• Pētījums: Vai Latvijā ir dārgākā pārtika Baltijā?

    Sabiedrība
    Santa.lv
    Santa.lv
    Ziņu aģentūra LETA
    13. septembris, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Paula Čurkste / LETA
    Vai patiesi citur zāle ir zaļāka? Daudziem no mums šķiet, ka Latvijā pārtikas cenas ir ne tikai augstas, bet arī augstākās visās Baltijas valstīs. Vai lielveikali pārtikai liek milzu uzcenojumus? Kādēļ ražotāji nesaceļas pret lielveikaliem? Kā ir patiesībā? «Rebaltica» un «Delfi.lv» publicējuši pētījumu par pārtikas cenām Latvijā.

    «Rebaltica» un «Delfi.lv» kopīgi veidotajā pētījumā secināts, ka vieni un tie paši produkti «Maxima» un «Rimi» veikalos Latvijā vairumā gadījumu būs dārgāki nekā tajos pašos veikalos Igaunijā un Lietuvā.

    Analizējot «Rimi» un «Maxima» produktu cenas to e-veikalos visās Baltijas valstīs, redzams, ka vieni un tie paši produkti ir dārgāki tieši Latvijā. Lietuvas un Igaunijas veikalos, protams, ir arī produkti, kuri maksā dārgāk nekā Latvijā, tomēr kaimiņos daudz biežāk produkti ir lētāki. 

    Ja skatās Eiropas Savienības statistiku, vislielākais pārtikas cenu kāpums starp Baltijas valstīm šogad pēdējā ceturksnī bija Lietuvā. Ja iet uz veikalu un meklē, vienmēr kaimiņvalstu veikalos var atrast lētākus produktus.

    Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Irbe uzskata, ka nākamajai valdībai būtu jāturpina darbs ar pārmērīgi lielajiem pārtikas cenu piecenojumiem veikalos.

    «Mēs ļoti ceram, ka nākamā valdība, nākamais zemkopības ministrs un arī ekonomikas ministrs turpinās sākto darbu jeb iniciatīvu un šie jautājumi tiks sakārtoti, jo diemžēl mēs joprojām redzam, ka piecenojumi veikalos ir ārkārtīgi lieli,» teica LOSP pārstāvis.

    Viņš arī atzina, ka šī jautājuma risināšana ir ļoti izaicinoša, jo Latvija strādā globālā tirgū. Vienlaikus Irbe piebilda, ka ikvienai valstij ir iespēja ar regulējumu ietekmēt šos procesus.

    Tajā pašā laikā LOSP pārstāvis minēja, ka Latvijā šo procesu sarežģī tas, ka nav lielu, spēcīgu nacionālo veikalu tīklu, proti, Latvijā dominē ārvalstu investoriem piederoši veikalu tīkli.

     

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    A post shared by Re:Baltica (@rebaltica)

    Salīdzinājumā ar kaimiņiem, Latvijas «Rimi» ar dārdzību izcēlās vīna un šampanieša cenas, kamēr «Maxima» – kafijas. Pēdējo «Maxima» pārstāvji skaidroja ar akcīzes nodokli, kas Lietuvā un Igaunijā kafijai nav.

    Tā kā vīns un kafija nav pirmās nepieciešamības pārtikas preces, pētījumā tika salīdzinātas cenas populārākajiem lielveikalu pašu zīmolu produktiem, kuru cenām pēc loģikas nevajadzētu atšķirties, ja ķēde pērk vairumā no viena ražotāja.

    Galvenie secinājumi

    • Vieni un tie paši produkti «Maxima» un «Rimi» veikalos Latvijā vairumā gadījumu būs dārgāki nekā tajos pašos veikalos Igaunijā un Lietuvā.
    • Visvairāk no cenu pieauguma pērn nopelnīja lauksaimnieki, bet zaudēja – pārstrādātāji. 
    • Lielveikalu peļņa Latvijā samazinājusies minimāli. 
    • Vismazāk lielveikali nopelna Igaunijā, bet Latvijā un Lietuvā – lielākie izmanto savu dominējošo stāvokli un pelna vairāk.
    • Cenas diez vai būtiski samazināsies, taču tām vairs nevajadzētu augt. Valdība regulēt neplāno.

    Ar pētījumu var iepazīties www.rebaltica.lv un www.delfi.lv

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē