Kopumā ar elektroauto piedāvājumu Latvijā ir iepazinušies 28% iedzīvotāju, kaut arī vairums vēl nav izdarījuši izvēli par labu konkrētam modelim. Salīdzinoši visvairāk autovadītāju, kuri jau izvēlējušies konkrētu elektroauto modeli, ir starp 18–29 gadus veciem iedzīvotājiem.
Šajā vecuma grupā arī ir lielākais to Latvijas iedzīvotāju īpatsvars, kuri plāno elektroauto iegādāties tuvāko trīs gadu laikā, un 56% respondentu atzīst, ka valsts atbalsts viņu izvēli veicinātu.
“Šāds aptaujas rezultāts nav pārsteidzošs – jauniešiem ir būtiski ilgtspējas un ekoloģiskā nospieduma mazināšanas jautājumi. Kaut arī elektroauto ražošana prasa noteiktus enerģijas resursus, visā auto dzīves ciklā elektroauto tomēr ir videi draudzīgāks nekā automašīna ar iekšdedzes dzinēju. Turklāt pilsētā, kur ir regulāri sastrēgumi un blīvāka satiksme, tas ir arī gaisa kvalitātes uzlabošanas jautājums.
Citi lasa
Tāpat likumsakarīgi, ka šajā vecuma grupā ir vislielākā interese par pieejamo valsts atbalstu jauna elektroauto iegādei, jo visbiežāk tie ir jaunie profesionāļi un jaunas ģimenes, kas vēl nav paguvuši uzkrāt pietiekami daudz līdzekļu jauna auto iegādei,” komentē uzņēmuma elektroauto eksperts Vilnis Debesnieks.
44% aptaujāto atzinuši, ka paredzamais valsts atbalsts 4500 eiro apmērā jauna elektroauto iegādei viņus būtiski motivētu kā nākamo automašīnu izvēlēties elektroauto.
Jau ziņots, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta ietvaros no 2022. līdz 2023. gada 31. decembrim plāno sniegt atbalstu 4500 eiro apmērā jaunu elektroauto iegādei, lai veicinātu siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.
“Nav noslēpums, ka daudzi izvēlas elektroauto tieši ekoloģiskā aspekta dēļ, tomēr tas ir arī jūtami dārgāks par auto ar iekšdedzes dzinēju, kas daudzus attur no šādas izvēles. Paredzams, ka atbalsta programma šo plaisu mazinās. Pirmie elektroauto pircēji bija galvenokārt privātpersonas, kas iegādājās šādu automašīnu tīrās intereses pēc kā otro vai trešo auto ģimenē.
Šobrīd elektroauto arvien biežāk izvēlas uzņēmumi konkrētu funkciju īstenošanai: piegādes veikšanai, kā koplietošanas transportu klientiem vai savam uzņēmumam, kā mārketinga instrumentu. Tāpēc svarīgi, lai topošais atbalsts būtu pieejams ne tikai privātpersonām un valsts vai pašvaldību iestādēm, bet arī uzņēmumiem,” uzsver Vilnis Debesnieks.