Pirmajā sērijā runāsim par sava biznesa plānošanas pirmajiem soļiem, svarīgiem jautājumiem, kas sev jāuzdod un godīgi jāatbild, par lietām, kas noteikti jāizpēta. Konsultē Ieva Zaumane, pārmaiņu koučs un vadības eksperte, un Anita Gaile, pārmaiņu arhitekte.
Zinām ne mazums stāstu, kuru galvenie varoņi ir jauni cilvēki, kas pārvākušies uz dzīvi laukos un līdz ar to sapratuši, ka karjeras veidošanas posms pilsētā noslēdzies. Piekritīsiet, šodien daudzus tā sauktos pilsētas darbus var veikt attālināti – sēdi kaut meža malā vai pļavas vidū. Tomēr kaut kāda mistiska vilkme vairumā gadījumu pastāv – cilvēki laukos grib darīt specifiskus, lauku videi piemērotus darbus, ieliekot tajos savu sirdi un tajā pašā laikā rodot iespēju labi nopelnīt.
Tomēr jebkurai uzņēmējdarbībai jāsākas galvā (un tā parasti arī ir), veicot domāšanas darbu, ko sauc par plānošanu. Viens no plānošanas stūrakmeņiem, protams, ir biznesa plāns, kurā jāformulē ideja un jāvērtē finanses. Biznesa plāns parasti visaptveroši ļauj paskatīties uz visiem jautājumiem, kas saistīti ar biznesa uzsākšanu, tomēr ir vēl vairāki, par ko ir īpaši vērtīgi padomāt šajā plānošanas fāzē.
Citi lasa
PIRMAIS JAUTĀJUMS. Motivācija
Plānošanu vislabāk sākt ar savas motivācijas noskaidrošanu. Metodi 100–25–10 biznesa motivācijas noskaidrošanai iesaka pārmaiņu koučs un vadības eksperte Ieva Zaumane.
Tātad uzraksti uz papīra 100 iemeslus, kāpēc vēlies savu uzņēmumu. Kad tie uzrakstīti, noreducē tos līdz 25 iemesliem, bet beigās līdz 10 svarīgākajiem, kas parādīs, kura ir patiesā motivācija. Vingrinājums skaidri parāda, vai tu plāno kļūt bagāts vai varbūt laimīgs un mierīgs, varbūt līdzsvarotāks, varbūt vairāk inovatīvāks vai dodošāks sabiedrībai.
Tas savukārt jau no paša sākuma iekodēs uzņēmuma vadošos principus. Vai par katru cenu nopelnīt daudz naudas? Vai svarīgāka būs pašattīstība un citu izaugsme? Turklāt šie punkti lieliski kalpos tajos brīžos, kad iestāsies pagurums un nevilšus domās iezagsies jautājums – kāpēc es vispār šo sāku?
OTRAIS un TREŠAIS JAUTĀJUMS. Šķēršļi un neizdošanās
Līdztekus motivācijai ir jābūt skaidrībai par sasniedzamo mērķi, un pakārtoti jāatbild uz diviem svarīgiem jautājumiem, uz kuriem jaunie uzņēmēji, kas pārņemti ar savu ideju, reti ir gatavi reālistiski paskatīties. Pirmkārt, kā es rīkošos, ja manā ceļā gadīsies šķēršļi? Otrkārt, kas notiks, ja man neizdosies sasniegt mērķi? Šos divus jautājumus ir ārkārtīgi svarīgi sev godīgi atbildēt, jo ir pilnīgi skaidrs, ka uzņēmējdarbība ir neparedzama, īpaši tik augstos nenoteiktības apstākļos, kādos dzīvojam šodien.
Mēs varam izstrādāt izcilus biznesa plānus, taču tendence ir tāda, ka mainīgā vide liek uzņēmējiem būt ļoti elastīgiem. Šo jautājumu apskatīšana palīdzēs pārvarēt šķēršļus tad, kad tie reāli uzradīsies, jo mēs jau būsim noskaņojušies un pieraduši pie domas par grūtībām un būs skaidrs arī rīcības plāns! Piemēram, ja paredzu, ka kādā brīdī man varētu pietrūkt zināšanu, kā piesaistīt klientus, tad es jau tagad apdomāju, ko šajā situācijā darīšu – kam lūgšu padomu, kur meklēšu resursus.
Tāpat ir svarīgi sev godīgi atbildēt, kas būs, ja man neizdosies sasniegt mērķi? Var būt dažādi cēloņi neveiksmei, var būt dažādi apstākļi, kas maina pilnīgi visu mūsu dzīvē, tai skaitā arī mērķus. Tāpēc jau startā jāvelta laiks tam, lai pieņemtu iespējamo neizdošanās faktu, atbrīvotu sevi no pienākuma par katru cenu uzņēmumu vai mērķi turēt pie dzīvības pat tad, kad skaidrs, ka jāiet citā virzienā. Tā ir pieredze, caur ko augam un bagātināmies. Kā zināms, bieži vien veiksmīgākie uzņēmēji mācījušies no lielām neveiksmēm.
Pārmaiņu arhitekte Anita Gaile iesaka neaizmirst, ka laukos biznesa idejas attīstīšana prasa līdz trim gadiem intensīva darba, parasti bez ienākumiem iecerētajā apjomā, tāpēc jāpadomā, kā šos gadus izturēt finansiāli, fiziski, emocionāli un garīgi. Anita ir pārliecināta, ka lielākā daļa jauno uzņēmumu bankrotē nevis tāpēc, ka viņiem ir slikta biznesa ideja, bet tāpēc, ka nav saplānota un kontrolēta naudas plūsma. Lai kādi būtu potenciālie peļņas apjomi, pārliecinies, ka rēķini, kurus tu esi izrakstījis, tiek samaksāti, pirms tev ir jāmaksā savējie.
CETURTAIS un PIEKTAIS jautājums. Vīzija un misija
Ieva Zaumane uzsver vēl vienu svarīgu biznesa plānošanas sastāvdaļu – vīzijas un misijas noformulēšanu. Pirms sākt uzņēmēja gaitas, ir svarīgi saprast savu uzņēmuma vīziju (kur uzņēmums būs pēc trim, pieciem vai desmit gadiem) un misiju (kāpēc uzņēmums pastāv, kādu problēmu tas atrisina). Veiksmīgākie uzņēmumi bieži ir tie, kas strādā, lai kādam uzlabotu dzīvi. Ieva Zaumane uzskata, ka cilvēkiem, kas uzsāk uzņēmējdarbību laukos, ir milzīgs veiksmes potenciāls, skatoties tieši no uzņēmējdarbības misijas skatpunkta.
Izpēti tirgu!
Tirgus izpēti kā svarīgu uzņēmējdarbības plānošanas aspektu uzsver pārmaiņu arhitekte Anita Gaile. Viņa aicina iepazīties ar visu iespējamo informāciju, kas ir pieejama konkrētajā nozarē, lai saprastu, kas ir tās klientu vajadzības, kuras netiek apmierinātas. Tāpat vērts apzināt konkurentus, iepazīties ar viņu produktu, novērot viņu klientus un pārrunāt savu biznesa ideju ar katru, kurš ir gatavs tevī klausīties. Anita galvo, ka tavu ideju nozags tikai tad, ja tu pats neko nedarīsi!
Tāpat Anita Gaile uzskata, ka lauku uzņēmējiem noteikti ir vērts attīstīt biznesu, kuram noieta tirgus ir globāls, jo lauku teritorijās ir ierobežots potenciālo klientu skaits. Tāpat viņa iesaka iespēju robežās sadarboties ar savējiem, vietējiem.
Iesaka Ieva Zaumane
Svarīgi jautājumi sev, kas sākas ar: Vai esmu gatavs, ka…
- …būs jāstrādā arī brīvdienās un svētku dienās?
- …kādu laiku nebūs tradicionālā atvaļinājuma?
- …nebūs stabilu ienākumu?
- …būs jāinvestē, lai iekustinātu savu uzņēmējdarbību?
- …veidojot komandu, būs jāuzņemas atbildība par citiem cilvēkiem?
- …būs jāalgo grāmatvedis un jārespektē nodokļu sistēma?
- …būs paguruma brīži un vēlme atgriezties pie drošiem risinājumiem (algots darbs)?
- …būs pašam jāorganizē sava dzīve – jāspēj koncentrēties uz prioritātēm?
- …būs pašam sev jāmaksā alga?
- …būs jāmotivē un jādisciplinē pašam sevi, jo nebūs labi atstrādātas sistēmas un priekšnieku, kas izmanto burkānu un pātagu?