(Ne)ceļošana epidēmijas laikā. Svarīgākais, kas jāzina ceļotājiem par atceltiem lidojumiem, kompensācijām un savām tiesībām

Aktuāli
Santa.lv
Santa.lv
13. marts
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Koronavīrusa Covid-19 pandēmija īpaši smagi skar tūrisma industriju un ceļotājus – desmitiemaizslēgtu valstu, desmitiem tūkstoši atceltu lidojumu, miljoniem zaudētu eiro, dolāru un citu naudas vienību. Arī Latvijā no 13. marta ir izsludināta ārkārtas situācija un iedzīvotāji aicināti maksimāli apdomīgi izvērtēt savus brīvdienu paradumus un ceļošanas nepieciešamību. Arī mums ir ieteikts neizbraukt no valsts, bet ko darī tiem, kam ceļazīmes un biļetes jau pusgadu kabatā?

Zaudētāji šajā situācijā ir visi – gan tūrisma uzņēmumi, gan viņu klienti, tomēr šķiet, ka šajā situācijā neaizsargātāki ir ceļotāji, kuri, laicīgi plānojot, iegādājās ekskursijas, tūres un lidojumus, pirms vēl katastrofa ar Covid-19 bija sākusies. Protams, ka neviens pērnā gada oktobrī vai pat vēl decembrī nevarēja iedomāties, kas notiks, bet, spriežot pēc ierakstiem sociālajos tīklos, ir sākusies cīņa par naudu. Jo cilvēki, nesaņemot pakalpojumu, vēlas atgūt samaksāto, bet kompānijas – to saglabāt, tādējādi mazinot savus zaudējumus. Saprast var gan vienu, gan otru pusi.

Arī Latvijā ir izsludināts ārkārtas stāvoklis, un ieteikts valsti nepamest, pat uz tām zemēm, kuras nav iekļautas bīstamo sarakstā. Turklāt var jau gadīties, ka aizceļojot viss bija kārtībā, bet atgriežoties šī valsts jau ir sarkanajā sarakstā.

Kas notiek ar rezervētajiem ceļojumiem? Vai ceļojumu var atcelt, pārcelt? Vai būs atcelti reisi un vai tiks atgriezta nauda? – tie ir jautājumi, kas uztrauc ceļotājus kā pasaulē, tā Latvijā.

12. martā Ministru kabinets izsludinājis valstī ārkārtas situāciju, kur rīkojumā norādīts: tūrisma pakalpojumu sniedzējiem iespēju robežās piedāvāt pārcelt un neplānot tūrisma braucienus uz Covid-19 skartajām valstīm un teritorijām, no kurām atgriežoties ir jāveic īpaši piesardzības pasākumi, atbilstoši SPKC publicētajai informācijai.

Savukārt Lidosta Rīga uzsver, ka Valdības lēmums par ārkārtējās situācijas izsludināšanu valstī neskar aviosatiksmi Latvijā vai lidostas darbību – lidojumi netiek atcelti un ierobežojumi vai papildus pasažieru kontroles pasākumi lidostā netiek ieviesti.

Lidosta turpina darbu ierastā režīmā, taču aicina pasažierus, kuri tomēr nolemj doties ceļojumā, sekot līdzi aktuālajai lidojumu informācijai lidostas mājas lapā vai pie savas aviokompānijas, ņemot vērā, ka citās valstīs var tikt noteikti ierobežojumi vai aviokompānijas var atcelt lidojumus.

Patērētāju tiesību aizsardzību centrs (PTAC) ir noteicis tiesības, kādas ir pasažieriem, nenotiekot lidojumam:

Lidojuma atcelšana ir lidojuma neveikšana, kurš ir bijis iepriekš ieplānots un uz kuru pasažierim ir rezervēta vieta.

Ja lidojums ir atcelts, gaisa pārvadātājam ir pienākums:

  • nodrošināt pasažieriem iespēju izvēlēties biļetes cenas atmaksāšanu 7 dienu laikā (attiecīgajā gadījumā arī bezmaksas lidojumu atpakaļ uz izlidošanas vietu) vai citu iespēju nokļūt galamērķī;
  • izmaksāt kompensāciju, izņemot, ja apkalpojošais gaisa pārvadātājs ir savlaicīgi brīdinājis pasažieri par lidojuma atcelšanu vai ja lidojuma atcelšanu ir izraisījuši ārkārtēji apstākļi:
  • Pierādīšanas pienākums attiecībā uz to, vai un kad pasažieris ir informēts par lidojuma atcelšanu, gulstas uz gaisa pārvadātāju.

Jūsu ievērībai! Gadījumā, ja gaisa pārvadātājs atceļ lidojumu, viņa pienākums ir nekavējoties izsniegt rakstveida paziņojumu, kurā izklāstīti noteikumi par kompensāciju un atbalstu saskaņā ar Regulu.

Gaisa pārvadātājam jāsniedz pasažieriem konkrētās valsts atbildīgās iestādes kontaktinformāciju rakstveidā.

Saistībā ar koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 izplatīšanos PTAC informē ceļotājus par viņu tiesībām:

  • Ja ceļotājs pie tūrisma operatora vai tūrisma aģenta ir iegādājies komplekso tūrisma pakalpojumu (piemēram, lidojums + viesnīca).
  • Ja tūrisma operators atceļ plānoto ceļojumu, ceļotājam ir tiesības saņemt atpakaļ visas iemaksātās avansa summas par ceļojumu.
  • Ja ceļotājs atsakās doties ceļojumā un pats izbeidz kompleksā tūrisma pakalpojuma līgumu pirms ceļojuma sākuma, pamatojoties uz to, ka ceļotājam ir bažas par došanos uz konkrēto galamērķi, šādā gadījumā pakalpojumu sniedzējam nav pienākums atmaksāt patērētājam iemaksātās avansa summas par ceļojumu.
  • Tikai tādā gadījumā, ja ceļojuma galamērķī vai tiešā tā tuvumā ir izveidojušies nenovēršami un ārkārtas apstākļi, kas būtiski ietekmē kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšanu vai kas būtiski ietekmē pasažieru pārvadāšanu uz galamērķi (izsludināta ārkārtas situācija, t.sk. noteikta karantīna), ceļotājam ir tiesības atteikties doties ceļojumā. Šādā situācijā ceļotājam ir tiesības nemaksāt līguma izbeigšanas maksu un saņemt atpakaļ no tūrisma pakalpojuma sniedzēja visas iemaksātās avansa summas par ceļojumu, bet nav tiesību saņemt papildu kompensāciju. 

Tā kā katrs gadījums ir vērtējams individuāli, ceļotājam neskaidrību gadījumā vispirms ir jāvēršas pie konkrētā tūrisma pakalpojuma sniedzēja. 

  • Ja ceļojuma laikā nenovēršamu un ārkārtas apstākļu dēļ nav iespējams nodrošināt ceļotāja atgriešanos, kā paredzēts kompleksā tūrisma pakalpojuma līgumā, tūrisma operators nodrošina ceļotāju izmitināšanu uz laikposmu, kas nepārsniedz trīs naktis vienam ceļotājam un sedz izmaksas par nepieciešamo izmitināšanu. Izmitināšanas izmaksas par atlikušajām naktīm, ja nepieciešams, sedz ceļotājs. 
  • Ja ceļotājs pie tūrisma pakalpojuma sniedzēja vai individuāli ir iegādājies atsevišķu pakalpojumu, piemēram, iegādājies tikai aviobiļeti vai tikai rezervējis naktsmītni.
  • Ja tiešais pakalpojuma sniedzējs (piemēram, aviokompānija vai viesnīca) atceļ plānoto reisu vai rezervāciju naktsmītnē, ceļotājam ir tiesības saņemt atpakaļ par pakalpojumu iemaksāto naudu. 
  • Ja ceļotājs pats atsakās saņemt atsevišķu tūrisma pakalpojumu, tad ceļotājam jārēķinās ar zaudējumiem (ar to, ka iemaksātas naudas summas par nenotikušo pakalpojumu netiks atmaksātas), ja vien pakalpojuma sniegšanas noteikumos nav norādīts pretējais (piemēram, ir iegādātas aviobiļetes, kuras var mainīt). Nepieciešamības gadījumā ceļotājs var vērsties pie attiecīgā tūrisma pakalpojumu sniedzēja. 

PTAC aicina ceļotājus un tūrisma pakalpojuma sniedzējus katru gadījumu izvērtēt atsevišķi, ņemot vērā konkrētos apstākļus, kā arī sekot līdzi aktuālajai informācijai, kas tiek publicēta atbildīgo iestāžu tīmekļvietnēs.

Savukārt informācija par avioreisiem ir meklējama arī attiecīgās aviokompānijas tīmekļvietnē. Tāpat papildus informācija ir pieejama arī attiecīgo ārvalstu valsts un pašvaldību tīmekļvietnēs.

Ja ceļotājs ir iegādājies ceļojuma apdrošināšanu

Ņemot vērā Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ieteikumus, PTAC iesaka konsultēties ar katru konkrēto apdrošināšanas kompāniju, kādus riskus tā sedz, t.sk. saistībā ar koronavīrusu (Covid-19), kā arī noskaidrot, vai tiek segta ceļojuma atcelšana, pārtraukšana un citas izmaiņas.

Epidēmijas un pandēmijas lielākajai daļai apdrošinātāju ir iekļauta izņēmumos kā nepārvaramas varas (Force majeure) apstāklis, kā rezultātā radušos zaudējumus apdrošinātājs nesedz. Taču, kamēr konkrētajā teritorijā nav izsludināta epidēmija, apdrošinātājs medicīniskos izdevumus segs. Tāpat ceļotājiem jāņem vērā, ka citus riskus, kuru iestāšanās nav cēloņsakarīgi saistīta ar koronavīrusu (vai citu epidēmiju) polise segs – piemēram, ja ceļotājs lauž kāju, pazaudē bagāžu, dokumentus, vai reiss tiek atcelts citu apstākļu dēļ, atlīdzību varēs saņemt.

Neskaidrību un jautājumu – lērums

Teorijā viss ir skaidrs un saprotams, ka patērētāju tiesības stāv augstāk par uzņēmumu prasībām, taču katram ceļojumam ir līgums, biļetēm – noteikumi un tajās tūroperatori un lidkompānijas uzstāda savus noteikumus. Tas, vai šajā situācijā, kad izsludināta Covid-19 pandēmija, tūrisma uzņēmumi nāk pretī saviem klientiem vai stingri notur savu tiesību līniju, ir katras firmas pašas nostāja.

Jebkurā gadījumā svarīgi ir uzreiz sazināties ar pakalpojuma sniedzējiem un pārlasīt sava līguma noteikumus, savukārt, ja no tūroperatoriem un lidkompānijām ir saņemti atteikumi, jāsazinās ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru pa tālr. 65452554.

Izskatot Latvijā vadošo tūroperatoru lapas internetā un sociālajos tīklos, nekas neliecina par koronavīrusa esamību pasaulē, – tiek piedāvāti ceļojumi uz dažādām valstīm visā pasaulē, slēpošanas tūres, bet par ceļojumu ierobežojumiem un izmaiņām – ne vārda.

Latvijas nacionālā lidkompānijas airBaltic noteikumi paredz, ka klients var atgūt samaksātos nodokļus, ja biļete iegādāta uzņēmuma mājas lapā un galamērķis nav karstajos punktos iekļautā valsts. Ja valsts jau ir iezīmēta kā bīstama ceļotājiem, ir iespēja biļeti samainīt uz citu datumu, bet ja avio satiksme slēgta un lidojums ir atcelts, var saņemt naudu atpakaļ pilnā apmērā. Ceļotāji, kas realitātē saskārušies ar datumu maiņu, norāda, ka lidkompānija nepiedāvā lidojumus par iegādāto cenu, un tiek pieprasīts samaksāt starpību, turklāt lidojumu cenas ir ievērojami paaugstinātas.

Ceļotāji aktīvi dalās ar savu pieredzi sociālo tīklu apkalpošanas uzņēmuma Tīklotava kontā Facebook, kurā apkopoti vērtīgi ieteikumi, kā rīkoties šajā situācijā:

Zemo cenu lidkompānija WizzAir informējusi, ka pasažieri, kuru lidojumus ietekmē to atcelšana un kas ir iegādājušies biļetes vietnē wizzair.com vai lidsabiedrības mobilajā lietotnē, tiks automātiski informēti ar e-vēstuli, kurā tiek piedāvāta bezmaksas atkārtota iegāde, sākotnējās maksas pilna atmaksa vai 120% atmaksa lidsabiedrības kredītā. Šo iespēju daži Latvijas ceļotāji jau veiksmīgi izmantojuši.

Kas attiecas uz tūroperatoriem, situācijas un pieredzes ir dažādas un neskaidrību ir vairāk.



Tūroperators Karstās ceļazīmes savā kontā FB raksta: “Šobrīd neviens no mūsu ceļojumiem nenotiek uz Covid-19 skartajām valstīm. Ēģipte, uz kurieni šobrīd līdz aprīļa vidum notiek ceļojumi nav Covid-19 skarto valstu sarakstā. No maija sākas ceļojumi uz Turciju un Krētu. Turcija nav skarto valstu sarakstā. Grieķija ir, bet Krētā nav ziņu par vīrusu, tāpēc par Krētu pagaidām precīzi nezinām, kā būs. Visiem, kas ir rezervējuši ceļojumus uz maiju un vēlāk, un ir jau noraizējušies, iesakām nedaudz nogaidīt, un paskatīties, kā attīstās situācija. Ceļojumus, kas sākas no maija, var pārcelt uz vēlāku laiku, bet par jaunajām cenām, kas nebūs tik izdevīgas. Un atkarībā no rezervācijas, var būt, ka par datumu maiņu ir piemaksa.”

Noderīgas saites:

Starptautiskās Gaisa satiksmes asociācija (IATA) – valstu prasības pasažieriem saistībā ar Covid-19

PTAC pasažieru tiesības

Interaktīva karte koronavīrusa izplatības izsekošanai

 

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

 

 

Privātā Dzīve

Vairāk

Receptes

Vairāk

Veselība

Vairāk

Ieva

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+