Kas vērtīgs putrās?

Piebarošana
Elīna Kondrāte
27. jūlijs, 2018
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pixabay
Tāpat kā pieaugušajiem, arī bērniem ir putras, kas garšo vairāk un kas negaršo nemaz. Viens bērns dos priekšroku ūdenī vārītai putrai bez piedevām, cits mazais būs sajūsmā, ja varēs nobaudīt dažādu garšu gammu. Uzzini, kādas vērtīgas vielas atrodamas dažādu graudaugu putrās. Skaidro uztura speciāliste Bērnu veselības centrā Baiba Grīnberga.
Visās putrās ir diezgan līdzīgs daudzums kilokaloriju! Nevārīti 100 g jebkuru graudaugu satur ap 360 kcal, bet 100 g vārītas putras satur ap 130 kcal (jo graudaugi uzbriest uz ūdens rēķina).

Bezglutēna putras

  • Griķi – stimulē asinsradi, daudz satur dzelzi, citas vērtīgas minerālvielas – magniju, fosforu, mangānu, varu – un olbaltumvielas.
  • Prosa – satur kalciju, magniju un B grupas vitamīnus. Labi garšo, papildināta ar ogām un dārzeņiem.
  • Polenta – satur kāliju, magniju, dzelzi, fosforu un cinku. No vitamīniem – karotīnu, biotīnu, E vitamīnu un B grupas vitamīnus.
  • Kvinojas graudi – bagāti ar olbaltumvielām, satur magniju, fosforu, folijskābi, dzelzi. Var lietot kā piedevu citiem ēdieniem vai graudaugiem.
  • Baltie rīsi – apstrādājot zaudējuši ļoti daudz vērtīgu minerālvielu un vitamīnu. Var veicināt cietu vēdera izeju.

Glutēnu saturošas putras

  • Kvieši – vērtīgs šķiedrvielu, minerālvielu un B vitamīna avots. Alerģiskākais no graudaugiem. Satur magniju, fosforu, mangānu, dzelzi un cinku.
  • Bulgurs – termiski apstrādāti, sasmalcināti kviešu graudi. Var pievienot citiem ēdieniem. Vērtība – līdzīga kā pilngraudu kviešiem.
  • Auzas – vērtīgs šķiedrvielu avots. Labvēlīgi ietekmē gremošanas sistēmas darbību. No visiem graudaugiem satur visvairāk tauku (bet vērtīgos), kā arī organismam svarīgās šķiedrvielas bēta glikānus.
  • Miežu putraimi un grūbas – vērtīgs šķiedrvielu avots. Satur mangānu, selēnu, B1 vitamīnu, magniju, fosforu.
  • Rudzi – ļoti augsta uzturvērtība. Satur daudz šķiedrvielu un minerālvielu – mangānu, varu, selēnu, magniju, fosforu.
  • Manna – gatavota no kviešu graudiem. Var būt labs enerģijas avots pirms sportiskām aktivitātēm. Gandrīz nesatur vitamīnus un minerālvielas. Nesatur šķiedrvielas, līdz ar to asinīs strauji ceļ cukura līmeni, kas var veicināt liekā svara veidošanos.
  • Dažādu graudu klijas – ļoti bagātīgs šķiedrvielu avots, taču bērnu uzturā neiesaka ne pievienot putrām, ne citiem ēdieniem. Ja bērns, ēdot klijas, neuzņems pietiekami daudz ūdens, var rasties aizcietējumi vai izteikti pūsties vēders.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs