Pirmais braucamrīks – līdzsvara ritenis

Aktuāli
Iveta Sondore
21. maijs
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Mūsdienās arvien biežāk vecāki savam mazulim pirmo izvēlas līdzsvara riteni. Kā tas palīdz bērnam apgūt riteņbraukšanas pamatus? Konsultē Aleksandrs Briedis, kas organizē bērnu velosacensības Riteņvasara un jau 35 gadus apmāca mazos riteņbraucējus un fizioterapeite Līga Latkovska.

Kas ir līdzsvara ritenis?

Līdzsvara riteņi jeb bezpedāļu riteņi ir divriteņi bez pedāļiem, ķēdes un papildriteņiem, un bērns uz priekšu kustas, atsperoties ar kājiņām pret zemi, nevis minot pedāļus. No ierastajiem divriteņiem šie riteņi atšķiras arī ar rāmja uzbūvi. To rāmis ir garenāks, vidusdaļa tuvāka zemei, lai arī pavisam mazs bērniņš, sēžot uz sēdeklīša, droši balstītos ar kājām pret zemi. Šādai rāmja formai ir vēl viens iemesls – jo zemāk starp riteņiem atrodas sēdeklis, jo vieglāk turēt līdzsvaru. Trešā, ne mazāk būtiskā atšķirība no ierastajiem divriteņiem ir šī riteņa svars. Vismazākajiem braucējiem, kuri paši varbūt sver vien nedaudz pāri 10 kilogramiem, svarīgi, lai ritenītis būtu pēc iespējas vieglāks (3–4 kg). Tomēr, kā atzīst veloinstruktors Aleksandrs Briedis, pati galvenā līdzsvara riteņa atšķirība slēpjas apmācības metodē – ar līdzsvara riteni bērns vispirms apgūst koordināciju un līdzsvaru un tikai tad, pārejot uz divriteni ar pedāļiem, apgūst pedāļu mīšanas tehniku.

Tā bērns sākumā velobraukšanai izmanto gluži instinktīvo balansēšanas prasmi un nesadala uzmanību, cenšoties izprast pedāļu mīšanas tehniku, kas nav dabiska, bet gan iemācīta prasme.

No kāda vecuma un kādu

Parasti līdzsvara riteni piedāvā maziem bērniem divu triju gadu vecumā kā pirmo divriteni vai lielākiem bērniem, kuri sastopas ar grūtībām, atsakoties no papildriteņiem. Bet ir bērni, kuri interesi par līdzsvara riteni izrāda arī agrāk – pat tikko sākuši staigāt. Kad mazais var sākt braukt – to drīzāk nosaka viņa augums un iespējas piemeklēt atbilstoša izmēra braucamo, nevis bērna vecums.

Ja bērns izrāda interesi, jau ir iemācījies staigāt un spēj aizsniegt ar kājām zemi, atliek vien braukt.

Kādu līdzsvara riteni izvēlēties, nav tikai gaumes jautājums. «Ritenis nav rotaļlieta, tādēļ vairāk jāpievērš uzmanība tehniskiem parametriem. Lai kā mammai patiktu ritenīša dizains, ja bērns ar šo riteni nevarēs pabraukt, viņš to vienkārši nelietos,» skaidro Aleksandrs Briedis. «Būtiskākais ir, lai rāmja izmērs atbilstu braucēja augumam. Vecāki nereti vēlas ietaupīt, nopērkot lielāku riteni, lai der ilgāk. Bet pārāk augsts sēdeklis, tālu uz priekšu novietota stūre atstāj nelabvēlīgu iespaidu uz bērna veselību. Tāpēc ritenis jāizvēlas rūpīgi un noteikti jāpiemēra.»

Fizioterapeite Līga Latkovska skaidro, ka svarīgi, lai bērns, sēžot uz līdzsvara riteņa, var spert tādus pašus soļus kā ejot: «Ja bērns pārvietosies, skarot zemi tikai ar pirkstgaliem, tas ietekmēs viņa gaitu. Jāraugās arī, lai stūre nav novietota pārāk tālu, tad bērns sasprindzina plecu daļu un veidojas tonuss plecos un rokās.» Jāņem vērā arī tas, ka par līdzsvara riteņa izmēru nevar spriest pēc riteņu diametra vai attēla internetā – dažādu ražotāju un modeļu 12 collu līdzsvara riteņiem var būt ļoti atšķirīgs sēdekļa minimālais augstums. Turklāt rāmja ģeometrija nosaka to, cik veikli mazais var manevrēt braucamo un cik labi uz tā jūtas.

Kam vēl pievērst uzmanību?

  • Līdzsvara riteņiem mēdz būt stūres pagrieziena ierobežotājs, kas pasargā bērnu no stūres pārmērīgas sagriešanas (vairāk nekā par 45 grādiem) un kritiena. Tomēr arī ar to jābūt uzmanīgiem – ja stūres ierobežotājs neļauj pietiekami pagriezt stūri, bērns var sevi apdraudēt, nespējot aizstūrēt prom no briesmām – šķēršļa vai brauktuves.
  • Daudziem riteņiem mēdz būt arī rokas bremze. Jārēķinās, ka rokas bremzi izmantos bērns, kurš vecāks par trim gadiem, līdz tam bremzēšana galvenokārt notiek ar papēžiem. Lai bremzīti varētu izmantot pēc iespējas drīz, jāraugās, lai tā būtu piemērota maza bērna rociņai gan pēc izmēra, gan spēka, kas nepieciešams tās nospiešanai.
  • Līdzsvara riteņi atšķiras ne vien ar rāmja materiālu, bet arī disku un riepu tehniskajiem risinājumiem. Plastmasas disks būs izturīgāks pret deformāciju, toties nav labojams, ja tomēr izdodas to sabojāt. Metāla spieķu riteņi var deformēties tā sauktajā astotniekā, bet tos var pārspieķot, ja nepieciešams. Pildītās riepas nav caurduramas, un tās nevarēs pārsist pret ietves apmali, toties tās vairāk slīd un ir cietākas. Savukārt mazāk kvalitatīviem riteņiem ir EVA riepas, kas ļoti ātri dilst. Pumpējamās riepās var rasties caurumiņš (kas gan negadās tik bieži kā pieaugušajiem, jo bērni ir vieglāki), bet tām ir labāka saķere ar zemi un labāka amortizācija.

Vecāku jautājumi ekspertiem

  • Tētis Māris: «Varbūt labāk pirmo izvēlēties divriteni ar papildriteņiem, nevis līdzsvara riteni? Jo tad var nopirkt vienu velosipēdu un, kad vajag, tam vienkārši noņemt papildriteņus.»
  • Atbild Aleksandrs Briedis: «Esmu pret papildriteņiem. Tie rada līdzsvara atrofiju un nedod nekādu labumu braucējam, jo viņš ir spiests visu laiku zvāļoties. Turklāt viņam nerodas nekāda vēlme šo līdzsvaru pašam uzturēt, jo viņš visu laiku gaida, ka viņu tomēr kaut kas balstīs. Svarīgi saprast, ka divritenis ar papildriteņiem atšķiras arī ar stūrēšanas tehniku. Divriteņu braucamais tiek stūrēts ar sānsveri, savukārt triju vai četru riteņu velosipēds – tikai pagriežot stūri. Lai sagāztu braucamo sāņus, nepieciešama acumirklīga stūres pagriešana kustībai pretējā virzienā. Šādu darbību, braucot ar divriteni, ikviens veic gluži instinktīvi, pat ja pats to nemana. Stūrējot braucamo uz diviem riteņiem tajā pašā tehnikā kā četru vai triju riteņu velosipēdu, bērns zaudē līdzsvaru un krīt. Tieši tādēļ, papildriteņus noņemot, bērnam ne tikvien jāiemācās noturēt līdzsvaru, bet arī jāatbrīvojas no stūrēšanas ieradumiem, kas iegūti, braucot ar četriem riteņiem. Sanāk, ka vecāki ar papildriteņiem sargā bērnu no kritieniem sākumā, bet, tos noņemot, bērns vairāk krīt nepareizas braukšanas tehnikas dēļ, ko apguvis līdz šim.»
  • Mamma Linda: «Ir dzirdēts, ka, daudz braucot ar līdzsvara riteni, bērnam var veidoties tā sauktās X kājas. Vai tā ir?»
  • Atbild fizioterapeite Līga Latkovska: «Nē, tas ir mīts. X kājas no braukšanas ar līdzsvara riteni neveidojas gan. Pirmkārt, X kājas, tāpat kā O veida kājas, ir ģenētiski noteiktas, un lielai daļai bērnu noteiktā vecuma posmā (izteiktāk 2–5 gadu vecumā) tas ir dabisks attīstības posms. Lai veidotos X kājas, bērns tam jau ir predisponēts, un tā ir sakritība – vecāki redz, ka bērnam veidojas X kājas, un saista to ar braukšanu ar līdzsvara riteni, taču bērnam šādas kājas, visticamāk, būtu arī tad, ja viņš ar riteni nebrauktu.»
  • Mamma Katrīna: «Manam dēlam labāk patīk braukt ar skrejriteni jeb tā saukto skūteri, nevis līdzsvara riteni. Vai arī ar to viņš tikpat labi iemācās turēt līdzsvaru?»
  • Atbild fizioterapeite Līga Latkovska: «Tā gluži nav. Skrejritenis veido asimetrisku kustību, jo mums visiem ir viena dominējošā puse, un to kāju bērns darbinās vairāk. Ja bērns ir simetrisks, viņš daudz rāpjas, peld, brauc ar riteni un veic citas simetriskas fiziskās aktivitātes, nav vērojamas noslieces uz ķermeņa asimetriju, skoliozi u. tml., tad skrejritenis neko ļaunu viņam nenodarīs, cita lieta, ka arī braukt ar velosipēdu viņš diez vai tā iemācīsies. Bet bērnus, kuriem viens pleciņš augstāks, ir tendence uz skoliozi, kuriem jau bērnībā bijuši vairāk savilkti vienas puses muskulīši, asimetrija krociņās, labāk ar skrejriteni nemaz nekārdināt, jo šāds braucamais kaitēs veselībai un šīs problēmas tikai vairos.»

!!! Arī līdzsvara ritenis ir īsts divritenis, un, braucot ar to, noteikti nepieciešama ķivere!!!

 

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

 

Privātā Dzīve

Vairāk

Receptes

Vairāk

Veselība

Vairāk

Ieva

Vairāk

Klubs

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Astes

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

Santa+