi izceļas ar daudzpusību – par salīdzinoši pieejamu cenu pircēji saņem tehnoloģiski progresīvus, drošus un plašus elektromobiļus, bieži ar populāro SUV virsbūvi, turklāt tie ar pilnu uzlādi var paveikt vismaz 400 kilometrus.

    Žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško skaidro, ka izvēloties elektromobili, vispirms ir svarīgi tikt skaidrībā par tā izmantošanu.

    «Ja auto paredzēts izmantot ikdienas braucieniem, es izvēlētos vidēja izmēra vai mazāku modeli, jo ar to ir vieglāk manevrēt un parkošanās sagādā mazāk raižu. Tam nav nepieciešama ļoti liela sniedzamība – ar 350–400 km WLTP nobraukuma rezervi būtu pietiekami. Protams, svarīga ir arī efektivitāte,» norāda Latvijas Gada auto žūrijas loceklis.

    Piemēram, Kia EV3, kas atzīts par 2025. gada pasaules auto, Latvijā pieejams ar divu veidu akumulatoriem – ar 58,3 kWh akumulatoru tas maksā no 39 990 eiro, bet ar 81,4 kWh akumulatoru no 43 990 eiro.

    Variantam ar ietilpīgāko akumulatoru vidējais enerģijas patēriņš ir 14,9 kWh/100 km un ar pilnu uzlādi tas var nobraukt līdz 605 km (WLTP). Tas nozīmē, ka šis elektromobilis var sasniegt jebkuru vietu Latvijā bez papildu uzlādes.

    Ir arī citi varianti – šajā segmentā savus modeļus piedāvā Volvo, Škoda, Hyundai, Renault un citi ražotāji.

    Dažādas vajadzības, dažādas izvēles

    Šajā cenu kategorijā izvēle ir visai plaša. Ja vērtē nobraukuma rezervi, tad tuvākais konkurents minētajam EV3 ir Škoda Elroq, kas ar 85 kWh akumulatoru var nobraukt līdz 577 km. Šīs versijas cena sākas no 45 940 EUR. Volvo EX30 ar 69 kWh akumulatoru var nobraukt līdz 476 km un maksā no 45 752 eiro, taču salīdzinājumā ar konkurentiem tā salons ir nedaudz mazāks un bagāžnieka tilpums ir 400 litri.

    Elroq piedāvā 470 litru bagāžnieku, bet EV3 – 460 litrus. Ja salīdzina riteņu garenbāzi, kura ietekmē pasažieru telpas izmērus, Volvo tā ir 2650 mm, Škoda 2765 mm, bet Kia – 2680 mm.

    Daudziem pircējiem svarīga ir arī garantija.

    Kia EV3 piedāvātā ražotāja garantija ir 7 gadi vai 150 000 km, Volvo piedāvā 5 gadus vai 150 000 km, bet Škoda 5 gadus vai 100 000 km.

    KLUBA auto apskatnieks norāda, ka ne vienmēr nepieciešams izvēlēties lielāko akumulatoru, taču ir svarīgi, lai auto būtu efektīvs jeb ekonomisks. Nozīme ir arī uzlādes iespējām – sava privātā uzlāde uzņēmumā būs izdevīgāka.

    «Elektromobilis ar lielu akumulatoru var šķist pievilcīgs, jo tam nepieciešama retāka lādēšana, taču pareizā pieeja būtu izvēlēties reālajām vajadzībām optimāli piemērotu auto,» skaidro Toms.

    Ieteicams izvērtēt tehnoloģijas

    Eksperti norāda, ka šajā cenu diapazonā ietilpst arī kompaktie elektriskie hečbeki, piemēram, Tesla Model 3, Cupra Born, Volkswagen ID.3 un citi. Tomēr to atlikusī vērtība var izrādīties zemāka nekā modeļiem ar paaugstinātu virsbūvi.

    «Runājot par elektromobiļu efektivitāti, hečbeki, sedani un universāļi ir ekonomiskāki nekā krosoveri. Ja modelis piedāvā pienācīgas funkcijas par saprātīgu cenu, uzņēmumi tos pērk,» teic Toms Timoško.

    Tomēr arī krosoveru ražotāji nestāv dīkā. Piemēram, Kia jau gatavo EV3 GT versiju, solot augstāku veiktspēju un papildu tehnoloģijas patīkamai braukšanai. Arī Ķīnas ražotāji aktīvi apgūst šo segmentu.

    Izvēloties automašīnu, eksperti iesaka novērtēt, cik intuitīvas ir vadības sistēmas, vai elektromobilis atbalsta attālināto programmatūras atjaunināšanu, cik efektīvi darbojas galvenās braukšanas palīgsistēmas (ADAS) un vai auto ir aprīkots ar siltumsūkni. Šīs funkcijas ievērojami ietekmē modeļa praktiskumu, lietošanas ērtumu un tālākpārdošanas vērtību.

    Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk