Jautājums ekspertam

23. janvāris, 2009
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Kā ziemas sezonā nodrošināt mazuli ar nepieciešamajiem vitamīniem, ko vasarā viņš uzņem ar pašmāju svaigajiem dārzeņiem, augļiem un ogām? Kā tos pareizi uzglabāt?

Atbild diētas ārste INGUNA BĒRZIŅA

Ja bērna uzturs ir pilnvērtīgs un sabalansēts, ar to iespējams uzņemt visus vitamīnus, izņemot D, jo tas organismā veidojas saules staru ietekmē. Ziemas un pavasara mēnešos īpaši jādomā par bērna uzturu, jo nav pieejami vietējie svaigie sezonas augļi, dārzeņi un ogas, ar ko var uzņemt daudz vitamīnu. Galvenie bērnam nepieciešamo vitamīnu avoti ir rupjmaize, rupji malti putraimi, piens un piena produkti (sviests!), dārzeņi, augļi, kartupeļi, liesa gaļa, olas.

Ziemā un pavasarī talkā var ņemt arī «burciņvitamīnus». Par atbilstošākajiem ieteicams konsultēties ar bērna ārstu. Mazajam noteikti nekaitēs laiku pa laikam palietot C vitamīna tabletes. C vitamīns ir nozīmīgs imunitātes stiprināšanai un ziemas mēnešos ar uzturu tiek uzņemts mazāk. Vēl visiem bērniem no mēneša līdz triju gadu vecumam visu gadu (īpaši ne-saulainajos gadalaikos) jādod D vitamīns.

Ziemas sezonā dārzeņi un augļi veikalos ir vienmēr, diemžēl nav garantijas par šo produktu ekoloģisko tīrību. Ja ģimenei ir pieejami ekoloģiski tīrā vidē audzēti vietējie produkti, labāk censties tos uzglabāt arī ziemai. Uzglabāšanas veidi ir dažādi. Vislabāk ogas un dārzeņus saldēt. Pētījumi pierādījuši, ka vitamīnu un citu vērtīgo vielu zudums pēc sasaldēšanas un atlaidināšanas ir neliels.

Novembrī vēl pieejami svaigi vietējie dārzeņi. Lai arī dārzeņus var uzglabāt diezgan ilgi, tos iespējams arī saldēt. Ir izpētīts, ka vietējā vasaras/rudens raža, kas tiek uzglabāta neapstrādāta, janvārī/februārī ir zaudējusi apmēram pusi savas vērtības. Visātrāk no dārzeņiem un augļiem zūd C vitamīns un folskābe.

Dārzeņu saldēšana. Dārzeņus sagriež, liek verdošā ūdenī un vāra pusgatavus, izņem no ūdens, strauji atdzesē aukstā ūdenī, notecina, ieber saldējamā traukā un liek saldētavā mīnus 18 grādos. Nedrīkst pievienot sāli. Lai nezustu sasaldēto dārzeņu uzturvērtība, ieteicams, izņemot no saldētavas, tūlīt likt verdošā ūdenī vai tvaicēt. Jo mazākā ūdens daudzumā tos vārīs, jo vairāk vitamīnu saglabāsies. Garšvielas un sāls saldētajiem dārzeņiem jāpievieno pašās beigās.

Saldētos produktus – gan ogas, gan dārzeņus – nedrīkst sasaldēt atkārtoti.

Izmantota «MM» 2007. gada marta numura publikācija.

Teksts: Zane Strūberga

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+