• Vienīgā drošā izvēle – ekomarķējums

    IEVA dzīvo zaļi
    Sindija Meluškāne
    Sindija Meluškāne
    12. decembris, 2018
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Ļoti iespējams, lielākā daļa no uzrakstiem par produktu dabiskumu ir patiesi, taču pats par sevi šis fakts vēl negarantē, ka produkts ir arī dabai un pats galvenais, mums, cilvēkiem, drošs un nekaitīgs. Konsultē Jana Simanovska, vides inženiere.

    Naturāls, dabisks, ekoloģisks, eko, organisks, bioloģisks, bez parabēniem, bez smaržvielām, dermatoloģiski testēts, hipoalerģisks – bieži redzēti uzraksti uz produktu etiķetēm, kas liek domāt, ka šis produkts ir mums un dabai nekaitīgs. Taču patiesībā visi šie uzraksti var būt arī tā sauktās pašdeklarācijas, tāpēc vienīgā drošā izvēle ir ekomarķējums.

    To, ka ražotājs zina, kā izvairīties no vielām, kuru kaitīgums ir pierādīts vai kuras tiek turētas aizdomās par iespējamu kaitīgumu, un ir ņēmis to vērā, garantē tikai ekomarķējums. Turklāt starptautiski atzīts ekomarķējums, kuram var uzticēties, jo vides inženiere Jana Simanovska pamanījusi, ka daži ražotāji uz produktiem liek arī pašizveidotus logo vai zīmītes, kas, piemēram, nozīmē, ka produktos nav iekļautas Amerikā aizliegtas vielas. Taču Amerikā ir daudz pielaidīgākas normas, tāpēc produkts, kas ražots ES, pat bez ekomarķējuma būs drošāks. Attiecīgi visas zīmes, kas nav starptautiski atzīti ekomarķējumi, uzskatāmas par pašdeklarācijām.

    Kā iegūst ekomarķējumu?

    Eiropas Savienībā ir vairāki starptautiski atzīti ekomarķējumi, un katram var būt nedaudz atšķirīgi kritēriji, taču kopumā, lai iegūtu ekosertifikātu, tiek rūpīgi pārbaudīts un uzraudzīts, lai prece atbilstu konkrētiem kritērijiem, kas ir stingrāki par valstu likumdošanā paredzētajiem kritērijiem plaša patēriņa precēm.

    Tāpat, piešķirot ekomarķējumu, tiek veikta produkta dzīves cikla analīze, jo jebkurai precei ir ietekme uz vidi gan ražošanas, gan izmantošanas laikā, gan arī pēc tam, piemēram, vai produkta iepakojums, nonākot atkritumos, sadalās vai ir pārstrādājams?

    Un te vietā piebilst, ka ekosertifikāta iegūšana nav lēts prieks un, lai marķējumu saglabātu, tiek veiktas regulāras pārbaudes. Citiem vārdiem – ir nodrošināts viss, lai ekomarķējumam varētu uzticēties. Turklāt arī viena zīmola ietvaros katram produktam ir nepieciešams savs sertifikāts. Proti, ja viens no Eco Seal līnijas produktiem ir sertificēts, tas nenozīmē, ka tādi ir arī visi pārējie produkti.

    Bioloģiskās pārtikas ekomarķējumi

    Visvieglāk orientēties ekoloģiskās pārtikas iegādē – to var atpazīt pēc zaļās lapiņas, kas ir Eiropas Komisijas bioloģiskās lauksaimniecības zīme un apliecina, ka vismaz 95% lauksaimniecības izcelsmes sastāvdaļu ražotas bioloģiski un to iepakojis tieši ražotājs vai fasētājs.

    Papildus var skatīties arī uz Latvijas ekoprodukta zīmi, kas savukārt nozīmē, ka pārtikas produkts ražots Latvijā no ekoloģiski tīrām izejvielām.

    Ar šo divu ekomarķējumu zināšanām pilnīgi pietiek, lai orientētos bioloģiski audzētas pārtikas iegādē.

    Uzticami ekomarķējumi kosmētikai un sadzīves precēm

    Eiropas Komisijas Ekopuķīte, kuras mērķis ir samazināt kaitējumu videi un arī veselībai visā produkta dzīves ciklā. Marķējums tiek izmantots ķermeņa kopšanas, sadzīves ķīmijas produktiem, tekstilizstrādājumiem, apaviem, krāsām, lakām, elektroierīcēm un daudzām citām precēm.

    Ecocert – uzticams ekomarķējums, kas nodrošina augstas prasības ķīmisko vielu samazināšanai un izejvielu ieguvei, kā arī nosaka ierobežojumus sintētiskām vielām, pārstrādātām dabiskām vielām un minerālvielām. Ecocert apliecina, ka produkts satur 95% dabiskas izcelsmes sastāvdaļu, un to izmanto kosmētikas līdzekļu, mazgājamo un tīrīšanas līdzekļu marķēšanai.

    Zilais eņģelis – Vācijas vides marķējums jau 36 gadus, tiek uzskatīts par vienu no ekozīmēm ar vispilnvērtīgākajām prasībām. Atrodams uz vairāk nekā 3500 produktiem.

    Laba vides izvēle – Zviedrijas dabas biedrības sertifikāts, kas atrodams uz ļoti daudzām skandināvu precēm, tiek uzskatīts par vienu no spēcīgākajiem, un tā prasības arvien tiek uzlabotas.

    Ecogarantie® – palīdz patērētājiem atpazīt kosmētiku, mazgāšanas un tīrīšanas līdzekļus, kas ražoti videi saudzīgā un ilgtspējīgā veidā, kā arī izvēloties videi un cilvēkam nekaitīgas sastāvdaļas.

    ICEA marķējums pārtikai, kosmētikai un mazgāšanas līdzekļiem, nodrošina, ka tiek ievērotas prasības kaitīgu ķīmisko vielu ierobežošanai.

    BDIH zīme apliecina, ka kosmētika ražota, ievērojot stingras prasības izejvielu izcelsmei un īpašībām, kā arī procesiem.

    FSC – starptautisks ilgtspējīgas mežsaimniecības sertifikāts uz koksnes produktiem. Apliecina, ka mežs, no kura iegūts materiāls, apsaimniekots videi saudzīgi, sociāli atbildīgi un ekonomiski izdevīgi.

    Ziemeļu gulbis – Ziemeļvalstu padomes veidots skandināvu marķējums, ko izmanto dažādu produktu grupu marķēšanai – gan ķermeņa kopšanas, gan sadzīves ķīmijas, tekstilizstrādājumu, apavu un sadzīves preču marķēšanai.

    Par produkta saudzīgumu videi un cilvēkiem liecina arī

    Fairtrade – godīgas tirdzniecības marķējums, kas apliecina, ka preces tiešie ražotāji saņem pienācīgu samaksu par savu darbu. Izvēloties produktus ar šādu zīmi, tu ar savu naudas maku veicināsi biznesu, kura rezultātā no nabadzības un sliktiem dzīves apstākļiem necieš trešās pasaules valstu iedzīvotāji. Miljoniem mazo zemnieku un plantāciju strādnieku nespēj pabarot un laist skolā bērnus vai pat zaudē savu pēdējo īpašumu, jo atkarīgi no negodprātīgiem pārdošanas starpniekiem. Visbiežāk Fairtrade marķējumu atradīsi uz banāniem, kafijas, tējas un tekstila precēm.

    TCO – Zviedrijas Profesionālo darbinieku konfederācijas izdots marķējums mobilajiem telefoniem, biroja mēbelēm, datoriem un to piederumiem. Apliecina, ka tie atbilst noteiktām energoefektivitātes, darbavietas drošības un vides ietekmes prasībām.

    Baltais trusis – apliecina, ka produkta un tā sastāvdaļu ražošanas gaitā nav veikti eksperimenti ar dzīvniekiem.

    Šie NAV eko marķējumi

    Zaļā karotīte jeb Kvalitatīvs Latvijas produkts – savulaik radīta, lai pircējiem būtu saprotams, kuri produkti ir audzēti un ražoti Latvijā, un lai mudinātu pirkt pašmāju preci. Marķējumu piešķir tiem pārtikas produktiem, kuru sastāvā ir vismaz 75% Latvijā audzētu izejvielu un kas atbilst noteiktām kvalitātes prasībām.

    Zaļais punkts – apliecina, ka iepakojuma ražotājs, preces izplatītājs vai importētājs ir samaksājis par to, lai iepakojumu varētu savākt un pārstrādāt. Uz precēm mēdz būt arī angļu (Green Dot) un vācu (Der Grune Punkt) valodā.

    Otrreizējas pārstrādes simbols – tie Latvijā ir divu veidu. Viens no tiem ir uz precēm, kuras var pārstrādāt – tam var būt virsū cipars, kas norāda, kādai pārstrādājamo materiālu grupai produkts pieder. Otrs simbols apliecina, ka prece vai tās iepakojums pilnībā vai daļēji ražots no pārstrādātiem materiāliem. Simbola vidū mēdz būt uzraksts, piemēram 40% vai 80%. Tas rāda, cik daudz produktā otrreiz pārstrādātā materiāla.

    Interesanti zināt!
    Lai pārbaudītu savas zināšanas ekomarķējuma atpazīšanā vari izpildīt testu:
    ekomarkejums.lv/tests/

    Zināšanai!

    Visplašāko informāciju par Latvijā sastopamajiem ekomarķējumiem, kā arī atbildīgajām institūcijām, kas tos izsniedz, var uzzināt ekomarkejums.lv, padomapirmsperc.lv un zalabriviba.lv.

     

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē