• 10 kaitīgi braukšanas ieradumi, ko laiks atmest!

    Auto
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    17. novembris
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    Telefona lietošana pie stūres nav autovadītāju vienīgais grēks. Nervoza ātrumpārslēga raustīšana sastrēgumos, mūžīgi spīdošā degvielas lampiņa un citi braucēju niķi nav nemaz tik nekaitīgi, kā varētu šķist. Mēs apkopojām 10 vadītāju ieradumus, kuri ietekmē satiksmes drošību un ir kaitīgi jūsu automašīnai.

    1. Rokas turēšana uz ātrumpārslēga

    Izplatīts ieradums autovadītāju vidū – rokas atbalstīšana pret ātrumpārslēga sviru. No šī niķa nepieciešams atbrīvoties divu iemeslu dēļ. Raudzīdamies no drošas braukšanas viedokļa, ja nenotiek pārnesumu maiņa, abām rokām jāatrodas uz stūres.

    Pamācošas runas par pareizu roku pozīciju uz stūres esam dzirdējuši no autoskolas instruktoriem, taču ne visi zina to, ka rokas atbalstīšana pret ātrumkloķi var nodarīt bojājumus transmisijai.

    Mums pašiem to nemanot, plaukstas svars rada slodzi uz ātrumpārslēga sviras, kura tālāk to nodot transmisijas mezgliem, galvenokārt sinhronizatoriem. Roka uz ātrumkloķa jāliek tikai brīdī, kad mainām pārnesumus.

    2. Nepareiza sajūga pedāļa izmantošana

    • Pirmais niķis – stāvot pie luksofora sarkanās gaismas vai slēgtas dzelzceļa pārbrauktuves, turēt nospiestu sajūga pedāli un bremzes. Bieži tas tiek skaidrots ar vēlmi nekavēt satiksmi, tāpēc vadītājs jau laikus ieliek pirmajā pārnesumā. Patstāvīgi nospiests sajūgs samazinās izspiedējgultņa resursu. Gan sajūga pedālis, gan ātrumpārslēgs jāizmanto tikai brīdī, kad mainām pārnesumus. Tātad aptuveni sekundi. Ne mazāk svarīgs aspekts – ja būs ieslēgts pārnesums un kāda iemesla dēļ pedāli nejauši atlaidīsiet, auto uzreiz uzsāks strauju kustību uz priekšu. Tas parasti beidzas ar sadursmi. Nevar izslēgt arī tehniska defekta iespējamību. Ja tiks bojāta sajūga trose vai būs bojāts sajūga cilindrītis, auto aizjoņos uz priekšu.
    • Otrais niķis – nevajadzētu aizrauties ar auto ripināšanu līkumos pie krustojumiem, izspiežot sajūgu. Šādā veidā būtiski tiek mazināta riteņu saķere ar ceļu, kas slidenā ceļā var izraisīt auto slīdēšanu.
    • Trešais niķis – kājas turēšana uz sajūga pedāļa, kad sajūgs nemaz nav nepieciešams. Dažkārt autovadītāji nemaz nepamana, ka viņiem piemīt šāds ieradums. Pat ja ar spēku nespiežat pedāli, kāja jebkurā gadījumā izdara spiedienu uz pedāli. Ilgstošais ieradums pārvērtīsies nodilušos sajūga diskos un nosvilinātā sajūgā. Neaizstāsim kājas balstu ar sajūga pedāli!
    • Pēdējais, bet ne mazāk svarīgais atgādinājums – pārnesumu maiņas brīdī sajūgam jābūt pilnībā izspiestam. Tas var šķist pašsaprotami, taču zem pedāļa paslīdējis grīdas paklājiņš vai sajūgs ar īpaši dziļu gājienu var nozīmēt to, ka vadītājs neizspiež sajūgu līdz galam. Ilgstoša šāda prakse beigsies ar sajūga komplekta maiņu.

    3. Braukšana ar dzelteno lampiņu

    Mūžīgi degošā degvielas lampiņa. Līdzekļu trūkums, sevis izaicināšana vai vienkārši nevēlēšanas iztērēt vienā uzpildes reizē dažus desmitus eiro rada situācijas, kad vadītājs ielej degvielu par maksimāli mazu summu, lai nokļūtu līdz galamērķim un atpakaļ līdz DUS. Mazs degvielas atlikums bākā var izraisīt degvielas sūkņa pārkaršanu un izdilšanu, nemaz neminot situācijas, kad bākas apakšā sakrājušās nogulsnes tiek iesūktas sistēmā, aizdambējot visu degvielas padevi.

    Degvielas sūkņu un sprauslu remonta izmaksas var būt rakstāmas ar četriem cipariem, turklāt piekļūšana pie sūkņa nekad nav izklaide. Ziemas periodā tukšā bākā veidojas kondensāts un ūdens ir pēdējais, kas nepieciešams degvielas sistēmai. Vēlams, lai degvielas rādītāja bultiņa nenokristu zem ceturtdaļas.

    4. Rokasbremzes neizmantošana

    Šis attiecas uz automātiskajām transmisijām. Ja vēlaties auto novietot slīpumā, vispirms nepieciešams apstāties, nofiksēt rokasbremzi un pēc tām ieslēgt P (parking) pozīciju. Braucot prom, ieslēdzam D (drive) pozīciju, atlaižam rokasbremzi un uzsākam kustību. Ja rokasbremzi neizmantosiet, parkingā ielikt būs viegli, bet atkārtota ielikšana draivā jau var būt ļoti sāpīgs process gan transmisijai, gan jūsu budžetam.

    Lai auto neripotu uz priekšu, kārbā atrodas neliela metāla svira (izejas vārpstas bloķēšanas mehānisms), kas bloķē transmisiju. Automašīnai atrodoties slīpumā, nelielajai svirai būs jātur viss auto svars, lai no P pozīcijas ieslēgtu D pārnesumā.

    Vairākas reizes pārvarot šo spēku, svira var salūzt, «izdzēšot» P pārnesumu no jūsu transmisijas.

    Remonta veikšanai būs nepieciešams noņemt transmisiju un vērt vaļā kārbas korpusu. Mēs iesakām lietot rokasbremzi arī profilakses pēc, jo automātisko automašīnu īpašnieki nereti sviru novelk tikai tehniskajā apskatē. Cīņa ar neefektīvu vai jau ierūsējušu mehānismu nebūs viegla.

    Protams, arī mehāniskajai transmisijai ir vēlams izmantot rokasbremzi. Citkārt pie lielveikaliem auto tiek atstāts pavisam nejauši izvēlētā pārnesumā. Ja pirmais un otrais pārnesums auto notur vietā, ceturtajā robā spēkrats var izkustēties. Arī lielā slīpumā jābūt uzmanīgam. Ir daži auto, kuriem nav pat vēlams atstāt ieslēgtu pārnesumu. Dzirdēts gadījums, kur kalnā stāvošam Nissan X-Trail bez novilktas rokasbremzes motora ķēde tiek nospriegota, bet ķēdes spriegotājs ir atbrīvojies. Uzreiz pēc dzinēja startēšanas, ķēde pārlec, un tas beidzas ar saliektiem vārstiem.

    5. Novēlota apkope

    Ja dzinēja eļļas maiņas intervāls ir ik pēc 15 000 km, tas nozīmē, ka eļļu varat arī mainīt pēc 11 000 km, taču tā nav paredzēta 16 000 km vai vairāk. Ietaupīšana uz apkopes laikus veikšanu var radīt lielākus tēriņus, līdzīgi kā nokavēts ikgadējais higiēnista vai zobārsta apmeklējums. Piemēram, nokavēta zobsiksnas maiņa var novest pie siksnas plīšanas un pat dzinēja maiņas, taču ir arī mazāk uzskatāmi piemēri.

    Visizteiktāk to var attiecināt uz eļļu. Laikus nemainīta dzinēja eļļa zaudē eļļošanas spējas dažādās temperatūrās un kritiskos gadījumos var aizdambēt arī eļļošanas kanālus. Atšķirībā no dzinēja vairumā gadījumu auto nebrīdina par pazeminātu eļļas līmeni transmisijā. Piemēram, DSG transmisijā eļļas maiņa jāveic ik pēc 60 000, un servisa izmaksas ir aptuveni 250 eiro.

    Ja nokavēsiet šķietami garo intervālu, pazemināta eļļas līmeņa gadījumā radītie bojājumi būs vismaz desmitkārt lielāki nekā laikus veikta eļļas maiņa.

    6. Dzinēja temperatūra

    Ilga dzinēja uzsildīšanas tradīcija saglabājusies vēl no karburatoru laikiem. Šī gadsimta automašīnām nav nepieciešama ilga priekšapsilde, jo degvielas iesmidzināšanas sistēmas un dzinēja vadība savā attīstībā spērusi grandiozu soli. Pietiek iedarbināt dzinēju, piesprādzēties, ieslēgt iecienīto radiostaciju, un brauciens var sākties.

