Santa.lv
Abonē SANTA+ un saņem astrologa prognozi savam 2026. gadam!
ABONĒT! ABONĒT!
  • 30.12.2009
  • «Kurš gan var iz­skai­tīt zvaig­znes!»

    Daiga Mazvērsīte

    «Kurš gan var iz­skai­tīt zvaig­znes!»

     

    VA­LEN­TĪ­NA BU­TĀ­NE ir Lat­vi­jas es­trā­des pirm­ā dī­va. Diem­žēl ano­nī­mi ne­lab­vē­ļi Lat­vi­jas Ra­di­o fono­tē­kā iz­dzē­su­ši vis­maz pus­i vi­ņas ie­rak­stu. Pa­li­ku­šas ti­kai ap­mē­ram trīs­des­mit Bu­tā­nes ie­dzie­dā­tas dzies­mas. Ne­jau­šī­ba? Pa­vir­šī­ba? At­rie­bī­ba so­lis­tei par vi­ņas prin­ci­pi­ali­tā­ti? Bet var­būt… skau­dī­ba?

     

    Pie­lū­dzējs Va­šin­gto­nā

    Lat­vi­jas Ra­di­o ār­zem­ju sa­ka­ru die­nes­tu pirms pār­is ga­diem pār­stei­dza ame­ri­kā­ņu virs­nie­ka Ro­ber­ta Mak­le­la­na vēs­tu­le no Va­šin­gto­nas:

    «Ko­le­džā es sa­drau­dzē­jos ar di­vām jaun­ām dā­mām – Zai­gu Vol­diņš un Va­len­tī­nu Va­kau­zas no Lat­vi­jas un Lie­tu­vas. Pa­tei­co­ties vi­ņu ie­dro­ši­nā­ju­mam, sa­vam ma­ģis­tra grā­dam iz­vē­lē­jos tē­mu – ne­at­ka­rī­bas kus­tī­ba Bal­ti­jā XIX gad­sim­tā, sa­lī­dzi­not un pre­tsta­tot līdz­īgo un at­šķi­rī­go. Kopš tā lai­ka vārds «Lat­vi­ja» man vairs ne­bi­ja tuk­ša ska­ņa.

    1962. ga­dā, Bos­to­nas liel­vei­ka­la Jor­dan Marsh mū­zi­kas no­da­ļā bi­ja pla­ša ame­ri­kā­ņu un ār­zem­ju kla­si­kas, dže­za un fol­kmū­zi­kas iz­vē­le. Tur es ie­gā­dā­jos četr­us ie­rak­stus – trīs lat­vie­šu un vie­nu lie­tu­vie­šu dzies­mu ska­ņu­pla­ti. Tās bi­ja iz­de­vu­si kom­pā­ni­ja Mo­ni­tor Re­cords kā vel­tī­ju­mu tiem, kas in­te­re­sē­jas par Austrum­ei­ro­pas mū­zi­ku. Vie­nā no pla­tēm bi­ja di­vas Bu­tā­nes dzie­dā­tās dzies­ma – «Zvaig­žņo­tā Rī­ga» un «Rī­gas bul­vā­ri», kam pa­va­dī­ju­mus at­ska­ņo­ja Rī­gas sek­stets, kā arī da­žas tau­tas­dzies­mas, ku­rās pa­va­dī­ju­mu Bu­tā­nei at­ska­ņo­ja Alek­san­dra Vih­rev­ska. Ma­na mī­ļā­kā dzies­ma bi­ja «Rī­gas bul­vā­ri», un šo dau­dzo ga­du lai­kā es bie­ži se­vi pie­ķē­ru to svil­po­jam. Es to ie­ko­pē­ju arī ka­se­tē.

    Ga­diem ri­tot, es­mu daudz­kārt pār­vā­cies un dau­dzas ska­ņu­pla­tes ir pa­zu­du­šas, ta­ču «Bul­vā­ru dzies­ma» ir pa­li­ku­si ar ma­ni. 2004. ga­dā es cie­mo­jos Vā­ci­jā un ti­kai Bu­tā­nes kun­dzes skais­tās balss dēļ aiz­li­do­ju arī uz Lat­vi­ju – lai mū­zi­kas vei­ka­los at­ras­tu vēl kā­du vi­ņas dzies­mu. Bet ne­viens no jaun­ajiem cil­vē­kiem ne­bi­ja par vi­ņu pat dzir­dē­jis… Ma­nā ot­ra­jā ce­ļo­ju­mā uz Lat­vi­ju 2005. ga­dā sa­mek­lē­ju gi­du, kas ma­ni pa­va­dī­tu uz Si­gul­du. Tas bi­ja Lud­vi­ķis Bēr­ziņš, un ne­jau­šī­bas dēļ viņš pa­zi­na Bu­tā­ni. Ar vi­ņa starp­nie­cī­bu sa­zi­nā­jos ar Lat­vi­jas Ra­di­o, kur man sa­ga­ta­vo­ja Va­len­tī­nas Bu­tā­nes trīs­des­mit dzies­mu iz­la­si.

    Ne­spē­ju no­ti­cēt, kad ša­jā iz­la­sē dzir­dē­ju dzies­mu Cherry Pink and Ap­ple Blos­som White (lat­vis­ki «Ķir­šu dārzs» – D. M.), kas piec­des­mi­ta­jos ga­dos bi­ja Pe­re­sa Pra­do iz­pil­dīts mil­zu grā­vējs ASV. Tik sa­vā­di bi­ja to dzir­dēt piec­des­mit ga­dus vē­lāk lat­vie­šu va­lo­dā. Bu­tā­nes kun­dzei ir brī­niš­ķī­ga balss, kas no­teik­ti var sa­cen­sties ar vi­ņas lai­ka­bied­rēm Ame­ri­kā Kat­rī­nu Grei­so­ni, Džū­li­ju End­rjū­su un Džei­nu Pa­ue­lu. Bu­tā­nes kun­dzes vo­kā­lais lī­me­nis ir lie­lisks. Vis­vai­rāk es bū­tu vē­lē­jies vi­ņu dzir­dēt ope­re­tē «Jaut­rā at­rait­ne». Un es ce­ru pie­dzī­vot vēl dau­dzus ga­dus, kad va­rē­šu sa­vā kab­ri­ole­tā no­laist jum­tu un pil­nā ska­ļu­mā at­kal klau­sī­ties «Rī­gas bul­vā­rus».»

     

    Pirm­ā ska­tu­ve – kāp­ņu tel­pā

    Ta­gad pirm­ā lat­vie­šu es­trā­des zvaig­zne Va­len­tī­na Bu­tā­ne mi­ti­nās daudz­dzī­vok­ļu na­mā Do­be­lē, pār­tie­kot no ne­lie­las pen­si­jas un ne­daudz pie­pel­no­ties ar pri­vāt­stun­dām kla­vier­spē­lē. Šīs mā­jas dzī­vok­lī­ši at­gā­di­na kop­mīt­ni – garš, ko­pīgs gai­te­nis, ku­rā sa­tie­kas un cits par ci­ta ne­die­nām vi­su uz­zi­na kai­mi­ņi.

    Sve­ši­nie­kus Bu­tā­ne sa­vā dzī­vok­lī ie­laiž ne­lab­prāt, var just, ka māk­sli­nie­ce mulst sa­vas pie­ti­cī­gās ie­dzī­ves dēļ. Vi­ņa sū­ro­jas, ka vairs ne­var aiz­braukt uz Rī­gu – uz kon­cer­tiem, uz ope­ru. Un ne ti­kai tā­pēc, ka nav nau­das. Nav arī ve­se­lī­bas. Dzie­dā­tā­ja il­gus ga­dus mo­cī­ju­sies ar sa­vu os­te­ohon­dro­zi, tā­pēc ār­pa­sau­lē var no­kļūt ti­kai div­reiz ne­dē­ļā ar so­ci­ālā dar­bi­nie­ka pa­lī­dzī­bu. Ne­sen vi­ņai veik­ta ceļ­ga­la pro­te­zē­ša­nas ope­rā­ci­ja, un nu priekš­ā ilg­stošs at­lab­ša­nas pro­cess, ku­rā at­kal ne­iz­tikt bez pa­lī­giem. Un, pro­tams, ta­ga­dē­jā Va­len­tī­nā vairs nav at­pa­zīs­ta­ma tā ēte­ris­kā, slai­dā, skais­tā un paš­ap­zi­nī­gā būt­ne, kas ar sa­va li­ris­kā sop­rā­na treļ­ļiem ap­bū­ra es­trā­des un mu­zi­kā­lā te­āt­ra cie­nī­tā­jus. Dzie­dāt vi­ņai pa­tīk jo­pro­jām, paš­ap­zi­ņas un lep­nu­ma arī ne­trūkst, ta­ču nu jau dzī­ve vai­rāk sa­stāv no at­mi­ņu ka­mo­la pār­tī­ša­nas, un ta­jā sa­vi­ju­šies ti­kai vi­ņas vo­kā­lās māk­slas dzī­pa­ri. Par pri­vā­to dzī­vi Bu­tā­nes kun­dze at­sa­kās ru­nāt, un šķiet, ka tā gan­drīz iz­slēg­ta no vi­ņas at­mi­ņām – ta­jās viss skais­tā­kais sais­tīts ti­kai ar mū­zi­ku!

    Va­len­tī­na nāk no Dau­gav­pils. Vi­ņa ļo­ti mīl sa­vu pil­sē­tu un, par bēr­nī­bu ru­nā­jot, ne­spēj val­dīt asa­ras. Vi­ņas ve­cā­ki ir no Nau­je­nes, tēvs strā­dā­jis Dau­gav­pils past­a kan­to­rī par ie­rēd­ni – pie kā­da vā­cu spe­ci­ālis­ta viņš bi­ja ap­gu­vis kla­vie­ru ska­ņo­ša­nu, tā­pēc va­rē­jis dar­bo­ties arī kā piln­tie­sīgs kla­vie­ru ska­ņo­tājs. Tēvs bi­ja sa­krā­jis stī­gu in­stru­men­tu ko­lek­ci­ju – man­do­lī­nu, ba­la­lai­ku, vi­jo­li, ģi­tā­ru, un vi­sus viņš arī pats mā­cē­ja spē­lēt. Se­viš­ķi skais­ti vi­ņam ska­nē­ja vi­jo­le, uz ku­ras tēvs at­ska­ņo­ja arī im­pro­vi­zā­ci­jas par po­pu­lā­ru dzies­mu tē­mām. Vi­ņam bi­ja lie­lis­ka balss. Va­len­tī­nas mā­mi­ņa bi­ja māj­saim­nie­ce ar ļo­ti skais­tu bal­si. Bēr­nī­bā mam­ma Va­len­tī­nai daudz dzie­dā­ja priekš­ā.

    Sko­lā starp­brī­žos Va­len­tī­na daž­reiz spē­lē­ja kla­vie­res – to dzir­dē­jis sko­lo­tājs un aici­nā­ja vi­ņu pa­va­dīt ci­tu kla­šu vin­gro­tā­jus. Ja jau mei­te­ne ir tik mu­zi­kā­la, vi­ņai jā­stā­jas mū­zi­kas sko­lā! Tur vi­ņai kla­vie­res mā­cī­ja Fe­li­ci­ta Tom­so­ne, kas pēc­ka­ra ga­dos sa­ce­rē­ja bēr­nu ope­ru «Sprī­dī­tis». Kla­vier­stun­das tur­pi­nā­jās arī ka­ra ga­dos, un tad par Va­len­tī­nas jaun­o aiz­rau­ša­nos kļu­va vā­cu fil­mas. Sko­lē­niem gan bi­ja aiz­liegts iet uz ki­no, bi­ļe­šu ie­lai­dē­jas bi­ja stin­gras, to­mēr abas ar drau­dze­ni pa­gu­va ie­la­vī­ties vis­maz die­nas se­an­sos.

    «Kad rā­dī­ja «Gas­pa­ro­ni» ar Ma­ri­ku Re­ku – de­jo­tā­ju, kas bi­ja ak­tri­se un dzie­dā­tā­ja, es pa­ma­nī­jos pat četr­reiz vie­nā ne­dē­ļā aiziet uz ki­no. Re­dzē­ju arī da­žas fil­mas ar Zā­ru Le­an­de­ri, ār­kār­tī­gi spē­cī­gu ak­tri­si ar skais­ti tem­brē­tu bal­si. Bi­ja arī fil­ma «Ka­ra­lie­nes sirds», ko no­ska­tī­jos di­vas rei­zes un pēc tam ve­se­lu ne­dē­ļu rau­dā­ju.»

    Ma­zā Va­ļa pir­ka vā­cu žur­nā­lus, iz­grie­za ak­tie­ru ģī­met­nes un lī­mē­ja tās lie­lā grā­ma­tā. Kad Bu­tā­nu mā­ju sa­bom­bar­dē­ja, ģi­me­nei bi­ja jā­do­das bēg­ļu gai­tās, un vie­nī­gais, ko mei­te­ne pa­ņē­ma līdz­i, bi­ja šis dār­gums – žur­nāls ar ak­tie­ru bil­dēm. «Lai mam­ma ne­re­dzē­tu, es to pa­slē­pu zem mē­te­lī­ša, ie­po­gā­ju pie krū­tīm, un tas man bi­ja līdz­i vi­sās blin­dā­žās un ir pie ma­nis vēl šo­dien.»

    Ta­ču bēr­nī­bas vi­sag­rā­kais sap­nis Va­len­tī­nai bi­ja kļūt par de­jo­tā­ju – pirm­ās de­ju iz­rā­des no­ti­ka kāp­ņu tel­pā, un ska­tī­tā­jas bi­ja drau­dze­nes. «Kad mam­ma gā­ja uz tir­gu, es vi­ņai no­pa­kaļ pa ie­lu gā­ju de­jo­da­ma, un vi­ņai par to bi­ja kauns. Tad pra­sī­jos ve­cā­kiem, ka es arī gri­bu iet uz ba­let­sko­lu, bet vi­ņi at­tei­ca, ka pie­tiek jau ar ma­nu de­jo­ša­nu uz ie­las…» Kas cits at­li­ka, va­ja­dzē­ja vien pie­vēr­sties kla­vier­spē­lei un dzie­dā­ša­nai. Sko­las ga­dos Va­len­tī­na no bib­li­otē­kas ņē­ma dzies­mu no­tis, dzie­dā­ja un pa­va­dī­ja se­vi uz kla­vie­rēm.

    Reiz, at­brau­ku­si uz Rī­gu pie krust­mā­tes, Va­len­tī­na no­pir­ka skais­tu Zā­ras Le­an­de­res bil­di – arī tā vi­ņai sa­gla­bā­ju­sies šo­balt­dien – un pir­mo­reiz aiz­gā­ja uz ope­ru. To­reiz Va­len­tī­na Rī­gā pie pa­zi­ņām sa­sta­pu­si kā­du mei­te­ni, kas gro­zī­ju­sies spo­gu­ļa priekš­ā un sa­cī­ju­si: «Kad iz­aug­šu, bū­šu dzie­dā­tā­ja.» Va­len­tī­na stā­vē­ja vi­ņai bla­kus un ne­tei­ca ne­ko, bet do­mā­ja tie­ši to pa­šu…

     

    Va­len­tī­na mo­di­na gu­ļo­šos

    1942. ga­dā pie­dzi­ma Va­ļas jaun­ākais brā­lī­tis Pē­te­ris*, ta­gad pa­zīs­tams kom­po­nists, Lie­lās Mū­zi­kas bal­vas lau­re­āts. Va­ļa, pro­tams, gā­ja ar ma­zo past­ai­gā­ties, sa­vu­kārt Pē­cis bi­ja spiests stun­dām il­gi klau­sī­ties Šo­pē­nu, Bēt­ho­ve­nu un gam­mas, kat­ru ska­ņu lai­žot caur se­vi. Arī tē­tis, pār­nā­cis no dar­ba, ņē­ma ro­kās vi­jo­li un spē­lē­ja dē­lē­nam pol­kas, ka­mēr tas gul­ti­ņā lē­ca no prie­ka! Va­len­tī­na Bu­tā­ne at­zīs­tas, ka ti­kai brā­ļa dēļ nav aiz­bē­gu­si uz Vā­ci­ju. Kad tu­vo­ju­sies pa­dom­ju ar­mi­ja, vi­ņa cie­mo­ju­sies pie krust­mā­tes Og­rē. To­brīd vi­si mu­ku­ši prom ar ku­ģiem un vil­cie­niem, un tā va­rē­ju­si da­rīt arī vi­ņa, ta­ču at­ce­rē­ju­sies sa­vu ma­zo brā­lī­ti un at­grie­zu­sies pie ģi­me­nes.

    Pēc ka­ra Dau­gav­pils kļu­va glu­ži tuk­ša, te­āt­ra vairs ne­bi­ja, kul­tū­ras dzī­ve ap­stā­jās, ta­ču sko­lā māk­sli­nie­cis­kā paš­dar­bī­ba jo­pro­jām bi­ja ob­li­gā­ta. Reiz Va­len­tī­nu pa­mu­di­nā­ja kla­ses va­ka­rā kaut ko no­dzie­dāt. Tā nu de­vī­ta­jā kla­sē vi­ņa uz­stā­jās ar sa­vu pir­mo so­lo. Dzie­dāt vi­ņai ļo­ti pa­ti­ka, tā­pēc Va­len­tī­na no­or­ga­ni­zē­ja mei­te­ņu sek­ste­tu – pa­ti sa­mek­lē­ja dzies­mas un spē­lē­ja pa­va­dī­ju­mu. Kla­vier­spē­lē vi­ņa ap­gu­va ar­vien sa­rež­ģī­tā­ku re­per­tu­āru, ta­ču pa­ti ju­ta, ka ro­ka nav tik lie­la, lai vei­do­tu pi­anis­tes kar­je­ru.

    1949. ga­dā Va­len­tī­na ie­stā­jās mū­zi­kas vi­dus­sko­las vo­kā­la­jā no­da­ļā, kur mā­cī­jās trīs ga­dus. Vi­ņas sko­lo­tā­ja bi­ja Ber­ta Braun­fel­de (starp ci­tu, sa­vu­laik arī Mar­ga­ri­tas Vil­cā­nes mū­zi­kas pe­da­go­ģe). Ta­ču ar mu­zi­cē­ša­nu vien bi­ja par maz, va­ja­dzē­ja pel­nīt mai­zī­ti, un Va­len­tī­na kļu­va par Dau­gav­pils Krie­vu drā­mas te­āt­ra pi­anis­ti. 1952. ga­dā vi­ņa de­vās uz Rī­gu, lai stā­tos sa­vā sap­ņu augst­sko­lā – Kon­ser­va­to­ri­jā, kur vo­kā­la­jā no­da­ļā to­gad bi­ja četr­des­mit piec­i gri­bē­tā­ji uz sep­ti­ņām vie­tām!

    Ek­sā­mens. Da­ži pro­fe­so­ri sēž pie gal­da, bet vie­na gal­va pat guļ uz gal­da! Va­len­tī­na uz­kāpj uz ska­tu­ves un, lai ma­zāk uz­trauk­tos, no­lemj ska­tī­ties ko­mi­si­jai pār­i, uz zā­les vi­ņu ga­lu. Va­len­tī­na dzied San­tu­cas ro­man­ci no ope­ras «Zem­nie­ka gods». Pēc kā­das augst­as nots vi­ņa pa­ma­na, ka arī gu­ļo­šā gal­va bei­dzot pie­sle­jas…

    Un Va­len­tī­na ie­kļu­va uz­ņem­to sa­rak­stā! Par Bu­tā­nes sko­lo­tā­ju kļu­va Do­ra Bru­tā­ne – piec­des­mi­ta­jos ga­dos bie­ži pa ra­di­o dzir­dē­ta vo­kā­lis­te. «Vi­ņa bi­ja ār­kār­tī­gi mī­ļa blon­dī­ne lie­lām, gaiš­zi­lām acīm – sa­ro­ko­jā­mies un pa­ru­nā­jām par to, ka mums ir līdz­īgi uz­vār­di. Vi­ņa ma­ni sau­ca par Va­li­ju…»

     

    Pa Rī­gas bul­vā­riem

    Pie­pel­no­ties stu­di­ju ga­dos, Va­len­tī­na dzie­dā­ju­si pirms fil­mu se­an­siem ki­no­te­āt­ros «Kom­jau­nie­tis» un «Lāč­plē­sis», kā jau tas piec­des­mi­to ga­du vi­dū bi­ja pie­ņemts. Dzie­dā­ju­si arī kon­cer­tos Ļe­ņin­gra­dā un Mas­ka­vā, ie­ska­ņo­ju­si lat­vie­šu un krie­vu so­lo­dzies­mas ra­dio­fo­nā. Jau stu­di­ju ga­dos da­ži prog­no­zē­ja vi­ņai ope­re­tes dzie­dā­tā­jas kar­je­ru, ta­ču augst­sko­las ce­tur­ta­jā kur­sā no­ti­ka lie­lais pa­grie­ziens Va­len­tī­nas dzī­vē. Di­vi Kon­ser­va­to­ri­jas stu­den­ti – kontra­ba­sists Egils Švarcs un pi­anists Rai­monds Pa­uls – bi­ja no­di­bi­nā­ju­ši sa­vu in­stru­men­tā­lo es­trā­des sek­ste­tu, ku­ru at­zi­na Lat­vi­jas Ra­di­o māk­sli­nie­cis­kais va­dī­tājs sim­fo­ni­ķis Jā­nis Iva­novs. Sā­kās jaun­a ēra lat­vie­šu es­trā­dē: šis bi­ja pir­mais pro­fe­si­onā­ļu ko­lek­tīvs, kas ra­dio­fo­nā ofi­ci­āli drīk­stē­ja ie­ska­ņot es­trā­des mū­zi­ku – gan po­pu­lā­ras pa­dom­ju un ār­zem­ju dzies­mi­ņas, gan lat­vie­šu au­to­ru pirm­ās, vēl ne­dro­šās kom­po­zī­ci­jas.

    Sek­ste­tam va­ja­dzē­ja dzie­dā­tā­ju. Ti­ka iz­mē­ģi­nā­ti vai­rā­ki, to vi­dū Ve­ra Da­vi­do­ne, vē­lā­kā ope­ras zvaig­zne, Al­frēds Viš­ņev­skis. Reiz stu­dij­bied­ri uz mē­ģi­nā­ju­mu uz­ai­ci­nā­ja arī Va­len­tī­nu. Tie­ši vi­ņa 1956. ga­da ap­rī­lī ie­dzie­dā­ja pir­mo Rai­mon­da Pa­ula ori­ģi­nāl­dzies­mu «Ne­no­sū­tī­tā vēs­tu­lī­te» ar Dai­nas Avo­ti­ņas vār­diem. Ti­ka ie­rak­stī­tas arī ci­tas me­lo­di­jas, ta­ču svīt­ru la­bi ie­sāk­ta­jam pār­vil­ka to­rei­zē­jā par­ti­jas un val­dī­bas at­tiek­sme pret es­trā­des mū­zi­ku. Tas ta­ču bi­ja laiks, kad sak­so­fo­nus jo­pro­jām gri­bē­ja iz­liekt tais­nus un spē­kā bi­ja sa­kām­vārds: «Kto sej­čas ig­ra­jet džaz, zav­tra ro­ģi­nu pro­dast!»**

    «Kad sā­ku dzie­dāt ko­pā ar Pa­ulu un Švar­cu, Kon­ser­va­to­ri­jā ne­vie­nam to ne­tei­cu, ti­kai mei­te­nes kop­mīt­nēs zi­nā­ja, ka eju uz Ra­di­o. Bet, kad ie­rak­stī­ja Du­na­jev­ska un Hreņ­ņi­ko­va dzies­mas, kas iz­ska­nē­ja ra­di­o, vi­si da­bū­ja to zi­nāt! Ma­na sko­lo­tā­ja drau­dē­ja, ka vi­ņu ķer­šot sirds­trie­ka, mūs vi­sus iz­sau­ca pie rek­to­ra un brī­di­nā­ja: ja tā tur­pi­nā­sim, ne­da­bū­sim dip­lo­mus! Vēl at­ce­ros, ka pro­fe­so­ram Vi­ļu­ma­nim vai­cā­ju: kā tad igau­ņiem Ge­orgs Otss drīkst dzie­dāt es­trā­di ko­pā ar Ra­di­o or­ķes­tri?! Viņš ti­kai at­me­ta ar ro­ku… Zē­ni gan tur­pi­nā­ja in­stru­men­tā­lās mū­zi­kas spē­lē­ša­nu, bet es pār­trau­cu līdz 1957. ga­dam, kad sa­ņē­mu dip­lo­mu. Tū­līt pēc tam at­sā­kām in­ten­sī­vu dar­bu Ra­di­o.

    Pirm­ās Rai­mon­da dzies­mas bi­ja tā­das skum­jas un man ļo­ti pie­stā­vē­ja. Mēs sa­ti­kā­mies Kon­ser­va­to­ri­jā, viņš man no­spē­lē­ja dzies­mu «Dzēr­ves» (diem­žēl arī iz­dzēs­ta Lat­vi­jas Ra­di­o fono­tē­kā – D. M.), un tad es kā vo­kā­lis­te lū­dzos: «Vai tu ne­va­ri kaut ko maz­lie­tiņ pār­tai­sīt – ie­likt man kaut vie­nu augš­u, lai va­ru se­vi la­bāk pa­rā­dīt…» Rai­monds vē­lāk kā­dā in­ter­vi­jā tei­ca: «Tā Va­len­tī­na nu gan bi­ja pra­sī­ga, – vien­mēr man vi­ņai kaut kas bi­ja jā­la­bo, un vien­mēr vi­ņa bi­ja ne­ap­mie­ri­nā­ta…» Bet man tas li­kās pats par se­vi sa­pro­tams!»

    Vēl ta­gad vi­ņa at­ce­ras ik­vie­nu no šīm pir­ma­jām es­trā­des dzies­mām lat­vie­šu va­lo­dā. To­laik Va­len­tī­na Bu­tā­ne ie­dzie­dā­ja arī El­gas Īgen­ber­gas hi­tu «Rī­gas bul­vā­ri». «El­ga tik skais­ti spē­lē­ja kla­vie­res un bi­ja ļo­ti dās­na ar kom­pli­men­tiem. «Va­len­tīn, jūs esat vie­nī­gā un ap­bu­ro­šā­kā, es­mu pār­lie­ci­nā­ta, ka ne­viens cits tā ne­bū­tu va­rē­jis ie­dzie­dāt!», vi­ņa man tei­ca.»

    Ie­spē­jams, Īgen­ber­gai bi­ja tais­nī­ba, jo Bu­tā­nes balss pa­tie­si ir uni­kā­la, to va­rē­tu sa­lī­dzi­nāt ar ksi­lo­fo­nu, kas arī kat­ru ska­ņu pa­da­ra tī­ru un ska­nī­gu kā stik­liņš. Vien­lai­kus tā ir jūs­mī­ga un sta­ro­jo­ša. Tur­klāt Va­len­tī­nai ir lie­lis­ka dik­ci­ja, un vi­ņas pa­ci­lā­jo­šais priekš­ne­sums dā­vā bau­du un dzī­ves­prie­ku.

     

    Sla­va at­nā­ca un aiz­gā­ja…

    Pēc Kon­ser­va­to­ri­jas beig­ša­nas (vi­ņas dip­lom­darbs bi­ja Ta­mā­ras lo­ma Ru­bin­štei­na ope­rā «Dē­mons») Va­len­tī­nu Bu­tā­ni pie­ņē­ma dar­bā Lie­pā­jas mu­zi­kā­la­jā te­āt­rī. Tur vi­ņa ie­stu­dē­ja gal­ve­nās lo­mas ope­re­tēs «Za­ļā pļa­va», «Trej­mei­ti­ņas», at­vei­do­ja Kris­tī­ni Jā­ņa Kal­ni­ņa ope­rā «Ugu­nī». To­mēr dzie­dā­tā­jas lie­lais sap­nis bi­ja tur­pi­nāt stu­di­jas. «Bi­ju ar mie­ru pa­likt Kon­ser­va­to­ri­jā vi­su mū­žu – es tur tik la­bi ju­tos un bi­ju tik lai­mī­ga! Ne­zi­nā­ju, ko es vē­lāk ie­sāk­šu, to­mēr no­lē­mu pēc ie­spē­jas ātr­āk do­ties uz as­pi­ran­tū­ru, šo­reiz jau uz Ļe­ņin­gra­du (ta­ga­dē­jā Pē­ter­bur­ga – D. M.).»

    Bez no­rī­ko­ju­ma, kā jau ne­kom­jau­nie­te un bez­par­te­jis­kā, Va­len­tī­na uz sa­vu ro­ku aiz­brau­ca vis­maz no­skaid­rot, kā­das tu­rie­nes augst­sko­lā ir pra­sī­bas un kon­ku­ren­ce. Diem­žēl kop­mīt­nes caur­vē­jos vi­ņa sa­sal­dē­jās – uz ek­sā­me­nu aiz­gā­ja ap­sli­mu­si, da­bū­ja čet­ri­nie­ku un brau­ca mā­jās, uz Lie­pā­ju.

    Tā­pēc jau dzī­ve ne­bei­dzās. 1957. ga­dā ti­ka no­di­bi­nāts Rī­gas es­trā­des or­ķes­tris, un tā di­ri­ģents – Va­len­tī­nas kur­sa­biedrs Rin­golds Ore – aici­nā­ja dzie­dā­tā­ju uz sa­dar­bī­bu. Vi­ņa ie­dzie­dā­ju­si Ores sla­ve­no ro­man­ci «Es ti­cu, draugs» un ci­tas dzies­mas, arī In­du­ļa Kal­ni­ņa po­pu­lā­ro «Si­la­vas val­si» du­etā ar Ed­ga­ru Zve­ju, pie­da­lī­ju­sies vai­rā­kos kon­cer­tos. Tā nu, strā­dā­da­ma Lie­pā­jā, turp­mā­ka­jos pār­is ga­dos vi­ņa no­tē­rē gan­drīz vi­su al­gu, brau­kā­da­ma uz Rī­gu, uz ie­rak­stiem. «Ga­dī­jās, ka ie­brau­cu no Lie­pā­jas, zē­ni at­vēl man tuk­šu tel­pu, ie­dod no­šu la­pu un sa­ka – ma­nā rī­cī­bā ir div­des­mit mi­nū­tes, lai ie­mā­cī­tos jaun­o dzies­mu. Vi­ņi zi­nā­ja, ka man ar no­šu la­sī­ša­nu iet la­bi.» Ti­ka iz­do­tas arī vai­rā­kas ma­zās ska­ņu­pla­tes ko­pā ar Pa­ula un Švar­ca sek­ste­tu ie­ska­ņo­tām me­lo­di­jām. Tā­pat Va­len­tī­na Bu­tā­ne sa­dar­bo­ju­sies arī nā­ka­mo ra­di­o pro­fe­si­onā­lo es­trā­des ko­lek­tī­vu – Iva­ra Ma­zu­ra un Igo­ra Ja­kov­ļe­va va­dī­to sek­ste­tu.

    Ta­ču es­trā­des mū­zi­ka ir ti­kai vie­na no Bu­tā­nes in­te­re­sēm, un pēc di­viem ga­diem vi­ņa spī­tī­gi at­kal mē­ģi­na ie­kļūt as­pi­ran­tū­rā. Šo­reiz dzie­dā­ša­nas ek­sā­me­nā Va­len­tī­na no­pel­na piec­nie­ku. Ta­ču la­bi ie­sāk­tais pār­trūkst pus­ce­ļā. Dzie­dā­tā­jai iz­vei­do­jas ģi­me­ne, un mā­cī­bas ir jā­pār­trauc.

    «Kad ap­pre­cē­jos, Žor­žiks – Pa­ula sek­ste­ta ģi­tā­rists Ge­orgs Sla­vec­kis – man tei­ca: «Ja abi­žo, nāc sū­dzē­ties, mēs vi­ņam sa­do­sim!»

    Pra­su – vai tad abi­žo­ja arī? Va­len­tī­na ti­kai no­pū­šas…

    Un tā 1963. ga­dā bei­dzas Va­len­tī­nas es­trā­des dzie­dā­tā­jas kar­je­ra. Kā­pēc – vi­ņa at­sa­kās at­bil­dēt. Tas skar dzie­dā­tā­jas per­so­nis­ko dzī­vi. «Viss ie­grie­zās tā, ka vairs ne­va­rē­ju dzie­dāt. Var­būt arī la­bi, ka aiz­gā­ju tik ātr­i – ma­nā vie­tā ta­ču pa­li­ka Mar­ga­ri­ta Vil­cā­ne.»

    Pēc Lie­pā­jas te­āt­ra lik­vi­dē­ša­nas Va­len­tī­na do­das uz Jel­ga­vu, kur bei­dzot tiek pie sa­va dzī­vok­lī­ša. Turp­māk vi­ņa strā­dā par mū­zi­kas pe­da­go­ģi Jel­ga­vas mū­zi­kas vi­dus­sko­las vo­kā­la­jā no­da­ļā, līdz pat aizie­ša­nai pen­si­jā mā­ca ob­li­gā­to dzie­dā­ša­nu to­po­ša­jiem kor­di­ri­ģen­tiem. Va­len­tī­nas Bu­tā­nes audzēk­ņi bi­ja arī No­ra Bum­bie­re, Sol­vei­ga Ra­ja, ta­gad pa­zīs­ta­mā te­no­ra Jā­ņa Kur­še­va mam­ma Zi­ta Son­do­re, Mar­gi­ta Frei­den­fel­de. Četr­us ga­dus vi­ņa strā­dā arī par mū­zi­kas re­dak­to­ri Lat­vi­jas Ra­di­o bēr­nu re­dak­ci­jā. Dzie­dā­tā­jas kād­rei­zē­jie dar­ba­bied­ri Lat­vi­jas Ra­di­o sa­ka: vi­ņa ir ļo­ti prin­ci­pā­la un al­laž sa­ka, ko do­mā, pat ja šī pa­tie­sī­ba ir ne­ēr­ta.

     

    …ir ti­kai mū­zi­ka!

    Kad jau­tā­ju, cik es­trā­des dzies­mu vi­ņa sa­vā mū­žā ie­dzie­dā­ju­si, Va­len­tī­na ko­ķe­ti at­trauc: «Es­mu tik tā­lu no kaut kā­das grā­mat­ve­dī­bas… Un kas tad var iz­skai­tīt zvaig­znes?»

    Un tie­šām – sva­rī­gā­kā jau nav sta­tis­ti­ka, bet dvē­se­le un skais­tums, kas skan no ik­vie­na Va­len­tī­nas Bu­tā­nes balss ie­rak­sta. Un tas šo­brīd tik ļo­ti kon­tras­tē ar kād­reiz tik po­pu­lā­rās māk­sli­nie­ces ik­die­nu.

    Vi­ņa dzī­vo ko­pā ar dē­lu An­dri, kas sa­vos četr­des­mit četr­os tik vien spēj pa­lī­dzēt kā šad tad aiziet uz vei­ka­lu un ap­tie­ku, bet ci­tā­di ir tik­pat ap­rū­pē­jams kā ta­gad mam­ma. Diem­žēl pret šā­dām kai­tēm zā­ļu nav. Viņš gan dzied Do­be­les baz­nī­cas ko­rī, tā­tad man­to­jis Bu­tā­nu dzim­tas mu­zi­ka­li­tā­ti… Ne ti­kai rai­zes par An­dra nā­kot­ni no­māc dzie­dā­tā­ju: «Iz­eju div­reiz ne­dē­ļā ār­ā, dzī­vo­ju četr­ās sie­nās, bet skum­jā­kais ir tas, ka man nav do­mu­bied­ru. Daž­reiz, pro­tams, kā­dam pie­zva­nu, bet tad mē­ne­ša bei­gās at­nāk rē­ķins…»

    Tā nu Va­len­tī­na pār­ci­lā sa­vus ie­rak­stus ka­se­tēs, jo vi­ņai nav pat dis­ku at­ska­ņo­tā­ja. Šķiet, dzies­mas vi­ņai ir kā pa­šas bēr­ni – vi­sas tik mī­ļas, lo­lo­ja­mas, sva­rī­gas. Par spī­ti gan­drīz piec­des­mit ga­du at­tā­lu­mam, pat kat­ru vi­ņa var kaut ko past­ās­tīt. Pie­mē­ram, reiz Rī­gā vie­so­jies es­trā­des or­ķes­tris no Un­gā­ri­jas, un vi­ņa pēc kon­cer­ta di­ri­ģen­tam iz­lū­gu­sies par­ti­tū­ru, lai pa­ti va­rē­tu šīs skais­tās me­lo­di­jas ie­dzie­dāt ra­di­o. «Es ne­mū­žam ne­va­rē­tu ie­do­mā­ties se­vi ci­tā pro­fe­si­jā! Man nav ne­kā­du ci­tu do­tī­bu, ti­kai mū­zi­ka!» sa­ka mū­su pirm­ā pēc­ka­ra lai­ka es­trā­des dī­va.

    Bet kaut kur Va­šin­gto­nā bi­ju­šais virs­nieks, la­bas mū­zi­kas pa­zi­nējs, no­laiž sa­va kab­ri­ole­ta jum­tu un klau­sās, kā Va­len­tī­na sa­vā kris­tāl­tī­ra­jā sop­rā­nā dzied «Rī­gas bul­vā­rus». Tik­pat skais­ti kā Kat­rī­na Grei­so­ne, Džū­li­ja End­rjū­sa, Džei­na Pa­ue­la. At­šķi­rī­ba vien tā, ka pa­sau­le zi­na vi­ņu, ne­vis mū­su Va­len­tī­nas vār­du… 

     

    Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk