«Kurš gan var izskaitīt zvaigznes!»
VALENTĪNA BUTĀNE ir Latvijas estrādes pirmā dīva. Diemžēl anonīmi nelabvēļi Latvijas Radio fonotēkā izdzēsuši vismaz pusi viņas ierakstu. Palikušas tikai apmēram trīsdesmit Butānes iedziedātas dziesmas. Nejaušība? Paviršība? Atriebība solistei par viņas principialitāti? Bet varbūt… skaudība?
Pielūdzējs Vašingtonā
Latvijas Radio ārzemju sakaru dienestu pirms pāris gadiem pārsteidza amerikāņu virsnieka Roberta Maklelana vēstule no Vašingtonas:
«Koledžā es sadraudzējos ar divām jaunām dāmām – Zaigu Voldiņš un Valentīnu Vakauzas no Latvijas un Lietuvas. Pateicoties viņu iedrošinājumam, savam maģistra grādam izvēlējos tēmu – neatkarības kustība Baltijā XIX gadsimtā, salīdzinot un pretstatot līdzīgo un atšķirīgo. Kopš tā laika vārds «Latvija» man vairs nebija tukša skaņa.
1962. gadā, Bostonas lielveikala Jordan Marsh mūzikas nodaļā bija plaša amerikāņu un ārzemju klasikas, džeza un folkmūzikas izvēle. Tur es iegādājos četrus ierakstus – trīs latviešu un vienu lietuviešu dziesmu skaņuplati. Tās bija izdevusi kompānija Monitor Records kā veltījumu tiem, kas interesējas par Austrumeiropas mūziku. Vienā no platēm bija divas Butānes dziedātās dziesma – «Zvaigžņotā Rīga» un «Rīgas bulvāri», kam pavadījumus atskaņoja Rīgas sekstets, kā arī dažas tautasdziesmas, kurās pavadījumu Butānei atskaņoja Aleksandra Vihrevska. Mana mīļākā dziesma bija «Rīgas bulvāri», un šo daudzo gadu laikā es bieži sevi pieķēru to svilpojam. Es to iekopēju arī kasetē.
Gadiem ritot, esmu daudzkārt pārvācies un daudzas skaņuplates ir pazudušas, taču «Bulvāru dziesma» ir palikusi ar mani. 2004. gadā es ciemojos Vācijā un tikai Butānes kundzes skaistās balss dēļ aizlidoju arī uz Latviju – lai mūzikas veikalos atrastu vēl kādu viņas dziesmu. Bet neviens no jaunajiem cilvēkiem nebija par viņu pat dzirdējis… Manā otrajā ceļojumā uz Latviju 2005. gadā sameklēju gidu, kas mani pavadītu uz Siguldu. Tas bija Ludviķis Bērziņš, un nejaušības dēļ viņš pazina Butāni. Ar viņa starpniecību sazinājos ar Latvijas Radio, kur man sagatavoja Valentīnas Butānes trīsdesmit dziesmu izlasi.
Nespēju noticēt, kad šajā izlasē dzirdēju dziesmu Cherry Pink and Apple Blossom White (latviski «Ķiršu dārzs» – D. M.), kas piecdesmitajos gados bija Peresa Prado izpildīts milzu grāvējs ASV. Tik savādi bija to dzirdēt piecdesmit gadus vēlāk latviešu valodā. Butānes kundzei ir brīnišķīga balss, kas noteikti var sacensties ar viņas laikabiedrēm Amerikā Katrīnu Greisoni, Džūliju Endrjūsu un Džeinu Pauelu. Butānes kundzes vokālais līmenis ir lielisks. Visvairāk es būtu vēlējies viņu dzirdēt operetē «Jautrā atraitne». Un es ceru piedzīvot vēl daudzus gadus, kad varēšu savā kabrioletā nolaist jumtu un pilnā skaļumā atkal klausīties «Rīgas bulvārus».»
Pirmā skatuve – kāpņu telpā
Tagad pirmā latviešu estrādes zvaigzne Valentīna Butāne mitinās daudzdzīvokļu namā Dobelē, pārtiekot no nelielas pensijas un nedaudz piepelnoties ar privātstundām klavierspēlē. Šīs mājas dzīvoklīši atgādina kopmītni – garš, kopīgs gaitenis, kurā satiekas un cits par cita nedienām visu uzzina kaimiņi.
Svešiniekus Butāne savā dzīvoklī ielaiž nelabprāt, var just, ka māksliniece mulst savas pieticīgās iedzīves dēļ. Viņa sūrojas, ka vairs nevar aizbraukt uz Rīgu – uz koncertiem, uz operu. Un ne tikai tāpēc, ka nav naudas. Nav arī veselības. Dziedātāja ilgus gadus mocījusies ar savu osteohondrozi, tāpēc ārpasaulē var nokļūt tikai divreiz nedēļā ar sociālā darbinieka palīdzību. Nesen viņai veikta ceļgala protezēšanas operācija, un nu priekšā ilgstošs atlabšanas process, kurā atkal neiztikt bez palīgiem. Un, protams, tagadējā Valentīnā vairs nav atpazīstama tā ēteriskā, slaidā, skaistā un pašapzinīgā būtne, kas ar sava liriskā soprāna treļļiem apbūra estrādes un muzikālā teātra cienītājus. Dziedāt viņai patīk joprojām, pašapziņas un lepnuma arī netrūkst, taču nu jau dzīve vairāk sastāv no atmiņu kamola pārtīšanas, un tajā savijušies tikai viņas vokālās mākslas dzīpari. Par privāto dzīvi Butānes kundze atsakās runāt, un šķiet, ka tā gandrīz izslēgta no viņas atmiņām – tajās viss skaistākais saistīts tikai ar mūziku!
Valentīna nāk no Daugavpils. Viņa ļoti mīl savu pilsētu un, par bērnību runājot, nespēj valdīt asaras. Viņas vecāki ir no Naujenes, tēvs strādājis Daugavpils pasta kantorī par ierēdni – pie kāda vācu speciālista viņš bija apguvis klavieru skaņošanu, tāpēc varējis darboties arī kā pilntiesīgs klavieru skaņotājs. Tēvs bija sakrājis stīgu instrumentu kolekciju – mandolīnu, balalaiku, vijoli, ģitāru, un visus viņš arī pats mācēja spēlēt. Sevišķi skaisti viņam skanēja vijole, uz kuras tēvs atskaņoja arī improvizācijas par populāru dziesmu tēmām. Viņam bija lieliska balss. Valentīnas māmiņa bija mājsaimniece ar ļoti skaistu balsi. Bērnībā mamma Valentīnai daudz dziedāja priekšā.
Skolā starpbrīžos Valentīna dažreiz spēlēja klavieres – to dzirdējis skolotājs un aicināja viņu pavadīt citu klašu vingrotājus. Ja jau meitene ir tik muzikāla, viņai jāstājas mūzikas skolā! Tur viņai klavieres mācīja Felicita Tomsone, kas pēckara gados sacerēja bērnu operu «Sprīdītis». Klavierstundas turpinājās arī kara gados, un tad par Valentīnas jauno aizraušanos kļuva vācu filmas. Skolēniem gan bija aizliegts iet uz kino, biļešu ielaidējas bija stingras, tomēr abas ar draudzeni paguva ielavīties vismaz dienas seansos.
«Kad rādīja «Gasparoni» ar Mariku Reku – dejotāju, kas bija aktrise un dziedātāja, es pamanījos pat četrreiz vienā nedēļā aiziet uz kino. Redzēju arī dažas filmas ar Zāru Leanderi, ārkārtīgi spēcīgu aktrisi ar skaisti tembrētu balsi. Bija arī filma «Karalienes sirds», ko noskatījos divas reizes un pēc tam veselu nedēļu raudāju.»
Mazā Vaļa pirka vācu žurnālus, izgrieza aktieru ģīmetnes un līmēja tās lielā grāmatā. Kad Butānu māju sabombardēja, ģimenei bija jādodas bēgļu gaitās, un vienīgais, ko meitene paņēma līdzi, bija šis dārgums – žurnāls ar aktieru bildēm. «Lai mamma neredzētu, es to paslēpu zem mētelīša, iepogāju pie krūtīm, un tas man bija līdzi visās blindāžās un ir pie manis vēl šodien.»
Taču bērnības visagrākais sapnis Valentīnai bija kļūt par dejotāju – pirmās deju izrādes notika kāpņu telpā, un skatītājas bija draudzenes. «Kad mamma gāja uz tirgu, es viņai nopakaļ pa ielu gāju dejodama, un viņai par to bija kauns. Tad prasījos vecākiem, ka es arī gribu iet uz baletskolu, bet viņi atteica, ka pietiek jau ar manu dejošanu uz ielas…» Kas cits atlika, vajadzēja vien pievērsties klavierspēlei un dziedāšanai. Skolas gados Valentīna no bibliotēkas ņēma dziesmu notis, dziedāja un pavadīja sevi uz klavierēm.
Reiz, atbraukusi uz Rīgu pie krustmātes, Valentīna nopirka skaistu Zāras Leanderes bildi – arī tā viņai saglabājusies šobaltdien – un pirmoreiz aizgāja uz operu. Toreiz Valentīna Rīgā pie paziņām sastapusi kādu meiteni, kas grozījusies spoguļa priekšā un sacījusi: «Kad izaugšu, būšu dziedātāja.» Valentīna stāvēja viņai blakus un neteica neko, bet domāja tieši to pašu…
Valentīna modina guļošos
1942. gadā piedzima Vaļas jaunākais brālītis Pēteris*, tagad pazīstams komponists, Lielās Mūzikas balvas laureāts. Vaļa, protams, gāja ar mazo pastaigāties, savukārt Pēcis bija spiests stundām ilgi klausīties Šopēnu, Bēthovenu un gammas, katru skaņu laižot caur sevi. Arī tētis, pārnācis no darba, ņēma rokās vijoli un spēlēja dēlēnam polkas, kamēr tas gultiņā lēca no prieka! Valentīna Butāne atzīstas, ka tikai brāļa dēļ nav aizbēgusi uz Vāciju. Kad tuvojusies padomju armija, viņa ciemojusies pie krustmātes Ogrē. Tobrīd visi mukuši prom ar kuģiem un vilcieniem, un tā varējusi darīt arī viņa, taču atcerējusies savu mazo brālīti un atgriezusies pie ģimenes.
Pēc kara Daugavpils kļuva gluži tukša, teātra vairs nebija, kultūras dzīve apstājās, taču skolā mākslinieciskā pašdarbība joprojām bija obligāta. Reiz Valentīnu pamudināja klases vakarā kaut ko nodziedāt. Tā nu devītajā klasē viņa uzstājās ar savu pirmo solo. Dziedāt viņai ļoti patika, tāpēc Valentīna noorganizēja meiteņu sekstetu – pati sameklēja dziesmas un spēlēja pavadījumu. Klavierspēlē viņa apguva arvien sarežģītāku repertuāru, taču pati juta, ka roka nav tik liela, lai veidotu pianistes karjeru.
1949. gadā Valentīna iestājās mūzikas vidusskolas vokālajā nodaļā, kur mācījās trīs gadus. Viņas skolotāja bija Berta Braunfelde (starp citu, savulaik arī Margaritas Vilcānes mūzikas pedagoģe). Taču ar muzicēšanu vien bija par maz, vajadzēja pelnīt maizīti, un Valentīna kļuva par Daugavpils Krievu drāmas teātra pianisti. 1952. gadā viņa devās uz Rīgu, lai stātos savā sapņu augstskolā – Konservatorijā, kur vokālajā nodaļā togad bija četrdesmit pieci gribētāji uz septiņām vietām!
Eksāmens. Daži profesori sēž pie galda, bet viena galva pat guļ uz galda! Valentīna uzkāpj uz skatuves un, lai mazāk uztrauktos, nolemj skatīties komisijai pāri, uz zāles viņu galu. Valentīna dzied Santucas romanci no operas «Zemnieka gods». Pēc kādas augstas nots viņa pamana, ka arī guļošā galva beidzot pieslejas…
Un Valentīna iekļuva uzņemto sarakstā! Par Butānes skolotāju kļuva Dora Brutāne – piecdesmitajos gados bieži pa radio dzirdēta vokāliste. «Viņa bija ārkārtīgi mīļa blondīne lielām, gaišzilām acīm – sarokojāmies un parunājām par to, ka mums ir līdzīgi uzvārdi. Viņa mani sauca par Valiju…»
Pa Rīgas bulvāriem
Piepelnoties studiju gados, Valentīna dziedājusi pirms filmu seansiem kinoteātros «Komjaunietis» un «Lāčplēsis», kā jau tas piecdesmito gadu vidū bija pieņemts. Dziedājusi arī koncertos Ļeņingradā un Maskavā, ieskaņojusi latviešu un krievu solodziesmas radiofonā. Jau studiju gados daži prognozēja viņai operetes dziedātājas karjeru, taču augstskolas ceturtajā kursā notika lielais pagrieziens Valentīnas dzīvē. Divi Konservatorijas studenti – kontrabasists Egils Švarcs un pianists Raimonds Pauls – bija nodibinājuši savu instrumentālo estrādes sekstetu, kuru atzina Latvijas Radio mākslinieciskais vadītājs simfoniķis Jānis Ivanovs. Sākās jauna ēra latviešu estrādē: šis bija pirmais profesionāļu kolektīvs, kas radiofonā oficiāli drīkstēja ieskaņot estrādes mūziku – gan populāras padomju un ārzemju dziesmiņas, gan latviešu autoru pirmās, vēl nedrošās kompozīcijas.
Sekstetam vajadzēja dziedātāju. Tika izmēģināti vairāki, to vidū Vera Davidone, vēlākā operas zvaigzne, Alfrēds Višņevskis. Reiz studijbiedri uz mēģinājumu uzaicināja arī Valentīnu. Tieši viņa 1956. gada aprīlī iedziedāja pirmo Raimonda Paula oriģināldziesmu «Nenosūtītā vēstulīte» ar Dainas Avotiņas vārdiem. Tika ierakstītas arī citas melodijas, taču svītru labi iesāktajam pārvilka toreizējā partijas un valdības attieksme pret estrādes mūziku. Tas taču bija laiks, kad saksofonus joprojām gribēja izliekt taisnus un spēkā bija sakāmvārds: «Kto sejčas igrajet džaz, zavtra roģinu prodast!»**
«Kad sāku dziedāt kopā ar Paulu un Švarcu, Konservatorijā nevienam to neteicu, tikai meitenes kopmītnēs zināja, ka eju uz Radio. Bet, kad ierakstīja Dunajevska un Hreņņikova dziesmas, kas izskanēja radio, visi dabūja to zināt! Mana skolotāja draudēja, ka viņu ķeršot sirdstrieka, mūs visus izsauca pie rektora un brīdināja: ja tā turpināsim, nedabūsim diplomus! Vēl atceros, ka profesoram Viļumanim vaicāju: kā tad igauņiem Georgs Otss drīkst dziedāt estrādi kopā ar Radio orķestri?! Viņš tikai atmeta ar roku… Zēni gan turpināja instrumentālās mūzikas spēlēšanu, bet es pārtraucu līdz 1957. gadam, kad saņēmu diplomu. Tūlīt pēc tam atsākām intensīvu darbu Radio.
Pirmās Raimonda dziesmas bija tādas skumjas un man ļoti piestāvēja. Mēs satikāmies Konservatorijā, viņš man nospēlēja dziesmu «Dzērves» (diemžēl arī izdzēsta Latvijas Radio fonotēkā – D. M.), un tad es kā vokāliste lūdzos: «Vai tu nevari kaut ko mazlietiņ pārtaisīt – ielikt man kaut vienu augšu, lai varu sevi labāk parādīt…» Raimonds vēlāk kādā intervijā teica: «Tā Valentīna nu gan bija prasīga, – vienmēr man viņai kaut kas bija jālabo, un vienmēr viņa bija neapmierināta…» Bet man tas likās pats par sevi saprotams!»
Vēl tagad viņa atceras ikvienu no šīm pirmajām estrādes dziesmām latviešu valodā. Tolaik Valentīna Butāne iedziedāja arī Elgas Īgenbergas hitu «Rīgas bulvāri». «Elga tik skaisti spēlēja klavieres un bija ļoti dāsna ar komplimentiem. «Valentīn, jūs esat vienīgā un apburošākā, esmu pārliecināta, ka neviens cits tā nebūtu varējis iedziedāt!», viņa man teica.»
Iespējams, Īgenbergai bija taisnība, jo Butānes balss patiesi ir unikāla, to varētu salīdzināt ar ksilofonu, kas arī katru skaņu padara tīru un skanīgu kā stikliņš. Vienlaikus tā ir jūsmīga un starojoša. Turklāt Valentīnai ir lieliska dikcija, un viņas pacilājošais priekšnesums dāvā baudu un dzīvesprieku.
Slava atnāca un aizgāja…
Pēc Konservatorijas beigšanas (viņas diplomdarbs bija Tamāras loma Rubinšteina operā «Dēmons») Valentīnu Butāni pieņēma darbā Liepājas muzikālajā teātrī. Tur viņa iestudēja galvenās lomas operetēs «Zaļā pļava», «Trejmeitiņas», atveidoja Kristīni Jāņa Kalniņa operā «Ugunī». Tomēr dziedātājas lielais sapnis bija turpināt studijas. «Biju ar mieru palikt Konservatorijā visu mūžu – es tur tik labi jutos un biju tik laimīga! Nezināju, ko es vēlāk iesākšu, tomēr nolēmu pēc iespējas ātrāk doties uz aspirantūru, šoreiz jau uz Ļeņingradu (tagadējā Pēterburga – D. M.).»
Bez norīkojuma, kā jau nekomjauniete un bezpartejiskā, Valentīna uz savu roku aizbrauca vismaz noskaidrot, kādas turienes augstskolā ir prasības un konkurence. Diemžēl kopmītnes caurvējos viņa sasaldējās – uz eksāmenu aizgāja apslimusi, dabūja četrinieku un brauca mājās, uz Liepāju.
Tāpēc jau dzīve nebeidzās. 1957. gadā tika nodibināts Rīgas estrādes orķestris, un tā diriģents – Valentīnas kursabiedrs Ringolds Ore – aicināja dziedātāju uz sadarbību. Viņa iedziedājusi Ores slaveno romanci «Es ticu, draugs» un citas dziesmas, arī Induļa Kalniņa populāro «Silavas valsi» duetā ar Edgaru Zveju, piedalījusies vairākos koncertos. Tā nu, strādādama Liepājā, turpmākajos pāris gados viņa notērē gandrīz visu algu, braukādama uz Rīgu, uz ierakstiem. «Gadījās, ka iebraucu no Liepājas, zēni atvēl man tukšu telpu, iedod nošu lapu un saka – manā rīcībā ir divdesmit minūtes, lai iemācītos jauno dziesmu. Viņi zināja, ka man ar nošu lasīšanu iet labi.» Tika izdotas arī vairākas mazās skaņuplates kopā ar Paula un Švarca sekstetu ieskaņotām melodijām. Tāpat Valentīna Butāne sadarbojusies arī nākamo radio profesionālo estrādes kolektīvu – Ivara Mazura un Igora Jakovļeva vadīto sekstetu.
Taču estrādes mūzika ir tikai viena no Butānes interesēm, un pēc diviem gadiem viņa spītīgi atkal mēģina iekļūt aspirantūrā. Šoreiz dziedāšanas eksāmenā Valentīna nopelna piecnieku. Taču labi iesāktais pārtrūkst pusceļā. Dziedātājai izveidojas ģimene, un mācības ir jāpārtrauc.
«Kad apprecējos, Žoržiks – Paula seksteta ģitārists Georgs Slaveckis – man teica: «Ja abižo, nāc sūdzēties, mēs viņam sadosim!»
Prasu – vai tad abižoja arī? Valentīna tikai nopūšas…
Un tā 1963. gadā beidzas Valentīnas estrādes dziedātājas karjera. Kāpēc – viņa atsakās atbildēt. Tas skar dziedātājas personisko dzīvi. «Viss iegriezās tā, ka vairs nevarēju dziedāt. Varbūt arī labi, ka aizgāju tik ātri – manā vietā taču palika Margarita Vilcāne.»
Pēc Liepājas teātra likvidēšanas Valentīna dodas uz Jelgavu, kur beidzot tiek pie sava dzīvoklīša. Turpmāk viņa strādā par mūzikas pedagoģi Jelgavas mūzikas vidusskolas vokālajā nodaļā, līdz pat aiziešanai pensijā māca obligāto dziedāšanu topošajiem kordiriģentiem. Valentīnas Butānes audzēkņi bija arī Nora Bumbiere, Solveiga Raja, tagad pazīstamā tenora Jāņa Kurševa mamma Zita Sondore, Margita Freidenfelde. Četrus gadus viņa strādā arī par mūzikas redaktori Latvijas Radio bērnu redakcijā. Dziedātājas kādreizējie darbabiedri Latvijas Radio saka: viņa ir ļoti principāla un allaž saka, ko domā, pat ja šī patiesība ir neērta.
…ir tikai mūzika!
Kad jautāju, cik estrādes dziesmu viņa savā mūžā iedziedājusi, Valentīna koķeti attrauc: «Esmu tik tālu no kaut kādas grāmatvedības… Un kas tad var izskaitīt zvaigznes?»
Un tiešām – svarīgākā jau nav statistika, bet dvēsele un skaistums, kas skan no ikviena Valentīnas Butānes balss ieraksta. Un tas šobrīd tik ļoti kontrastē ar kādreiz tik populārās mākslinieces ikdienu.
Viņa dzīvo kopā ar dēlu Andri, kas savos četrdesmit četros tik vien spēj palīdzēt kā šad tad aiziet uz veikalu un aptieku, bet citādi ir tikpat aprūpējams kā tagad mamma. Diemžēl pret šādām kaitēm zāļu nav. Viņš gan dzied Dobeles baznīcas korī, tātad mantojis Butānu dzimtas muzikalitāti… Ne tikai raizes par Andra nākotni nomāc dziedātāju: «Izeju divreiz nedēļā ārā, dzīvoju četrās sienās, bet skumjākais ir tas, ka man nav domubiedru. Dažreiz, protams, kādam piezvanu, bet tad mēneša beigās atnāk rēķins…»
Tā nu Valentīna pārcilā savus ierakstus kasetēs, jo viņai nav pat disku atskaņotāja. Šķiet, dziesmas viņai ir kā pašas bērni – visas tik mīļas, lolojamas, svarīgas. Par spīti gandrīz piecdesmit gadu attālumam, pat katru viņa var kaut ko pastāstīt. Piemēram, reiz Rīgā viesojies estrādes orķestris no Ungārijas, un viņa pēc koncerta diriģentam izlūgusies partitūru, lai pati varētu šīs skaistās melodijas iedziedāt radio. «Es nemūžam nevarētu iedomāties sevi citā profesijā! Man nav nekādu citu dotību, tikai mūzika!» saka mūsu pirmā pēckara laika estrādes dīva.
Bet kaut kur Vašingtonā bijušais virsnieks, labas mūzikas pazinējs, nolaiž sava kabrioleta jumtu un klausās, kā Valentīna savā kristāltīrajā soprānā dzied «Rīgas bulvārus». Tikpat skaisti kā Katrīna Greisone, Džūlija Endrjūsa, Džeina Pauela. Atšķirība vien tā, ka pasaule zina viņu, nevis mūsu Valentīnas vārdu…














































