    Ziemā šis laiks var būt ilgāks – kamēr virsbūve tiek atbrīvota no sniega. Uz vietas stāvoša auto salons ļoti lēni piepildīsies ar siltu gaisu, tāpēc šāda auto uzsildīšanas metode ir neefektīva. Tā vietā labāk uzsākt lēnu kustību. Šādā veidā tiks veicināta efektīvāka dzinēja eļļošana un pakāpeniski celsies arī dzinēja temperatūra, ļaujot ātrāk sajust silto vēsmu ventilācijas lūkās.

    Atceries – kamēr dzinējs nav sasniedzis darba temperatūru, motora apgriezieniem jābūt zemiem.

    Augsts apgriezienu diapazons aukstam dzinējam kaitēs, veicinot tā pastiprinātu nodilumu vietās, kur eļļa vēl nav paspējusi pietiekami lubricēt. Pamēģiniet paši bez iesildīšanās uzreiz veikt straujus palēcienus un citas aktivitātes! Savainojums garantēts.

    Balstoties uz uzskatu, ka atkārtota dzinēja iedarbināšana patērēs vairāk degvielas nekā motora ilga strādāšana, vadītāji izvēlas dzinēju atstāt ieslēgtu. Ziemā vadītāju vēlme saglabāt siltu salonu ir saprotama, taču vasarā šis uzskats ir aplams. Ja piestājat pie veikala vai kādā citā vietā, kur plānojat stāvēt ilgāk par minūti, dzinēju labāk izslēgt. To var pamatot gan no dabas piesārņojuma viedokļa, gan ekonomiskā aspekta.

    7. Pāragra atpakaļgaitas ieslēgšana

    Vēl viena stāvvietu ikdiena – šis attiecas uz abiem transmisijas veidiem, taču vistiešāk uz automātisko pārnesumkārbu. Ja auto ir kaut vēl nelielā kustībā uz priekšu vai aizmuguri, nedrīkst pārslēga sviru novirzīt no D uz R pozīciju vai otrādi. Arī dzinēja apgriezieniem jābūt tādiem, kādi tie ir, automašīnai stāvot. Ja automātiskajai transmisijai pēkšņi liksiet mainīt braukšanas virzienus, Recro, Raap un citi pārnesumkārbu servisi jūs ātri vien priecāsies redzēt. 

    8. Bremzēšana ilgākā nobraucienā

    Situācijas, kad brauciet ilgstošā nobraucienā, neturiet nospiestu bremžu pedāli. Standarta bremžu sistēma un tās šķidrums ātri vien uzkarsīs. Šādos brīžos tiek nevajadzīgi noslogoti bremžu diski un kluči. Tas rada ne vien detaļu nodilumu, bet var izraisīt bremžu negaidītu pazušanu, un nepieredzējis vadītājs acumirklī kritīs panikā.

    Tā vietā kalnu apvidū iesakām izmantot motora bremzes. Tas nozīmē – izmantot zemāku transmijas pārnesumu un augstākus dzinēja apgriezienus, bremzējot auto bez bremžu pedāļa palīdzības.

    9. Negrieziet stūri uz vietas

    Ja vien ir iespēja, manevri ar stūri jāveic brīdī, kad auto ir kaut nelielā kustībā. Tas atvieglos riteņu pagriešanu un mazinās ne vien slodzi uz stūres sistēmu, bet arī taupīs jūsu riepas. Visbiežāk šī kļūda ir manāma veikalu stāvvietās, kur šaurās vietās uz sausa asfalta riteņi tiek pagriezti no vienas galējās pozīcijas līdz otrai.

    10. Pārlieku lēna braukšana

    Kas var būt ne mazāk kaitīgs kā agresīvs un ātrs braucējs? Pārāk liels mieramika. Lēns braukšanas stils un zemi dzinēja apgriezieni ātri vien aizaudzēs jūsu dīzeļdzinēja cieto daļiņu filtru. Filtrs var aizaugt ar tik biezu sodrēju kārtu, ka dzinējs aktivizēs servisa režīmu. Pat meistaru piedāvātais piespiedu filtra reģenerācijas process šeit nebūs glābiņš.

    Atkarībā no automašīnas filtra cena būs aptuveni 1000 eiro. Tiem, kuriem šī filtra nav, izpūtējs ātri vien aizkvēps, un melnais dūmu mākonis neļaus iziet tehnisko apskati. Ja auto netiek izskrieties, tas negatīvi ietekmēs vairāku kustīgo elementu darbību, piemēram, bremžu sistēmu.

    Rezumējums

    Automašīnā un arī ārpus tās ir visiem zināma patiesība – jo mazāk kaitīgo ieradumu, jo labāk. Atbrīvodamies no saviem niķiem, ilgtermiņā varat ietaupīt prāvu naudu.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē