Mans bērns paliks uz otru gadu! Vai tāpēc jākaunas?

Pērn Latvijā bija 3076 otrgadnieki, no tiem dienas skolās 1375, pārējie – vakara skolās un tālmācībā. Priekšstats par otrgadniekiem biežāk ir negatīvs: gan jau viņš ir sliņķis… Tomēr situācijas mēdz būt dažādas, jo dzīve mēdz iegrozīties neplānoti ne tikai pieaugušajiem, bet arī bērniem un pusaudžiem.
Skola
Lolita Lūse
3. maijs

Saglabāt

Foto: Shutterstock

Iemesli, kādēļ bērniem otrreiz nākas mācīties tajā pašā klasē, mēdz būt ļoti dažādi. Varbūt bērns visu gadu vai vairākus mēnešus pēc kārtas ir slimojis. Varbūt viņš ir labi mācījies, bet, piemēram, cietis avārijā, tādēļ sekmes pasliktinājušās. Varbūt bērns ir mākslinieks vai sportists un tik ļoti aizraujas ar sava talanta attīstīšanu un karjeru, ka mācības uz kādu laiku paliek novārtā. Ir stāsti par nelaimīgām mīlestībām. Stāsti par meitenēm, kas pēdējās pamatskolas klasēs gaida un sagaida mazuli. «Ir daudz situāciju, kad otrgadniecība nebūt nav kauna traips, kas liecina par slinkumu vai nespēju mācīties,» uzsver Izglītības kvalitātes valsts dienesta Licencēšanas un reģistru departamenta direktores vietnieks Ivans Jānis Mihailovs.

«Palikšana uz otru gadu var būt arī noderīga: cilvēks pārdzīvo savu krīzi, sapurinās, un viss aiziet savu ceļu.

Diemžēl ne vienmēr tā notiek – ir otrgadnieki, kas pēc tam izcili beidz augstskolu, un ir otrgadnieki, kas pilnībā degradējas.

Ir situācijas, kuras grūti atrisināt, – gadās pat tā, ka bērns divus gadus mācās pirmajā klasē, divus gadus otrajā klasē, un tā tālāk. Turklāt problēmu var būt tik daudz, ka palikšana uz otru gadu tā īsti nemaz neko neatrisina,» atzīst Ivans Jānis Mihailovs.

Iemesli, kāpēc jāpaliek uz otru gadu, var būt visdažādākie

Otrgadniecības iemeslus pamatskolā nosacīti var iedalīt trijās grupās. 1.–2. klasē uz otru gadu visbiežāk paliek bērni, kas uz skolu atnākuši nesagatavoti – viņi nav audzināti tā, lai varētu sākt mācīties, un viņiem nav arī nepieciešamo zināšanu un prasmju. Dažiem bērniem iemesls palikšanai uz otru gadu pirmajās klasēs var būt laikus nepamanīta disleksija, disgrafija, alālijas pazīmes vai vecāku un pedagogu neprasme sniegt šādiem bērniem atbalstu mācībās. Piemēram, dažkārt gan vecāki, gan pedagogi kritizē bērnu, ka viņš ir slinks lasīšanā, bet īstenībā viņam ir lasīšanas vai citas mācīšanās grūtības. Šajā gadījumā bērna atstāšana uz otru gadu viņam nepalīdzēs. Tā vietā jāatrod bērnam atbilstošākie atbalsta pasākumi, jāpiesaista piemēroti speciālisti, un viņš, iespējams, spēs mācīties tikpat labi kā pārējie.

Nākamais posms, kad bērni visbiežāk mēdz palikt uz otru gadu, ir 5. un 6. klase. Izskaidrojums: pirmajās četrās klasēs mācību viela ir salīdzinoši vienkārša, turklāt bērns mācās ģimeniskā vidē – ir sava klase, sava skolotāja kā mamma, kas par bērniem ļoti rūpējas, bet tad viss pēkšņi mainās. Jādodas no kabineta uz kabinetu, klases audzinātājs ir nostāk, katram mācību priekšmetam cits skolotājs, un katram ir citas prasības. Kontrole samazinās, bet pieaug prasības pēc patstāvīguma. Tiklīdz jātiek galā ar sarežģītākiem mācību priekšmetiem vai sarežģītāku vielu, sāk atklāties vai paspilgtināties dažādas problēmas. Turklāt tas vēl sakrīt ar tīņa vecumu.

Trešais posms, kad skolēni biežāk paliek uz otro gadu, ir pamatskolas vecākās klases. Te problēmu iemesli mēdz būt citi. Bērns ir izaudzis, savā ziņā viņš jūtas pieaudzis. Daži ne vien mācās, bet arī sāk strādāt. Ir arī skolēni, kuriem rodas ne visai labas aizraušanās – parādās cigaretes, alkohols. «Otrgadniecības iemesls šajā vecumā visbiežāk ir stundu bastošana, un nereti tie ir antisociālo ģimeņu bērni. Mums ir pat daži vienpadsmit gadu veci bērni, kuri dienā nopīpē paciņu cigarešu un ārstējas no alkoholisma. Ir pilnīgi skaidrs, ka mācības tad ne visai interesē. Lai kā skola cenšas, tā viena nevar visu kompensēt. Ja vecāki dzer un uzdzīvo, tāpēc nav, kas bērnu atbalsta, – ko gan varam gaidīt? Dažkārt ir vajadzīgs ilgs laiks, lai bērnu varētu no ģimenes izņemt,» stāsta Ivans Jānis Mihailovs.

Zināji?

Tā kā otrgadniecība var būt viens no riskiem pamest skolu, šobrīd, sākot no piektās klases, bērni, kuriem ir grūtības mācībās, var saņemt projekta PuMPuRS atbalstu, piemēram, individuālas pedagoga konsultācijas mācību priekšmetā, kas nepadodas.

Vairāk par iemesliem un risinājumiem, kā arī reālas pieredzes lasi šīs nedēļas žurnālā IEVA. 

Vēl žurnālā:

  • Svinam baltā galdauta svētkus!
  • Stāsts par četrām draudzenēm, kas ieguvušas labu izglītību ārzemēs un nu ir atgriezušās
  • Ja bērns skolā palicis uz otru gadu
  • Mainīt profesiju, kad jau pāri 50? Kāpēc gan ne!
  • Mākslinieks Roberts Koļcovs: «Ar gadiem vairs neesi tik viegli ievainojams».
  • Saruna ar astroloģi Anitu Masaļsku
  • Kā sevi pasargāt no ērču pārnēsātajām slimībām
  • Laivojam! Kādu maršrutu un laivu izvēlēties, ko vilkt mugurā un kājās?
  • Kura epilācijas metode visefektīvākā?

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs