Grūtnieces labajām domām un mieram ir nozīme

Mazais puncī jūt mammas emocijas. Ja mamma ir laimīga, mazais ir rāms. Ja mammai gadījies kreņķis, nemierīgāks nekā parasti ir arī mazulis puncī. Konsultē psiholoģe Iveta Vītola.
Grūtniecība
3. septembris, 2009

Drukāt

Saglabāt

Foto no konkursa Mazais puncī, foto iesūtīja Gustīne.

Tā kā grūtniecības laikā organismā trako hormoni, lai kā arī gribētu, tu nespēj visu laiku būt līdzsvarota un harmoniska. Emocijas – gan pacilājošās, gan grūti izturamās – mutuļo gluži kā jūra vētras laikā. Vienu brīdi tu vari justies laimīga, bet pēc brīža izjust lielas skumjas. Tu te priecājies, te piepeši raudi, te sarīko skandālu, te baidies par kaut ko, te atkal priecājies… Lai neļautos itin visām emocijām, kas tevī virmo, jācenšas iemācīties tās kontrolēt. Grūtniecības laikā šī prasme tev var ļoti noderēt. Arī tad, kad mazulis būs piedzimis, bez prasmes kontrolēt savas emocijas tev klāsies grūti. Ja tu spēj lielākoties justies stabili, tad nemanot veido mazulim stingru dzīves pamatu. Mazuļa gaidīšanas laiks salīdzināms ar mājas celšanu – jo stiprāki pamati, jo stabilāku un augstāku namu var uzcelt. Katra labā doma ir viens pamata akmenītis.

Kā kontrolēt emocijas

*Ieturi praktisko pauzi. Brīžos, kad viss ir labi, labās domas pašas atnāk. Un tad visa pasaule šķiet jauka! Bet ko darīt, ja tev uznākusi melnā svītra un prātā nāk vien šādas domas: «Esmu kļuvusi resna, neglīta! Mīļotais vīrietis mani vairs nemīl! Darbā nevaru pietiekami labi paveikt sev uzticētos pienākumus! Kas būs, ja mani tagad atlaidīs…»

Brīdī, kad jūties slikti, patiešām ir grūti iztēloties, ka viss atkal būs labi. Labākā recepte – pauze. Neprāto par nepatikšanām, nešausti sevi, ka atkal esi sadusmojusies vai tev ir uzbrukusi ķeza, bet dari kaut ko praktisku – mazgā traukus, dodies pastaigā ar suni un tamlīdzīgi. Aktīva darbošanās novērš uzmanību no sliktām domām.

*Mērķtiecīgi iepriecini sevi. Pēc tam, kad esi nomierinājusies, mērķtiecīgi virzi savas domas uz to, kas tev sagādā prieku. Lai to izdarītu, tev jāuzdod sev jautājumi: «Kas man patīk, vienmēr sagādā prieku? Ko darot, aizmirstu visu uz pasaules?»

Ja tevi iedvesmo pastaiga gar jūru, dodies turp, ja klasiskās mūzikas koncerts, dodies uz koncertu. Taču nevajag sevi piespiest kaut ko darīt, piemēram, doties pastaigā pa mežu, tikai tāpēc, ka citi uzskata – tā ir labi, mežā ir svaigs gaiss… Citu labumi tev nepalīdzēs atgūt tavu emocionālo līdzsvaru. Interesanti, ka grūtniecības laikā var mainīties gaume, rasties jaunas lietas, kas iedvesmo. Piemēram, ja iepriekš tevi priecīgi satrauca jūras viļņu radītās skaņas, tagad tās var krist uz nerviem. Bet iemīļotās grāmatas vai filmas varoņa darbība, kas agrāk aizkustināja, tagad var šķist nepārdomāta un, iespējams, pat neētiska. Lai! Ir tik interesanti uzzināt par sevi kaut ko jaunu!

*Pasmaidi! Pasmaidi, ieraugot draugu vai paziņu, uzsmaidi pārdevējai veikalā vai pretimnākošai sievietei ar mazuli ratiņos. Neizdodas? Vari pamēģināt šādi: aizver acis un it kā ieskaties sevī. Iedomājies, ka tevī mīt mazmazītiņa, spoža saulīte vai visskaistākais zieds uz pasaules. Iedomājies, ka tas, kas mīt tevī, smaida. Tad centies pati uzsmaidīt cilvēkiem tādu pašu smaidu – vispirms tiem, kurus mīli, tad arī pārējiem. Atceries par smaidošo saulīti visas dienas garumā un UZSMAIDI.

*Šķiro problēmas. Uztraukties gan par sevi, gan sabiedrībā notiekošo ir normāli. Taču tikpat normāli ir apzināties: «Es varu apstāties, distancēties no negācijām.» Un tā nebūt nav sevis mānīšana, tikai norobežošanās no problēmām, kuras atrisināt nav tavos spēkos.

Sāc šķirot problēmas. Ja situāciju nevari ietekmēt, nav jēgas par to satraukties. Pieņem to tādu, kāda tā ir. Visgrūtāk ieraudzīt labo savā dzīvē ir tad, ja rodas veselības problēmas. Piemēram, analīžu rezultāti nav labi. Prātojumi: «Kāpēc tas notiek tieši ar mani? Vai mazais piedzims vesels? Ko esmu darījusi nepareizi?» – satrauks tevi vēl vairāk. Mēģini uzticēties ārstam. Arī tas ir solis pretim tam, lai atkal justos labi.

Bet, ja situāciju vari ietekmēt, sāc risināt. Jo katrs solis, ko spersi, tuvinās tevi iespējai atkal justies labi.

*1:3 – sliktā doma pret labajām

No rīta, ejot ārā no mājas, saki sev: «Šodien domāšu vien labās domas un man tas izdosies! Patiesi!» Lai to allaž atcerētos, vari uzrakstīt uz spoguļa: «Hei! Manas labās domas!» Dažreiz palīdz vien šāda laba apņemšanās un tu sāc ieraudzīt apkārt visupirms tikai labo.

Uzmanīgi seko savām domām, neļaujies panikai un stresam tikai tāpēc, ka tas valda visapkārt. Centies domāt racionāli: «Vai mani tas skars? Ko es varu darīt, lai tā nebūtu?» Ja reāli nevari «pasauli glābt», uztici to citiem un nesatraucies.

Vienai sliktai domai jāliek pretī vismaz trīs labas. Un to var darīt jebkurā brīdī – gan ejot pa ielu, gan sēžot klusumā. Sākumā, ļoti iespējams, labās domas nemaz tik viegli rokā nedodas. Tad atbildi sev kā uz testa jautājumiem. Piemēram: «Kas man šodien ir izdevies? Par ko esmu bijusi priecīga?» Varbūt tu šodien beidzot pamodies bez sliktas dūšas? Super! Pasaki to sev (labāk skaļi) – un laba doma rokā! Lai labās domas labāk dotos rokā, tev atmiņā jāvizualizē tas, ko uzskati pa labo, piemēram, ja pa dienu esi satikusi draudzeni, mēģini atcerēties jauko brīdi visos sīkumos – kā viņa izskatījās, ko pļāpājāt, kādas izjūtas tevi pārņēma šķiroties. Un tad pasaki to skaļi – atkal labā doma rokā, pat vairākas reizē.

 

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs