• Šamaņi un bīstamā ajavaska — kāpēc nomira meitene Kiprā?

    Dzīvesveids
    Aiva Kanepone
    Aiva Kanepone
    Ieva
    Ieva
    12. septembris, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Mēs vēl nezinām, no kā tieši nomira 34 gadus vecā Latvijas sieviete, kura pirms divām nedēļām zaudēja samaņu un vairs nepamodās ajavaskas rituālā Kiprā. Tomēr no Amazones džungļiem pārņemtais rituāls jau kļuvis par modes lietu arī daudziem latviešiem. Kādi īsti ir ajavaskas riski?

    Kas īsti ir ajavaska? 

    Ajavaska ir Amazones baseina cilšu sakrālais rituāls, kuru piedzīvoja, lai dziedinātos, attīrītos un nonāktu dziļā meditācijā. Rituāls paredz ajavaskas dzēriena lietošanu, sakrālās dziesmas un nonākšanu izmainītas apziņas stāvokļos. Paralēli tam parasti notiek attīrīšanās, saukta par la purga, caur vemšanu un caureju. Var būt arī drebuļi, augsta temperatūra, nāves bailes un citas nepatīkamas izjūtas. Un var būt arī ļoti patīkamas vīzijas un negaidītas atklāsmes. Tagad ajavaskā risinājumus un īpašu pieredzi meklē daudzi rietumnieki. Uzskata, ka tā var dziedināt no atkarībām, no depresijas un trauksmes, var dot atbildes uz neatbildētiem jautājumiem utt. Tomēr nopietnu un dziļu pētījumu par to nav.

    Kas notika Kiprā?

    27. augusta naktī Kipras pilsētas Larnakas Vergines rajonā kādā dzīvoklī bija sapulcējušies 20 cilvēki, un katrs bija samaksājis 150 eiro, lai piedalītos ajavaskas rituālā (par ajavasku dēvē gan rituālu, gan dzērienu, kuru tā laikā lieto). Kiprā šo Amazones baseina ciltīm tradicionālo ceremoniju vadīja nevis šamanis no Peru vai Brazīlijas, bet piecdesmit gadu veca krieviete, kura pēdējos gadus dzīvojusi Kiprā. Rituālam vajadzīgo halucinogēno vielu dimetiltriptamīnu bija atvedis kāds kolumbietis, kurš drīz pēc tam, sākoties nepatikšanām, aizmuka no valsts. Bet rituāla laikā 34 gadus veca Latvijas pilsone zaudēja samaņu, viņu veda uz slimnīcu, taču tur jaunā sieviete nonāca jau bez dzīvības pazīmēm – tā raksta Cyprus Mail. Privātā klīnikā nonāca arī ceremonijas vadītāja – nav zināms, vai saindēšanās dēļ, bet, iespējams, tādēļ, lai saglabātu grūtniecību, jo izrādījās viņa ir stāvoklī un gaida dvīņus. Nu viņa no slimnīcas izrakstīta un apcietināta kā aizdomās turamā, bet kolumbietis izsludināts meklēšanā. Taču pārējie rituāla dalībnieki esot sveiki un veseli. Pirmās analīzes uzrādījušas, ka mirušajai sievietei asinīs, iespējams, bijis ne tikai dimetiltriptamīns, bet arī alkohols.

    Melnie un popkorna šamaņi

    Teorētiski, lietojot tradicionālo no tropu koku liānas pagatavoto ajavaskas dzērienu, tiešu nāves draudu nav, – stāsta Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra Narkoloģiskās palīdzības dienesta ambulatorās nodaļas vadītāja narkoloģe, psihiatre Inga Landsmane. Ir pat pētījumi, ka šī psihotropā viela nav atkarību izraisoša. Taču rituālam ir citas bīstamās robežas. Gan citu vielu klātbūtne organismā, gan šamaņa (vai pašpasludinātā šamaņa) zināšanas, gan tas, kāda veselība ir cilvēkam, kurš ajavaskā piedalās.

    «Traģiskais skandāls Kiprā jau bija paredzams,» uzskata aromterapeite un kosmētiķe Aiva Laganovska, kura pati piedalījusies ap simts ajavaskas rituālos. «Tā tagad ir modes lieta, daudzi uzskata, ka ķeksīša dēļ vajag izmēģināt arī šo pieredzi. Diemžēl arvien vairāk ir cilvēku, kurus dēvē par popkorna šamaņiem. Viņi mazliet padzīvojuši pie kādām ciltīm, samācījušies dziesmas un uzzinājuši, kādas ir ajavaskas dzēriena sastāvdaļas.» Šie cilvēki pelna naudu, vadot rituālus, par kuriem īstu zināšanu un atbildības viņiem nav. Līdz ar rietumnieku uzplaukušo interesi par šiem rituāliem ajavaska komercializējusies. Īpaši bīstami ir, ja dimetiltriptamīnam tiek piešautas vai pat tā vietā dzērienā iebērtas citas halucinogēnās vielas. To dara, ja dimetiltriptamīna nepietiek, un arī tad, ja speciāli meklē tripošanu – piedzīvojumus, spilgtākas halucinācijas.

    «Ajavaskas dzērienu gatavo no ļoti spēcīga auga. Šī viela ir daudz kur dabā, saukt par indi to noteikti nevar,» uzskata Aiva Laganovska. «Ajavaskēra, kas gadiem mācījusies pagatavot ajavaskas dzērienu, to vāra vairākas diennaktis ar lūgšanām. Pavisam citādi ir, ja to dara cilvēks, kurš to neprot. Nevar iet pie šamaņa, par kuru nekas nav zināms. Un jāņem vērā, ka ir arī melnie šamaņi – tie ir šamaņi, kuriem ir ļoti daudz zināšanu, bet tajā brīdī, kad cilvēks ir ajavaskas iedarbībā, viņš ir ļoti atvērts, un melnais šamanis to var izmantot savā labā, lai barotu savu enerģiju. Šamanim ir vislielākā atbildība, jo viņš ir dziednieks un pavadonis. Tāpēc galvenais ir cilvēka attieksme un izvēle,» uzskata Aiva Laganovska.

    Tomēr, lai kur tā notiktu, ajavaska ir lēciens nezināmajā. Vienalga, Kiprā vai Peru, šamanim vai popkorna šamanim, tomēr tu sevi īpaši neaizsargātu uztici svešam cilvēkam svešā vietā, un tā nav ne klīnika, ne viesnīca. Un nezini, vai tuvumā vispār pieejama medicīniskā palīdzība, ja tavs organisms uz nezināmo vielu reaģē tā, kā nav gaidīts. Jā, tu rēķinies, ka var būt slikti, jo vemšana, caureja un nāves bailes nav nekāds leļļu teātris. Bet tu tomēr nezini, CIK SLIKTI var būt. 

    Daudzās valstīs, arī Latvijā, dimetiltriptamīns ir aizliegto psihotropo vielu sarakstā.

    Vai bijuši citi nāves gadījumi no ajavaskas?

    Internetā (piemēram, ceļotāju pieredzes vietnē Lonely Planet vai toyristkilled.com, vai https://erowid.org/chemicals/ayahuasca/ayahuasca_death.shtml) var atrast melnos sarakstus – amerikāņu tūrists Peru, zviedru tūrists, kurš nonācis komā, kāds tūrists, kurš ajavaskas iespaidā nogalinājis otru, vācu tūriste, kuru šamanis rituāla laikā izvarojis, utt. Tiesa, tādu gadījumu nav daudz, un nav arī nekādu drošu pierādījumu, kā tieši viss noticis.

    Austrālijā uzņemta dokumentālā filma Ar mani tas nenotiks – tajā var izsekot, kā vecāki no Austrālijas cenšas noskaidrot, kā 2017. gadā Kolumbijā Kapitari ceremonijas laikā nomira viņu dēls Metjū Dousons-Klarks, jauns un spēcīgs puisis. Austrāliešu žurnālists sameklējis ne vien notikuma vietu un šamani, bet arī Metjū nāves aculiecinieku, citu rituāla dalībnieku, kurš stāsta, kā viss noticis, – trakākais, ka džungļos bijis gandrīz neiespējami sasniegt medicīnisko palīdzību. Bet pats šamanis Dons Lučo visam ļāvis notikt ar tekstu: tāds bija viņa liktenis.

    Internetā atrodams arī melnais saraksts ar vietām, kurp ajavaskas tūrismā nevajadzētu doties.

    Kādas citas ajavasku izbaudījušas latvietes – aromterapeites un kosmētiķes Aivas Laganovskas pieredzi un to, kā ajavaskas laikā lietotās vielas un to iespējamos riskus vērtē psihiatre un narkoloģe Inga Landsmane, lasi šīs nedēļas žurnālā IEVA.

    Vēlies kaut ko vairāk nekā vienkārši žurnālu? IEVA būs tava draudzene, tāpēc, lasot IEVU, tu nekad nebūsi viena. Priekos vai bēdās - vienmēr būs atbalsts un sapratne.

    Ieva nr37

    Tevi varētu interesēt arī:

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē