• Kā gudri ietaupīt, izmantojot Rīgas sabiedrisko transportu

    Auto
    Aiva Alksne
    Ievas Padomu Avīze
    Ievas Padomu Avīze
    22. februāris, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: LETA
    Ne visi rīdzinieki, un kur nu vēl Rīgas viesi, zina, kā lētāk un izdevīgāk braukt Rīgas sabiedriskajā transportā. Lūk, atbildes uz svarīgākajiem jautājumiem.
    • Vai e-talonam ir derīguma termiņš? Kas notiek ar braucieniem, kas nav izmantoti?

    Zilajiem e-taloniem, Rīdzinieka kartei un Skolēna kartei termiņš norādīts uz pašas kartes. Savukārt biļetēm dzeltenajā e-talonā termiņš ir 12 mēneši no iegādes brīža. Ja pasažieris iegādāto biļeti neizmanto, viņam ir tiesības to nodot biļešu tirdzniecības vietā un saņemt atpakaļ naudu. Tiesa, tas ir jāpagūst izdarīt līdz derīguma termiņa beigām.

    • Kā uzzināt, cik braucienu atlicis e-talonā?

    E-talona atlikumu var uzzināt, saņemot izdruku pie vadītāja (vienkārši jāpalūdz viņam izdrukāt kartes saturu), apskatot to vai izdrukājot biļešu automātā, kā arī visos klientu apkalpošanas centros. Tāpat zilo e-talonu lietotāji kartes saturu var uzzināt Rīgas Satiksmes interneta vietnē , ievadot sava e-talona numuru, bet Rīdzinieka kartes lietotāji kartes saturu var uzzināt un arī papildināt to https://www.ridziniekakarte.lv

     

    Viedtālrunī iespējams lejuplādēt arī aplikācijas, piemēram, Satiksme Rīgā, kas noskenē e-talonu un ekrānā parāda gan pēdējos braucienus, gan to, cik braucienu vēl atlicis.

    Līdzīgu aplikāciju šobrīd izstrādā arī uzņēmums Rīgas Satiksme.

    • Kas īsti ir laika biļete? Kā to nopirkt? Vai tā pieejama visiem vai tikai rīdziniekiem?

    Par laika biļetēm tiek uzskatītas stundas biļetes. Tās pieejamas gan Rīdzinieka kartes lietotājiem, gan ielādējamas dzeltenajos e-talonos, taču cenas ir atšķirīgas. Rīdziniekiem stundas biļetes ir lētākas. Rīdzinieka kartes īpašniekiem vienas stundas biļete maksā 1,15 eiro, pārējiem – 2,30 eiro.

    Vienu stundas biļeti var izmantot vienu stundu, vairākkārt iekāpjot jebkurā tramvaja, trolejbusa, autobusa vai minibusa maršrutā (katru reizi iekāpjot jaunā transporta līdzeklī, biļete ir jāreģistrē). Pēdējo vienas stundas biļetes reģistrāciju var veikt 59. minūtē no pirmās reģistrācijas brīža un braukt līdz galapunktam. Gadījumā, ja stundas biļete beigusies, kāpjot nākamajā transportā, jāreģistrē jauna stundas biļete – to var izdarīt, ja e-talonā ielādētas divas vai vairākas stundas biļetes (pieejamas 1, 2, 4, 5, 10, 20 un 50 stundu biļetes). 

    Rīdzinieka kartē var ievadīt līdz pat astoņu dažādu veidu braucienu biļetes.

    • Kas brīvdienās var braukt lētāk sabiedriskajā transportā?  Kā šīs biļetes iegādāties? Vai tās var nopirkt arī pie transporta vadītāja?

    Stundas biļetes brīvdienām pieejamas tikai Rīdzinieka kartes lietotājiem, tās maksā 60 centus un iespējams ielādēt Rīdzinieka kartē jebkurā mazumtirdzniecības vietā, kur var iegādāties e-talonu.

    Transporta līdzekļa vadītāja galvenais pienākums ir droši vadīt transportu, tādēļ vadītājs biļetes drīkst pārdot tikai pieturvietā un pie viņa var iegādāties vienreizējās papīra biļetes, kas maksā 2 eiro.

    • Vai tā ir tiesa, ka, papildinot Rīdzinieka karti, tajā automātiski ieskaita tā saukto stundas biļeti?

    Pirkt stundas biļeti noteikti ir izdevīgāk nekā vienkārši vienu braucienu. Papildinot braucienu skaitu Rīdzinieku kartē, sistēma automātiski izvēlas vienas stundas braucienu. Tomēr vienmēr ir vērts pārdevējam atgādināt, ka jūs vēlaties iegādāties tik un tik stundas biļešu. 

    • Kā jārīkojas, ja brauciena laikā salūst transports un cilvēks ir spiests pārsēsties citā transportā?

    Tehnisku problēmu gadījumā vadītājs izsniedz salonā esošajiem pasažieriem vienreizējo pārsēšanās biļeti, kas ir derīga vienu stundu jebkurā no Rīgas satiksmes transporta līdzekļiem.

    • Kāpēc salonos izvietotajos monitoros rāda arī pasažierus? Varbūt kāds nemaz nevēlas, lai visi viņu redz?

    Īslaicīgas videomateriālu translācijas nolūks ir atgādināt un informēt pasažierus par to, ka tiek veikta videonovērošana. Tā palīdz atturēt cilvēkus no prettiesisku darbību veikšanas (piemēram, kabatas zādzības, vandalisms utt.). Datu valsts inspekcija ir sniegusi uzziņu, ka īslaicīga videomateriālu translācija sabiedriskajā transportā ir pieļaujama un attaisnojama rīcība.

    • Kas var kļūt par sabiedriskā transporta kontrolieri?

    Katram vakantajam amatam ir savas prasības. Kontrolieriem vajadzīga vidējā izglītība, valsts valodas B līmeņa 2. pakāpe vai iegūta izglītība valsts valodā, kā arī labas komunikācijas prasmes, spēja ātri un efektīvi risināt problēmas.

    • Kāpēc dažos autobusos un trolejbusos ievieš kārtību, ka iekāpšana ir pa priekšējām durvīm, bet izkāpšana – pa vidējām un aizmugurējām?

    Šādas kārtības mērķis ir mainīt pasažieru paradumus tā, lai tie reģistrētu katru braucienu, samazinātu bezbiļetnieku skaitu, kā arī precīzi uzskaitītu pasažierus.

    Tāpat, ieviešot šādu kārtību, iespējams ierobežot to cilvēku skaitu, kuri sabiedriskajā transportā pārvietojas smērējošā vai smakojošā apģērbā. Brauciens šo maršrutu transportlīdzekļos jāreģistrē pie vadītāja konsoles, tādējādi vadītājs seko līdzi, lai visi pasažieri reģistrējas. Pasažieriem ar bērnu ratiem un cilvēkiem ratiņkrēslos iekāpšanas kārtība nemainās un notiek pa vidējām durvīm.

    • Kāpēc skolēniem un pensionāriem jāpīkstina e-talons, ja viņi par braucienu nemaksā?

    Likums paredz, ka uzņēmumam Rīgas Satiksme kā pārvadātājam ir jāveic pasažieru uzskaite. Par skolēniem un pensionāriem maksā Rīgas dome, kas ir noteikusi atlaidi šīm pasažieru kategorijām, tādējādi brauciens ir jāreģistrē visiem pasažieriem, arī tiem, kuri izmato 100% atlaidi. Balstoties uz brauciena reģistrācijām, Rīgas Satiksme iesniedz atskaiti Rīgas domei un saņem kompensāciju.

    • Cik minūšu iepriekš vēlams būt pieturā, lai nenokavētu transportu?

    Sabiedriskais transports no pieturvietas nedrīkst aizbraukt ātrāk, tāpēc pieturvietā jābūt atbilstoši sarakstam. Reizēm pasažieriem šķiet, ka transports aizbrauc ātrāk, nekā sarakstā noteikts, bet visdrīzāk tas ir iepriekšējais transporta līdzeklis, kurš brauc ar kavējumu.

    • Ko darīt, ja salonā atrod kādu lietu, ko cits aizmirsis?

    Atrastā manta ir jānodod vadītājam. Savukārt tiem, kas savas lietas aizmirst transportā, pēc iespējas ātrāk jāzvana uz informatīvo tālruni 20361865 vai jāraksta Rīgas Satiksmei sociālos tīklos. Ja cilvēks attopas tajā pašā dienā, informācijas centra darbinieki sazinās ar gala stacijas dispečeri, kurš uzmeklē attiecīgā transporta vadītāju un noskaidro, vai atstātā lieta ir atrasta. Ja cilvēks attopas pēc divām trim dienām, informācijas centra darbinieki atrasto mantu reģistrā pārbauda, vai konkrētā manta ir nodota.

    • Kāpēc nereti pieturas ekrānos nesakrīt ar realitāti – piemēram, rāda vienu, bet transports atrodas jau pavisam citā pieturā?

    Visiem monitoriem būtu jāstrādā un jārāda pieturvietas atbilstoši reālajai situācijai. Ja kāds monitors nestrādā pareizi, par to var informēt transporta līdzekļa vadītāju vai arī uzņēmumu Rīgas Satiksme, lai tas var konkrēto gadījumu pārbaudīt.

    • Vai sunim ir jāpērk biļete, ja viņš sēž saimniekam klēpī?

    Vienreizējā dzīvnieku pārvadāšanas biļete maksā 1,50 eiro, un tā ir jāiegādājas pie vadītāja. Biļete paredzēta, pārvadājot suni, to turot īsā pavadā. Vienlaikus viens pasažieris drīkst pārvadāt divus suņus. Ja dzīvnieks tiek pārvadāts kā rokas bagāža (ievietots somā), par suņa pārvadāšanu nav jāmaksā.

    Personalizēts zilais e-talons

    • derīgs 10 gadus;
    • piesaistīts tikai vienam lietotājam;
    • uz tā ir īpašnieka fotokartīte, vārds, uzvārds;
    • var lietot tikai kartes īpašnieks;
    • obligāts tiem, kuri sabiedriskajā transportā izmanto atlaides;
    • nozaudēšanas gadījumā ir iespējams bloķēt un atjaunot, nezaudējot e-talona saturu;
    • ielādēt var mēneša abonementa biļetes un biļetes noteiktam braucienu skaitam.

    Nepersonalizētais zilais e-talons

    • derīgs 10 gadus;
    • var lietot vairāki pasažieri;
    • var iegādāties tikai Rīgas satiksmes biļešu tirdzniecības vietās, samaksājot garantijas naudu 2,85 eiro;
    • nepieciešams tiem, kuri regulāri izmanto sabiedrisko transportu, tajā skaitā mēneša abonementa biļetes bez atlaidēm, un nevēlas lietot personalizētu e-talonu;
    • nozaudēšanas gadījumā nav iespējams bloķēt un atjaunot.

    Rīdzinieka karte

    • var saņemt tie, kuri deklarēti Rīgā vai kam ir īpašums Rīgā;
    • izsniegšana ir bez maksas;
    • derīga 10 gadus;
    • piesaistīta vienam lietotājam ;
    • satur īpašnieka datus – fotokartīti, vārdu, uzvārdu, personas kodu;
    • nozaudēšanas gadījumā ir iespējams bloķēt un atjaunot, nezaudējot apmaksātos pakalpojumus;
    • ielādēt var mēneša biļetes, stundas biļetes.

    Dzeltenais e-talons

    • ērts tiem, kuri Rīgas sabiedrisko transportu izmanto neregulāri, tajā skaitā arī Rīgas viesiem;
    • iespējams iegādāties laika biļetes, grupas biļetes un biļetes noteiktam braucienu skaitam.

    Biļešu veidi

    • Biļete noteiktam braucienu skaitam, 1 brauciens – 1,15 eiro;
    • Vienas stundas biļete – 2,30 eiro, Rīdzinieka kartes īpašniekiem – 1,15 eiro;
    • Vienreizējā biļete vienam braucienam pie vadītāja – 2 eiro.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē