Svarīgi zināt! Par ko jāparūpējas pēcdzemdību periodā

Pēcdzemdību periods
Zane Kazāka
29. novembris, 2018
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pixabay
Tikpat svarīgi, kā padomāt par dzemdību norisi, ir sagatavoties arī pēcdzemdību laikam. Dzemdību atbalsta persona, dūla un fizioterapeite Linda Kante iedrošina jauno māmiņu mest pie malas latvieša kautrīgumu. Tad būs vairāk drosmes uzrunāt tuviniekus un speciālistus, lai noorganizētu ikdienu pēc bērniņa piedzimšanas saskaņā ar savām vajadzībām, izmantojot reālās iespējas un palīdzību. Mērķis tam visam taču ir ļoti atbalstāms – laimīgāka mamma un laimīgāks mazulis.

Mūsu kultūrā nav sieviešu kopienas tradīciju, kad jaunā māmiņa tūlīt pēc dzemdībām tiek apčubināta un atbrīvota no visām ikdienas rūpēm, lai ļautos kopābūšanai ar bērniņu. Tas, ko var darīt mūsdienu apstākļos, – padomāt un saorganizēt sev nepieciešamo atbalstu pašai – izveidot praktisku soļu sarakstu, lai atvieglotu savu ikdienu un mazinātu iespēju izdegt. Tas ir arī veids, kā parūpēties par pēcdzemdību depresijas profilaksi.

Mazuļa zīdīšana un aprūpe

Pēc dzemdībām viens no svarīgākajiem uzdevumiem ir zīdīšanas apgūšana. Iespējams, ka viss izdodas jau dzemdību iestādē, bet, ja rodas kādas problēmas, esot mājās, nevajadzētu kautrēties un ataicināt palīgā zīdīšanas konsultantu. Ļoti svarīga ir arī pareiza zīdīšanas poza. Sākumā bērniņš ēd bieži, iespējams, ilgi, līdz ar to nepieciešama ērta vieta, kur zīdīt (par to var parūpēties jau pirms mazuļa piedzimšanas). Svarīgākais, lai zīdīšanas laikā jaunās māmiņas pleci un krūškurvis būtu brīvi, lai nerastos diskomforts, sasprindzinājums un muskuļu savilkumi. Ir svarīgi apgūt arī bērna aprūpi, izmantojot hendlinga principus. No pirmajām dienām pareizi ceļot, nesot un ģērbjot mazuli, var veicināt viņa fizisko attīstību, nepaaugstinot muskuļu tonusu. Ar to, ko parāda dzemdību nodaļā, bieži vien ir par maz, kā arī no vienas mācību reizes daudz kas var tikpat ātri aizmirsties.

Rūpes par savu ķermeni

Ļoti svarīgi jaunajai māmiņai ir parūpēties par ķermeni – ar Kēgela vingrinājumiem tonizēt iegurņa pamatnes muskulatūru, lai izvairītos no dzemdes noslīdējumiem, urīna nesaturēšanas un citām problēmām. Ejot pie speciālista, iespējams apgūt personīgo vingrojumu programmu un pareizi parūpēties par vēderpreses muskuļiem, kas grūtniecības laikā var pašķirties (veidojas diastāze jeb sprauga starp taisnā vēdera muskuļiem), kā arī koriģēt radušās minitrūcītes (ja tādas ir). Lai pārrunātu dzemdību pieredzi un risinātu satraucošus pēcdzemdību jautājumus, droši uz sarunu var aicināt dūlu vai PEP (pirmā emocionālā palīdzība) mammu. Vairāk informācijas: pep.lv un dulas.lv. Dzemdību laikā sieviete ir ļoti atvērta pasaulei. Katrs nepareizi pateikts vārds, intonācija, acu skatiens var tikt uztverts ļoti personīgi un būt traumējošs. Ir vērts savu pieredzi pārrunāt ar neitrālu personu, kas neizteiks vērtējošus spriedumus, nedos padomus, bet uzklausīs un palīdzēs pieņemt un līdzsvarot savas emocijas. Vispārīgai iekšējo resursu atjaunošanai, rūpēm par sevi svarīgi ieplānot dažādas labsajūtas procedūras – atrast laiku ieiet vannā, palutināt sevi ar masāžu, tikties ar draudzenēm.

Palīdzība un socializēšanas

Pirmajās nedēļās pēc dzemdībām, uzsākot krūts barošanu, jaunās māmiņas imūnsistēma ir viegli ievainojama, ir arī daudz jaunu, neierastu problēmu, kas jārisina saistībā ar jaundzimušā aprūpi, jāapgūst jauni ieradumi. Tādēļ ir labi, ja iepriekš ir sarunāts kāds palīgs (mamma, māsa, draudzene), kas apdara mājas soli – iztīra māju, pagatavo ēdienu. Ja sieviete zina, ka palīga ēst gatavošanā viņai nebūs, pirmsdzemdību posmā var laikus sagatavot ēdienreižu krājumus un turēt tos saldētavā. Jauno māmiņu ikdienā risināmie jautājumi ir pietiekami specifiski, tādēļ daudz prieka un atbalsta var dot socializēšanās ar līdzīga vecuma bērniņu mammām. Daudzām kopības izjūta izveidojas, jau apmeklējot grūtnieču vingrošanu, deju un kustību terapiju vai citas grūtnieču nodarbības. Bieži vien savstarpējā komunikācija turpinās arī pēc dzemdībām – gan tiekoties, gan apspriežot sasāpējušos jautājumus Whatsapp grupā vai Facebook.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs