• Mišela Šehurina ražo audumu no Latgales kartupeļiem un kaņepēm: Daudzi domā, ka tas ir joks!

    Stils
    Anastasija Kuzminova
    4. decembris, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: F64, INSTAGRAM
    Modes lauciņā viņa no savas vecākās māsas populārās kāzu kleitu dizaineres Katjas Šehurinas neatpaliek. Mišela drosmīgi eksperimentē, radot arvien jaunus dabiskās ādas aizstājējus. Nupat viņa izgudrojusi pavisam neparastu materiālu.

    Somiņas un apavi no ananasiem

    Jau sešus gadus zīmola Tooche radītāja 27 gadus vecā Mišela Šehurina pārsteidz ilgtspējīgas modes cienītājus ar apaviem un somiņām no filca un ananasu mizām – auduma, kas imitē dabisko ādu. Vegānu iecienītos, ar rokām darinātus apavus atzinīgi novērtējusi arī pasaulslavenā modes dumpiniece britu dizainere Vivjena Vestvuda. Taču Mišela neapstājas un izgudro arvien jaunus dabai draudzīgus risinājumus. Zaļā dzīvošana Mišelei ir tuva. Astoņus gadus dizainere praktizēja arī veģetāru diētu, un gaļas garša viņā raisījusi nepatiku. Gaidot dēlu, gan esot pamodusies kāre pēc steikiem.

    «Tagad es vairs nekrītu galējībās,» atzīstas viņa.

    Šehurinai jau izdevies izmēģināt vegānos audumus no sēnēm, āboliem, kokosriekstiem un vīnogām, bet apavu darināšanai gan vajadzējis izturīgāku materiālu. «Pērn nolēmu radīt jaunu materiālu apaviem. Gribējās, lai tā šķiedrām ir dabiska izcelsme. Pasaulē jau ir vegānie materiāli, kuriem pievienota plastmasa, bet es gribēju iztikt bez tās,» stāsta Mišela.

    «Sāku pētīt iespējas un sapratu – pie mums audzē kartupeļus, bet lakstus neizmanto. Tos parasti sadedzina, jo kompostam tie neder – nelielā daudzumā satur toksiskas vielas. Tos žāvējot, šīs vielas zūd,» atklāj Mišela. Tā tapis batvatekss, kura pamatā ir kaņepju šķiedras, un izmantoti arī kartupeļu laksti.

    «Kaņepes sen zināmas kā ārkārtīgi izturīgs, bet tekstila ražošanā nepelnīti aizmirsta izejviela,» piebilst viņa.

    Izejvielas dabū laukos

    Izejvielas – kartupeļu lakstus un kaņepes – dizainere dabūjusi draugu lauku īpašumā Latgalē. Sākumā viņa eksperimentēja savā apavu darbnīcā, bet, tā kā Latvijā nav nepieciešamo iekārtu neausta tekstila ražošanai, nosūtīja izejvielas uz ražotni Nīderlandē, bet citā fabrikā šim materiālam izveidoja biopolimēra virskārtu no kukurūzas.

    Rezultātā batvatekss ieguvis skaistu lapu dzīslojumu. Mišela cer, ka arī turpmāk izejvielas ražošanai varēs sagādāt Eiropā, lai tās nebūtu jāved no Ķīnas, jo ilgā transportēšana arī ir vides piesārņošana.

    Finansējumu iegūst konkursos

    Lai savu fantāziju pārvērstu realitātē, Mišela aktīvi meklējusi finansējumu. «Pastāv viedoklis – lai uzsāktu biznesu, vajag ieguldīt savus līdzekļus, jo bez starta kapitāla foršu ideju attīstīt nevar. Tas ir mīts. Pirmo finansējumu batvateksam ieguvu biznesa ideju konkursā Ideju kauss. Tur es dabūju 2.vietu un 3000 eiro. Rīgas drosmes grantā man izdevās tikt pie vēl diviem tūkstošiem eiro. Sākumā šos līdzekļus izmantoju, pašas spēkiem izgatavojot pirmos paraugus un testējot tehnoloģiju,» stāsta Mišela. «Savukārt pirmās auduma partijas ražošanai ieguvu 20 000 eiro no Eiropas grantu programmas. Esam iesaistījušies arī Radošo industriju inkubatorā, kas palīdz uzņēmējiem,» atklāj viņa.

    Mišelas zīmols Tooche ir arī viens no nedaudzajiem, kuram pandēmija nākusi par labu. Dizainere saka – tas noticis, pateicoties interesantam piedāvājumam un tirdzniecībai tiešsaistē. Mājsēdes laikā populārākā prece bijusi košas čībiņas ar bumbuli. «Mūsu apgrozījums gadā strauji pieauga par 80%. Mēnesī vidējā peļņa ir seši septiņi tūkstoši eiro, izdevās noslēgt arī vairumtirdzniecības līgumu par 20 tūkstošiem eiro,» priecājas viņa.

    Cer iekarot modes pasauli

    «Šādu vegāniem draudzīgas ādas materiālu nekur citur pasaulē neražo,» ar savu jaunāko izgudrojumu lepojas Šehurina. «Mani aizrauj vegānās ādas tēma, jo uzskatu – šim materiālam ir nākotne,» saka dizainere un savu izgudrojumu plāno patentēt.

    Lai saražotu metru batvateksa, nepieciešami 350 grami žāvētu augu. Metru šī materiāla plāno tirgot par 55 eiro. Tas noderēšot ne tikai zīmola Tooche darinājumiem, bet arī citu modes un interjera priekšmetu ražošanai. Patlaban radīta batvateksa pirmā partija – 65 metri. «Modes industrijas pārstāvji jau pozitīvi novērtējuši manu ideju, un viņus ar kaut ko pārsteigt ir tiešām grūti,» lepojas Mišela. «Domāju, materiāls būs pieprasīts Portugālē, kur augstā cieņā ir ilgtspējīga mode, bet Latvijā izpratne par to vēl tikai veidojas. Daudzi, izdzirdot par materiālu no kartupeļiem un kaņepēm, domā, ka tas ir joks.»

    Drīzumā Mišela dosies uz Apvienotajiem Arābu Emirātiem, kur starptautiskajā izstādē Expo 2020 Dubai prezentēs Tooche apavus un batvateksu. Viņas zīmols ir viens no desmit, kas tiks izstādīts Latvijas paviljonā.

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē